[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emytje

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:51

Je kunt kijken of het met een andere pil anders is. ;)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:58

een vraagje. :D mijn pil is bijna op, maar ik ben in italië. hoe doe ik dat? kan ik de dokter bellen of ie het opstuurt := , of moet ik hier naar een dokter? ben gewoon in nl nog verzekerd, dus weet ook niet hoe dat dan zit met naar de dokter gaan enzo. :\

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:10

Als je je verpakking van je nederlandse pil meeneemt naar de huisarts in Italie kan hij een italiaanse pil voorschrijven met dezelfde stoffen er in. Dit zul je denk ik dan moeten betalen maar kun je weer declareren bij je nederlandse zorgverzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:40

Romyv schreef:
hahaha jaaa thnx!! Tegen die tijd (zal over 4 weken zijn ofzo) zal ik wel eventjes verslag uitbrengen...... moet zeggen dat ik gewoon een beetje pech heb met die zwelling, want iedereen zegt dat eruit prettiger is dan erin!

Ja dat blijf ik ook horen!
Ik hoop dat het bij mij er wel prettiger is als hij eruit gaat :') Ik heb een flinke pijngrens maar ik ging echt door de GROND toen het kreng erin ging.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 07:16

Ik kreeg altijd de stederil, maar nu zoals vele van jullie vast ook wel is mee te maken gehad hebben, wisseling van de pil! Ik heb nu de e/l meegekregen maar schijnen dezelfde hormonen te zijn.
Mijn vraag aan jullie was of deze wisseling niks te maken heeft met de veiligheid ervan?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:32

Nee hoor blijft gewoon net zo veilig als voorheen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:45

vinurr schreef:
Hallo allemaal!
Ik heb een klein vraagje, ik slik nu zo'n anderhalf jaar de yasmin pil, en ik heb me al die tijd afgevraagd waarom ik ineens zo weinig krullen had. Maar ik ben er nu dus achtergekomen.. het komt door de pil! En laat ik hier nou eens niet zo blij mee zijn. :(
Hebben meer mensen hier last van? En heeft iemand enig idee wat hier aan te doen is?

Ik heb er helemaal geen ervaring mee (heb ook geen krullen :+), maar toen ik ben gaan googelen ben ik toch wel mensen tegen gekomen die dezelfde ervaringen hebben!!
Vind het wel een interessante materie.

Jij zegt dat het door de pil komt, het zou ook heel goed kunnen dat het komt door de pubertijd in het algemeen. Sorry als dit niet het antwoord is waar je op zit te wachten trouwens... ;) :oo
Dit omdat in de Yasmin pil drosprinon zit, wat weinig androgene eigenschappen heeft. Androgeen is de algemene term voor elke natuurlijke of synthetische stof, meestal een steroid hormoon, die de ontwikkeling en het onderhoud van de mannelijke eigenschappen in gewervelden stimuleert en controleert. Drospirenon is het enige progestageen dat lijkt op het natuurlijke, lichaamseigen progesteron en heeft daardoor nauwelijks bijwerkingen.

Hormonale anticonceptie en hormoonpreparaten die een progestageen bevatten met veel androgene eigenschappen (zoals norgestimaat of levonorgestrel) kunnen bijvoorbeeld de haarstructuur veranderen of haaruitval uitlokken of verergeren.

Het is alom bekend dat in de pubertijd de structuur van je haar kan veranderen. Dat lijkt mij een plausibelere verklaring dan de werkzame stoffen in de Yasmin pil.

Sorry voor het veel te ingewikkelde verhaal. :')
Maar het is wel lastige stof. :D

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:23

Ik heb een vraagje:
Wie heeft ook last van overmatig witverlies bij de Nuvaring?
Ik kom de deur niet meer uit zonder inlegkruisje :=
Ik nam vroeger de pil Yasmin en toen had ik nergens last van...

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:57

Ik had dit met de microgynon ook veel erger als met de Yasmin en de 24+4 variant. Ligt aan het soort hormoon wat in de pil zit. Deze zijn niet gelijk als die van de Yasmin.

