Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 19:51

Janneke, dat doen bacterien op dezelfe manier: willekeurig muteren en de succesvolle overleeft. Daarnaast hebben ze nog wat opties om DNA uit te wisselen. Dat laatste kunnen virussen niet, muteren wel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 19:54

Uiteraard zijn die verschillen er, en dat bacteriën leren is in feite ook al beeldspraak,
maar nota bene Trouw publiceerde een warrig stuk van een natuurkundige waarbij ik mij afvroeg of de man de boel door elkaar haalde.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 20:11

Ibbel schreef:
Ik vind gewoon snotverkouden zijn al hinderlijk genoeg, ook al kan ik dan best 'op mijn eigen immuunsysteem vertrouwen'. Dat mensen liever ziek zijn (hoe mild ook) dan een prikje in je arm wat je niet eens voelt zal ik wel nooit snappen :D

Ik was vd zomer echt onwijs angstig om die naald in mij te krijgen, zag namelijk die naalden voor mij die ik bij de paarden gebruik voor antibiotica.............

Zat ik bij de GGD te kletsen met de dame die de injectie gaf zei ik: Jas m er nu maar in, want dan is het voorbij, kreeg ik als antwoord: Ik heb de injectie al gezet. Heb het niet eens door gehad :D :D :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 08:43

Sunnda schreef:
Avalanche81 schreef:
Voortschrijdend inzicht is een ding. Denk dat we nieuwe inzichten ook serieus moeten nemen :j

Probleem is dat nu (politiek) bepaald wordt welke nieuwe inzichten wel en niet welkom zijn omdat ze moeten passen in de 'koers' die gevolgd worden..dat is een gevaarlijke ontwikkeling en daar zouden mensen zich meer bewust van moeten zijn.

Amen _/-\o_

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:28

Met vaccineren krijgen we het de wereld blijkbaar ook niet uit. Ben netjes twee keer gevaccineerd, drie weken geleden de booster gehaald en nu toch positief getest.
Heb (nog) helemaal geen klachten. De reden dat ik me getest heb is omdat mijn kleinkinderen hier waren nieuwjaarsdag en zij positief testten. Zij ook geen klachten, maar in contact geweest met mensen die op hun beurt ook geen klachten hadden maar ook positief testten. Volgen jullie het nog?
Eigenlijk best naar, want ik was er 99% van overtuigd dat ik negatief zou zijn. Wie heb ik nu allemaal weer besmet? Heb me uiteraard wel aan alle regels gehouden, hoop er maar het beste van

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:36

truus1957 schreef:
Met vaccineren krijgen we het de wereld blijkbaar ook niet uit. Ben netjes twee keer gevaccineerd, drie weken geleden de booster gehaald en nu toch positief getest.
Heb (nog) helemaal geen klachten. De reden dat ik me getest heb is omdat mijn kleinkinderen hier waren nieuwjaarsdag en zij positief testten. Zij ook geen klachten, maar in contact geweest met mensen die op hun beurt ook geen klachten hadden maar ook positief testten. Volgen jullie het nog?
Eigenlijk best naar, want ik was er 99% van overtuigd dat ik negatief zou zijn. Wie heb ik nu allemaal weer besmet? Heb me uiteraard wel aan alle regels gehouden, hoop er maar het beste van

Maar het vaccineren houdt hopelijk wel mensen het ziekenhuis uit.

Ik denk ook dat we er niet meer vanaf gaan komen. Of we moeten allemaal enorm teruggetrokken leven en geen live sociale contacten meer aangaan, maar dat heb ik er absoluut niet voor over.
Ik zie liever duidelijkheid in cijfers en als blijkt dat vaccineren nog steeds goed beschermd, dan heb ik liever dat ze alles open gaan gooien.

Iedereen in mijn omgeving waar ik echt mee omga is gevaccineerd en de meesten hebben de booster al. Ik ook. Ik zie ook gewoon echt niet meer in waarom ik dan nog bezoek moet tellen/beperken en afstand moet houden van de personen waar ik veel mee omga.

Als we alles los zouden gooien nadat iedereen geboosterd kan zijn en corona gaat in een record tempo rond, zouden we er dan niet sneller vanaf zijn vraag ik me af?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:48

Ik geloof zeker dat vaccineren nog steeds beschermt, als het dan minder is tegen besmetting, dan toch zeker tegen ernstige ziekte.
Verder ben ik blij dat ik deze afwegingen niet hoef te maken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:47

Wat we nu wel zien is Omicron wel heel besmettelijk is maar mensen er niet heel ziek van worden. En dat is positief want als Omicron dan muteert dan is de nieuwe vorm weer minder ziekmakend. Als ik het goed begrepen heb.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:53

Zal dan in de lente de booster ook verplicht zijn bij buitenzwembaden en op het terras ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:10

janderegelaa schreef:
Wat we nu wel zien is Omicron wel heel besmettelijk is maar mensen er niet heel ziek van worden. En dat is positief want als Omicron dan muteert dan is de nieuwe vorm weer minder ziekmakend. Als ik het goed begrepen heb.

