Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 14:22

O nou ik vind het knap!

Ik heb net een 5 km herstel rondje gelopen. Bedoeling was op 7:00 maar is 6:45 geworden.
Heb sinds gisteren wat last van bovenkant rechtervoet. Moest vanochtend al naar fysio, die heeft meteen even gekeken maar niks geks.
Waarschijnlijk door de 30 km wat alleen op de weg was. Toch andere belasting als wat ik normaal doe.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 20:06

Ein-de-lijk weer eens heel lekker gelopen net. Hartslag bijna weer op een normaal niveau. Hrv stijgt ook heeeel langzaam weer. Ik heb wat minder stress in mijn lijf, al zijn mijn werkdagen nog erg vermoeiend.
Zo blij ook dat het koeler is!!

Afbeelding
Afbeelding

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 23:20

Fanatieke planning Samantha!
Fijn Sv, mooie hartslag!

Deze avond het eerst gelopen onder de 20 graden sinds ik ben begonnen, zag er best tegenop met regen en wind want ik heb een hekel aan kou. Maar door de inspanning voelde het helemaal niet koud maar fijn. Heb me ingeschreven voor mijn eerste 5km wedstrijd over een maand, heb er zin an :D .

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 06:25

Leuk! Welke ga je lopen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 08:43

Hier nog steeds spierpijn van zaterdag. Ik had maandagavond wel 4.3km hersteltraining gedaan, maar nog steeds is traplopen voor mijn bovenbenen niet fijn.
Plan is vanavond met de trainer op pad te gaan, maar het wordt wel heel slecht weer geloof ik. Die appte al dat als het slecht wordt het niet doorgaat. Ik heb nog 2 trainingen met die man. En dan kan ik het evalueren. Als het met hem niet doorgaat, dan wil/moet ik zelf eigenlijk wel op pad. Anders bouw ik straks conditie af en dat is niet de bedoeling.
Ik wil toch proberen om de conditie voor de halve marathon nog verder te verbeteren. En moet echt sneller worden op de 10km, dus als de conditie nog beter wordt op langere afstanden, dan lijkt mij datj e ook makkelijker korte afstanden loopt. HOewel, bij mij is de 5km keer 2 gewoon de 10km en sneller op de 5 lukt me niet, dan gaat de rem er op zeg maar bij mijn lichaam.
Ik ben ook een echte stayer, hoe langer hoe beter.

Ik zag ook wat foto's online van die 5km run van 2 september. Ik sta mooi vooraan bij de start op pole position.
Maar ik ben gewoon de langste loper, dat zag er wel wat raar uit. :+ Maar ik stond tenminste op de foto.

Van de trailrun zijn wel 2 foto's van mij gemaakt onderweg, en online bij de link van de organisatie staan ze niet. Dat vind ik wel jammer.
Als er foto's gemaakt worden tijdens een run en ik sta er een keer op (meestal niet valt me op), dan gebruik ik zo'n foto ook om de looptechniek te beoordelen. Ik ben benieuwd of dat veranderd over de jaren zeg maar. Want sommigen zeggen dat dat gebeurt, dat iedereen uiteindelijk meer een middenvoet of voorvoetlander wordt. Ik heb het idee dat ik een haklander ben, maar weet het ook niet zeker. Ik haal dat niet uit elke foto, het is net of het wisselt bij mij bij tempo ofzo

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:31

Ik ga de 5km city run doen in het weekend van de eindhoven marathon. Mijn vriend loopt de halve marathon op de andere dag.

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 10:01

germie schreef:
Hier nog steeds spierpijn van zaterdag. Ik had maandagavond wel 4.3km hersteltraining gedaan, maar nog steeds is traplopen voor mijn bovenbenen niet fijn.
Plan is vanavond met de trainer op pad te gaan, maar het wordt wel heel slecht weer geloof ik. Die appte al dat als het slecht wordt het niet doorgaat. Ik heb nog 2 trainingen met die man. En dan kan ik het evalueren. Als het met hem niet doorgaat, dan wil/moet ik zelf eigenlijk wel op pad. Anders bouw ik straks conditie af en dat is niet de bedoeling.
Ik wil toch proberen om de conditie voor de halve marathon nog verder te verbeteren. En moet echt sneller worden op de 10km, dus als de conditie nog beter wordt op langere afstanden, dan lijkt mij datj e ook makkelijker korte afstanden loopt. HOewel, bij mij is de 5km keer 2 gewoon de 10km en sneller op de 5 lukt me niet, dan gaat de rem er op zeg maar bij mijn lichaam.
Ik ben ook een echte stayer, hoe langer hoe beter.

