Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:10

Toch heb ik nu de ervaring dat ook een slappe cup goed kan uitklappen als je een ander soort vouw gebruikt (en/of de vouw naar achteren laat wijzen ipv naar voren).
Ik heb eigenlijk nooit last van lekkage maar wel eens 'restjes' zeg maar. De afgelopen keer met m'n cheape Kruidvat cupje helemaal niets. Echt niets!
Maar misschien was het toeval :')

Geen ervaring met de Merula maar ik heb wel eens gehoord dat die kan kantelen en draaien omdat ie zo rond van vorm is.

Bopje

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 11:57

Hier ook de twee zwaarste dagen lekken!
Zelfs met de meluna sport, omdat ik dacht dat het door het verbreken van het vacuüm was, heb flink sterke bekkenbodemspieren.
Al moet ik zeggen dat het nu wel iets minder was dan met de origani maat A.
De meluna klapt voor mij wel beter uit dan de origani, dus daar ben ik absoluut tevreden over en met lichtere dagen geen lekkage.
Misschien moet ik toch een grotere maat?
Ik heb nu de meluna sport maat M, heb nog geen kinderen gehad en ben 24 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:50

Ik heb lang getwijfeld maar gebruik sinds januari de cup van de Kruidvat zelf. Ik vind hem juist totaal niet slap, het kost me vrij veel moeite hem naar de 7-vouw te vouwen. Maar ik ben echt heel erg tevreden, zo fijn!

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:02

Bij mij lek ik op mijn zwaarste dagen ook 100% zeker door als ik niet om de paar uur wissel. Jammer, maar ik vind het toch al zo'n verbetering als ik kijk naar maandverband of tampons op dat gebied, dat ik het maar voor lief neem. Op de latere dagen in mijn menstruatie kan ik hem wel gewoon de hele dag inhouden en dat is dan wel fijn.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:30

Ik heb de laatste dagen een beetje research gedaan over welke cup nu niet lekt op de zware dagen.

Bij elke cup kom ik erachter dat er toch wel mensen zijn waarbij die ook lekt, vervelend dat er niet 1 cup is die er echt uitspringt want als je alles wil proberen wordt het toch een dure hobby. :+

Echter heb ik over de cup van kruidvat eigenmerk nog nergens gelezen dat deze lekt, maar nu waren er ook wel weinig reviews van. Dus misschien hier op bokt mensen met een ervaring?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:43

Het verschilt sowieso per persoon welke het beste past. Ik ben erg tevreden op mijn Ladycup, maar hij lekt nog steeds af en toe. Meestal is dat echter niet zo veel. Alleen als ik op mijn 2 heftigste dagen ga paardrijden en mijn paard is wat gespannen bijvoorbeeld waardoor blijven zitten net wat meer moeite kost, dan heb ik toch echt een maandverbandje nodig als bescherming.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:45

Petrichor, ja lees even mijn berichten terug!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:17

Klijntje schreef:

Jouw berichtje was nou juist de redenen waarom ik de Kruidvat cup ben gaan googelen. :D

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:20

Ik kom ook even binnen vallen, sinds enige maanden gebruik ik de Organicup en daar ben ik redelijk tevreden over. Ik lees dat er meer mensen zijn die nog wel eens lekken of vaker moeten wisselen op zware dagen, dacht dat aan mij lag :Y)
Waar ik een beetje mee zit, is dat m’n volgende menstruatie tijdens mijn vakantie is. Waar maken jullie jullie cup tussentijds mee schoon onderweg? Ik weet niet of ik daar steeds beschikking heb over een wasbak. En hoe zit het met het uitkoken, kan ik dat ook later doen? Kan moeilijk de koks in het hotel vragen hem even in een pan te gooien :')

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:58

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:07

Kiwi_ schreef:
Ik kom ook even binnen vallen, sinds enige maanden gebruik ik de Organicup en daar ben ik redelijk tevreden over. Ik lees dat er meer mensen zijn die nog wel eens lekken of vaker moeten wisselen op zware dagen, dacht dat aan mij lag :Y)
Waar ik een beetje mee zit, is dat m’n volgende menstruatie tijdens mijn vakantie is. Waar maken jullie jullie cup tussentijds mee schoon onderweg? Ik weet niet of ik daar steeds beschikking heb over een wasbak. En hoe zit het met het uitkoken, kan ik dat ook later doen? Kan moeilijk de koks in het hotel vragen hem even in een pan te gooien :')

