Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:21

lenaa_tje schreef:
Waarom is dat bijzonder? Of bedoel je dat verder iedereen negatief is getest?
Volgens mij valt hier ook gewoon vrij weinig van te zeggen. Wie nou wie besmet en wie niet.
Ik hoor erg veel verhalen waar maar 1 per huishouden besmet is of juist een heel gezin en 1 niet (die vervolgens het langst thuis zit natuurlijk)

Sorry, was een beetje onduidelijk geschreven.
Personeel draagt allemaal mondkapjes, maar dat ook geen enkele cliënt is besmet terwijl zij relatief dicht op en met elkaar leven en niet altijd alle (hygienische) voorschriften worden opgevolgd door alle cliënten.

Hier in het dorp waren laatst bij een instelling voor gehandicapten op 1 afdeling 21 cliënten en 12 medewerkers besmet.

Dus ik had ook bij mijn dochter haar afdeling wel wat positief geteste mensen verwacht.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 11-12-20 00:22, in het totaal 2 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:21

Abiola schreef:
mvdende schreef:
Net met mn ouders gebeld. Blijkt dat mam maandag voor het laatst contact heeft gehad met de collega. Dus als er zaterdag ochtend geen klachten zijn, komen ze deze kant op.

Wel zonder oma, daar nemen we geen risico mee.

Gelukkig maar dat het allemaal mee lijkt te vallen! Ontzettend jammer voor oma, dat wel! Die heeft ons natuurlijk nog maar erg weinig gezien dit jaar en die zit verder ook alleen.

Misschien is het dan een heel goed idee als jij gezellig met een pakje naar oma gaat voordat je ouders langskomen? Jij bent negatief getest dus jij bent safe, en dan zit je arme omaatje ook niet alleen?

Als ik nog in Den Haag had gewoond, had ik dat zeker gedaan!

Echter woon ik nu ruim 100km verderop, dus "Even een pakje langsbrengen en kopje koffie doen" gaat niet zo makkelijk meer.

Dat is ook de reden o.a. waarom ik oma dit jaar zo weinig heb kunnen zien. Even naar het Westland is niet meer "even"

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:30

mvdende schreef:

Echter woon ik nu ruim 100km verderop, dus "Even een pakje langsbrengen en kopje koffie doen" gaat niet zo makkelijk meer.

Dat is ook de reden o.a. waarom ik oma dit jaar zo weinig heb kunnen zien. Even naar het Westland is niet meer "even"

Je gaat ook voor wat muizen naar een dierenwinkel in Den Haag.....
Ik wil echt niet lelijk doen tegen je hoor, maar je berichten stuiten mij dus behoorlijk tegen de borst.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:39

mvdende schreef:
Net met mn ouders gebeld. Blijkt dat mam maandag voor het laatst contact heeft gehad met de collega. Dus als er zaterdag ochtend geen klachten zijn, komen ze deze kant op.

Wel zonder oma, daar nemen we geen risico mee.

Gelukkig maar dat het allemaal mee lijkt te vallen! Ontzettend jammer voor oma, dat wel! Die heeft ons natuurlijk nog maar erg weinig gezien dit jaar en die zit verder ook alleen.

Misschien is het dan een heel goed idee als jij gezellig met een pakje naar oma gaat voordat je ouders langskomen? Jij bent negatief getest dus jij bent safe, en dan zit je arme omaatje ook niet alleen?[/quote]

Dat is ook de reden o.a. waarom ik oma dit jaar zo weinig heb kunnen zien. Even naar het Westland is niet meer "even"[/quote]

Dat valt wel mee toch
Ik woon niet ver van jou en mijn hele familie ik t westland. Voor Corona ging ik elke week een bakkie doen
Nu elke paar weken

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:43

Abiola schreef:
mvdende schreef:

Ik wil echt niet lelijk doen tegen je hoor, maar je berichten stuiten mij dus behoorlijk tegen de borst.

Iemand heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt!

