Vaccinaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:32

Ik vind dat je complotdenkers gewoon niet het genoegen moet gunnen om te kunnen zeggen: "Zie je wel, ze proberen me de mond te snoeren." Dat is nou net dé manier om ze in de kaart te spelen. Gewoon laten praten en af en toe wat zinnigs terugzeggen werkt veel beter. En anders is negeren ook altijd nog een optie.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:36

maar wat zoek jij achter die 75% geen griepprik dan Pocca Locca?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:36

Iemandra dat is jouw mening. Ik ga mij niet laten vertellen wat ik wèl en niet mag inbrengen hier.
P.s wat vind je van de link die ik gedeeld heb ( geen YouTube ) over de belangenverstrengeling w.b. de griepprik?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:37

Kinke schreef:
maar wat zoek jij achter die 75% geen griepprik dan Pocca Locca?

Kijk even naar de link over de griepprik die ik net heb gedeeld.

Het is niet de vraag wat ik er achter “ zoek”, het is een interessant feit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:46

Maar ik vind een discussie voeren over de griepprik en van daaruit concluderen dat dus het RVP niet deugt een beetje idioot eigenlijk... zoals gezegd, beide hebben een compleet ander doel en werkt op een compleet andere manier.

Bij de griepprik wordt er ingeschat welk virus het meest actief gaat zijn en wordt geprobeerd mensen daar tegen in te enten zodat ouderen en hele kwetsbare mensen zo min mogelijk last gaan krijgen van die vorm van influenza. De kans dat een andere vorm het wint is aardig aanwezig en daarmee kun je discussieren hoe effectief de griepprik is. De enting verandert dus ook jaarlijks. In principe ent je de mensen die kwetsbaar zijn en een kleine groep er omheen, die veel met de kwetsbare groep werken.

Het RvP is opgericht om ziektes geen kans te geven te verspreiden en zoveel mogelijk volledig te laten verdwijnen. Daardoor krijgt het virus ook geen kans om te muteren.
Persoonlijk vind ik de griepprik vergelijkbaar met 2 politie-agenten in een criminele wijk zetten. Het zal best iets goeds doen, maar de boel onder controle krijgen is niet echt haalbaar.

Het RVP heeft al laten zien dat we met de dekkingsgraad van 95% ziektes vrijwel kunnen uitbannen. Sommige ziektes (zoals de pokken) zijn zelfs door het enten volledig verdwenen. We enten daarbij iedereen behalve de meest kwetsbare die mee profiteren onder de paraplu van alle geënte mensen. Dat is als een goed uitgerust politieteam op een criminele wijk zetten waardoor criminelen geen kans meer krijgen. Het enige wat we niet moeten doen is die politiekracht laten verslappen want dan breekt de pleuris uit.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:52

Pocca_Locca schreef:
Iemandra dat is jouw mening. Ik ga mij niet laten vertellen wat ik wèl en niet mag inbrengen hier.
P.s wat vind je van de link die ik gedeeld heb ( geen YouTube ) over de belangenverstrengeling w.b. de griepprik?

Je kan niet van ons verwachten dat we video's gaan kijken. Daar hebben de meeste hier toch helemaal geen tijd voor? En al helemaal niet een van ANDERHALF UUR. Bij een onderzoek kan je zelf al lezen hoe het zit (ipv luisteren naar de interpretatie van een ander) en bovendien is er bij een link naar een onderzoek beter na te gaan hoe betrouwbaar de informatie die erin staat is. Als jij alleen maar video' wil plaatsen, dan frustreer je alleen maar de discussie, zoals al eerder gezegd is. Als jij weigert om je eigen argumenten fatsoenlijk te onderbouwen, wat doe je dan in dit topic? Dan kan je toch niet fatsoenlijk discussieren?

Qua griepprik ga ik mee in wat er eerder gezegd is, o.a. wat secricible post.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:54

Het is zo ongelofelijk storend als je een discussie probeert te voeren en dat er constant iemand zegt "klik maar even op deze link" of "kijk dit filmpje maar even". Het zou echt veel prettiger zijn als je wat je als argument wil gebruiken gewoon quote Pocca_Locca, in plaats van dat je constant verwacht dat iedereen z'n kostbare tijd gaat besteden aan filmpjes en dan maar moeten hopen dat er net dát stukje info voorbij komt naar waar jij je "kennis" vandaan haalt. Quote de boel gewoon en schrijf wat je bedoelt gewoon in het topic, anders heeft echt niemand zin om open te staan voor je inbreng, Pocca_Locca. Als je wil dat mensen naar je luisteren moet je het ze zo makkelijk mogelijk maken en simpel om te begrijpen, first rule of advertising. Anders neemt echt niemand de tijd om het te "snappen".