Ik zag ook wat foto's online van die 5km run van 2 september. Ik sta mooi vooraan bij de start op pole position.
Maar ik ben gewoon de langste loper, dat zag er wel wat raar uit. :+ Maar ik stond tenminste op de foto.

Van de trailrun zijn wel 2 foto's van mij gemaakt onderweg, en online bij de link van de organisatie staan ze niet. Dat vind ik wel jammer.
Als er foto's gemaakt worden tijdens een run en ik sta er een keer op (meestal niet valt me op), dan gebruik ik zo'n foto ook om de looptechniek te beoordelen. Ik ben benieuwd of dat veranderd over de jaren zeg maar. Want sommigen zeggen dat dat gebeurt, dat iedereen uiteindelijk meer een middenvoet of voorvoetlander wordt. Ik heb het idee dat ik een haklander ben, maar weet het ook niet zeker. Ik haal dat niet uit elke foto, het is net of het wisselt bij mij bij tempo ofzo

Misschien als het niet doorgaat juist je rust pakken? Het is namelijk een fabel dat je na 1 keer niet trainen je conditie verliest, maar je kunt wel bij overbelasting in 1 keer meer spier afbreken dan je lief is. Spierpijn is een gevolg van microscheurtjes in je spieren, door dan direct weer dezelfde belasting op te pakken krijgen je spieren geen mogelijkheid om te herstellen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 10:06

Helemaal mee eens. Herstel is ook training.

Dat je vooraan gaat staan bij een 5km run terwijl je heel langzaam loopt vind ik trouwens echt niet kunnen.
Het is mega irritant als je als loper om hele langzame lopers moet slalommen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 11:08

Dit was geen wedstrijdrun hoor, werd geen klassement van opgemaakt (daarom heb ik ook gezegd dat ik dat niet meer doe bij zelfde inschrijfgeld als de 10km waar ze wel prijzen hebben). Dus dan maakt het niets uit. Normaal sta ik ook niet vooraan (en ook niet geheel achteraan), maar dit kwam toevallig zo uit. Ik stond vrij vroeg in het startvak achteraf gezien. Omdat ik overwogen had om de 10km te starten en dan halverwege evt. de afslag van de 5km te pakken, die was geopperd door de organisatie omdat ik twijfelde over de afstand. De 5km was 5 minuten na de 10km. Maar bij de 10km hadden ze dus wel prijzen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 11:18

Maar Germie, klassement of niet, prijzen of niet, er staan daar mensen ook met eigen doelen zoals een persoonlijk record lopen op de 5 km. Als je weet dat je langzamer bent dan de meeste lopers, vind ik het echt ronduit asociaal als je helemaal vooraan gaat staan. Ook al ben je vroeg, dan ga je gewoon meer achteraan staan, wat een kul excuus.
Dat zijn gedeelde normen en waarden. Bij heel veel trailruns en kleinere weg runs zijn geen klassementen, daar ren je voor jezelf en gun je ieder zijn eigen prestatie, door zelf in te schatten hoe snel of langzaam je gaat lopen, plaats je je zo op bij de start, maar bijvoorbeeld ook tijdens het rennen zelf door opzij te stappen en rechts te houden, zodat snellere lopers er voorbij kunnen.

Verder sluit ik me aan bij Jet, je lichaam geeft duidelijk een signaal als je zolang spierpijn hebt en dat je lichaam als het ware op de rem gaat na vijf kilometer, is ook een duidelijk signaal.

Eef_Bam, wat leuk! En wacht maar, rennen in de kou is echt heerlijk, je gaat de zomer nog vervloeken. :D

SV, super dat het eindelijk weer eens soepel ging!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 11:41

Ik ga gewoon opzij hoor als iemand er langs wil. Heb ik zaterdag ook gedaan. Dus ik doe het gewoon zoals men verwacht. En zoals gezegd, ik heb verder nog nergens vooraan gestaan bij een start, hier kwam het zo uit en vond mezelf op de foto er erg groot (lang) uitzien. Ik ben ook wel langer dan gemiddeld, maar het viel me echt op.

