Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:21

SplashIsLief schreef:
Gefeliciteerd Narnia :D

Dank je :D

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:24

Narnia schreef:
Klimmen is vooral een handigheidje, je komt aanrijden met flinke vaart en vlak voordat het zwaar word schakel je 1 a 2 tandjes lichter maar moet je wel doorblijven trappen ritme houden dan trappel je zo naar boven, tis een kwestie van veel oefenen daarom zoek ik de bruggen ook op want heb verder geen heuvels( echte bergen kennen we hier niet) waar ik het klimmmen kan oefenen, het afdalen is pas echt techniek, afdalen doe je altijd met je handen in de beugels bij de remmen, waar je been de bocht in gaat moet de trapper omhoog omdat je anders de grond raakt en tegen de grond smakt(is auw, wil je niet) het andere been is gestrekt en dat duw je een beetje, met de kant die de bocht ingaat leg je met je hand, beetje druk op t stuur, dat si de techniek en zo kan je op hoge snelheid afdalen door de bochten heen, ook altijd door de bocht heen kijken..

Geef je jezelf anders op voor een klimtraining tis echt gaaf :D :j

Klinkt heel makkelijk zo, maar zo ervaar ik het toch niet _O-

Shiloh

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:26

Haha, ik ook niet, ik sta heuvelop echt gelijk geparkeerd :P

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:28

Korte explosieve klimmen kan ik wil, maar als het langer wordt dan wordt het al snel een lijdensweg :')

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:10

Gefeliciteerd Narnia!

En zoals jij het beschrijft klinkt het zo eenvoudig :+
Maar vooral het dalen en dan bochten rijden (nou ja, eigenlijk mijn gehele bochtentechniek }:0 ) gaat bij mij helaas nog niet zoals het zou moeten, wordt nog wat als we over een paar weken richting frankrijk gaan en ook de Mont Ventoux op het lijstje staat :+ Denk dat het eerder 3 paar remblokjes worden bij mij eerdat ik beneden ben (als ik uberhaupt boven kom) :')

Wat lief van jou Romyv, hopelijk krijg jij met je verjaardag ook een mooi cadeau :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:02

Wat voor broek heb je Silvia?
Ik kan sinds ik een Assos heb het fietsen en stuk langer volhouden. :)

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:33

Narnia schreef:
Dan heb jij een smal bekken zeker, ik heb een herenbroek maat 5 die zit prima, zit ook verschil in zemen onderling zo heb je zeempjes voor korte afstanden en zeemjes voor lange afstanden, ik gebruik die voor lange afstanden, ik vind het heerlijk om meer dan 100 km te fietsen :j

Als ik jou was zou ik Ultima proberen daar is mijn bibshort(broek met bretels) ook van maat vijf zit echt heerlijk :j

Hoe langer de afstanden hoe meer eisen je gaat stellen aan de fietskleding enne ik fiets er graag gesoigneerd bij :D

OK, bedankt voor de tip, ga eens een Ultima passen. Ik vind, naast de pasvorm, ook het uiterlijk belangrijk. ;)
Enne, gefeliciteerd!

KarinvdM schreef:
Wat voor broek heb je Silvia?
Ik kan sinds ik een Assos heb het fietsen en stuk langer volhouden. :)

Een Assos heb ik al, het zeem is lekker dik maar niet op de plek waar ik het nodig heb. Mijn zitknobbels zitten er net onder/naast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:30

Shiloh schreef:
Haha, ik ook niet, ik sta heuvelop echt gelijk geparkeerd :P

Dan heb je met te veel kracht gefietst wat veel energie kost, zelfs de profs staan wel eens "geparkeerd"
het afdalen gebruik je vooral om te herstellen van de klim, dus drinken en gelletje of reep nuttigen(ook berg opwaarts want dit kost nu eenmaal energie, 15 km vlak is peanuts maar moet je klimmen dan gebruik je meer dan wanneer je vlak rijd..

Ik heb voor gesteld aan onze trainster om eens naar de posbank te gaan, zo mooi daar en kan het klimmen dan ook meer oefenen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:34

Liesbethje schreef:
Gefeliciteerd Narnia!