Ja, ik ga soms muizen halen in Den Haag, NA een bezoekje aan mijn ouders/ oma.

Dit jaar een paar keer in Den Haag geweest en die paar keer heb ik óók oma gezien.

Ik ga dus niet naar Den Haag om "alleen maar" diervoer te halen, áls ik die kant op ga, dan altijd gecombineerd met bezoek aan ouders/ oma.

Met kerst bijvoorbeeld. Plan is om 24 december al ruim optijd richting Den Haag te gaan rijden zodat ik 1 de hond daar in het losloopgebied kan uitlaten, 2 ik waarschijnlijk (afhankelijk van de tijd/ weer/ corona maatregelen) nog naar die dierenwinkel kan en 3 omdat ik niet om 17:00 in de kerstavond file wil komen te staan.

Oma zie ik dan op 2e kerstdag als we het met de familie gaan vieren.

Abiola

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:54

Ik reageer niet meer op je, want negatieve energie en ik flikker je dus op de foei. Maar als ik je een tip mag geven; tel je zegeningen en probeer niet te zeuren.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:57

Abiola schreef:
Ik reageer niet meer op je, want negatieve energie en ik flikker je dus op de foei. Maar als ik je een tip mag geven; tel je zegeningen en probeer niet te zeuren.

Jij doet aannames die niet geheel kloppen.

Ik leg alleen maar uit waarom ik iets wel/ niet doe.

Vind het niet tof als mensen de verkeerde dingen onthouden die helemaal niet zo zijn. Vertel graag de waarheid.

Je had het ook gewoon aan mij kunnen vragen ipv een vervelende aanname te doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 09:18

Abiola schreef:

Jij hebt duidelijk niet helemaal bijgelezen... "flikker je op foei" ... goedemorgen ... :n

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 09:35

Even in het algemeen.. ik las onder andere deze oplossingen:

Citaat:
In de praktijk zou ik zeggen:
1. begin met beter BCO-onderzoek dat ook schaalbaar is afhankelijk van het aantal besmettingen, waarbij je snel een goed beeld krijgt van waar besmettingen zich voordoen (zowel welke situaties als wie)

Wat gaat daar nu niet goed, en hoe kunnen ze dat beter doen?
meer lokaties? meer personeel? (en zo ja, waar komt dat personeel vandaan?)

bijkomende kwestie:
Wat doen ze met mensen die niet vertellen dat ze ziek, of die zich niet aan de quarantaine houden

Citaat:
2. maak testen nog vele malen laagdrempeliger, met minder invasieve testsoorten, mobiele testlocaties die alle kleine dorpjes en buitenwijken bedienen

wat is er nu hoogdrempelig aan de test?
Bestaat er een minder invasieve testsoort? En zo ja, waarom is deze niet beschikbaar?
Als er meer testlocaties zouden moeten komen, moeten die ook bemand/vrouwd worden.. waar moeten die mensen vandaan komen? En, willen mensen dat werk wel doen?

Citaat:
3. zorg dat alle mensen in de zorg een uiterst goed pakket aan maatregelen, goede beschermende middelen, en snelle opsporing tot hun beschikking hebben, veel beter dan er nu is. (Teveel mensen raken via de zorg besmet, vooral ook zorgverleners. Dat moet niet kunnen!)

Is er bekend hoe dat komt?
Gezien er best wat gevallen zijn van mensen die geen flauw idee hebben waar en hoe ze besmet zijn geraakt.. het is daarom niet perse aannemelijk dat het in de zorg komt door ontbrekend of onvoldoende beschermingsmateriaal..
Kuijpers zei enige tijd geleden zelfs dat de mensen in 'zijn' ziekenhuis niet in het ziekenhuis besmet zijn geraakt maar erbuiten...

Citaat:
Extra de tijd nemen om te kijken wat eigenlijk comfortabel veiligheidsmateriaal is en daarin investeren? (Bv om maat gemaakte printbare maskers waar je een filter overheen doet, waardoor het veel beter aansluit en makkelijker ademt.)

