Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

secricible

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 11:19

Ja want een functionerende missionaire regering is ook totaal niet belangrijk in een crisissituatie :+
Maar ik geloof niet dat dat de primaire reden is, wel dat er een berg onzekerheid deze kant op komt nu en dat ze niet nog een keer beticht willen worden van te laat ingrijpen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 11:32

Ik geloof dat België rustig zonder regering en uiteindelijk met een noodregering de crisis doorzwom.
Maargoed, in België is een functionele regering een bijkomstigheid :+ .

In Frankrijk hebben ze in maart vorig jaar nog wel de verkiezingen laten doorgaan, vlak voor de eerste lockdown. Achteraf bleken die stembureaus supespreaders te zijn en worden er nu klachten ingediend voor het 'in gevaar brengen van mensen'. Er waren toen nog heel weinig maskers omdat die nutteloos werden geacht.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 23-01-21 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 11:35

sureido schreef:
Bagheera_206 schreef:

Planning van J&J is pas in Q3. Dus dat zal ons nog niet zo snel gaan helpen. := Ik hoop toch dat die paar druppels op de gloeiende plaat van Pfizer zal gaan helpen in Q1 als ze hebben kunnen opschalen na de verbouwing van de fabriek.

En laat ze A-Z eerst maar een goedkeuren. Enerzijds moet het goed gekeurd worden en anderzijds moet A-Z wel kunnen leveren.

AZ wordt vrijdag goedgekeurd, ze zijn al overal daarmee aan het prikken dus kan me echt niet voorstellen dat ze hier dan zeggen, nee toch niet.

J&J in april toch al?

Sorry, Q2 bedoelde ik. #typfout

Ik hoop idd dat het vrijdag goedgekeurd wordt, want dan kunnen ze iig in februari beginnen met het prikken voor zover ze geleverd zijn. Alle beetjes helpen. +:)+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 11:36

purny schreef:
Oh ja... ze gaan het nog strenger maken. Kunnen ze in maart de stembureaus open gooien...

Laat ze dat lekker online doen...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 11:37

Jildau schreef:
purny schreef:

Hoeveel strenger willen ze het nog maken dan?

Afstandsbeperking..

Die maatregel hebben ze helaas nog achter de hand... Zou dat vervelend vinden als ik niet verder dan 15km bij woonplaats vandaan mag gaan. Paard staat op 18km. Dus hopelijk kan daar ook een verklaring voor worden getekend net als de avondklok voor voeren/verzorging van je paard.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 11:46

Idd de puzzel moet opnieuw gelegd. Ik had al weinig hoop op een goed verloop hiervan. Er zijn gewoon zoveel factoren die meespelen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 11:51

Geduld is denk ik heel hard nodig....
En samen er doorheen komen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 11:57

Bagheera_206 schreef:
purny schreef:
Oh ja... ze gaan het nog strenger maken. Kunnen ze in maart de stembureaus open gooien...

Of gewoon een jaartje uitstellen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 11:58

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:01

Bagheera_206 schreef:
purny schreef:

Online stemmen? Hoe dan? Zelfs de stemcomputers op locatie hebben ze nooit veilig gekregen, laat staan als je ze op het internet gaat aansluiten.
SusanH schreef:
Begreep dat er mensen interesse hadden om de webinars over vaccineren in de verstandelijk gehandicaptenzorg terug te kijken. Ze staan nu online: https://www.vgn.nl/nieuws/terugkijken-v ... vaccineren

Interessant, ik ga kijken!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:05

Verkiezingen een jaar uitstellen zou echt nog meer voer zijn voor de ‘wappies’.