En zoals jij het beschrijft klinkt het zo eenvoudig :+
Maar vooral het dalen en dan bochten rijden (nou ja, eigenlijk mijn gehele bochtentechniek }:0 ) gaat bij mij helaas nog niet zoals het zou moeten, wordt nog wat als we over een paar weken richting frankrijk gaan en ook de Mont Ventoux op het lijstje staat :+ Denk dat het eerder 3 paar remblokjes worden bij mij eerdat ik beneden ben (als ik uberhaupt boven kom) :')

Wat lief van jou Romyv, hopelijk krijg jij met je verjaardag ook een mooi cadeau :D

Het word eenvoudig naar mate je meer en meer oefent, veel km maken op zeker moment merk je dan dat je steeds een beetje beter en sneller word net zo lang tot je mannen kan chicken en geloof me dat geeft een kick :D

Als voor bereiding op de Mont ventoux zou ik Limburg eens bezoeken en daar gaan rijden, en toch zeker ook eens een klimtraining volgen, zit er geen fietsclub bijv. KeK(kilometers en kletsen) bij jou in de buurt!?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:36

Nee hoor, ik ben gewoon geen klimmer. Ik heb gewoon de spieren en de conditie niet voor het klimmen, al gaat het wel steeds beter.

Vlak ga ik goed mee, en draai ook lekker met een relatief lage versnelling en een hoog tempo rond.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:52

Die theorie voor het klimmen klinkt heel leuk, maar is niet meer dan theorie. Sommige mensen zijn geboren klimmers en andere zullen nooit lekker of snel naar boven gaan, hoe hard ze ook trainen. Zij zijn gewoon niet gebouwd om te klimmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:03

Dat kan idd zo zijn maar goed ook als je geen echte klimmer bent kan je door een juiste techniek wel boven komen, er zijn sprinters, klimmers en daarnaast de allrounder, ik ben zelf een allrounder, in een team/ploeg/groep/peloton heb je elkaar nodig, dat zie ik telkens weer bevestigd worden in de tour en andere wielerwedstrijden.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:39

Top uitleg Nar!! Klimmen is juist fietsen op souplesse: hoge omwentelingen/cadans.

Wat ook scheelt is hoe je lijf in elkaar zit. Ik ben ook echt een klimmer, al zou je zeggen van niet als je me ziet want heb meer het lijf van een tijdrijder of duursporter: lang en niet super rank gebouwd. De beste klimmers zijn klein en super dun, dus weinig gewicht en daardoor hoog vermogen per kilo lichaamsgewicht.

ow en nu lees ik dat HF het zelfde zegt :+

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:08

Zo lange tijd niet gepost, 11 weken in spanje gewoond. Weinig gefietst, heb eigenlijk een vraag en hoop dat iemand mij advies kan geven. Heb een oude raleigh schat ouder dan 20 en heb een slag in mijn wiel (vrij groot). Nu heb ik als student weinig geld en wil ik eigenlijk een wiel op marktplaats kopen en die erop zetten. Heeft iemand enig idee wat voor wiel er wel en niet op kan en hoe het zit met die tandwielen, noem je dat zo? Zou heeeel erg blij zijn met iemands advies! :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:15

Ik neem dat het je achterwiel is? Feitelijk kan ieder racewiel erop, enige waar je rekening mee moet houden is dat de as genoeg ruimte biedt wanneer je meer dan 9 bladen achter hebt. De tandwielen kan je van je oude fiets dan overzetten op de nieuwe.

Je kan de slag er ook uit laten halen door de fietsenmaker, kost ook vaak maar een paar tientjes

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:20

Heb geen 9 bladen, 5 geloof ik. Oké dus ook die nieuwe wielen die je er makkelijker afhaald met van die klemmetjes kunnen erin? En waar kan ik op mijn oude wiel zien welke maat het is? Want ik heb niet de dunste banden erop 618-22 dacht ik.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:22

Denk erom dat als je cassette oud is, een nieuw wiel wellicht een heel ander systeem heeft. Jouw oude cassette heeft waarschijnlijk een uniglidesysteem. Je moet dus ook een uniglide wiel kopen, die worden nu niet meer gemaakt. Alternatief is het overzetten van je gehele freewheel. Daar heb je wel speciaal gereedschap voor nodig.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:24

Whaha dat klinkt al moeilijk, cassette is inderdaad oud. Ga even opzoeken wat het uniglidesysteem inhoudt.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:25

Oew, dan heb je kans dat de as standaard te groot is. Ik weet niet hoe makkelijk je die as over kan zetten, volgens mij is het bij elkaar nog niet zn eenvoudig klusje hoor :=

Wielmaat van een racefiets is altijd het zelfde dacht ik.. zit altijd tussen de 2096 of 2100mm (dat minimale verschil merk je niet zeggen ze)

Maar zo ver rijkt mijn kennis niet hoor! Ik denk dat Flew je beter verder kan helpen en anders gewoon bij een fietsenwinkel info halen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:28

Je hebt ruwweg twee systemen, uniglide en hyperglide. Zonder aanpassingen te doen zijn deze twee niet uitwisselbaar. Kijk anders eens op sheldonbrown.com.

