In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

claudiadvx

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:24

ik heb wonderbaarlijk goed geslapen eigenlijk:P dus gaat wel goed vanmiddag ga ik even met haar praten denk ik gelukkig hebben we nooit zo lang ruzie haha

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:45

Bah ik heb de balen. Donderdag had ik het advies gesprek, word ik opgebeld dat ze de afspraak telefonisch gaan doen. Dat vond ik al vreemd want de vorige keer had de psychiater gezegd dat ze mij nog een test wilde laten doen. En ze had nog vragen voor mijn moeder. Ik heb gisteren gewacht op het telefoontje met de telefoon naast mij en ik ben gewoon niet gebeld. Dus ik heb vandaag gebeld en toen kreeg ik te horen dat de psychiater mij wel gebeld had :roll: Dat is apart aangezien ik geen gemiste oproepen heb en niemand mij gebeld had. Maar tijdens het gesprek werd mij verteld dat de psychiater op vakantie is. Dus ik vroeg of de 2de psychiater mij niet kon bellen , dat was allemaal een beetje moeilijk want dat was niet de gewoonte.
Wat moet ik hier nou weer mee?
Ik baalde al dat mijn adviesgesprek omgezet werd in een telefonisch adviesgesprek. En dat er beweerd word dat ze gebeld hebben terwijl ik geen oproep gemist heb en geen telefoontje gehad heb.
Ondertussen weet ik nog niks en ik wil graag weten wat ze adviseren.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 28-02-14 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:49

Ik moet helaas nog een tijd wachten, sta op een wachtlijst voor andere onderzoeken. Maar het wachten duurt mij allemaal een beetje te lang...

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:16

Oh dat is echt vervelend Wesco & Purny
Ik word daar nooit zo vrolijk van. Ik stond hiervoor ook op een wachtlijst van een jaar(!!) voor de therapie. Ik ben ondertussen eruit gestapt en ben een vrijgevestigde psych gaan zoeken.
Bevalt een stuk beter kon binnen twee weken terecht.

Ik heb ook heel lang moeten wachten op telefoontjes, kreeg ook mijn eerste gesprek over de telefoon, toen intake 1 en daarna intake 2 en toen dus een jaar wachten. (zou eerst 3 maanden zijn...)

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:22

Die onzekerheid Wesco is ook helemaal niets. Maar konden ze dan ook geen tijd noemen hoe laat je gebeld ging worden? Dan nog is het vreemd dat ze zeggen dat ze je gebeld hebben terwijl jij de telefoon bij de hand had. Is er nu een nieuwe afspraak gemaakt?
Purny wachten duurt zeker lang. Kun je niet bellen of dat er al wat bekend is?

Hier ook iemand die zit te wachten om een afspraak die gemaakt zou worden door mijn psychologe samen met een arts. Begin januari zou zij al een mail gestuurd hebben maar ik heb nog niets vernomen. Nu moet ik ook wel zeggen dat ik net een knie operatie achter de rug heb dus meer met revalideren bezig ben maar toch....... (en dat voor een psychologe die wilde dat we eind december alles afgerond hadden).

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:26

Nee de receptioniste zou kijken of de 2de psychiater mij dinsdag kon bellen. Eigenlijk zit ik er over te denken om ergens anders in therapie te gaan als het zo moet. Maar ik moet eerst uitzoeken of dat kan ivm met de verzekering.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:34

Ik zou eerst het telefoontje van dinsdag afwachten en kijken wat diegene te vertellen heeft. Overstappen kan altijd toch nog.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:59

Wesco schreef:
Nee de receptioniste zou kijken of de 2de psychiater mij dinsdag kon bellen. Eigenlijk zit ik er over te denken om ergens anders in therapie te gaan als het zo moet. Maar ik moet eerst uitzoeken of dat kan ivm met de verzekering.

Dat kan gewoon hoor, je kan alleen niet bij twee tegelijk lopen, maar je kan gewoon overstappen als je dat wilt. Heb het zelf pas gedaan ;)

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:28

@ Wesco: Hebben ze wel het goede telefoonnummer?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:32

Ja dat hebben ze wel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:37

Zie net dat de wachttijd ongeveer 11 weken is....

