Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Leverage schreef:Zijn er hier mensen die naar het Chronisch Vermoeidheids Centrum gaan in Nijmegen? Ik heb daar deze week een uitnodiging voor een intake gekregen namelijk maar ik weet totaal niet wat ik kan verwachten..
Ben inmiddels helemaal uitbehandelt in het ziekenhuis en m'n klachten (b12 te kort, moe, heel erge spierpijn, ijzertekort) zijn maar weggestopt als "mogelijk CVS", vandaar.
Shadow0 schreef:De insteek van het Vermoeidheidscentrum Nijmegen is inderdaad dat de oplossing gedragstherapie is. Het wordt zelfs uitdrukkelijk verboden om verder nog onderzoek te doen naar lichamelijke achtergronden. Als er dus nog aantoonbare maar onverklaarde tekorten zijn, denk ik niet dat dat verstandig is.
Chronische vermoeidheid kan overigens wel een gevolg zijn van b12-tekort en ijzertekort, maar nooit een oorzaak. Dus dat is hoe dan ook al onzin.
Shadow0 schreef:De insteek van het Vermoeidheidscentrum Nijmegen is inderdaad dat de oplossing gedragstherapie is. Het wordt zelfs uitdrukkelijk verboden om verder nog onderzoek te doen naar lichamelijke achtergronden. Als er dus nog aantoonbare maar onverklaarde tekorten zijn, denk ik niet dat dat verstandig is.
Chronische vermoeidheid kan overigens wel een gevolg zijn van b12-tekort en ijzertekort, maar nooit een oorzaak. Dus dat is hoe dan ook al onzin.
Leverage schreef:Shadow0 schreef:De insteek van het Vermoeidheidscentrum Nijmegen is inderdaad dat de oplossing gedragstherapie is. Het wordt zelfs uitdrukkelijk verboden om verder nog onderzoek te doen naar lichamelijke achtergronden. Als er dus nog aantoonbare maar onverklaarde tekorten zijn, denk ik niet dat dat verstandig is.
Dus eigenlijk zeg je, als je nog andere onderzoeken laat doen, kan je eigenlijk niet naar Nijmegen toe? Omdat het meer een gedragstherapie is?
Ik ben binnenste buiten gekeerd en er was werkelijk geen maar dan ook echt geen oorzaak te vinden voor mijn klachten.. Toen stelde die arts in het ziekenhuis voor dat ik daar dan terecht zou kunnen.
Leverage schreef:Bij mij is het schijnbaar de eerste keer met bloed prikken al fout gegaan.. Er had nog een andere test gedaan moeten worden blijkbaar om echt vast te stellen of het een tekort was. Die heb ik in december pas gedaan; alles was goed (ja tuurlijk was 't goed, paar maanden daarvoor nog injecties gehad..) Er zijn ook nog een aantal dingen fout gegaan in het ziekenhuis.. (uitslagen waar ik 3 maanden!! voor achter aan heb moeten zitten bijv.)
De waardes zitten tussen de 140 en 600 hé? Dan is 103 aan de lage kant idd.
Mijn dokter is nog niet bekend met het centrum, dus die kon me er verder niet veel over vertellen.
Moet zeggen dat ik er niet een goed gevoel bij heb.. Heb via pb ook nog een meisje gesproken die totaal níet te spreken was over de therapie die ze daar gaven. Duurde al ontzettend lang voor ik iets had gehoord van hun. Begin december kreeg ik een test toegestuurd (met echt hele rare vragen; "wil je hulp voor je vermoeidheid?" Uh ja, daarvoor vul ik dit toch in..?) en ik heb vorige week pas een bevestiging gekregen dat ik mag komen voor een intake gesprek.. in april. Het schiet allemaal niet op en ik heb de moed allang opgegeven dat het goed komt of beter.

_Jen schreef:Haha dat maakt niet uit hoor![]()
je gaat er trouwens wel goed mee om zeg voor je leeftijd! Hoop dat je sneln weer alles kunt wat je hoort te doen op jou leeftijd! Wel geduld hebben met die injecties bij mij heeft dat best een tijdje geduurd en ik prikte dan 2 keer per week. Je kunt zo 20injecties verder zijn! En dan moet je ook nog opletten dat alle andere waardes in orde zijn.
het is idd wel slim om straks bij de 100pagina's een goede openingspagina te maken, iemand die al een tijd in het forum zit denk ik? Iemand die zich al aanbied? Misschien kunnen we dan naar diegenen nog wt boeiende links sturen oid samen weet je meer. Ik kan het ook een keer doen maakt me niet uit.
xxxjanna schreef:Leverage schreef:Bij mij is het schijnbaar de eerste keer met bloed prikken al fout gegaan.. Er had nog een andere test gedaan moeten worden blijkbaar om echt vast te stellen of het een tekort was. Die heb ik in december pas gedaan; alles was goed (ja tuurlijk was 't goed, paar maanden daarvoor nog injecties gehad..) Er zijn ook nog een aantal dingen fout gegaan in het ziekenhuis.. (uitslagen waar ik 3 maanden!! voor achter aan heb moeten zitten bijv.)