Ik denk dat je het jezelf het makkelijkst maakt door een wiel te zoeken met een vijf speed cassette. Dan kun je gewoon het wiel en de cassette één op één vervangen. De vraag is echter of je nog zo'n wiel vindt.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 19:00

Bedankt in elk geval voor de moeite! Ik ga op zoektocht en anders toch maar naar de fietsenmaker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:59

In het wielrennen ben ik inmiddels aardig thuis(ik ben net spons ik zuig alle info op) maarrrrrrr het word straks herfst/winter en ik wil graag door blijven fietsen op de mtb ik had voor mezelf bedacht dat ik maar met een tweede hands exemplaar begin vind ik het na de winter nog steeds leuk dan komt er tzt wel een nieuwere :)

Gelden dan dezelfde regels als bij het wielrennen, wel wb het zadel daar ben ik al achter maar hoe zit het met de framematen en afstellingen komt dat net zo nauwkeurig als bij de racefiets voor op de weg!?!?

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:15

Narnia schreef:
In het wielrennen ben ik inmiddels aardig thuis(ik ben net spons ik zuig alle info op) maarrrrrrr het word straks herfst/winter en ik wil graag door blijven fietsen op de mtb ik had voor mezelf bedacht dat ik maar met een tweede hands exemplaar begin vind ik het na de winter nog steeds leuk dan komt er tzt wel een nieuwere :)

Gelden dan dezelfde regels als bij het wielrennen, wel wb het zadel daar ben ik al achter maar hoe zit het met de framematen en afstellingen komt dat net zo nauwkeurig als bij de racefiets voor op de weg!?!?

Is inderdaad net zo belangeijk, plus dat je ook moet weten wat je er precies mee wilt gaan fietsen, want je kan kiezen uit een hardtail of full suspension en ook nog uit 3 bandenmaten, namelijk 26, 27'5 of 29 inch. Er komt dus best nog wel wat bij kijken.

Gientje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:29

mag ik me melden?? ik heb zelf een mountainbike en vind het heerlijk om tussen de akkers en door de bossen te scheuren

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:22

Narnia schreef:
Het word eenvoudig naar mate je meer en meer oefent, veel km maken op zeker moment merk je dan dat je steeds een beetje beter en sneller word net zo lang tot je mannen kan chicken en geloof me dat geeft een kick :D

Als voor bereiding op de Mont ventoux zou ik Limburg eens bezoeken en daar gaan rijden, en toch zeker ook eens een klimtraining volgen, zit er geen fietsclub bijv. KeK(kilometers en kletsen) bij jou in de buurt!?

Nee helaas niet, maar in Limburg fietsen is inderdaad een goede tip. Vriendlief vond dat ook al een goed plan

Voor mijn MTB (had ik eerder dan mijn racefiets) heb ik mezelf ook laten opmeten en aan de hand daarvan op een bepaalde fiets uitgekomen. Precieze details weet ik ff niet, had toen ook vriendlief mee die samen met de verkoper heeft gekeken naar de juiste fiets, ik mocht beslissen of ik de kleur leuk vond of niet :D
Moet eerlijk zeggen dat die MTB heel mooi staat te zijn in de schuur maar nu ik best wel fanatiek ben geworden op de racefiets wil ik van de winter toch ook die MTB weer wat vaker uit de schuur halen.

Iemand hier trouwens nog mee gedaan aan de Rahpa's womens100 afgelopen zondag? die werd door het damespeloton hier uit de buurt uitgezet en heb dus voor het eerst sinds ik fiets (2/3 maanden waarbij ik nog niet eerder meer dan 35km had gefiets) een tocht van 100km gefietst en het ging lekker!! Gisterenavond nog een uurtje met ons 'groepje' wezen fietsen ondanks de regen. Vanavond maar weer eens op mijn echte ros een uurtje trainen ipv op mijn stalen ros :D

Welkom Gientje!