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:56

Dat is lang

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:22

Wat vervelend Wesco.. hopen dat de tweede psyh dan belt.

purny wat vervelend dat je zo lang moet wachten! :(:)

Gister is de brief binnengekomen. Ik sta op een wachtlijst.. en moest online kijken hoelang; 12 weken (3 maanden). -O-

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:33

Ja dat had ik dus ook, 12 weken. En toen werd het ineens een jaar! :(

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:53

ze zeiden dat ik voorrang kreeg:P omdat ik al zo lang thuis zit haha

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:06

Zou ik ook krijgen, omdat ik al van een bepaalde therapie afkwam en ze daar geen heel gat tussen wilde hebben. Tsja... geen plek is geen plek

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:38

ik lees al een tijdje mee... maar wil hier toch even mijn ei kwijt...
Ik ben 13 december van mijn paard gevallen en ernstig ongeluk helaas waardoor ik nu nog aan het revalideren ben en ontzettend afhankelijk ben.
Ik heb zelf 2 jaar psychotherapie gehad maar merk dat door ik nu afhankelijk ben en niet meer wanneer ik zelf kan/wil naar mijn uitlaadklep mijn paard kan ik steeds meer in een dip raak.
Omdat ik niet kan sporten wordt ik zwaarder, ik slaap veel maar ervaar wel stress doordat werk enige druk op mij legt (op het moment zie je niks aan mij maar moet wel echt goed de tijd nemen om te revalideren)
in het begin was echt iedereen super zorgzaam maar na nu al dik 12 weken verder verzwakt dat en verwachten mensen weer meer van je.
Ik merk dat ik er niet zoveel zin meer in heb en weet zelf niet zo goed wat ik moet...
vanmiddag heb ik even gekeken of je voor eventuele traumas ook een therapie kunt doen (weet alleen niet of het baat heeft) heeft hier iemand ervaring mee? of wat zouden jullie doen?

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:51

Donderdag weer naar mijn therapeut. Is wel nodig ook.
Ik was bijna van mijn burn out af. Maar door allerlei gedoe de afgelopen maand weer helemaal terug.
En ik had al genoeg om aan te werken.
Ik sliep eindelijk weer een beetje normaal. Nu dus ook niet meer ik blijf maar malen.
Ik kan de uitknop niet meer vinden.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:31

DBiancaL schreef:
ik lees al een tijdje mee... maar wil hier toch even mijn ei kwijt...
Ik ben 13 december van mijn paard gevallen en ernstig ongeluk helaas waardoor ik nu nog aan het revalideren ben en ontzettend afhankelijk ben.
Ik heb zelf 2 jaar psychotherapie gehad maar merk dat door ik nu afhankelijk ben en niet meer wanneer ik zelf kan/wil naar mijn uitlaadklep mijn paard kan ik steeds meer in een dip raak.
Omdat ik niet kan sporten wordt ik zwaarder, ik slaap veel maar ervaar wel stress doordat werk enige druk op mij legt (op het moment zie je niks aan mij maar moet wel echt goed de tijd nemen om te revalideren)
in het begin was echt iedereen super zorgzaam maar na nu al dik 12 weken verder verzwakt dat en verwachten mensen weer meer van je.
Ik merk dat ik er niet zoveel zin meer in heb en weet zelf niet zo goed wat ik moet...
vanmiddag heb ik even gekeken of je voor eventuele traumas ook een therapie kunt doen (weet alleen niet of het baat heeft) heeft hier iemand ervaring mee? of wat zouden jullie doen?

Door te revalideren heb je nu ook weer meer tijd om over vanalles te gaan malen. Ik denk dat veel mensen op zo'n momenten een terugval ervaren, in mindere of meerdere mate. Bij mij is dat in elk geval toch zo.
Ik denk dat hier in dit topic wel meerdere mensen een of andere therapie volg(d)en om hun trauma('s) te verwerken. Velen lijken baat te hebben bij EMDR. Daar heb ik zelf geen ervaring mee, dus kan je er ook niet veel over vertellen. Maar er zijn nog vele andere mogelijkheden: bv cognitieve gedragstherapie, AAT (= animal assisted therapie),...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:37

IDd er zijn verschillende traumatherapien. Het er zelf geen ervaring mee overigens.
Een groepsgenoot van mij kwam ook in een dip toen ze thuis kwam te zitten met een hernia, dan wordt je min of meer verplicht om t rustig aan te doen en ga je stilstaan bij dingen.