Bestaan die maskers (ik weet dat 3d heel veel kan, geen idee of het er al is?)
Wat kost dat? voor hoeveel mensen moet dat? hoe gaat dat in zn werk? iedereen een mal van zn gezicht laten maken?

Citaat:
3. sluit alle niet-essentiele winkels voor even maar zet lokale bezorgdiensten op

wat zijn 'niet essentiele winkels?
Kledingwinkels? Of ook bouwmarkten?
Moeten de bezorgdiensten levensmiddelen of kleding gaan bezorgen (ik snapte de samenhang van de zin niet helemaal...)

Citaat:
4. bied een goede bezorgdienst die toegankelijk is voor iedereen (dus zonder minimumbedrag of extra kosten) voor de supermarktboodschappen - je kunt dit bv per wijk / straat doen en dan

Wie moet dat opzetten? Maw, wie gaat dat betalen?

4. stel een duidelijk gecommuniceerd meldpunt in waar werknemers onveilige situaties, verplicht doorwerken (op locatie) tijdens klachten of quarantaine, of op locaties moeten werken terwijl thuis ook zou kunnen, dat werkgevers snel aanspreekt. (Geen ingrijpende boetes in eerste instantie maar wel genoeg om het snel te veranderen.)

vwb scholen..daar heb ik echt geen verstand van.. geen idee hoe het zit met eventuele achterstanden, daar kan ik ook geen vragen over stellen..
Vwb de afstand tussen jonge kinderen en oudere mensen.. ja ik snap ook echt niet dat daar niet beter naar gekeken wordt. Als ik het goed begrijp zijn kinderen echt wandelende besmettingsbommetjes, maar ze mogen overal vrij rondlopen?

Citaat:
8. geef richtlijnen die niet alleen per situatie gelden maar ook per dag of week een richting geven aan hoeveel mensen je kunt zien, zodat je ook een beetje in kunt schatten of je de ruimte van de regels per situatie niet tot het uiterste max gebruikt. Dit helpt bovendien ook omdat er nu mensen zijn die niemand zien, en ook mogen weten dat ze als ze af en toe eens iets doen wat meer is dan 'blijf thuis en hou afstand' nog steeds heel weinig is... probeer voor iedereen een beetje meer gezamelijk gevoel te creeren van wat kan en wat niet, dat geeft perspectief en hopelijk een iets eerlijkere verdeling van de ruimte die er is.

Deze alinea vind ik heel vaag, zou je dit wat toe kunnen lichten?

Citaat:
10. wees eerlijk over hoe dat gebeurt

Dat blijft lastig.. want politiek... helaas. Overigens, ook in het grotere bedrijfsleven wordt niet altijd overal eerlijk over gecommuniceerd..

Citaat:
11. gebruik de extra kennis hoe besmettingen optreden en hoe je ze kunt voorkomen in samenwerking met de infrastructuur van de evenementenbranche om situaties te creeren waarin mensen veilig hun behoeften kunnen vervullen - aan sociaal contact, aan sport en spel en cultuur en vereniging, door daar grotere ruimtes met goede ventilatie en met zo min mogelijk bottlenecks te creeren

Dat had iemand misschien een paar maanden geleden al kunnen verzinnen.. ik vraag me af of de evenmentenbranche zelf niet iets aan had kunnen geven van 'dat kunnen wij'..
Overigens zie ik het weer niet helemaal voor me.. 'een situatie' heeft ruimte nodig, is dat er? Als mensen bij elkaar uit de buurt moeten blijven, hoe ga je sociaal contact bewerkstelligen mbv de evenementenbranche.. Ik zie het even niet, wat is het idee dan?

Citaat:
12. hou via regelmatige tests en sneltests goed de vinger aan de pols zodat daar waar besmettingen optreden makkelijk even gepauzeerd kan worden

Dan moet daar wel voldoende van zijn.
Zijn die sneltests er? hoe betrouwbaar zijn die? Kunnen we al testen zonder symptomen, heeft dat zin?
Als dat soort testen er zijn, waar zijn die dan?