Helaas is dat laatste te positief gedacht. Het enige wat vrij zeker is, is dat als Omicron muteert en deze aanslaat, deze besmettelijker is dan de Omicron-variant. Danwel doordat hij gemakkelijker verspreidt, danwel doordat hij eerder opgebouwde immuniteit beter ontwijkt.-

Of hij al dan niet minder ziekmakend is staat daar eigenlijk los van. De delta-variant was bijvoorbeeld (best wel echt) ziekmakender (meer mensen in het ziekenhuis) dan de alfa-variant (en de klassieke variant). Ook de alfa-variant was waarschijnlijk gelijk tot iets ziekmakender dan de klassieke variant, maar daar was het verschil wel klein en daardoor in lang niet alle onderzoeken significant. De omicron-variant lijkt daarentegen weer flink minder ziekmakend te zijn, zelfs ten opzichte van de klassieke variant.

Of de ziekmakendheid een selectiecriterium is, hangt af van de periode van (het grootste gedeelte van) het besmetten.

Wanneer de dag dat je besmet raakt dag 0 is, en je bent vanaf dag 2 besmettelijk, dag 5 ontwikkel je klachten en ga je in quarantaine, dag 7 de meeste besmettelijkheid al weg is en dag 9 ga je dood, dan maakt dat qua besmettingen eigenlijk geen verschil met dag 5 in quarantaine, dag 7 de meeste besmettelijkheid weg en dag 15 knap je op.

Is het echter een virus waarin je vanaf dag 5 klachten ontwikkelt en pas vanaf die dag besmet je mensen, je bent op dag 9 weer klachtenvrij maar blijkt tot dag 15 besmettelijk te zijn, dan maakt het voor de verspreiding van het virus enorm of je op dag 8 overlijdt of dat je opknapt en nog mensen daarna kan besmetten.

Covid19 valt vrijwel volledig in de eerste categorie. Extreem voorbeeld van deze categorie is ook HIV.

Het kan dus inderdaad zo zijn dat de mutatie op Omicron milder is, maar het kan ook ziekmakender zijn. Het is voor het virus eigenlijk een non-issue.

sterregoud schreef:
Zal dan in de lente de booster ook verplicht zijn bij buitenzwembaden en op het terras ?

Wat de huidige berichtgeving zegt is dat je basisvaccinatie maximaal 9 maanden oud gaat mogen zijn zonder booster. Maar verder is er voor nu nog niets over te zeggen of het komende lente (en gezien je het over buitenzwembaden hebt, mei/juni; dus pas over 4-5 maanden) nog zo is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:14

janderegelaa schreef:

Dat heb ik idd. ook gelezen.
In Israël is alweer een nieuwe variant, de Flurona,een combi van Influenza/Covid, is zeer mild. Een vrouw was ermee besmet en is er niet ziek van geworden,had geen klachten.
Het lijkt mij ook wel,dat hoe vaker een virus muteerd,hoe zwakker die word.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:57

gohya schreef:
janderegelaa schreef:

Dat heb ik idd. ook gelezen.
In Israël is alweer een nieuwe variant, de Flurona,een combi van Influenza/Covid, is zeer mild. Een vrouw was ermee besmet en is er niet ziek van geworden,had geen klachten.
Het lijkt mij ook wel,dat hoe vaker een virus muteerd,hoe zwakker die word.

Uhhh nee. Dat is geen nieuwe variant, dat is gewoon iemand met heel veel pech die met beide virussen is besmet. Komt niet heel veel voor, vandaar dat het nieuws is. Of komt misschien wel vaker voor, maar hoevaak word je tegenwoordig getest op de griep als je al positief bent getest op Corona? Over het algemeen loop je niet zomaar 2 virussen tegelijkertijd op.

Post van Mizora zegt het precies, virus hoeft echt niet perse zichzelf zwakker te muteren. Vaak zijn succesvolle mutaties wel besmettelijker, want dat draagt bij aan het succes van die dergelijke variant.