Zo, ik kruip weer onder mijn steen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:58

Pocca_Locca schreef:
verootjoo schreef:
Maar wat heeft de griepprik met het rvp voor kinderen te maken :?

Dat is een heel ander soort vaccinatie met een ander doel.

Ik vind dat een nieuwsbericht waarin staat dat 75% van zorgpersoneel niet de griepprik haalt, heel erg veel te maken heeft en dus ook thuishoort in dit topic.
Wat is er dan volgens jou zo fundamenteel anders aan de griepprik?

1. De griepprik hoort niet bij het rvp
2. De prikken uit het rvp zijn ter voorkoming van kinderziektes en helpen daarbij aan het gezond op laten groeien van kinderen en een zo gezond mogelijke maatschappij. De griepprik is ter bescherming van een zwakke groep mensen in de maatschappij.
3. De vaccinaties uit het rvp hebben een grote effectiviteit. De griepprik minder omdat er meerdere griepvirussen zijn en het een schatting is welke de kop op zal steken en daar wordt tegen gevaccineerd. Daarom werkt deze ook maar een jaar en moet je elk jaar een nieuwe.
4. Waarom zorgpersoneel weinig laat vaccineren heeft waarschijnlijk een andere reden dan dat ze niet geloven in de werkzaamheid van álle vaccinaties. Heeft vaak ook te maken met gemakzucht en dat ze zelf niet de risicogroep zijn.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:01

Pocca_Locca schreef:

Ik vind het een wat vaag artikel. Deze zin bijvoorbeeld:

'Sommigen artsen en politici willen vaccinaties verplicht stellen, maar dat zal vermoedelijk het wantrouwen van de bevolking alleen maar vergroten, aangezien er nog steeds geen wetenschappelijke bewijzen voor de werkzaamheid van de griepprik zijn'

Rare constructie, deze zin.
Let wel, ik ben niet zo ingevoerd op dit gebied, maar meen wel het volgende te weten:
De griepprik beschermt niet 100% tegen griep, vanwege het simpele (maar in dit artikel nergens genoemde) feit dat 'de' griep niet bestaat, er zijn verschillende varianten die ook nog kunnen muteren. Dus als je wordt geënt, kun je alsnog griep krijgen door een variant die (nog) niet in het vaccin zit. De overall kans op griep is wel veel kleiner. Zie reactie Secricible, zij legt het beter uit ;-)
Dit kàn uiteraard een reden zijn om je niet te laten vaccineren. Maar dat heeft m.i
weinig te maken met wantrouwen vanwege gebrek aan wetenschappelijk bewijs voor de werking.

Daarbij is er bij de griepprik, meen ik, sowieso geen sprake van een evt. verplichting, die geldt in eerste instantie alleen voor het rvp.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:05

goeroe schreef:
Ik vind dat je complotdenkers gewoon niet het genoegen moet gunnen om te kunnen zeggen: "Zie je wel, ze proberen me de mond te snoeren." Dat is nou net dé manier om ze in de kaart te spelen. Gewoon laten praten en af en toe wat zinnigs terugzeggen werkt veel beter. En anders is negeren ook altijd nog een optie.

Eens (alweer)

Pocca_Locca

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:19

Mededeling van huishoudelijke aard:
U zult het in dit topic voor onbepaalde tijd zonder uw favoriete conspiracy-gekkie/aluhoedje Pocca_Locca moeten stellen, vanwege het feit dat voornoemde Pocca_Locca ook nog een leven heeft buiten “Bokt”, met vriendelijke groet, de woordvoerder van Pocca_Locca

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:22

Dank voor je mededeling.
Wij zitten uiteraard verder de hele dag uit onze neus te vreten, in gespannen afwachting op jouw eerstvolgende post :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:23