En ik zou zelf trouwens hier ook nooit en te nimmer voorstander van zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:06

Ik was vrij snel afgehaakt tijdens het kijken van de webinar :o

Wat ik vooral bijzonder vind is dat ze de coordinatie van het vaccineren van mensen die onder de WLZ vallen (wet langdurige zorg) maar die onder een gewone huisarts vallen, dat ze dat onder de HAP laten vallen in plaats van de instellingsarts. Ik heb het idee dat alles heel versnipperd verloopt op deze manier. Gisteren op nieuwsuur iemand die destijds de vaccinatie van de Mexicaanse Griep had gecoordineerd. Die snapte niet waarom het nu zo geregeld werd. Destijds waren we de eerste van Europa. Nu bungelen we ergens onderaan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:08

Omdat het toen net als de griepvaccinatie via huisartsen ging en het Pfizer heel diep gekoeld moet enz
Plus de aanlevering is gestagneerd

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:13

SusanH schreef:

Wat ik vooral bijzonder vind is dat ze de coordinatie van het vaccineren van mensen die onder de WLZ vallen (wet langdurige zorg) maar die onder een gewone huisarts vallen, dat ze dat onder de HAP laten vallen in plaats van de instellingsarts. Ik heb het idee dat alles heel versnipperd verloopt op deze manier. Gisteren op nieuwsuur iemand die destijds de vaccinatie van de Mexicaanse Griep had gecoordineerd. Die snapte niet waarom het nu zo geregeld werd. Destijds waren we de eerste van Europa. Nu bungelen we ergens onderaan.

Dit is in de verpleeghuiszorg hetzelfde (hoewel het wat minder voorkomt) dus ik denk dat daar bij beide dezelfde redenatie achter zit. Neem aan dat je niet de HAP bedoelt maar gewoon de eigen huisarts die komt vaccineren?
De reden is dat de regie-behandelaars de vaccinaties uitvoert omdat die de meeste kennis heeft van hoe de gezondheid is van de bewoner en dus de beste afweging maakt. Daarnaast heeft de instellingsarts ook niet de tijd om overal waar hij expert-behandelaar is wel de regie te voeren over de vaccinaties. Wij hebben zelfs klanten die vragen of we niet de volledige instelling kunnen doen, dus ook bewoners zonder WLZ die er tussendoor wonen, maar dat is gewoon een verantwoordelijkheid die we niet willen dragen, én een tijdsinvestering die we niet kwijt kunnen.
Ik denk dat het dus juist zoeken is naar 1 lijn en dat ze dus voor álle instellingen de lijn hebben ingezet “de regiebehandelaar is verantwoordelijk”.
In de ouderenzorg hebben we een hiccup met de ELV bedden. Dat zijn mensen die kortdurend vallen onder de SO, maar vaak na 3 (of nu 6)weken weer terug zijn naar de huisarts. Die mensen moeten hun tweede prik dus wel krijgen via de instelling, terwijl we hun medische situatie over die 6weken niet meer kennen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:26

purny schreef:
Vayo schreef:
Ik ook niet. Al mijn hoop gevestigd op de vaccins, maar het schiet niet op zo. Ik ben zo bang dat de cijfers niet gaan dalen en de maatregelen verlengd worden of nog scherper.

Hoeveel strenger willen ze het nog maken dan?

Geen idee. Maar deze huidige regels nog verlengen vind ik al veel te zwaar. Ik zie nu echt helemaal niemand meer en er komt hier ook helemaal niemand meer. Avondklok, maar dat vind ik geen ramp. Maar mijn kinderen zijn echt net 10 en 13, dus de oudste telt mee. Wij kunnen nergens meer heen.

Krom genoeg mag ik in mijn eentje dagelijks bij iemand uit een ander huishouden langs. Mijn 13 jarige mag dat ook en de 10 jarige heeft geen beperking. Je kan zo minimaal bij 21 verschillende huishoudens langs per week en dat helemaal binnen de regels. Belachelijk natuurlijk. Maar mijn enige 2 contacten vervallen nu. Ik ging 1x in de week met mijn kinderen naar mijn ouders en 1x in de week naar dat andere contact. Verder gewoon netjes thuis. Veel verantwoorder lijkt me dan gesplitst naar verschillende huishoudens gaan.