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:28

Er zijn zoveel vormen van anti-conceptie dat ik door de bomen het bos niet meer zie. De huisarts geeft aan dat alles mogelijk is en dat niets een specifiek voordeel heeft. Wat raden jullie mij aan...

Mijn situatie: 25 jaar, onregelmatige periodes, weinig bijkomende lichamelijke klachten enkel acne, wel even een choco/depri dip de dag voor de menstruatie, nooit anticonceptie gebruikt, ik wil absoluut niet aankomen, geen kinderwens op de korte termijn.

Prikpil, gewone pil, spiraaltje? Ik weet het echt niet meer... maar meoet wel een keuze gaan maken.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:40

Nuvaring? Prikpil zou ik niet snel aan beginnen, gewone pil moet je iedere dag aan denken, spiraaltje kan met inbrengen heel pijnlijk zijn. Nuvaring was voor mij iig de oplossing :j Geen grote hoeveelheid hormonen, niet iedere dag aan denken, geen pijn :P

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:42

Nuvaring ken ik niet! Ben ik ook niet over voorgelicht! Ook de niet grote hoeveelheid hormonen, kan erg prettig zijn. Ik ga even googelen! Hoe zijn jou ervaringen ermee?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:50

Mijn ervaringen zijn heel goed :j Nergens last van eigenlijk. Niet aangekomen. Wel iets emotioneler geworden. Maar dat kan ook gewoon leeftijd zijn.
Of de hoeveelheid hormonen echt minder is durf ik niet 100% zeker te zeggen. Volgens mij wel ietsjes. Wat wel zeker is, is dat bij nuvaring de hormonen geleidelijk worden afgegeven. Bij de prikpil krijg je in 1 keer een hele hoop hormonen, bij de gewone pil al wel minder natuurlijk, maar bij nuvaring word 't zo heel de dag door rustig afgegeven.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:25

acne? dan de yasmin of de yaz 24+4

Sylviaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:27

Iemand hier ervaring met dat staafje in je arm? "Het anticonceptiestaafje"

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:41

De implanon bedoel je? Er was wel iemand hier in het topic die hem had/heeft gehad geloof ik.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:29

unicorn_kiss schreef:
Ik heb een vraagje:
Wie heeft ook last van overmatig witverlies bij de Nuvaring?
Ik kom de deur niet meer uit zonder inlegkruisje :=
Ik nam vroeger de pil Yasmin en toen had ik nergens last van...

Daar had ik op het begin wel meer last van ja. :)) Het duurt even, maar het word wel minder.

@ Tara: ik ben overigens weer minder te spreken over de Nuvaring.

Is er hier iemand die van de pil op de prikpil is overgestapt? Wat zijn jouw/jullie ervaringen?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:12

Prospice schreef:
Er zijn zoveel vormen van anti-conceptie dat ik door de bomen het bos niet meer zie. De huisarts geeft aan dat alles mogelijk is en dat niets een specifiek voordeel heeft. Wat raden jullie mij aan...

Mijn situatie: 25 jaar, onregelmatige periodes, weinig bijkomende lichamelijke klachten enkel acne, wel even een choco/depri dip de dag voor de menstruatie, nooit anticonceptie gebruikt, ik wil absoluut niet aankomen, geen kinderwens op de korte termijn.

Prikpil, gewone pil, spiraaltje? Ik weet het echt niet meer... maar meoet wel een keuze gaan maken.

als je voor een spiraaltje gaat, moet je niet geeen hormoon spiraaltje nemen omdat je daardoor nog meer last van je acne zal krijgen.. Ik zou de diana85 eens googlen als ik jou was, licht hormonoon, veilig, je acne zal mminder worden of zelfs weggaan en je komt er niet vn aaan!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:17

lillytjuh schreef:
Ik had dit met de microgynon ook veel erger als met de Yasmin en de 24+4 variant. Ligt aan het soort hormoon wat in de pil zit. Deze zijn niet gelijk als die van de Yasmin.

ik heb dat met de 24+4 juist nog wel, maar bij de diane had ik dat ook..