Dus, wil iemand nog een lekker appeltaartrecept? :7

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:31

En w.b. De griepprik verder: ik ben al jarenlang iemand die de griepprik voor mezelf weigert (sinds ik 16 was geloof ik) en sinds ik in de ouderenzorg werk is dat niet verandert.
Voor mezelf was het simpel: ik had vrijwel nooit de griep, maar voelde me wel een paar dagen niet lekker door de griepprik. Aangezien de griepprik toen geen “hoger doel” had heb ik besloten hem te weigeren. En wat ik bedoel met hoger doel is dat ik de prik puur voor mezelf kreeg. Zoals ik in mijn vorige post uitleg, de griepprik zorgt niet dat de griep wordt uitgebannen. Ik nam hem dus puur voor mezelf en daar woog het voor mij niet tegen elkaar op.
Toen ik de zorg in ging twijfelde ik een beetje wat ik wilde. Ik heb toen uiteindelijk besloten hem alsnog te blijven weigeren. Deels was dat omdat ik mijn contact met clienten te klein vindt. Maar een andere grote reden was dat ik de griepprik twijfelachtig vindt doordat er zoveel griepvirussen zijn dat ik inderdaad twijfel aan de efficientie daarvan. De laatste reden is dat ik werk in een verpleeghuis en daarbij ook denk dat mensen uiteindelijk ook ergens aan dood moeten kunnen gaan als ze 90 zijn. Anders dus als in een ziekenhuis waar mensen wel vaak heen gaan om te genezen. Maar dat laatste argument rijkt een beetje ver om hier te bediscussieren.

Als laatste je artikel. Allereerste fijn dat je nu eens met een artikel komt. Dat werkt een stuk fijner vind ik persoonlijk.
Wat mij betreft is er ook geen weerwoord op. De griepprik is ook wetenschappelijk twijfelachtig. Juist door de argumenten die ik toestraks noemde. En deels omdat bepaalde stellingen gewoon nooit onderzocht zijn. Het kan wat mensen redden die misschien hierdoor niet de griep krijgen, maar het is allemaal vaag en niet goed te onderbouwen. M.i. Is er dus ook niks op tegen om de griepprik te weigeren met die visie. En er zullen weinig mensen zijn die durven hard te maken dat de griepprik volledig en goed onderbouwt is. Ik ken ze tenminste niet, ook geen artsen.

Maar dat de griepprik niet wetenschappelijk te ondersteunen is, betekend niet dat vaccineren in zijn algemeenheid niet wetenschappelijk onderbouwd is. Voor het RVP is namelijk wel meer dan genoeg wetenschappelijk bewijs. Vanuit daar begrijp ik niet hoe dit artikel iets bijdraagt aan de discussie over vaccineren, behalve als je het specifiek over de griepprik wil hebben.

Edit: mosterd na de maaltijd. Jammer, net nu er eindelijk echt een keer een argument en artikel op tafel were gelegd, met ook nog een goede, betrouwbare bronvermelding.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:34

Pocca_Locca schreef:

Kruip even onder mijn steen vandaan:

Ik citeer uit het door jou aangehaalde opiniestuk:

Deze overheid ziet zich thans gesteld voor een toenemende vaccinatieafwijzing in de bevolking, hetgeen onwenselijk is voor de DKTP- en BMR-vaccinaties.

Hieruit blijkt dat de door jou betrouwbaar geachte bron de vaccinatieafwijzing betreffende DKTP- en BMR-vaccinaties onwenselijk vindt.

Of lees je hier ook graag wat je wìl lezen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:38

goeroe schreef:

Goeroe: dat hangt erg van de context af. Herhaling werkt namelijk helaas ook om een bepaald idee (hoe onjuist ook) waarschijnlijker te maken. Veel mensen die nu wel in de conspiracy hoek zitten zijn daar naartoe gelokt onder andere door de herhaling en bevestiging van conspiracy-verhalen op allerlei hele shady sites, en natuurlijk veel Facebook.

Alleen maar door het regelmatig in de rand van je ooghoeken te zien, zelfs als je er nog helemaal niet voor open staat, wordt er ruimte gecreeerd. Teveel platform geven maakt dat iets langzamerhand normaal wordt, en nog wat later waar.

Goeie argumenten goed onderbouwd teruggeven werkt (overigens vooral als die een vergelijkbaar platform krijgen. Hier in dit topic werkt het bijvoorbeeld ook omdat alle reacties even zichtbaar zijn en je ze allemaal in context krijgt. Wat bijvoorbeeld al aanmerkelijk minder werkt is als je een groot artikel ziet met een onhoudbare claim, en dat er dan iemand in de reacties daaronder de inhoud van het stuk weerlegt. Goed en belangrijk, maar heel veel mensen zullen zo ver niet eens doorlezen.)
Maar het legt ook een enorm beslag op de tijd van mensen om iedere keer weer de onderbouwde tegenreacties te geven, wetende dat er volgende week wel weer iemand anders komt met linkjes en drogredeneringen en onjuiste cijfers en wat nog meer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:40

Pocca_Locca, je hebt je aandacht gehad, je twijfels kunnen zaaien maar oogsten zal niet meevallen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:55

Pocca_Locca schreef:

Wat vind je van de uitgebreide beargumentatie die ik heb gepost over Andrew Wakefield en zijn belangenverstrengeling? Wil je nog eens antwoord geven op de vraag van enzino? Je "bronnen" zijn frauduleus, maakt dat je echt niks uit?

