Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:25

Ohh enniee het is zo lekker hahaha!!!!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:59

Mijn zwelling is weer dikker geworden, wordt er een beetje gek van nu.. eerst was het ook geel nu is het weer blauw paars.
Chanicha: deed jij dan 1 sinaasappel 1 banaan en zo'n pakje liga?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:12

enniee ik deed 1 of 2 sinaasappels, ligt aan het sap, en een hele liga zo'n gewone ouderwetse zeg maar.
Dan eerst kijken of een halve banaan voldoende is want anders kan de er nog meer bij doen.
Het ligt een beetje aan de hoeveelheid sap in de sinaassappels en de grootte van de banaan snap je hahahah!!!

Is het niet meer je idee van dikker wordende zwelling of voel je het ook? Omdat het door de kleur ook anders lijkt!
JE wordt net een regenboog hoor maar komt goed!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:16

Ik voel het ook.. En mijn ouders + bezoek zeggen het ook. De kleur is namelijk ook weer van geel naar blauw/paars gegaan.. Moet vanmiddag weer naar de kaakchirurg, kan ik gelijk even vragen....

Moet eerst maar eens kijken of we wel een sinaasappelpers hebben :P
Laatst bijgewerkt door enniee op 15-11-12 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:22

Anders zo'n goedkope handpers bij de Blokker of Action!
Ohh wel vervelend voor je zeg, ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat kan!
Succes vanmiddag!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:11

Zonet bij de kaakchirurg geweest..
Hij was zeer tevreden en vond het nu al erg mooi kwa stand. De elastiekjes mogen er waarschijnlijk over twee weken weer uit en moet volgende week weer komen.. kwam heel toevallig 'mijn' operatie assistent nog tegen bij dr poli, hij zei ook dat de operatie erg goed was gegaan en vroeg hoe het met me ging enzo, super aardige man!

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:21

Fijne berichten Ennie!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:31

chanicha schreef:
Anders zo'n goedkope handpers bij de Blokker of Action!
Ohh wel vervelend voor je zeg, ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat kan!
Succes vanmiddag!

De kaakchirurg zag wel dat het ene dikker was dan het andere, maar vond het niet nodig om verder te kijken..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:52

Mooi enniee, goede berichten!!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:04

Grappig, iedereen zegt dat ik nu op Mn broer lijk.. terwijl niemand dat zei voor de operatie

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:38

jullie knallen echt vooruit! :D

ik merk nu ook dat mijn tanden anders gaan staan, alleen rechts me 2 kiezen kunnen op elkaar de rest staat van elkaar af, heel vervelend!!!

voel ook dat me ondertanden meer naar voren staan, en dus meer ruimte krijg Whuaaa!!
denk dat het voor mij ook wel snel zal gaan.. heb trouwens een erg drukke agenda de laatste weken van dit jaar hahaha!
20 november tandarts controle, 21 november LUMC mondhygienist, 26 november extra slotje bijplakken en elastiek vervangen, 11 december controle en nieuw draadje en 13 december me laatste verstandskies trekken.

et ergste vind ik de verstandskies trekken omdat ik er zo ziek van was, :(
Hoop dat ik gewoon rustig kan blijven!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:34

Niet teveel overin zitten Cassie, schiet je niks mee op :) Gewoon afwachten, kan altijd meevallen!
Je hebt inderdaad wel een drukke agenda..

Ik moet 22 november weer kaakchirurg en 29 november kaakchirurg + orthodontist.

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 01:39

Nee je heb gelijk, moet ook niet overal op inzitten, maar is soms best lastig :$
Vooral me verstandskiezen trekken was echt een hel, ben er zo ontzettend ziek van geweest!
Ik had aan de kaakchirurg gevraagt of me andere kiezen eruit mochten tijdens de operatie,
Hij weet niet eens wat er geopereerd moet worden, maar links boven moet er wel uit?