De waardes zitten tussen de 140 en 600 hé? Dan is 103 aan de lage kant idd.
Mijn dokter is nog niet bekend met het centrum, dus die kon me er verder niet veel over vertellen.
Moet zeggen dat ik er niet een goed gevoel bij heb.. Heb via pb ook nog een meisje gesproken die totaal níet te spreken was over de therapie die ze daar gaven. Duurde al ontzettend lang voor ik iets had gehoord van hun. Begin december kreeg ik een test toegestuurd (met echt hele rare vragen; "wil je hulp voor je vermoeidheid?" Uh ja, daarvoor vul ik dit toch in..?) en ik heb vorige week pas een bevestiging gekregen dat ik mag komen voor een intake gesprek.. in april. Het schiet allemaal niet op en ik heb de moed allang opgegeven dat het goed komt of beter.
Zoals je zelf aangeeft maken dokters best vaak fouten.. Wat natuurlijk menselijk is maar toch, weet niet of je nu echt erop kan vertrouwen dat álles helemaal onderzocht is.
En indd, 103 is laag maar ik ben 15 en mijn huisarts heeft mij zelf verteld dat als ik bij deze test onder de 275 zat er sowieso geprikt moest worden. Erg vreemd dus dat ze eerst zeiden dat het wel goed zat
Wat betreft dat centrum.. Nouja ik heb er niet veel verstand van maar ik weet gewoon niet echt hoe dat allemaal zit.
Tot nu toe toch wel rare verhalen allemaal inderdaad.
En de moed opgeven ben ik ook bekend mee. Ik weet dat ik pas 15 ben maar ik heb het grootste deel van mijn leven toch al met dit tekort rond gelopen, en constant dingen te horen gekregen als; ''het zal wel zijn omdat ze in de groei is'' of ''ze moet er gewoon doorheen bijten'' en ''als de dokter niks vind zal ze zich wel aanstellen''.
Nou dat heeft er dus wel mooi voor gezorgd dat ik nu dus al weken lang op de bank lig en helemaal niks meer kan.
Blijf doorzoeken!
Misschien kun je nog en keer je b12 laten prikken? Weet niet of die injecties er nog in te zien zijn maar als dat niet het geval is kan dat misschien nog wel nuttig zijn..
Citaat:Volgens mij was het de laatste keer.. ff denken. Tussen de 160 en de 200, de precieze waarde weet ik niet, maar wel laag. En nog net goed.
Lughnassadh schreef:Voor mij zijn normaalwaarde richtlijnen waar het overgrote deel van de mensen het goed op doet zeg maar. Maar het is geen wet van Mede en Perzen heb ik ontdekt.
Lughnassadh schreef:Citaat:Volgens mij was het de laatste keer.. ff denken. Tussen de 160 en de 200, de precieze waarde weet ik niet, maar wel laag. En nog net goed.
Dat is het rotte. Mensen hebben normaalwaarde vastgesteld. Val je daarbinnen dan is het dus goed. Ik durf dat te betwijfelen. Ik zat net nog binnen die waarde maar ik kreeg mijn HA zo ver de proef op de som te nemen. Dus 6 weken injecties en dan een uitgangswaarde laten prikken. Ik zat toen vet in de 4000. Ik zou een half jaar wachten, wat ik niet eens heb gered, en dan weer prikken. Die waarde hebben we naast elkaar gelegd. Ik bleek in die paar maanden 9/10 van de waarde te hebben verloren. Oftewel, hiermee hadden we aangetoond dat ik zelf niet in staat ben voldoende B12 op te nemen en dat hoewel ik volgens de regels nog steeds binnen de normaalwaarde viel die voor mij dus niet normaal was. Voor mij zijn normaalwaarde richtlijnen waar het overgrote deel van de mensen het goed op doet zeg maar. Maar het is geen wet van Mede en Perzen heb ik ontdekt.
nynke55 schreef:In een paar ziekenhuizen in Nederland meten ze het actief B12, dus dat gedeelte van B12 wat je werkelijk gebruikt. Met jouw waarden in het bloed kan het best zijn dat je een tekort hebt. Het probleem is natuurlijk om je arts te overtuigen om dat te laten testen. Bovendien gelden in andere landen, andere normen, wat hier als normaal beschouwd word is in Duitsland bv. een tekort.