Ik merk dat ik er echt heel erg boos om ben dat mensen steeds een stukje meer geïsoleerd worden. Alleen een avondklok was al heftig genoeg. En ga eerst op die 2 man visite eens strenger toezien! En alle andere regeltjes. Ga eerst eens goed handhaven. Want ik houd me er nu weer braaf aan, maar als iedereen die de voorgaande regels al niet respecteerde dat nu weer niet doen, dan heeft dit ook weer geen zin.

Ik raak hier echt depressief van. Ik was echt 3 maanden afgebouwd met medicatie en zag alles weer een beetje meer zitten ... tot nu. Ik kan de periode tot 9 febr. prima overzien. Maar mijn angst zit hem in dat dan de conclusie komt dat het weer niet (lang) genoeg was. Helemaal nu met die ellende met levering van de vaccinaties erbij.
Het is een geruststelling dat het ombouwen van een vaccin relatief snel kan gaan. En ook dat Israëlisch onderzoek waaruit naar voren lijkt te komen dat het Pfizer inderdaad goed werkt, maar ook nog eens ervoor lijkt te zorgen dat je een ander niet kunt besmetten.

Zebrastreepje hoe is het gegaan???

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:26

Je staat, hoe lang, 5 minuten in een stembureau? Ik heb nog nooit lang hoeven wachten, tenzij ik echt op een druk tijdstip ging. Als we op meerdere dagen mogen stemmen, ouderen en kwetsbaren per brief mogen stemmen en er extra veel stembureaus open zijn zie ik echt geen reden dat dat niet veilig kan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:33

secricible schreef:
SusanH schreef:

Dit is in de verpleeghuiszorg hetzelfde (hoewel het wat minder voorkomt) dus ik denk dat daar bij beide dezelfde redenatie achter zit. Neem aan dat je niet de HAP bedoelt maar gewoon de eigen huisarts die komt vaccineren?
De reden is dat de regie-behandelaars de vaccinaties uitvoert omdat die de meeste kennis heeft van hoe de gezondheid is van de bewoner en dus de beste afweging maakt. Daarnaast heeft de instellingsarts ook niet de tijd om overal waar hij expert-behandelaar is wel de regie te voeren over de vaccinaties. Wij hebben zelfs klanten die vragen of we niet de volledige instelling kunnen doen, dus ook bewoners zonder WLZ die er tussendoor wonen, maar dat is gewoon een verantwoordelijkheid die we niet willen dragen, én een tijdsinvestering die we niet kwijt kunnen.
Ik denk dat het dus juist zoeken is naar 1 lijn en dat ze dus voor álle instellingen de lijn hebben ingezet “de regiebehandelaar is verantwoordelijk”.
In de ouderenzorg hebben we een hiccup met de ELV bedden. Dat zijn mensen die kortdurend vallen onder de SO, maar vaak na 3 (of nu 6)weken weer terug zijn naar de huisarts. Die mensen moeten hun tweede prik dus wel krijgen via de instelling, terwijl we hun medische situatie over die 6weken niet meer kennen.

Idd de eigen huisarts doet de vaccinatie maar de hap coördineert.

Collega van mij zij ze kunnen personeel ook wel tegelijk mee enten. Uhm nee, dat werkt zo niet.

En idd in de ouderenzorg heb je ook een hoop tijdelijke bewoners. Die hebben wij dan weer niet op onze locatie, maar op het instellingsterrein weer wel, bijvoorbeeld crisisopvang.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:38

Yes gelukt! Het viel zo mee! Alleen wil ik graag naar buiten voor frisse lucht de spanning zit mij nu op te vreten in die 15 minuten

Voel al wel pijn in mijn arm maar dat had ik al voor de vaccinatie door spanning.