Ik vind de griepprik trouwens écht niet zo boeiend. Je gaat er maar over door, negeert compleet de rest van m'n post en gooit weer nieuwe onzin het topic in. Wat wil je nou zeggen? Sommige mensen nemen geen griepprik, dus het RVP als geheel is niet te vertrouwen?

*edit oh, ik zie dat de "discussie" al voorbij is... dan over het wel of niet toelaten, censuur lijkt me niet iets om na te streven maar in het geval dat er gevaarlijke fake news en onzin wordt verspreid mag er mijns inziens wel worden ingegrepen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 11:16

Een gesprek over de rol van Bokt bij een onderwerp als dit past misschien beter op FZ? :) Dan kunnen meer gebruikers hun mening geven en kan het breder worden getrokken dan alleen vaccinaties.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 11:59

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:02

goeroe schreef:

Er zitten alleen twee problemen in jouw redenering. De eerste is dat heel veel complottheorieën helemaal niet gevaarlijk zijn voor ons als samenleving, maar het antivax-verhaal is dat wel. En als je ze geen podium geeft, dan kunnen ze heel hard roepen dat ze de mond gesnoerd wordt, maar zolang ze daar niemand mee bereiken is dat niet relevant en de diehard antivaxxers zijn toch al "verloren".
Het tweede probleem is dat de antivaxxers helemaal geen discussie aan willen gaan. Als ze diep in hun hart kijken, weten ze toch wel dat ze die op feiten verliezen. Het enige wat ze willen is twijfel zaaien en daarmee is het een hele ongelijke discussie.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:31

Karl66 schreef:
Er zitten alleen twee problemen in jouw redenering. De eerste is dat heel veel complottheorieën helemaal niet gevaarlijk zijn voor ons als samenleving, maar het antivax-verhaal is dat wel. En als je ze geen podium geeft, dan kunnen ze heel hard roepen dat ze de mond gesnoerd wordt, maar zolang ze daar niemand mee bereiken is dat niet relevant en de diehard antivaxxers zijn toch al "verloren".
Het tweede probleem is dat de antivaxxers helemaal geen discussie aan willen gaan. Als ze diep in hun hart kijken, weten ze toch wel dat ze die op feiten verliezen. Het enige wat ze willen is twijfel zaaien en daarmee is het een hele ongelijke discussie.

Wouw... over “ geloof” gesproken. Je reactie doet me sterk denken aan de misplaatste arrogante houding van de geestelijken, een paar honderd jaar geleden.. waag het niet, om je terechte twijfels over het nut van vaccinatie te uiten! Oftewel: waag het niet om te bestuderen wáár het geloof ( in God of vaccinaties) nou eigenlijk op gebaseerd is... mensen die heilig geloven in de immense goedheid en het nut van vaccinatie, zijn eigenlijk nèt godsdienst waanzinnigen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:42

Ja hoor Pocca_Locca

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:44

Daar is inderdaad niets, maar dan ook helemaal NIETS tegenin te brengen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:45

Er zit zegmaar toch een verschil tussen mensen die in een vent ergens in de hemel geloven die in z'n vingers knipt en dan een varken creëert, en mensen die zelf gestudeerd hebben en wetenschappelijk bewezen onderzoek kiezen te "geloven", of eerder gezegd niet te ontkennen aangezien het op harde feiten is gebaseerd.

Wat pas arrogant is, is beweren dat je zelf, met je internetzoektocht naar precies wat jij wil lezen, het beter weet dan mensen die járenlang keihard studeren en hun leven wijden aan het beschermen van anderen. Hoe durf je? Hoe ver heen moet je wel niet zijn om jezelf met je zelf verwonnen "kennis" boven een ander te plaatsen? Als jij je kinderen niet inent is dat je eigen probleem, of eerder dat van hen als ze sterven aan een ziekte waar je ze tegen had kunnen beschermen. Maar dat gebeurt hier lucky for you niet, aangezien de rest het wel allemaal op een rijtje heeft. Maar jezelf zó ongelofelijk "alwetend" opstellen en dan beweren dat de rest achterlijk is? Dat gaat een brug te ver.