Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:47

Welke garmin is dat?

Ik denk dat ik de fenix 6s pro ga aanschaffen, ik vind de 7 echt duur. Want de fenix 7s sapphire die ik dan wil kost nu 900 euro. Maar het is nog niet dringend, dus misschien komt er nog een mooie actie.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:50

Het is een Garmin Fenix 6S :D

Kan ik mooi m'n Stryd direct koppelen aan m'n horloge en alle opties gebruiken van dat apparaat. Kon met m'n Venu niet.

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:19

Tof.
Ik vind de witte met rosé goud zo mooi!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:24

Supervixen schreef:
Tof.
Ik vind de witte met rosé goud zo mooi!

Mooi ding inderdaad. Ik heb zelf niet zoveel met goud, dus ik vind dat zilver prima zo :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:56

Knap horloge!

Ik heb een regenjasje van craft. Ik vind hem voldoende ademen door de vele verluchtingsgaten en erg prettig dragen. Alleen vrees ik dat hij lek is. Tot zover dus.

Verder heb ik een waterdichte Hiking jas van decathlon. Dat is enkel een waterdichte laag. Doordat ik hem een laat te groot gekocht heb (bij backpacken moet hij volstaan voor tropische buien tot ijzig koud met veel lagen onder). Bij ernstige kou en regen werkt dat wel. Omdat hij wijd is gaat hij niet zo zweten en deze is echt helemaal waterdicht.

Edit: ik heb een echte off week gehad. 0 zin om te lopen. Vrijdag was het niet verantwoord om de lange loop te doen. Zaterdag kon ik mijzelf er niet toe zetten. En vandaag wou ik wel maar was het opnieuw niet veilig in het bos. Heb foto’s gezien en het was echt ploeteren.
Een rustig weekje mag wel eens, heb de laatste weken aardig wat gelopen voor mijn doen. Morgen weer!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 07:25

MuSLi schreef:
Het is een Garmin Fenix 6S :D

Kan ik mooi m'n Stryd direct koppelen aan m'n horloge en alle opties gebruiken van dat apparaat. Kon met m'n Venu niet.

Ik heb ook niks met goud trouwens, maar op een of andere manier vind ik die fenix dan juist weer heel mooi.

Ik vraag me trouwens wel af wat de meerwaarde van de stryd nog is, aangezien de fenix zoveel meet?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:18

Stryd meet vermogen op de voet en windweerstand. Doordat hij op de voet meet is hij heel accuraat en zend deze gegevens (snelheid en afstand) ook door naar Garmin, waardoor je niet meer afhankelijk bent van (de kwaliteit) van de GPS. Daarnaast is vermogen accurater om op te trainen, aangezien hij minder afhankelijk is van fluctuaties door dingen als slaap/alcoholgebruik whatever, wat bijvoorbeeld hartslag wel heeft. Ook minder afhankelijk van wat voor route/ondergrond je loopt aangezien je traint op geleverd vermogen. Dat vermogen kan gelijk blijven voor verschillende ondergronden. Je snelheid/hartslag kan hierdoor wel flink veranderen. Door het meten van de windweerstand corrigeert hij ook daarvoor en geeft daarmee een reëler beeld dan bijvoorbeeld snelheid/hartslag. Maar bovenal blijft het gewoon een fun gadget :')

Overigens kun je bij Stryd ook leuke workouts direct in je horloge/app laden, die gebaseerd zijn op jouw vermogenszones en je zou ook een trainingsschema voor een bepaald doel kunnen toevoegen (maar dat kan Garmin ook, alleen dan gebaseerd op hartslag of snelheid, niet op vermogen volgens mij).

Ik vind het trouwens wel tof dat die Fenix een suggestie geeft voor je workout van vandaag :D
Laatst bijgewerkt door MuSLi op 21-02-22 09:22, in het totaal 2 keer bewerkt

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:18

poes schreef:
Knap horloge!

Ik heb een regenjasje van craft. Ik vind hem voldoende ademen door de vele verluchtingsgaten en erg prettig dragen. Alleen vrees ik dat hij lek is. Tot zover dus.

Verder heb ik een waterdichte Hiking jas van decathlon. Dat is enkel een waterdichte laag. Doordat ik hem een laat te groot gekocht heb (bij backpacken moet hij volstaan voor tropische buien tot ijzig koud met veel lagen onder). Bij ernstige kou en regen werkt dat wel. Omdat hij wijd is gaat hij niet zo zweten en deze is echt helemaal waterdicht.