Citaat:
13. maak Schiphol 1 levend teststraatgebeuren met hele strakke grenzen.

Dan zou je daar ook een sneltest systeem moeten hebben, want wat moet je er anders testen?
En daarna? mensen het advies geven 'blijf binnen want je hebt covid meegenomen'.. en hoe moet dan gecontroleerd worden dat ze dat daadwerkelijk doen? Lukt nu ook niet altijd..

Ik vind het heel interessant om daarover te bomen :j dus mijn vragen/opmerkingen zijn niet bedoeld als commentaar, maar echt als verdiepende vragen..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 09:40

Abiola schreef:
mvdende schreef:

Als je niet lelijk wil doen, dan zet haar op de foei modus en laat je het gaan. Want je doet nl wel lelijk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:21

Willen jullie dan ook stoppen met die quotes telkens ?
De foei-knop mist zo compleet zijn doel namelijk. :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:25

Doe anders even een lijstje van wie allemaal onder de foei knop zitten, dan weten 'we' wie wel en niet gequote kunnen worden :+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:26

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:32

Cer schreef:
Doe anders even een lijstje van wie allemaal onder de foei knop zitten, dan weten 'we' wie wel en niet gequote kunnen worden :+

:D :list:

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:38

Sorry maar... Je kunt toch ook gewoon iemand negeren als je je er zo erg aan stoort? Daar heb je toch geen knop voor nodig. Ik vind dat er nu een beetje 'gepest' wordt met de foeiknop. Dat vind ik zelf weer niet leuk/volwassen om te lezen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:40

Sheran schreef:
Sorry maar... Je kunt toch ook gewoon iemand negeren als je je er zo erg aan stoort? Daar heb je toch geen knop voor nodig. Ik vind dat er nu een beetje 'gepest' wordt met de foeiknop. Dat vind ik zelf weer niet leuk/volwassen om te lezen.

Inderdaad!

Ik reageer echt niet op elk berichtje, al lijkt dat voor sommige misschien wel zo.

Staat een post mij niet aan (die niet over mijzelf gaat) dan scroll ik gewoon door. Negeren en weer dóór...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:45

Een nieuwe hier.
We hebben voor familie in NL een kerstpakket met locale specialiteiten gemaakt.
Merkt een vrouwtje van de dagmarkt op dat háár pakketje op het postkantoor geweigerd werd; mocht geen voedsel versturen vanwege Covid19...
Kan er niets over vinden doch het zijn nu boeken O:)

Ik wíl me aan de regels houden maar.... Het is houdbaar verpakt spul. Ik koop het in het dorp. Doe het in een doos en dan mag het niet verstuurd wegens Covid???? Sorry, maar dat negeer ik.

Ondertussen positieve effecten hier.
Berglief heeft ineens een bérg werk aan Covid19-Brexit papierwinkel voor Britse expats. en meerlief heeft per maandag werk in het ziekenhuis aan de berg admin van .... Covid19.
Covid neemt en Covid geeft? ;)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:49

Je irriteren aan iemand is ook een keuze. Net als hoe je dingen ervaart, daar moet ik HC dan weer gelijk in geven.

En ja, ik heb er ook moeilijke dagen bij zitten hoor. Geen ouders, een jaar geleden mijn relatie op de klippen gelopen en nu door mijn huisstofmijtallergie en de bijbehorende eindeloze kriebelhoest een test in de planning. Daar baal ik van. Maar ik tel inderdaad mijn zegeningen. ;) Ik heb een warm fijn huis, een knots van een kerstboom en een huis vol dieren. Ik vermaak me wel.

Maar als mensen even niet kunnen relativeren, dan is dat zo. Dan ventileren ze het even hier en klaar is Kees/Klara. :knuffel: Vind je het vervelend om te lezen, dan lees je het niet... toch? Het leven kan zo simpel zijn.