Trainer heeft net afgezegd voor vanavond, niet vanwege het weer overigens, maar andere reden. Vind het ergens wel jammer, want wilde ook wel van het pakket af zijn met 2 trainingen eigenlijk. Dan voel ik me weer 'vrij' zeg maar, ik heb best wel wat verplichtingen de laatste tijd en de komende tijd. Dus het is niet zo negatief als het misschien klinkt hoor.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:41

germie schreef:
Dit was geen wedstrijdrun hoor, werd geen klassement van opgemaakt (daarom heb ik ook gezegd dat ik dat niet meer doe bij zelfde inschrijfgeld als de 10km waar ze wel prijzen hebben). Dus dan maakt het niets uit. Normaal sta ik ook niet vooraan (en ook niet geheel achteraan), maar dit kwam toevallig zo uit. Ik stond vrij vroeg in het startvak achteraf gezien. Omdat ik overwogen had om de 10km te starten en dan halverwege evt. de afslag van de 5km te pakken, die was geopperd door de organisatie omdat ik twijfelde over de afstand. De 5km was 5 minuten na de 10km. Maar bij de 10km hadden ze dus wel prijzen.

De 5km bij de JNL (heb ik afgeleid adhv je foto eerder in het topic) heeft inderdaad alleen een recreantenklassement. Maar dat maakt niet dat het een loop zonder wedstrijdelement is. Ik heb diezelfde 5km wel eens gelopen omdat hij onderdeel was van de clubcompetitie van de loopvereniging waar ik lid was en daarmee maakte het voor mij wél uit hoe snel ik liep. Nou is het met een deelnemersveld van max 50 mensen allemaal niet zo’n ramp want er is ruimte zat om in te halen, maar er was óók ruimte zat geweest om voor de startlijn een paar stappen naar achteren te doen.

Enfin, hebben jullie nog gelopen vandaag? Ik was voornemens om rond 7.30 te gaan maar het regende zo takkehard dat het bij een voornemen is gebleven :7

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 14:33

Ik vind dat ook niet netjes en zou er ook niet de meerwaarde van inzien om vooraan te starten als je niet een super snel record wil neerzetten. Maar dat is mijn mening. :=

Ik heb wel gelopen, buienradar zei dat het droog zou blijven maar dat was niet zo. := Ik had een rondje uitgetekend in Strava wat 18km zou zijn, uiteindelijk was het 20km en toen heb ik er 21 van gemaakt. Niet helemaal de bedoeling in mijn training voor de halve marathon, maar kan ook niet echt kwaad denk ik, het was een langzame duurloop. Wedstrijd is over 4,5 week, straks weer langzaam wat afbouwen qua km. :j

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:19

Ik vind het ook niet netjes om vooraan te gaan staan als je zo langzaam loopt. Iedereen is welkom maar het is zo vervelend als je de eerste kilometer over iedereen moet struikelen.

Na maanden kom ik weer meepraten, in april geblesseerd geraakt voor de eerste keer in 15 jaar na een ongelukje in het klimpark, scheur in de peesplaat onder mijn voet, marathon gemist, ik chagrijnig want ik kon niet sporten :+

Inmiddels ben ik weer langzaam aan het opbouwen, al die tijd heb ik wel lekker met jullie meegelezen maar ik had even niet zoveel te melden. Inmiddels loop ik weer 10 km onder het uur en hoop ik in 2025 nog wat 10 km wedstrijdjes te kunnen starten met als doel weer <40 minuten te lopen, maar dat is allemaal voor op langere termijn :) .

Ik geniet in ieder geval weer van het lopen, bouw rustig op en geniet ook van al jullie verhalen :D

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:47

Lies-sparkle, wat fijn dat het weer de goede kant op gaat met jou! Ja echt baalen was dat zeg, net in je marathon training geblesseerd raken, niet leuk.
Fijn dat je nu weer van het lopen geniet, en het rustig op kan bouwen.

Myka, zo dat is wel een stukje verder! Goed bezig hoor!

Suliko, hoe gaat het nu met je enkel?
Ik sta nu ook voor de 28km ingeschreven bij de zevenheuvelen trail, eerst wilde ik de 60km doen, toen de 42km, en nu ook naar 28km afgezakt.
Hopelijk blijven we heel, anders treffen we elkaar misschien bij de 7,5 km :D ;)

Vandaag is het echt ineens herfst geworden zeg, wat een wind en regen.
Heb een kleine 10km gelopen op rustig rempo.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:49

Lekker gelopen Myka en Ieris.
En SV ook, eindelijk weer, fijn.
Welkom terug lies-sparkle, fijn dat het beter gaat.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 16:20

Myka, zo te lezen ben je heel bewust bezig met wat je doet, dat gaat vast helemaal goed komen over 4,5 week! Was dit dan al stiekem een HM afstand, of miste het nog net de 0,10?