Edit: ik heb een echte off week gehad. 0 zin om te lopen. Vrijdag was het niet verantwoord om de lange loop te doen. Zaterdag kon ik mijzelf er niet toe zetten. En vandaag wou ik wel maar was het opnieuw niet veilig in het bos. Heb foto’s gezien en het was echt ploeteren.
Een rustig weekje mag wel eens, heb de laatste weken aardig wat gelopen voor mijn doen. Morgen weer!

Groot gelijk dat je dan niet erop uit bent geweest. Je moet vooral doen waar je je goed bij voelt, zo blijft het ook leuk om te doen. Die training komt wel weer op een ander moment :j

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:08

Mooi horloge Musli! Grappig dat ie workouts adviseert. Zo'n stryd lijkt me ook erg leuk speelgoed :D

poes, je hebt helemaal gelijk, het was geen weer en gevaarlijk in het bos. Af en toe wat meer rust kan ook echt geen kwaad, gewoon weer beginnen als je er weer zin in hebt!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:26

Inderdaad groot gelijk Poes, veel gezonder om even wat langer niet te gaan dan koste wat het kost wel te gaan lopen als het niet veilig is. Hopelijk knal je er een heerlijke training uit na wat langere rust.

Vanochtend vroeg ben ik voor de regen uit al gaan lopen. Eerste loopje weer na de migraine maar het ging nog voor geen meter. Baal echt heel erg, soms denk ik echt dat ik er beter mee kan stoppen. Mijn Garmin was ook genadeloos en snoepte wéér een punt van mijn VO2 max af. Sinds ik begonnen ben met hardlopen afgelopen jaar in september ben ik gewoon 6 punten gezakt en heel eerlijk, nu ik ook weer een les van een paar weken terug liep voelt het ook totaal niet alsof ik enige vooruitgang heb gemaakt. Alleen mijn benen kan ik beter belasten. -O-
Ook weer wat migraineklachten nu na de loop dus blegh. Misschien een rustweek inlassen ofzo en dan volgende week weer vol goede moed aan de slag? Ik weet het even niet meer.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:32

Wat lastig @Helderder. Wat voor training doe je nu? En hoe bouw je die op?
Misschien verwacht je momenteel teveel van jezelf, waardoor alles je tegen lijkt te staan...

Migraineklachten na het lopen zijn ook echt niet tof. Enig idee waar dat vandaan komt? -O-
Misschien span je onbewust spieren aan die ervoor zorgen dat het getriggerd wordt?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 14:09

Helderder, vervelend dat je geen vooruitgang merkt :(
Ik ben ook wel benieuwd naar je trainingsopbouw en hoe vaak je traint.

Een rustweek als het even niet lekker gaat kan goed helpen. Maar als je je vaker niet fit voelt, zou ik op zoek gaan naar de oorzaak hiervan.

Zo voelde ik me ook een poos niet fit. Veel moe, hoofdpijn, kortademig.
Nou zijn ze nog bezig mbt het onderzoek op astma, al wijst het longonderzoek wel heel sterk in die richting.

Verder had ik wat tekorten + een hoop stress.
De stress is inmiddels minder. Voor de tekorten ben ik eens gaan bijhouden wat ik nou eigenlijk eet. Dat bleek wat weinig te binnen te krijgen.
Nou eet ik ook vegetarisch, waarvan ook vrij weinig zuivel en eieren. Dus besloten wat supplementen toe te voegen.

Migraine ben ik zelf niet zo bekend mee, maar dat kan voor zover ik weer ook echt veel verschillende oorzaken hebben.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:46

Helderder dezelfde vragen hier. Hoe ziet een week trainen er voor je uit?

En nog wat. Pin jezelf niet teveel vast op die VO2max. Het is maar een getal. Laat je er niet gek door maken.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:52

Supervixen schreef:
Bij mij liggen de zones net wat anders, ik kan ik zone 3 nog redelijk makkelijk een gesprek voeren. Vooral laag in zone 3.

Tof van je inschrijving Duke!
Als je van alle lange loopjes trailruns maakt, is die 42 op de weg straks een eitje. :P

Wat is de langste trainingsloop voor je marathon? Een kilometer of 34?

Thanks! 32 km. Want met mijn tempo moet je niet verder dan 30 a 32 willen eigenlijk.

@KimD: Welkom! hardloopkleding kun je voor leuke prijs vinden bij Decathlon. Betaal je niet gelijk de hoofdprijs, maar is fijne kleding. Leuk event met honden en hindernissen! Zou dat ook beetje oefenen, dus over boomstammen springen en heuveltraining is ook goed! Je hoeft niet hetzelfde tempo omhoog he. Mag in rustiger tempo en beetje meer op de voorvoet en kleinere stapjes.

