Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DideH

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 07:10

Welkom Lor (en de andere nieuwe mensen die ik gister gemist heb)!

Fijne dag vandaag allemaal, we kunnen dit!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 07:31

Bedankt. :)

Ik heb gisteravond nog een ei staan koken en spekjes gebakken voor de salade voor vanmiddag/vanavond.
Ik pak een kwart tot halve bak slamix vd Lidl (zo'n vierkante bak met sla) of gewoon ijsbergsla oid, daar doe ik een hardgekookt ei, paprika, komkommer, radijsjes, druifjes, augurkjes en evt een uitje/bosui in stukjes op.
Wat fetablokjes en spekreepjes erbij en evt wat saladestrooier (pijnboompitten oid) erbij.
Geen saus/dressing, hooguit een beetje olie vd feta (max een eetlepel).
Dit is een groot bord en na het eten ervan zit ik ook echt propvol. :+
Maar zó lekker, makkelijk en ook vrij makkelijk aan te passen naar eigen smaak.
Hij is zowel zoet als zout als zuur, beetje een smaakexplosie en daardoor is saus/dressing behoorlijk overbodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 09:23

Wauw dat klinkt echt super Faringo!!

Goed bezig Mandarijn :j Aan het begin van het jaar is het altijd even mega druk, ebt vanzelf wel weer weg :')

Welkom lor1_1984! Dat klinkt alvast goed. Ik ben ook niet zo van het diëten. Liever gewoon gezond eten en voldoende bewegen, en minder eten dan dat je verbruikt aan energie. Zo simpel zou het moeten zijn :+ Veel succes!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 09:32

Ik meld me opnieuw aan hahaha heb nu echt m’n hoogste punt bereikt 69,4 en ik ben maar 160. Ik wil terug naar 60 kilo.

Dus ga ik stap voor stap te werk.
1 meer bewegen
2 meer water drinken

Opletten wat ik eet maar mag soms heus wat lekkers anders ga ik het niet vol houden. Ik heb pms dus hormonen werken ook niet mee..

Probeer ook meer thee te drinken. En al ga ik maar dagelijks 15 min op de hometrainer staan of toch net wat langere wandeling met de hond.

Ook vlees probeer ik te minderen en meer vega(n) te eten.

En wil ik zodra het weer beter is ook hard lopen weer wat op te pakken

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 09:43

Goedemorgen dames!

Nieuwe dag, nieuwe kansen, we kunnen het! *\o/*

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:05

1e dag niet snacken is goed gelukt.

Dit even 2 weken volhouden voordat ik er weer een extra gewoonte bij doe.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:16

Ik volg ook geen dieet, dan krijg ik juist zo'n enorme trek in alles wat ik niet mag hebben. En ik denk dat (blijvend) afvallen toch echt het totale aanpassen van je levensstijl is. Dus gezonder eten (veel groenten en fruit eten en niet snoepen/snacken)en regelmatig bewegen (hoe cliché).
Voor mij betekent dat wel 1x in de week friet eten, in het weekend gezellig een biertje of glas wijn en op zaterdag een ijsje na het eten.
Maar ook een klein stukje taart op een feestje. Als ik me die dingen ga ontzeggen dan is het mijn ervaring dat ik enorme cravings op ga bouwen en op een slechte dag zwicht ik daarvoor en dan is het einde echt even zoek.
Met bovenstaande lukt het me om dat te voorkomen, op kleine "overtredingen" na en is het voor mij in ieder geval veel beter vol te houden. En dat laatste is toch echt mijn grootste streven,dat het een soort van levenslang vol te houden is, want anders moet je iedere keer weer opnieuw beginnen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:21

Ik lees hier zo veel herkenbare dingen! Altijd trek, bodemdrang bij zakken met snacks etc.
Eet ook regelmatig een grotere portie dan mijn vriend, maar ik zit anders ook echt niet vol..

Wat Marlinde zegt is hier soms ook wel. Qua kilo's ben ik echt veel te zwaar, maar tot voor kort vond ik dat je het niet echt zag omdat het vrij goed verdeeld is. Mensen geloven overigens nog steeds niet helemaal het aantal kilo's dat ik weeg, maar er moet toch echt 10kg van af.

