ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:28

Ik ben in de tijd dat ik 13-15 was wel erg down geweest, maar ik denk dat dat ook te maken had met mijn vrienden. Die ongelukkigheid kwam niet zo zeer uit mezelf als wel uit dat het heel slecht ging met mijn twee beste vriendinnen, en ik me dat heel erg aantrok.
Inmiddels ben ik een erg gelukkig mens :) Wel wat zorgen hier en daar natuurlijk maar ik voel me gewoon goed. Heb nooit gedronken of gerookt.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:38

@max66: het was bij mij meer foute vriendjes. Al begon het met blowen, vervolgens veel drinken en roken.
Later dus een vriendje wat in de bak terecht kwam etc. Dit dus kort samengevat.
Hard drugs heb ik nooit gebruikt. Maar kwam dus vooral door verkeerde vrienden.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:41

In geen enkele problemen geraakt behalve moeite op school en daardoor kwamen ook de vermoedens.

Broertje met ADHD hetzelfde verhaal, behalve dat hij wel rookt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:55

van sommige dingen weet ik ook niet of het "gewoon" de puberteit is of dat zijn ADHD toch een rol speelt. Toch schijn je een hogere kans te hebben op verslavingen of verkeren in foute kringen (misschien door de impulsiviteit?).
Dit baart me wel zorgen, mijn zoon is sowieso altijd mijn "zorgenkindje" geweest terwijl hij eigenlijk nog nooit hele verkeerde dingen heeft gedaan. Hij rookt wel (stiekum), ben ik niet blij mee en volgens mij heeft hij ook wel eens geblowt (maar deed ik zelf ook in puberteit).

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:00

Ja ik weet ook niet precies hoe dit zit.
Ik weet in ieder geval dat ik van mijn fouten heb geleerd en alsnog goed terecht ben gekomen.
Heel dramatisch was het niet

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:16

zouden jongens met ADhd anders zijn dan meisjes met ADHD, in de puberteit?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:40

Bij mij moest mijn moeder vorige week ook mee voor nader onderzoek. Belangrijk kenmerk van adhd is het dat de problemen je hele leven aanwezig zijn geweest, zowel nu al in de basisschooltijd. Daarnaast werden er ook allemaal vragen gesteld over de zwangerschap van mn moeder, leren lopen, leren praten, motoriek, enzovoort.

Ik zou bijna de neiging hebben om het onderzoek onzorgvuldig te noemen als dit niet plaats heeft gevonden, als ik zie wat de bijdrage is geweest in mijn geval.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:41

Nou aangezien mijn moeder mij dit allemaal had verteld en ik het zo dus al wist te zeggen tegen de psychologe, denk ik niet dat ze veel toegevoegde waarde mist :P

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:43

Ja precies, maar dan weet je het in ieder geval wel ;)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:44

Jaaa, er zal toch niemand zijn die zonder kennis over het verleden zo de diagnose zal stellen? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:05

Ik heb ADD en ben alleen verslaafd aan eten. Maar rook niet, gebruik geen drugs. En drink af en toe alcohol. Wel ga ik om met mensen die aan de drugs zitten of zaten. Maar heb het nog nooit zelf geprobeerd. Veel van deze mensen hebben een moeilijk verleden en/of ook ADHD/ADD

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:51

wemkelover schreef:
Ja mijn moeder steunt me wel alleen ik weet niet hoe zij het ziet of dat ze begrijpt wat het inhoudt.
Mijn ouders vonden mij altijd dwars en een moeilijk opvoedbaar kind. Ik zal niet zeggen dat ik de makkelijkste ben geweest of nog ben. Ik kan er best wel een kop op zetten. Maar mijn moeder is ook een die makkelijk in het slachtofferrol kruipt. Ze is wat vingerwijzerig zeg maar, het is altijd iedereens schuld behalve de hare. Ik ben ook wel beetje bang dat het zo'n soort gesprek gaat worden.

Maar het is wel gewoon nodig om te achterhalen hoe het vroeger ging en hoe ik was reageerde op bepaalde dingen. Ik weet het allemaal niet zo goed meer.

Vraag je moeder gewoon eens hoe ze het ziet en wat zij denkt dat het inhoudt. Je kunt ook je therapeut vragen of ze je moeder het een en ander wil uitleggen (psycho-educatie).

Over het vingerwijzen: het is vervelend als het zo'n gesprek wordt, maar op zich niet erg. Een therapeut prikt daar wel doorheen. De punten die zij je kwalijk neemt kunnen voor de therapeut ook net de aanknopingspunten zijn voor de diagnose ADHD. Dus probeer voor ogen te houden wat het doel van dit gesprek is (ADHD onderzoek) en het verder zo veel mogelijk van je af te laten glijden.