Vrolijke trailfoto's van SV. En al in korte broek!

Kylan haar eerste HM gelopen! Topper! *\o/*

Voor Tita brachten de omgewaaide bomen juist wat meer problemen op de route. -O-

@Goof: Ik heb een Garmin Forerunner 645 (zonder muziek). Maar dat is best een uitgebreid horloge en vooral voor hardlopers fijn.

Leuke foto's van hardlopen met de honden!

KimD schreef:
Is er eigenlijk regenkleding waarin je kunt hardlopen maar toch ademt? Mijn wederhelft deed vroeger fanatiek wielrennen en had dan zo'n dun jasje aan dat super vies bleef plakken. Die werd nog liever nat.

Ik ging nu bewust naar het bos om minder nat te worden en iets te blijven zien door mijn bril. :') Niet de meest veilige optie overigens, ben dus wel op de minder stormachtige momenten gegaan.

Als je paar honderd euro weer neerleggen, is dat er wel te vinden. Onder de 250 euro is er niks wat echt werkt. Als je hardloopt, dan heb je eigenlijk niet door als het regent. Wel blijven lopen. Ik heb een dun windjackje van de Decathlon en dat is prima, maar niet waterdicht. Maar wel lekker tegen de wind. En de eerste druppels regen.

Gisterochtend in Meijendel (bij Wassenaar) wezen trailrunnen. 24 km met een paar oud-collega's (waarvan 2 ultrarunners zijn). Ook stukje over het strand. Gelukkig voor de wind... gezien al het jagende zand. Waren sowieso gezandstraald. Wel hoop lol!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moest eigenlijk 28 km lange duurloop, maar vind 24 km in deze omstandigheden (veel wind, wat regen en veel klimmetjes en zand) toch ook wel een prestatie.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:11

Hier voorlopig simpele trainingsbroek aan en een iets wat dunnere trui. Werkt voor nu prima.

@Duke, gaaf aan t strand. Ook al zoveel km!

------

Hier ook weer gelopen. Wilde eigenlijk gister gaan maar gister was t zo slecht qua weer dus maar opgeschoven naar vandaag. Niet dat vandaag beter was maar toch.
Moet even een keer een route vinden zonder de vele regen. Misschien toch maar gewoon over de straat. De modder etc en alle zooi maakt t wel zwaarder maar ik houd me maar voor dat ik toch maar weer ben geweest.

Afbeelding
Nu staat alles in km maar mis ik mijn kilometers in mijn oranje 'rondje'.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En onze vieze voetjes.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 18:50

Gave foto's Duke en JesdaJinn :D

Duke, ik vind 24 km opzich al een prestatie :j

Ik heb net voor het eerst in 3 maanden weer tempowerk gedaan.
8x 200m tempo, 100m wandelen
Inlopen/uitlopen was 1 km op duurlooptempo.

Viel niet tegen en heb heerlijk in het zonnetje gelopen :D

Afbeelding
Afbeelding
Mijn VO2max schommelt echg gigantisch tussen de 38,5 en 41,5. Ik kijk er niet eens meer naar :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:06

Duke gaaf zo over het strand! Heb ook zin in onze loop samen!

JesdaJinn goed gedaan hoor. Wat een zooitje is het buiten hè.

Dilan wat fijn dat je weer aan tempo's kon werken. Geen last van je knie erna?

Ik had een lange werkdag met rapportgesprekken. Altijd intensief.
Net even uitgewaaid met een rustig loopje van 7km. Tijd voor een dagje hardlooprust na 4 dagen hardlopen achter elkaar.

Mijn VO2max schommelt tussen 50 en 53 meestal.
Maar het is heel krom, want doordat mijn tempo en afstand op weg en trail zo verschilt zijn mijn trails vaak niet productief en gaat mijn VO2max een punt omlaag. Loop ik daarna een kort loopje op de weg van 6km op redelijk tempo dan knalt hij weer omhoog.
Wat dat betreft is het erg gericht op tempolopen op de weg.. een lange, pittige trail lopen wordt niet gewaardeerd :+
Vandaar dat ik er niet zoveel waarde aan hecht.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 19:28

SV, ik heb dat dus als ik een keer een wandeling maak. Dan is mijn VO2max ineens 2 punten lager.
Zie bij anderen ook vaak 'niet productieve training' oid terwijl ze een trailrun van 20 km gedaan hebben. :=

Knie deed na het lopen geen zeer, zelfs niet gevoelig.
Mijn kuiten daarintegen voel ik wel :+
Nou staan die sowieso vrij snel strak.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:32

Na een wandeling heb ik nog nooit gehad dat die veranderde. Bizar.