1,5 jaar geleden was ik netjes 7 kilo afgevallen dus ik weer dat het kan, maar wil niet weer tijdelijk alles bijhouden, afwegen etc. en dan zodra ik het los laat alles weer langzaam aankomen. :') .
Zoals meerdere hier wil ik graag een blijvend resultaat door gezond eten, dus ik hoop hier de motivatie en inspiratie te vinden om dit te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:38

Oh wat mij trouwens wel heel goed helpt bij lekkere dingen, is er een cijfer aan geven. Als ik bijvoorbeeld op een verjaardag ben en er staan allemaal lekkere dingen op tafel, ja, ik kan die allemaal opeten. Geen probleem.
Maar sinds ik met mezelf heb afgesproken dat ik het alleen opeet als het een 9 of een 10 is (dus echt heeeeeeel lekker), kan ik een hoop laten staan. Veel is dan toch een 8 of lager, of gewoon maar eten omdat het er staat. Dus uit gewoonte.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:11

Dat is wel een hele goede Renee1991.
Die ga ik onthouden. Dan krijg je ook geen spijt dat je iets gegeten hebt wat achteraf gezien de moeite van het spijbelen niet waard was.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:17

Ik volg ook niet echt een dieet, maar ik houd wel bij wat ik eet. Vind het ook wel interessant om bij te houden en wat er in zit, dus doe het niet puur voor de kcal.

Ben nog wel op zoek naar ontbijt wat goed vult en ook onderweg meegenomen kan worden. Ik eet vaak in de auto richting werk namelijk.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:35

Als ik in de auto ontbeet kwam ik vaak uit op broodjes of een smoothie. Maar ik weet niet of dat nou de beste oplossing is..

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:47

Ik eet meestal een cracker in de auto naar werk en ontbijt dan op het werk echt met yoghurt oid maar dat moet ook maar net kunnen natuurlijk!

Het was hier in de sportschool ook druk van de week maar dat duurt meestal nooit lang, dat scheelt :))

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:47

Faringo, naar Canada, wat cool! Waar ga je heen? Ik ben jaren geleden aan de westkust geweest, erg gaaf.

Renee, de snacks punten geven is wel een goed idee, dat ga ik ook maar eens proberen. Want ik kan inderdaad ook zonder problemen een hele borrelplank in m'n eentje op.

Josien, 'bodemdrang' is wel een goede term inderdaad :')

En Goed Bezig voor iedereen die is gaan sporten, wandelen, of niet heeft gesnackt. *\o/*

Ik heb mijn ochtendroutine met een wandelingetje weer opgepakt. Afgelopen jaar zat ik niet zo goed in m'n vel, ben ook een tijd thuis geweest van m'n werk. Ik heb twee zoons, van 6 en 3, en had steeds meer het gevoel dat ik geen tijd voor mezelf had. Het was de hele dag haasten om iedereen overal op tijd te krijgen, en dan 'savonds uitgeput op de bank. Nu ben ik wat minder gaan werken en start ik smorgens om 10u in plaats van 9 zodat ik minder stress heb :o Dat uurtje heb ik een tijd gebruikt om smorgens een rondje te wandelen, maar met de feestdagen, slecht weer, noem het maar op is er een beetje de klad in gekomen. Maar sinds gisteren dus weer aan het lopen, en vanmorgen werd ik beloond met 2 reëen in het bos <3 Daar word ik toch altijd blij van!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:50

Renee1991 schreef:
Oh wat mij trouwens wel heel goed helpt bij lekkere dingen, is er een cijfer aan geven. Als ik bijvoorbeeld op een verjaardag ben en er staan allemaal lekkere dingen op tafel, ja, ik kan die allemaal opeten. Geen probleem.
Maar sinds ik met mezelf heb afgesproken dat ik het alleen opeet als het een 9 of een 10 is (dus echt heeeeeeel lekker), kan ik een hoop laten staan. Veel is dan toch een 8 of lager, of gewoon maar eten omdat het er staat. Dus uit gewoonte.

In mijn hoofd is iets vaak lekkerder dan dat het op is, dat heb ik vooral met:
- gebak
- chocoladebol

Vult voor geen meter en dan denk je: phoe was dit die paar 100 kcal waard?
In mijn hoofd heeft het veel meer smaak dan in werkelijkheid, ik moet leren er niet meer in te trappen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:53

Ik meld me ook. Ik ben tijdens corona zo'n 8 kilo aangekomen, en die vind ik niet mooi bij mezelf. Na jaren proberen af te vallen op een ongezonde manier van te weinig eten, heb ik eindelijk een sportschoolabbonement genomen. Ik ga vier keer per week, en op woensdag rij ik ook nog paard. Daarnaast moet ik ook nog flink fietsen naar mijn werk (een uur in totaal heen en terug), en werk drie keer per week op kantoor, dus dat komt er ook nog bij.