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:58

Ik kan me wel voorstellen dat je verslavingsgevoeliger bent met AD(H)D, dat noemde mijn decaan als een van de kenmerken. Heb wel gerookt en geblowd (ook door vrienden aangepraat) maar heb astma dus merkte daar al heel snel de negatieve gevolgen van, dus ben niet echt door blijven roken. Qua drinken, deed ik niet aan mee omdat ik er niet goed tegen kan. Daarbij vinden mensen mij al 'leuk' genoeg als ik niet drink, en ik mezelf ook (als in dat ik nuchter al zo druk en vrolijk en dergelijke ben als anderen die gedronken hebben) dus vind ik het ook niet nodig.
Ligt erg aan je omgeving en je opvoeding denk ik.

Mijn moeder moest ook mee op gesprek met psycholoog, ook voor vragen hoe ik als kind was en dergelijke. Denk ook dat dat best wel essentieel is voor de diagnose, maargoed. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:03

Ik moet een gezonde verslaving zoeken.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:04

love_western schreef:
Ik moet een gezonde verslaving zoeken.

Sporten; hardlopen
Dat is heel goed voor AD(H)D'ers. :j

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:10

Ik heb alleen altijd moeite met de motivatie om me ertoe te zetten xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:11

Cindeeh schreef:
Ik heb alleen altijd moeite met de motivatie om me ertoe te zetten xD

Ik dus ook. Elke keer denk ik, ja vanavond ga ik hardlopen.
Maar dan kom ik thuis en word ik moe en ga ik slapen. Heb laatste paar dagen ook weer veel hoofdpijn. Heb momenteel veel dingen over na te denken. En moet veel dingen regelen. Maar kom er gewoon niet uit.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:21

Dat is zo vreselijk bekend hier. Of ik begin met volle moed en dat gaat dan 2 x goed en dan niet meer.
Maar als ik dan wel een keer sport voel ik me helemaal trots en geweldig, maar dat gevoel kan ik helaas niet vasthouden :( xD

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:25

Dat probleem herken ik. Alleen dan niet bij hardlopen.
Dat is echt mijn hobby, dus daar doe ik alles voor. Net zoals jullie ook andere dingen hebben waar jullie wèl motivatie voor hebben.
Die grote drempel om echt iets te gaan doen heb ik ook vaak behoorlijk moeite mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:30

TinekeHorses schreef:
Dat probleem herken ik. Alleen dan niet bij hardlopen.
Dat is echt mijn hobby, dus daar doe ik alles voor. Net zoals jullie ook andere dingen hebben waar jullie wèl motivatie voor hebben.
Die grote drempel om echt iets te gaan doen heb ik ook vaak behoorlijk moeite mee...

Volgens mijn psycholoog heb ik drempelvrees :')

Maar ik voel mij af en toe hopeloos en verloren in mijn eigen hoofd. Zelfs de simpelste dingen lukken mij dan niet.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:32

Ik begin overal en maak niks af... Als ik er alleen al over nadenk komt de stoom al uit mn oren want ik frustreer me helemaal dood!!!!

Heb me vandaag aangemeld bij de sportschool met een jaarabbo.. Ik weet gewoon dat het waarschijnlijk een kansloze missie is maargoed.. ik probeer het gewoon voor de 348753248052e keer he :D Fail is my second name!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:37

Sportschool begin ik eerst niet aan. Heb geeneens inkomen. En ik moet eerst achter werk aan.

Vriend wil wel dat ik naar sportschool ga zodra ik inkomen heb. Desnoods sleept hij mij elke keer mee. Maar weet gewoon dat ik het toch niet vol hou.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:37

Ja ik was ook een pittig ontspoorde puber. Drugs, veel wisselende seksuele contacten, noem het allemaal maar op. Het impulsieve, adrenaline jagende was tien nog 10 keer zo erg als normaal. Maar ik had ook geen gestructureerde thuis basis die me in het gareel hield. Ik denk dat dat heel veel scheelt.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:38

Oh haha zie net dat er al weer een pagina bij stond! Alweer zwaar gepasseerd dat onderwerp. Lol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:45

Piloetje schreef:
Oh haha zie net dat er al weer een pagina bij stond! Alweer zwaar gepasseerd dat onderwerp. Lol

Haha maakt niet uit.

Volgens mij ben ik ben best braaf geweest ondanks mijn ADD. Enigste waar ik problemen heb mee heb, is naar school gaan. Puur omdat het saai is en geen uitdaging inzit. Ga nu ook stoppen met mijn huidige opleiding en hopen dat ik werk vind. En opzoek naar BBL plek voor volgend jaar. Alleen weet niet waar ik moet beginnen.

Maar denk dat het bij mij het geluk is geweest dat ik veel met mijn neef ben omgegaan, waardoor ik elke week in de kerk zat. Maar eigenlijk er niks mee had. Achteraf denk ik dat het echt mijn geluk is geweest. Aangezien mijn vriend met de verkeerde jongens is omgegaan, waardoor hij aan de softdrugs zat. Gelukkig nu nog maar af en toe. En mag ik van hem er absoluut niet aan. Bang dat ik er verslaafd aan raak. Want hij wil niet, dat ik zo als hem word.