Nu 'k bij mezelf zit te denken snap ik de logica niet :P links onder mag wel blijven zitten!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:12

@nani87: ik heb de afspraak met de tandarts gemaakt, 21 december (ik ben zó goed in uitstellen, zou ervoor betaald moeten worden :+)
19 november gaat eindelijk de hyrax eruit, dat is dat ding dat van links naar rechts door mn mond loopt, van kiezen links naar rechts ongeveer een halve cm onder mn gehemelte door (er zit dus ruimte tussen ding en gehemelte). Hij heeft er dan sinds 5 april geloof ik ingezeten en ben dat ding echt SPUUGzat. Irritant geval met eten (dat is nog steeds niet minder geworden) en praten. 19 nov krijg ik daar dan net als Iris een draad voor terug over mn gehemelte (dat hoop ik althans, dat daar niet weer zo'n ruimte tussen zit).

Dit is een animatiefilmpje waarop je goed kunt zien hoe dat ding eruit ziet en hoe hij zit.

@ Wendeltje, hoe noemden ze die operatie? Ik moet Le fort 1 intrusie en BSSO, maar kan niet echt vinden op inet wat die combi precies is. Kun jij me jouw ervaringen vertellen?

@ Iris, moet jij ook je bovenkaak net als ik? Neem eigenlijk beetje aan van wel omdat ze ook bij jou verbreed hebben.

@Cassie, toen ik net aan de bovenkaak geopereerd was, had ik geen een kies die op elkaar kwam, alleen maar 2 puntjes, dat was echt heel irritant. Maar het verandert zó snel in je mond, dat je ineens denkt van hé, ik kan weer op elkaar met mn kiezen. Heel apart vond ik dat.

@Enniee, gaat het al wat beter met de zwelling? Neem je die druppels nog steeds en koel je nog steeds? Sterkte iig :(:)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:32

Reageer even kort, ik koel niet meer en neem de druppels ook niet meer.. die ben ik vergeten in het ziekenhuis dus dacht dat heeft ook geen nut meer.. de zwelling wordt steeds minder, zie er nu weer redelijk uit.. kan weer over straat ;)

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:58

@ Prairy: Ik heb geen idee hoe die operatie heet. Bij mij is mn onderkaak naar voren gehaald en er is toen meteen een stuk bot boven mn voortanden weggehaald. Dit omdat ik zoveel tandvlies liet zien bij het lachen (ofzo) De plaatjes die de botten bij elkaar hielden hadden eruit gemoeten, maar bij mij zitten ze er (na 5 jaar) nog steeds in, omdat ik niet weer open gehaald wilde worden. De hechtingen achter je bovenlip zijn nl errug irritant. Na de ingreep stond mn neus echt heel erg scheef en ik ben me rot geschrokken. Maar toen de zwelling afnam en mn gezicht weer ging zetten (weet niet zo goed hoe ik het anders moet noemen, want het heeft ruim een jaar geduurd voordat mn gezicht was zoals het nu nog is), was het zo bijgetrokken dat je het nu niet meer ziet als je het niet weet. Maar weet dus dat dat een risco van de ingreep is. Net als de kapotte of beschadigde aangezichtszenuw bij de osteotomie, die bij mij echt stuk is.
Weet je zo genoeg??

De rest van de meiden, succes :)

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:13

@ Prairy ik moet boven kaak waarschijnlijk wel maar dat word pas besloten tegen de tijd dat ze de operatie onder gaan plannen. Maar waarschijnlijk moeten ze die dus aanpassen op mijn onderkaak of iets :+
Ik moet over een maandje weer naar de ortho..Boven staan alle tanden nu eindelijk in een rij en ik moet tegenwoordig om de 6 weken naar de ortho..Moest eerst altijd om de 4 weken..Helaas is mijn draad boven dit keer uit het achterste blokje geschoven :+ (heb ik onder ook al te vaak gehad)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:48

Mijn hyrax is er vandaag uitgehaald *\o/* *\o/*

Nu zit die draad erin, wat een verademing/verbetering zeg... Wel al een bultje midden achter op mijn tong maar dat gaat gauw genoeg over hoop ik.

Kiezen en tanden doen wel wat zeer nu, kiezen worden nu recht getrokken en tanden staan weer wat losser omdat de dunne draad er terug in zit even.

@Iris, kunnen ze die draad niet wat ombuigen aan het eind? Dat doen ze bij mij, hij is er eigenlijk nog nooit uit gegaan.

