Even in het algemeen.. ik las onder andere deze oplossingen:
Citaat:
In de praktijk zou ik zeggen:
1. begin met beter BCO-onderzoek dat ook schaalbaar is afhankelijk van het aantal besmettingen, waarbij je snel een goed beeld krijgt van waar besmettingen zich voordoen (zowel welke situaties als wie)
Wat gaat daar nu niet goed, en hoe kunnen ze dat beter doen?
meer lokaties? meer personeel? (en zo ja, waar komt dat personeel vandaan?)
bijkomende kwestie:
Wat doen ze met mensen die niet vertellen dat ze ziek, of die zich niet aan de quarantaine houden
Citaat:
2. maak testen nog vele malen laagdrempeliger, met minder invasieve testsoorten, mobiele testlocaties die alle kleine dorpjes en buitenwijken bedienen
wat is er nu hoogdrempelig aan de test?
Bestaat er een minder invasieve testsoort? En zo ja, waarom is deze niet beschikbaar?
Als er meer testlocaties zouden moeten komen, moeten die ook bemand/vrouwd worden.. waar moeten die mensen vandaan komen? En, willen mensen dat werk wel doen?
Citaat:
3. zorg dat alle mensen in de zorg een uiterst goed pakket aan maatregelen, goede beschermende middelen, en snelle opsporing tot hun beschikking hebben, veel beter dan er nu is. (Teveel mensen raken via de zorg besmet, vooral ook zorgverleners. Dat moet niet kunnen!)
Is er bekend hoe dat komt?
Gezien er best wat gevallen zijn van mensen die geen flauw idee hebben waar en hoe ze besmet zijn geraakt.. het is daarom niet perse aannemelijk dat het in de zorg komt door ontbrekend of onvoldoende beschermingsmateriaal..
Kuijpers zei enige tijd geleden zelfs dat de mensen in 'zijn' ziekenhuis niet in het ziekenhuis besmet zijn geraakt maar erbuiten...
Citaat:
Extra de tijd nemen om te kijken wat eigenlijk comfortabel veiligheidsmateriaal is en daarin investeren? (Bv om maat gemaakte printbare maskers waar je een filter overheen doet, waardoor het veel beter aansluit en makkelijker ademt.)
Bestaan die maskers (ik weet dat 3d heel veel kan, geen idee of het er al is?)
Wat kost dat? voor hoeveel mensen moet dat? hoe gaat dat in zn werk? iedereen een mal van zn gezicht laten maken?
Citaat:
3. sluit alle niet-essentiele winkels voor even maar zet lokale bezorgdiensten op
wat zijn 'niet essentiele winkels?
Kledingwinkels? Of ook bouwmarkten?
Moeten de bezorgdiensten levensmiddelen of kleding gaan bezorgen (ik snapte de samenhang van de zin niet helemaal...)
Citaat:
4. bied een goede bezorgdienst die toegankelijk is voor iedereen (dus zonder minimumbedrag of extra kosten) voor de supermarktboodschappen - je kunt dit bv per wijk / straat doen en dan
Wie moet dat opzetten? Maw, wie gaat dat betalen?
4. stel een duidelijk gecommuniceerd meldpunt in waar werknemers onveilige situaties, verplicht doorwerken (op locatie) tijdens klachten of quarantaine, of op locaties moeten werken terwijl thuis ook zou kunnen, dat werkgevers snel aanspreekt. (Geen ingrijpende boetes in eerste instantie maar wel genoeg om het snel te veranderen.)
vwb scholen..daar heb ik echt geen verstand van.. geen idee hoe het zit met eventuele achterstanden, daar kan ik ook geen vragen over stellen..
Vwb de afstand tussen jonge kinderen en oudere mensen.. ja ik snap ook echt niet dat daar niet beter naar gekeken wordt. Als ik het goed begrijp zijn kinderen echt wandelende besmettingsbommetjes, maar ze mogen overal vrij rondlopen?
Citaat:
8. geef richtlijnen die niet alleen per situatie gelden maar ook per dag of week een richting geven aan hoeveel mensen je kunt zien, zodat je ook een beetje in kunt schatten of je de ruimte van de regels per situatie niet tot het uiterste max gebruikt. Dit helpt bovendien ook omdat er nu mensen zijn die niemand zien, en ook mogen weten dat ze als ze af en toe eens iets doen wat meer is dan 'blijf thuis en hou afstand' nog steeds heel weinig is... probeer voor iedereen een beetje meer gezamelijk gevoel te creeren van wat kan en wat niet, dat geeft perspectief en hopelijk een iets eerlijkere verdeling van de ruimte die er is.
Deze alinea vind ik heel vaag, zou je dit wat toe kunnen lichten?
Citaat:
10. wees eerlijk over hoe dat gebeurt
Dat blijft lastig.. want politiek... helaas. Overigens, ook in het grotere bedrijfsleven wordt niet altijd overal eerlijk over gecommuniceerd..
Citaat:
11. gebruik de extra kennis hoe besmettingen optreden en hoe je ze kunt voorkomen in samenwerking met de infrastructuur van de evenementenbranche om situaties te creeren waarin mensen veilig hun behoeften kunnen vervullen - aan sociaal contact, aan sport en spel en cultuur en vereniging, door daar grotere ruimtes met goede ventilatie en met zo min mogelijk bottlenecks te creeren
Dat had iemand misschien een paar maanden geleden al kunnen verzinnen.. ik vraag me af of de evenmentenbranche zelf niet iets aan had kunnen geven van 'dat kunnen wij'..
Overigens zie ik het weer niet helemaal voor me.. 'een situatie' heeft ruimte nodig, is dat er? Als mensen bij elkaar uit de buurt moeten blijven, hoe ga je sociaal contact bewerkstelligen mbv de evenementenbranche.. Ik zie het even niet, wat is het idee dan?
Citaat:
12. hou via regelmatige tests en sneltests goed de vinger aan de pols zodat daar waar besmettingen optreden makkelijk even gepauzeerd kan worden
Dan moet daar wel voldoende van zijn.
Zijn die sneltests er? hoe betrouwbaar zijn die? Kunnen we al testen zonder symptomen, heeft dat zin?
Als dat soort testen er zijn, waar zijn die dan?
Citaat:
13. maak Schiphol 1 levend teststraatgebeuren met hele strakke grenzen.
Dan zou je daar ook een sneltest systeem moeten hebben, want wat moet je er anders testen?
En daarna? mensen het advies geven 'blijf binnen want je hebt covid meegenomen'.. en hoe moet dan gecontroleerd worden dat ze dat daadwerkelijk doen? Lukt nu ook niet altijd..
Ik vind het heel interessant om daarover te bomen
dus mijn vragen/opmerkingen zijn niet bedoeld als commentaar, maar echt als verdiepende vragen..