Wat ik wel heel bijzonder vind is dat de test locatie er letterlijk naast zit beetje vreemd als daar iemand loopt met corona steek je elkaar zo aan. Botste al, bijna tegen een meneer op die daar heen moest. Maar goed die leek nog aardig gezond haha

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:45

Oh je bent echt nog daar ter observatie haha. Goed van je hoor!!! Oh dat klinkt vreemd ja. Ik ben benieuwd morgen. Ik moet naar een ziekenhuis. Niet heel ver weg, maar ik kom daar nooit. Ik begreep dat dit een oud ziekenhuis was, maar weet het niet zeker. Hopelijk snel even lekker frisse lucht en een niet te stijve arm.

Ik ben er niet zo zenuwachtig voor. Ik heb geen prikangst ... alleen ik wil altijd juist graag zien als ze prikken. Met bloedprikken ook. Ik vind dat fijn om te zien wanneer ze echt prikken :+ Nu zie je met vaccineren vaak dat ze zeggen dat je de andere kant op moet kijken. Maar dat zorgt bij mij voor zenuwen :+ :') Ik neem aan dat je gewoon mag kijken als je dat wilt. Ik heb toch netjes een mondmasker op.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:26

Thioro schreef:
Ik geloof dat België rustig zonder regering en uiteindelijk met een noodregering de crisis doorzwom.
Maargoed, in België is een functionele regering een bijkomstigheid :+ .

In Frankrijk hebben ze in maart vorig jaar nog wel de verkiezingen laten doorgaan, vlak voor de eerste lockdown. Achteraf bleken die stembureaus supespreaders te zijn en worden er nu klachten ingediend voor het 'in gevaar brengen van mensen'. Er waren toen nog heel weinig maskers omdat die nutteloos werden geacht.

Dat wist ik niet. Bij ons in het stembureau was maskertje verplicht. Er was een looproute gemaakt en je mocht maar met één bubbel binnen zijn. De mensen achter de tafels hadden maskertjes en spatvensters voor, en als de ene familie klaar was met stemmen en naar buiten ging mocht de andere pas naar binnen. Alles was op afstand van 1 meter en manlief en ik deden 2 meter.
Dit is voor mij nieuws. Bedankt Thioro, want ik vind dat soort dingen wel interessant.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:29

Waar ze bij stemmen vooral op moeten letten is dat ze geen dichte hokjes maken. Al heb je nog zoveel afstand van de mensen zelf, als je na elkaar een kleine ruimte in gaat waar de lucht niet in beweging is dan neem je virus van je voorganger toch mee.
Dus alleen naast een open raam bijvoorbeeld.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:37

Zebrastreep schreef:
Yes gelukt! Het viel zo mee!

Zo meteen wil je nog graag een 3e :D

Fijn dat het ook deze keer goed gegaan is !

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:47

Sizzle schreef:
Waar ze bij stemmen vooral op moeten letten is dat ze geen dichte hokjes maken. Al heb je nog zoveel afstand van de mensen zelf, als je na elkaar een kleine ruimte in gaat waar de lucht niet in beweging is dan neem je virus van je voorganger toch mee.
Dus alleen naast een open raam bijvoorbeeld.

Was ook open bij ons en de ruimte was behoorlijk groot.

Maar in een klein dorpje zoals hier is stemmen gemakkelijker als in Parijs of Amsterdam bv. Hier wonen maar 500 mensen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:56

Op veel plaatsen ging het goed Pien, maar bij sommige stembureaus ging het toch fout en werden velen ziek (zelfs als er wel maskers gebruikt werden).

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:25

Nou we zijn nu 2 uurtjes verder en behalve pijn in mijn arm en spanningsklachten lijkt het mee te vallen. Voel me precies hetzelfde als na de hepatitis. Heb het van de spanning af en toe heel erg warm. Ik ga maar zo 2 paracetamol nemen dan is de ergste druk er wat vanaf