@Wendeltje, ja duidelijk wel :) Heb je veel last van die zenuw,of juist helemaal niet? Heb je toevallig nog voor en na foto's die ik zou mogen zien? Ben wel heel erg benieuwd namelijk.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:49

_Iris schreef:
@ Prairy ik moet boven kaak waarschijnlijk wel maar dat word pas besloten tegen de tijd dat ze de operatie onder gaan plannen. Maar waarschijnlijk moeten ze die dus aanpassen op mijn onderkaak of iets :+
Ik moet over een maandje weer naar de ortho..Boven staan alle tanden nu eindelijk in een rij en ik moet tegenwoordig om de 6 weken naar de ortho..Moest eerst altijd om de 4 weken..Helaas is mijn draad boven dit keer uit het achterste blokje geschoven :+ (heb ik onder ook al te vaak gehad)

Kun je niet vragen of ze de draad iets naar binnen buigen? Doen/deden (ben al een paar maand niet geweest) ze bij mij dan altijd met een soort tangetje..

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:50

Prairy schreef:
Mijn hyrax is er vandaag uitgehaald *\o/* *\o/*

Nu zit die draad erin, wat een verademing/verbetering zeg... Wel al een bultje midden achter op mijn tong maar dat gaat gauw genoeg over hoop ik.

Kiezen en tanden doen wel wat zeer nu, kiezen worden nu recht getrokken en tanden staan weer wat losser omdat de dunne draad er terug in zit even.

@Iris, kunnen ze die draad niet wat ombuigen aan het eind? Dat doen ze bij mij, hij is er eigenlijk nog nooit uit gegaan.

@Wendeltje, ja duidelijk wel :) Heb je veel last van die zenuw,of juist helemaal niet? Heb je toevallig nog voor en na foto's die ik zou mogen zien? Ben wel heel erg benieuwd namelijk.

We postten precies tegelijk.. Jij zegt dus hetzelfde over Iris dr draadje..

Wat een genot voor jou ! Zal nu wel lekker voelen, je mond een stukje leger!

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:12

@ Enniee, hoe is het nu met je? Is dat rare dove gevoel al wat weggetrokken uit je wangen en kin? En is het al beter met je kies waar je de ontsteking in had? Heb je ’s nachts nog zoveel last? En is de zwelling al wat meer afgenomen?

@ CassieUltra, zo jij bent ook aardig volgepland!! Hopelijk verloopt alles een beetje goed.. Verstandskies trekken is idd niet fijn, hopelijk wordt je niet weer zo ziek daarvan..

@ Prairy, super dat je de afspraak hebt gemaakt!! Goed van je! En de hyrax er eindelijk uit vandaag.. Wat een opluchting :D! Heb je die fase maar weer gehad gelukkig..

Bij de kaakchirurg is alles goed gegaan.. Ik moest weer een röntgenfoto laten maken om te zien hoe mijn zenuw in de kaak ligt.. Gelukkig ligt mijn zenuw redelijk gunstig, hij wordt eigenlijk altijd wel geraakt is mij verteld alleen die van mij licht redelijk aan de binnenkant en dat zou gunstiger zijn met betrekking tot het herstel van het verminderde gevoel in de lip etc. Verder heeft de kaakchirurg afdrukken gemaakt.. Pff dat valt nog niet mee met beugel er in zeg!! Het voelde net alsof hij mijn hele beugel meetrok toen die gipsdingen er uit gingen.. Bij het pre operatief spreekuur moest ik een vragenlijst invullen en toen naar de verpleegster om de lijst te bespreken en bloeddruk te meten. Vervolgens kwam de anesthesist nog even langs en toen moest ik er aan geloven het met bloed prikken. Ik maakte me zo verschrikkelijk zenuwachtig daarvoor.. Maar achteraf viel het eigenlijk heel erg mee! Ik heb mooi de andere kant op gekeken en ik voelde eigenlijk niks, ook niet duizelig geweest gelukkig..