Ja toen ik een tijdje geleden een marathon had gelopen, stond hij daarna op herstel. En bedankt garmin .

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:36

Wauw wat zijn jullie actief geweest de afgelopen dagen! Zo knap dat jullie door weer en wind zijn gegaan. De foto’s spreken weer voor zich en aan motivatie geen gebrek!
Bedankt voor jullie berichtjes hier, heerlijk om mee te lezen!

Mooie klok Musli, ook gewoon chique als je niet rent!

Flinke uitdaging op het strand zeg Duke, je was vast blij met wind mee! Echt dapper en wat een leuke uitdaging met je mede teamgenootjes.

Dilan wat heerlijk weer zo’n rondje! Ga je dan 200 meter voluit? Fijn dat je blessures wegblijven. Op naar een goed voorjaar en mooie zomer!

Ik was ook even out of order net als poes.
Na mijn rondje plassen stampen totaal niet fit en zwak,ziek,misselijk het storm weekend in. Als ik niet kan lopen voel ik mij net als die Snickers reclame... _O-
Totaal niet gezellig zeg maar...

Dankzij Faringo mij niet vergrepen aan de paashaas en zijn eieren, ik weet dat ze meeleest dus THANKS!

Eindelijk vandaag weer na mijn werk een heerlijke 8 km langs de ringvaart. Blij dat ik weer kan/mocht/ging!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 20:38

BB80, hm, echt voluit niet. Maar wel even goed tempo erin, met aandacht om de looptechniek goed te houden :)
Had wel het gevoel dat ik niet op m'n max zat, maar dat durfde ik zowel met mijn knie als met mijn conditie niet.

SV, welja Garmin, even een herstelmarathon lopen :))

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:54

Kan een super-beginner hier ook meepraten? Ik ben pas begonnen met een couch to 5k programma!
Heb elke week zowat moeten herhalen voordat ik hem uit kon lopen en een conditie om te huilen, maar vind het wel leuk om te doen :D
Ben nu vandaag begonnen met week 4. 3m hardlopen, 1.5 wandelen, 5 hardlopen, 2.5 wandelen. x2

Ik kon van de eerste 5 minuten maar 4.5 rennen, en van de 2e 5 min werden het er maar 3 -O-
Wel soort van trots dat 4.5 lukte, dat is de eerste keer dat ik zo "lang" aan een stuk gerend heb.
Mn lichaam past zich maar echt super traag aan op de trainingen. Ben al 8 weken zo aan het aanmodderen met dit schema, en ga pas verder wanneer ik een les ook uit kan lopen.

Dit was van een paar dagen terug:

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 20:57

kiwi1990 schreef:
Kan een super-beginner hier ook meepraten? Ik ben pas begonnen met een couch to 5k programma!
Heb elke week zowat moeten herhalen voordat ik hem uit kon lopen en een conditie om te huilen, maar vind het wel leuk om te doen :D
Ben nu vandaag begonnen met week 4. 3m hardlopen, 1.5 wandelen, 5 hardlopen, 2.5 wandelen. x2

Ik kon van de eerste 5 minuten maar 4.5 rennen, en van de 2e 5 min werden het er maar 3 -O-
Wel soort van trots dat 4.5 lukte, dat is de eerste keer dat ik zo "lang" aan een stuk gerend heb.
Mn lichaam past zich maar echt super traag aan op de trainingen. Ben al 8 weken zo aan het aanmodderen met dit schema, en ga pas verder wanneer ik een les ook uit kan lopen.

Welkom!

Balen dat het opbouwen moeizaam gaat. Ik had dat in het begin ook wel trouwens. Toen ik begin 2021 weer ging opbouwen heb ik een schema gepakt dat begon met (volgens mij) 2 minuten hardlopen en 2 minuten wandelen.
Toen lukte het me wel heel goed.

Kan ook dat je toch iets te vlot begint met lopen. Iets minder tempo wil vaak wel helpen om toch die 5 minuten vol te maken

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:59

Welkom kiwi! En mooie foto!

Wat goed dat je volhoudt en ook heel goed dat je pas verder gaat als je een les kunt uitlopen. De aanhouder wint! De meeste mensen die starten willen te snel en teveel.

Misschien moet je tijdens de vijf minuten rennen nog net iets langzamer gaan zodat je het wel volhoudt. Heb je enig idee wat je tempo is tijdens die vijf minuten?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:07