Voor diegene die moeite hebben met goed slapen raad ik een bodyscan aan. Kun je gewoon op youtube vinden en is een fijne manier om te ontspannen en te ontstressen. :)

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:22

Super bedankt voor de tips... ik denk dat ik misschien samen met mijn huisarts hierover moet praten maar die zegt idd vaak (wat denk je zelf dat je nodig hebt) dan is het opzich goed om van te voren even zelf studie te doen.
Het stomme is dat ik zelf in de psychiatrie werk maar goed wij zijn allemaal maar mensen en hebben zo onze goede en minder goede momenten.
Die bodyscan ga ik ook eens bekijken... handig om thuis ook al het een en ander te kunnen doen. Thnx en als ik eventueel aan een dergelijke therapie ga beginnen dan zal ik mn ervaringen wel even delen.
Begrip heb ik al heel veel aan vanaf deze kant :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:28

DBiancaL schreef:
Super bedankt voor de tips... ik denk dat ik misschien samen met mijn huisarts hierover moet praten maar die zegt idd vaak (wat denk je zelf dat je nodig hebt) dan is het opzich goed om van te voren even zelf studie te doen.
Het stomme is dat ik zelf in de psychiatrie werk maar goed wij zijn allemaal maar mensen en hebben zo onze goede en minder goede momenten.
Die bodyscan ga ik ook eens bekijken... handig om thuis ook al het een en ander te kunnen doen. Thnx en als ik eventueel aan een dergelijke therapie ga beginnen dan zal ik mn ervaringen wel even delen.
Begrip heb ik al heel veel aan vanaf deze kant :)

Vraag anders eens of je huisarts je naar een GGZ instelling stuurt waarbij ze een intake doen, dan kunnen zij kijken wat het beste bij jou past en hoef je niet zelf te gaan dokteren. Zo ben ik ook bij de juiste hulp terecht gekomen.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:34

daar zit ook wat in...
maar soms denk ik ook dat ik het zelf allemaal wel aankan... heb gewoon duidelijk mijn mindere en betere dagen (maar ik denk dat iedereen dat heeft, met of zonder therapie) ik ben dus nog zwaar aan het dubben of ik het wel moet doen.
Ik heb zelf namelijk niet zn goede ervaring met mijn cognitieve therapie gehad bij mijn vorige psychotherapeut...
(maar misschien ook wel goed om dat voor te leggen)

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:40

Ja, het lijkt soms een beetje 'stom' om zelf in de hulpverlening te werken en dan toch nog zelf in een dip te belanden. Maar zoals je zelf zegt: je bent ook maar een mens met goede en minder goede perioden. Het is in je werk denk ik wel nodig dat je zelf mentaal stabiel bent, maar anderzijds kan het feit dat jij ook wel eens een dip hebt ook net helpen om bv te begrijpen wat cliënten doormaken. Je eigen ervaring kan je ook op een positieve manier proberen in te zetten, al is dat niet altijd gemakkelijk.
Wat helpt hangt van persoon tot persoon en van moment tot moment af. De hulp die ik nu krijg (hoofdzakelijk ook ivm trauma) is ook uitgebreider dan vroeger omdat ik nu niet meer uit mijn dip geraakte en dus ook meer nodig had. Ik wist ook niet goed wat ik zelf nodig had om eruit te geraken, maar uiteindelijk ben ik toch beginnen zoeken en uitgekomen bij dingen die mij tot hiertoe wel geholpen hebben. Het is zoeken en aftasten, maar eenmaal je iets hebt gevonden waar je je goed bij voelt, zul je ook wel merken dat het weer beter gaat gaan.
Als je geen goede ervaring had met cognitieve therapie bij je vorige therapeut moet je je denk ik eens afvragen waarom dat was (was het de therapie op zich die jou niet lag? was er geen klik met de therapeut?). Er zijn echt verschillende vormen van psychotherapie die je kunnen helpen.
Misschien is het ook niet nodig om een langdurige 'behandeling' te starten. Soms zijn een paar gesprekken gewoon helpend om terug verder te kunnen gaan. Ik herken het wel om je af te vragen of het wel nodig is of niet. Maar ik weet dat meestal als ik zo denk, ik het wel nodig heb al is het maar even een kleine boost...

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:15

DBiancaL ik heb mijn trauma verwerkt met behulp van EMDR. Op die manier heb ik het een plekje kunnen geven. Soms zijn er nog wel eens momenten dat ik er weer aan denk maat dat is meer het litteken dat je er aan overhoudt.

En wat Joolien zegt is ook zeker aan te raden. Ik heb tijdens therapie bodyscan gehad en zorgde voor heel veel rust. Zelf heb ik ontspanningsoefeningen van mijm psychologe gekregen die ik voor het slapen ga nog wel eens wil doen.

Sterkte!!