Verder ben ik erg benieuwd naar het verdere verloop van het vaccineren. Op zich zijn 2 heftige reacties nog niet veel en is het duidelijk gecommuniceerd. Hopelijk blijft alles goed gaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:56

Huertecilla schreef:
Een nieuwe hier.
We hebben voor familie in NL een kerstpakket met locale specialiteiten gemaakt.
Merkt een vrouwtje van de dagmarkt op dat háár pakketje op het postkantoor geweigerd werd; mocht geen voedsel versturen vanwege Covid19...
Kan er niets over vinden doch het zijn nu boeken O:)

Ik wíl me aan de regels houden maar.... Het is houdbaar verpakt spul. Ik koop het in het dorp. Doe het in een doos en dan mag het niet verstuurd wegens Covid???? Sorry, maar dat negeer ik.

Ondertussen positieve effecten hier.
Berglief heeft ineens een bérg werk aan Covid19-Brexit papierwinkel voor Britse expats. en meerlief heeft per maandag werk in het ziekenhuis aan de berg admin van .... Covid19.
Covid neemt en Covid geeft? ;)

Werken alleen Berglief en Meerlief?
Werkt t mannetje zelf niet ? ;)

Ik moet er toch niet aan denken dat ik zo genoemd wordt :D

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:59

Als je ze niet bij naam wil noemen, is zoiets toch een prima optie? Er wordt op bokt ook vaak manlief gebruikt. Zelfde principe.

Als HC ze zo in het dagelijks leven noemt, nou ja, iets met leven en laten leven.

En nu ga ik op pad voor een wattenstaaf behandeling. |o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:36

djinnie schreef:
Als je ze niet bij naam wil noemen, is zoiets toch een prima optie? Er wordt op bokt ook vaak manlief gebruikt. Zelfde principe.

Als HC ze zo in het dagelijks leven noemt, nou ja, iets met leven en laten leven.

Een vervelende bijwerking van Covid19 is dat mensen er láááánge tenen van krijgen ;) :D
Is ronduit humor.

Berglief heeft net een foto gemaakt van manlief in ´waterpak´. Doorgestuurd naar meerlief, málagalief, de kinderen van allen en de familiegroep; voor een vrolijke noot op de regenachtige dag :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:37

Aan eten versturen zijn normaal al regels gebonden volgens mij.
Wel bijzonder dat de gene die het hardst tegen anderen zeurt dat ze de regels moeten volgen het als het hem niet uitkomt het zelf ook ineens niet doet. :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:38

Needje schreef:
Aan eten versturen zijn normaal al regels gebonden volgens mij.
Wel bijzonder dat de gene die het hardst tegen anderen zeurt dat ze de regels moeten volgen het als het hem niet uitkomt het zelf ook ineens niet doet. :+

Ja, bijzonder niet *D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:41

Needje, zoiets heet gewoon met gezond verstand omgaan met de regels. Wij hebben ook onlangs een heerlijk voedsel sinterklaas pakket uit Nederland ontvangen. Ik wist niet eens dat het niet mocht.
Ik geef HC groot gelijk, want covid wordt echt niet door in vacuüm verpakt voedsel veroorzaakt. Het moet niet gekker worden.
Ik heb zelfs van een huisarts medicijnen opgestuurd gekregen zodat ik niet gelijk naar de Huisarts hier hoef voor die herhalingsmedicatie gezien de covid en verre afstand is dat nu wel eventjes handig. Ik ga dat natuurlijk netjes melden bij mijn huisarts die daar zeker geen probleem mee zal hebben. Ik geloof dat dit ook niet mag officieel.

Ik noem mijn man ook manlief want hij wil niet met zijn naam (en terecht) op Bokt. Ik denk dat je zo de "lieven" moet lezen van HC.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:57

Nou ik heb het vakantie houden maar opgegeven. Blijkbaar was het personeel nogal op in ons ziekenhuis.

Nu al zere voeten.