Ik ben afgelopen keer helemaal niet ongi geworden in m'n stopweek (slik dus 24+4) Volgens HA kan dat wel voorkomen, maar die wil dat ik voor de zekerheid nog ff een testje doe. Maar denk zelf dat het gewoon komt door deze pil. Wel heel fijn overigens om niet ongi te worden :j

Sylviaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:34

mensen hier ervaring met de nuva-ring?
is dat pijnlijk inbrengen en voel je het zitten?
en hoe zit het met het overslaan van je menstruatie, krijg je dan snel doorbraak bloedingen?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:25

@prospice: heb je vaak last van je darmen of moet je af en toe overgeven? dan is pil natuurlijk minder veilig... al gekeken naar nuvaring?

Sylviaaa schreef:
en hoe zit het met het overslaan van je menstruatie, krijg je dan snel doorbraak bloedingen?

Ik gebruik hem nu een jaar!
Het inbrengen is helemaal niet pijnlijk (doe je gewoon elke maand zelf, kijk even op www.nuvaring.nl
Als je tampons gebruikt dan kan dit ook (nog makkelijker). Het is een ring met een doorsnee van 5 cm maar hij is heel flexibel, je vouwt hem geowon dubbel tussen je vingers en dan schuif je hem zo naar binnen. hij ontvouwt daarbinnen vanzelf, dat voelt je niet.
Je voelt hem helemaal niet zitten, ik en het gros van de vrouwen in ieder geval niet. Met met sporten, niet met zitten, gewoon helemaal nooit (ook niet met sex en je partner voelt hem ook niet).
Hoe het zit met doorringen weet ik niet want dat heb ik nog niet geprobeerd.

de eerste maand is hij een paar keer wat gezakt (maar niet eruit ofzo) maar dan voelde je hem ff, maar daarna nooit weer eigenlijk.
Ik ben er in ieder geval super blij mee, het is heel handig, je voelt er niks van en weinig hormonen. Voor mij voorlopig niet anders!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:52

Sylviaaa schreef:

Heb em nu 2 maand, bevalt prima, voel hem niet zitten, zelfs niet tijdens sex (maar je mag hem even uitnemen)
Je kan hem pijnloos en makkelijk inbrengen (bij mij is dit aleszins het geval)
je kan hem ook gewoon 28 dagen inhouden geloof ik, maar daar heb ik totnogtoe geen ervaring mee
Fijn ding vind ik totnogtoe :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:40

Romyv schreef:
[
als je voor een spiraaltje gaat, moet je niet geeen hormoon spiraaltje nemen omdat je daardoor nog meer last van je acne zal krijgen.. Ik zou de diana85 eens googlen als ik jou was, licht hormonoon, veilig, je acne zal mminder worden of zelfs weggaan en je komt er niet vn aaan!

Die Diane35 (niet 85) is echt geen lichtgewicht hoor. ;)
Sowieso is de samenstelling al vrij heftig en daarnaast het kans op trombose 4x zo hoog als bij een andere pil.

Stukje gekopieerd:
Citaat:
Die acne-richtlijn dateert van 1999. Twee jaar geleden is een overzichtsstudie verschenen van het Britse Cochrane-instituut. Daaruit blijkt dat de acne-voordelen van de Diane-35-pil boven andere hormonale pillen helemaal niet zo evident is, zegt Boukes van het NHG.

Daar komt bij dat het tromboserisico van de Diane-35-pil vier maal zo hoog is als een standaard tweede-generatiepil, zegt hoogleraar Rosendaal uit Leiden op basis van een eigen studie, uitgevoerd door zijn LUMC en de universiteit Maastricht.

Ik zou eigenlijk wel voor het Mirena spiraaltje gaan. Heb er persoonlijke goede ervaringen mee. (te lezen in dit topic)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:10

Sylviaaa schreef:

Ik wel :j
Pijnlijk met inbrengen echt totaal niet. Je voelt het ook zeker niet zitten. Tijdens sex ook nergens problemen mee. Soms halen we 'm er wel even uit. Het is eigenlijk grotendeels hetzelfde als een tampon. Al vind ik tampons rotter met inbrengen enzo dan die nuvaring.
Overslaan van menstruatie doe ik wel eens ja. Heb nog geen last gehad van doorbraak bloedingen.

Sylviaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:23

oke superbedankt!