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:44

Zou het ook zo kunnen zijn dat een besmettelijker variant minder ziekmakend is, omdat het voor deze variant niet nodig is om de “gastheer” erger ziek te maken, omdat de besmetting naar de volgende veel sneller plaatsvindt?
Of is dit veel te simpel gedacht?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:58

Het uitgangspunt is inderdaad meer besmettelijk met minder/geen klachten. Je gaat er dan nl vanuit dat een organisme/diersoort probeert zich onsterfelijk te maken door genen door te geven aan de volgende generatie. Een virus/bacterie heeft daarvoor een gastheer nodig, maar als je die snel heel ziek maakt is de interactie met nieuwe gastheren beperkt en kan je dus niet overspringen. Hoe minder last je gastheer van je heeft hoe meer onsterfelijkheid je dus bereiken kan. Echter is dat geen liniaire ontwikkeling, meer besmettelijk kan net zo goed samen gaan met dodelijker onderweg naar zeer besmettelijk zonder last voor gastheer en hoeft die combi niet eens te bereiken als de factor dodelijk te hoog wordt ergens in dat traject. Daarnaast heeft gedrag van de gastheer natuurlijk ook invloed, als die juist niet in contact komt met anderen is het ook over. Niet voor niets is sociale contacten beperken nuttig om een besmettelijke ziekte te beperken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:54

Akires1 schreef:
Zou het ook zo kunnen zijn dat een besmettelijker variant minder ziekmakend is, omdat het voor deze variant niet nodig is om de “gastheer” erger ziek te maken, omdat de besmetting naar de volgende veel sneller plaatsvindt?
Of is dit veel te simpel gedacht?

;)
Misschien zelfs te moeilijk gedacht...
'Een virus muteert', gewoon 'altijd'.
Is een mutatie niet /nauwelijks besmettelijk, merken we er weinig van.
Is een mutatie een soort van - God verhoede! - ebola, dan sterven eerst de mensen bij bosjes, maar dooft de besmetting vrij snel uit.

We hebben vooral te maken met mutaties daar tussen in.
En inderdaad : de ellende van covid-19 is dat je al besmettelijk kunt zijn voordat je zelf ziek wordt / klachten hebt...

(Ik ben stiekem blij met o-mikron, zo heftig besmettelijk is ""lastig"", maar de ziekte zelf is mild. Dat is de goede helft van het ebola scenario: heftig besmettelijk en heftig/ dodelijk ziek.)

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:37

Waarom niet?

- het is een medisch experiment in proef fase
- er zijn (nog) geen lange termijn bijwerkingen bekend
- je het daarna alsnog kunt krijgen
- de kans dat je als gezond persoon ernstig ziek/sterft zeer klein is
- omdat er al vele meldingen zijn van (ernstige) bijwerkingen
- er bestaat ook nog zo iets als natuurlijke afweer
- omdat je moet vaccineren anders kom je nergens meer binnen, heeft niets met gezondheid te maken

Heb nog veel meer redenen, maar dit zijn de belangrijkste

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:17

_Mir schreef:
Waarom niet?

- omdat je moet vaccineren anders kom je nergens meer binnen, heeft niets met gezondheid te maken

Op wie of welke vraag geef je antwoord? Vorige post is van een maand geleden.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:41

Daar gaan we weer :')

Graag bronnen van de vele ernstige bijwerkingen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:24

_Mir schreef:
Waarom niet?

Ik lees geen reactie over ernstige klachten na besmetting? Hoeveel mensen kampen met Long Covid. Die groep groeit schrikbarend hard. Wat gaat dat de maatschappij straks wel niet kosten. Zoveel mensen die niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt zijn. De hoge zorgkosten door alle onbegrepen klachten. En ga zo maar door.

Ik vind de noemer afweersysteem maar ook de vruchtbaarheid wat je ook vaak leest, altijd een giller. Als je weet hoe het immuunsysteem werkt zou je het niet in de strijd gooien tegen het vaccineren. En net zoals bij alle andere vaccins, zou de vruchtbaarheid in het gedrang komen. Vandaar de overbevolking zullen we maar zeggen :+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:38

MISTRAL94 schreef:
_Mir schreef:
Waarom niet?

Ik lees geen reactie over ernstige klachten na besmetting? Hoeveel mensen kampen met Long Covid.

Geen idee. Wel dat ook gevaccineerden langdurige klachten kunnen hebben, dus waar wil je heen?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 02:03

BeFunny schreef:
Geen idee. Wel dat ook gevaccineerden langdurige klachten kunnen hebben, dus waar wil je heen?

Ben wel benieuwd naar het wetenschappelijk bewijs hiervan.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:04

MISTRAL94 schreef:
BeFunny schreef:

Als je een van de duizend corona topics op Bokt doorleest dan zie je daar toch wel verschillende verhalen staan van mensen die 2x gevaccineerd zijn en toch langdurig ziek.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:25

Dus 1 = N? Wat op Bokt staat is geen wetenschappelijk bewijs. Dat hep op Bokt gestaan …. :+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:34

MISTRAL94 schreef:
BeFunny schreef:

O ja we moeten weer met onderzoekjes komen.

Kijk eens rond op bokt. Of Google eens of kijk het nieuws.

Maar wel nog steeds benieuwd naar waar je heen wil?
Je wil toch niet nog steeds beweren dat al dat vaccineren zo fantastisch werkt hè?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:05

Je hoeft niet zo denigrerend te doen over degelijke wetenschappelijke onderzoeken hoor.