Lies_sparkle, welkom terug! Dat klinkt als een nare blessure, fijn dat je weer aan het lopen bent.

ieris, mijn enkel is elke dag minder dik, voelt ook niet stijf, alleen opzij buigen geeft wel direct veel pijn, dus dat doe ik niet! Ik ben heel benieuwd wat de fysio morgen gaat zeggen. Zelf ben ik nu al klaar met het stil zitten, vooral omdat normaal bewegen prima lijkt te gaan, maar ik wil niet te veel doen. Ik kan zelfs pijnloos op die voet springen, kwam ik achter. Op 1 been, dat voelt ook stabiel, maar het risico dat ik er weer doorheen klap en het erger maak, is nu heel groot natuurlijk. Ik hoop dat de fysio met een plan komt dat ik in ieder geval ergens op kan focussen.
Hahaha, laten we afspreken elkaar gewoon bij de 28 km te treffen! :') En er zitten nog 2 afstanden tot de 7,5! _O- Ik had wel bedacht volgend jaar zeker de marathon ervan te willen rennen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 16:52

Bijlezen is lastig, zit momenteel in Egypte! Het is hier 41 graden momenteel, dus lopen word m niet. Er is wel een gym, maar geen airco, dus heb net wel geprobeerd, maar 4,5km met 4x wandelen was echt wel de max.... Het zweet gutste overal :+ . Kan ik beter buiten lopen, daar is tenminste nog n windje :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 17:12

Lies_sparkle, wat fijn dat je weer kunt lopen en Suliko ook weer deels uit de lappenmand.

Poeh wat een hitte, 41 graden, niet mijn ding. Snap dat lopen erbij in schiet.

Morgen ga ik lekker een trailtje lopen. Nu al zin in! Nog even bedenken waar ik ga lopen.
Ze komen eerst nieuwe stoelen bezorgen, dus ik ga wat later in de ochtend.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 21:48

Welkom terug Lies Sparkle!

Wauw lekker gelopen Myka en Iris!
Ik ga morgenochtend, vandaag speciaal wat vroeger begonnen met werken zodat ik morgen half uurtje later kan beginnen, staat een 12 km op de planning.

Ik vind het ook niet zo netjes om vooraan te staan als je niet zo snel bent eigenlijk.
En dat je nu nog zoveel spierpijn hebt is wel een teken van overbelasting. Ik heb zondag 30 gelopen, had maandag en gisterochtend wel wat spierpijn maar vandaag al niks meer. Je lichaam moet echt wel binnen paar dagen hersteld zijn.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 22:10

Welkom terug Lies! Fijn dat je weer kunt opbouwen.

Fijne vakantie Iris! Ga je nog wat leuks doen in Egypte?

Suliko, bijzonder dat je er zo weinig last van hebt terwijl je enkel er zo heftig uitziet/zag! Hopelijk kun je verder met de fysio.

Hier weinig nieuws.. wel aan het rennen naar links en rechts wat pijntjes en niet helemaal fit. Vooral gebrek aan energie.. ik weet waar het door komt maar wel lastig.
Heb vooral ook last van mijn lies.. speelt al een tijd en weet niet zo goed wat ik ermee moet.. fysio.. of gewoon tijd rust. Voelt een beetje als een ontsteking..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 07:47

Gisteren niet gelopen, er kwam wat anders tussendoor. Vanmiddag eerst naar de fysio en dan vanavond lopen. Er staat interval op het programma, kijken hoe dat gaat, dat is inmiddels wel een maand geleden.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 08:20

Bedankt voor al jullie berichtjes, super leuk!

Namiro, je zou altijd even voor een kleine check-up naar de fysio kunnen gaan. Dan heb je in een halfuurtje vaak goed advies en weet je misschien ook iets meer over de oorzaak, beterschap!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 08:32

Namiro, dat vind ik ook bijzonder en daardoor lastig inschatten hoe erg het is. Ik kan absoluut niet mijn voet van opzij naar binnen klappen, dat doet wel gelijk pijn en daar is het ook nog dik en blauw gekleurd. Dus dat ik verder alles kan is ook misleidend, want er is ook wel iets niet goed. Ik hoop dat de fysio duidelijkheid kan geven, ik vind het nu al frustrerend dat ik niet weet hoe erg het is en hoe lang het gaat duren. :')
Ik zou ook je lies even checken als het al langer speelt! Vervelend dat je weinig energie hebt.

Veel plezier vandaag met lopen SV en ook Samantha!

Ik heb gister een bovenlichaam en core workout gedaan zonder enkel gebruik, met kettle bells, elastiek en mijn pull up bar, dat ging verrassend goed en heb ik nu ook wel goed spierpijn van. :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 08:53

Klinkt als een verrekte enkelband, als dat het is ben je er wel even zoet mee.
Maar misschien valt het mee, ik ben geen dokter natuurlijk (en gelukkig).