Ik merk dat deze manier veel minder restricties oplevert. Omdat ik op iedere doordeweekse dag minstens 500 kcal extra verbrandt, is het minder erg als ik iets eet wat ik in het verleden als een "forbidden food" zag. Het is minder erg als ik in het weekend toch ook wat van de borrelplank pak. Dat schuldgevoel is weg, geeft vrijheid. :j

Ochtendritueel bestaat hier permanent uit wakker worden met een matcha latte havermelk (vriend en ik doen dit omstebeurt) omdat dit ons heel goed helpt om even een momentje te pakken om wakker te worden. Daarna probeer ik dan al de sportschool te pakken, en dan ontbijt ik meestal met een flinke bak skyr met een peertje in blokjes, klein lepeltje honing en 1 blokje geraspte chocola. Té lekker, en toch nog gezond.
Laatst bijgewerkt door Soepblik op 10-01-23 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:54

Soepblik: dat is best veel beweging, goed bezig!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:27

Wederom welkom aan alle nieuwe mensen.

Ik heb er wel een beetje last van dat als ik calorieën ga tellen of iets anders dat ik dan juist meer ga eten.
Meer mensen?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:42

Zerena schreef:

Ik heb er wel een beetje last van dat als ik calorieën ga tellen of iets anders dat ik dan juist meer ga eten.
Meer mensen?

Dat niet wel heb ik al heel wat strenge maaltijdvervangende dieten gedaan en dan verval ik wel in steeds van die vreetdagen onder het mom nu mag het even en morgen begin ik weer. Dus ik ga proberen om het toch weer met een soort van 'tellen' te doen.

Je moet toch bijhouden of je niet stiekem teveel eet, hoe wil jij dit dan anders aanpakken?

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:46

Zerena schreef:

Meer mensen?

Ik zorg er voor dat ik een dag van te voren weet wat ik ga eten. En daar houd ik mij aan!

En dan idd eten een cijfer geven en invullen in de lifesum app. Zo zie ik of ik het de kcal waard vind.
Ik eet tussen de 1800 en 2000 kcal.

Ik vul er 1800 in, en heb ik veel bewogen dan mag ik wat meer.

Ik heb gister op de weegschaal gestaan. De schade van 4 a 5 maand eten wat ik wil is 5 kilo. ;(
Maar vanmorgen al weer - 0,7. Dat motiveert!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:03

Zonnetje81 schreef:
Zerena schreef:

Meer mensen?

Dat niet wel heb ik al heel wat strenge maaltijdvervangende dieten gedaan en dan verval ik wel in steeds van die vreetdagen onder het mom nu mag het even en morgen begin ik weer. Dus ik ga proberen om het toch weer met een soort van 'tellen' te doen.

Je moet toch bijhouden of je niet stiekem teveel eet, hoe wil jij dit dan anders aanpakken?

In het verleden ook wel shake dieeten gedaan.
Helaas daar echt mijn darmen mee om zeep geholpen.

Mijn controlefreak kant wil ook graag alles tot op de puntjes bijhouden, maar toch sla ik dan door en heeft het juist een averechts effect.

Dus eerst maar 2 veranderingen doorvoeren.
1 is MEER drinken (water of thee)
2 is minder of niet snoepen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:25

Zerena schreef:
Zonnetje81 schreef:

In het verleden ook wel shake dieeten gedaan.
Helaas daar echt mijn darmen mee om zeep geholpen.

Mijn controlefreak kant wil ook graag alles tot op de puntjes bijhouden, maar toch sla ik dan door en heeft het juist een averechts effect.

Dus eerst maar 2 veranderingen doorvoeren.
1 is MEER drinken (water of thee)
2 is minder of niet snoepen.

Wat mij helpt met snoepen is om allemaal tussendoortjes op basis van kcal individueel te verpakken. Dus twee blokjes chocola á 100 kcal, en dan een zakje popcorn á 70 kcal. Wij hebben ook allemaal gezonde reepjes die rond die hoeveelheid zitten, soms meer en soms minder. Of van die rijstwafels. Of zeewiersnack. Er bestaan echt veel lekkere tussendoortjes die niet ongezond zijn.

Wij hebben daar een hele "gezonde snackiemand" vol van, en ook een goedgevulde fruitmand.

Ik spreek dan met mezelf af dat ik er daar 2 per dag van mag kiezen. Resultaat is dat je niet een hele zak leeg eet of reep chocola wegwerkt.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:34

Herkennen jullie de verminderde weerstand bij diëten?
Ik eet toch echt 400gram groente en 2 stuks fruit per dag. 7 dagen bezig met weer gezond eten en ben sinds gisteren ziek :7

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:36

Nu heerst het.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:38

Ik ben in de afgelopen drie maanden vier keer ziek geweest en dat had niet met diëten te maken. Het heerst echt ongelofelijk, en na de pandemie hebben we gewoon allemaal wat een verminderde weerstand.