Voor mij begint het aftellen nu echt.. Morgen over 2 weken ben ik aan de beurt. Sinds een week ben ik begonnen met Arnica d6 druppels in de hoop dat deze de zwelling zullen doen verminderen en sneller laten herstellen! Afgelopen woensdag nog op controle geweest bij de tandarts en ik heb nog nooit zo snel weer buiten gestaan. 27 november afspraak bij de ortho en dan krijg ik operatiehaakjes als het goed is en worden die dotjes er af geslepen.. Dan 28 november nog naar de mondhygiënist en dan is het 4 december zover.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:16

Haha Enniee, ja tegelijk gepost met zelfde idee.

@nani87, Wat ga jij snel!! Wat fijn zeg dat die operatie al zo dichtbij is.
Wat bedoel je met die operatiehaakjes en dotjes eraf?

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:23

Nou ik heb van die blauwe harde dotjes op 2 van mijn bovenste kiezen (links en rechts) omdat ik anders de blokjes op mijn ondertanden af zou bijten met mijn bovenste tanden. Ik heb namelijk van mijzelf een hele diepe beet en beet met mijn ondertanden in mijn boven gehemelte. Met die 'dotjes' werd dat voorkomen, daardoor konden mijn kiezen elkaar niet raken en dat kauwt dus al een hele tijd lastiger. Deze gaan er 27 november af! En ik krijg speciale haakjes op mijn blokjes, die zijn nodig tijdens te operatie om dingetjes aan vast te kunnen maken of zoiets!

Ik vind het aan de ene kant wel fijn dat de operatie nu zo dichtbij komt maar aan de andere kant vind ik het echt doodeng..

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:29

Ja dat vraag ik me ook af. operatiehaakjes?

Het gaat alweer een stukje beter nani, al moest ik van ver komen.. Heb nu toevallig wel een iets stekende pijn aan de linkerkant, echt vanuit de kaak.. Die kies is gevoelig, maar niet heel erg pijnlijk op dit moment. Al heb ik wel momenten dat ik er absoluut niet met mijn tong tegenaan moet komen. De KC wil ter zijne tijd een wortelpuntbehandeling doen. De zwelling is ook al een heel stuk afgenomen, is nog een beetje dik maar ben vandaag toch maar voor twee uurtjes naar school gegaan omdat ik anders wel erg veel uitleg mis. Wel met een sjaal om de nek omdat die nog steeds behoorlijk geel is. Op school herkende de teamleidster me eerst niet omdat mijn gezicht zo was verandert :P

Opzich heb ik niet een erg doof gevoel in mn kin, maar als ik daar een spier aanspan? dan voel ik wel dat er iets aan gedaan is.. dat voelt niet helemaal goed. Mijn wangen zijn vooral erg gevoelig als ik de zwelling aanraak. Gelukkig heb ik nooit last gehad van een doof gevoel in mijn lippen (geen geknoei met drinken :'))

De verpleegsters hebben nog tegen mijn moeder gezegd dat ze nog nooit iemand hadden meegemaakt die zo snel individueel kon douchen. Heb namelijk heerlijk gedoucht de volgende morgen :) Al met al waren de eerste dagen in het ziekenhuis en thuis helse dagen, maar stukje bij beetje knap ik weer wat op! Heb gister een kaassouflé en patat naar binnen gewerkt :D

Vond de operatie zelf heel interessant, daar maakte ik me ook totaal geen zorgen om. Vind het heel interessant hoe dat allemaal in z'n werk gaat met narcose en plakkertjes enzo.

Komt voor jou ook steeds dichterbij Nani! Ben je al zenuwachtig?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:44

Zooww dames wat een sprongen maken jullie!!!
Ik ben vandaag voor controle geweest en alles was goed, we gaan 30 januari het verwijderde implantaat terugplaatsen en dan vier maanden erna de opbouw doen.
De KC heeft thuis een cd met foto's van mijn operatie met o.a. de stukjes bot die hij overhield, ik heb gevraagd of hij die mee wilde nemen want ik ben toch best benieuwd hoe dat er uitzag!
Ook staan daar foto's op van vóór de operatie en die wil ik toch ook wel graag hebben.

@Nani87, het gaat inderdaad opschieten maar je zal zien dat het je alles mee gaat vallen hoor!

@enniee wat fijn dat het zo goed gaat nu en wat lekker zo'n patatje he hahaha!!! Hoe was je fruithapje??

@ Prairy kijk eens hier http://www.youtube.com/watch?v=gVDTqbBmUDc