Als er geen wasbakje is bij het toilet kiep ik hem leeg in het toilet en maak hem daarna droog met toilet papier. Als je dan weer thuis of in dit geval in het hotel bent dan kan je hem weer goed reinigen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:18

Bopje schreef:
Hier ook de twee zwaarste dagen lekken!
Zelfs met de meluna sport, omdat ik dacht dat het door het verbreken van het vacuüm was, heb flink sterke bekkenbodemspieren.
Al moet ik zeggen dat het nu wel iets minder was dan met de origani maat A.
De meluna klapt voor mij wel beter uit dan de origani, dus daar ben ik absoluut tevreden over en met lichtere dagen geen lekkage.
Misschien moet ik toch een grotere maat?
Ik heb nu de meluna sport maat M, heb nog geen kinderen gehad en ben 24 jaar.

Ik heb de sport L (organicup zelfde als jij), maar nog niet kunnen proberen. Over zo’n 10 dagen.
Ik denk dat leeftijd en kinderen niet altijd wat zeggen, want ik ben 32 en geen kinderen en kom op die uit :)
Denk dat zwaarte menstruatie en hoogte vd bmm meer zeggen.

Toch best veel mensen die dus nog doorlekken. Of vaker dan twee keer per dag verwisselen. De meluna is de 4e en laatste die ik probeer, hoop dat ik dan de eerste twee dagen ook niet vaker hoef te verschonen. En anders is het maar zo.
Ook ik vind dit 10x prettiger dan tampons en maandverband.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:47

Petrichor schreef:
Klijntje schreef:

Jouw berichtje was nou juist de redenen waarom ik de Kruidvat cup ben gaan googelen. :D

Oh okee! Verkeerd begrepen dan :)
Ik had ook nog gereageerd op de Instagram van cupkiezer.nl - als enige :') Ik ken de site verder niet, maar misschien is daar nog een review te vinden?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:05

Ik heb 2 cups. De MyCup L bevalt me het beste omdat daarvan de cup gewoon groot genoeg is. Met een andere cup (de Meluna shorty) lek ik dus helaas wel door als ik niet op tijd verschoon, mn op de zwaardere dagen. De cup is simpelweg niet groot genoeg voor de hoeveel bloedverlies.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:36

Haha maakt niet uit Klijntje. Ik zoek gewoon verder en wie weet reageert er hier nog iemand. :D

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:19

Bedankt voor de tips!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:13

Kiwi_ schreef:

Je hoeft hem alleen voor en na menstruatie uit te koken, weet niet hoelang je weg bent, maar ik zou hem gewoon erna schoonmaken en thuis weer uitkoken. Ik heb zo n zeepje van organicup, voor onderweg flesje water meenemen

Ik heb hem laatst voor het eerst gebruikt, beviel me beter dan tampons en geen onzekerheid wat betreft doorlekken met maandverband. Maar ook hier op de 2 zwaarste dagen niet helemaal lekvrij, dan heb ik er wel een maandverbandje bij nodig. En ik wou net van alle wegwerpspul af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:15

Petrichor schreef:
Haha maakt niet uit Klijntje. Ik zoek gewoon verder en wie weet reageert er hier nog iemand. :D

Ik ben ook erg blij met de Kruidvat cup :j

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:25

Ik heb misschien een tip voor jullie wat betreft het lekken van de cup.

Gisteren besloot ik tijdens het douchen mijn cup in te doen. Ik moest hier voor maximaal door mijn knieën heen zakken (leuke details I know :+) om de cup te plaatsen. Ik dacht nog hm hij zit nu anders dan normaal. Ik heb er geen aandacht meer aangeschonken omdat ik hem min of meer vergeten was.. Aan het einde van de dag realiseerde ik mij dat ik op mijn zwaarste dag helemaal niet had gelekt! Dus vandaag op mijn tweede zware dag heb ik de cup weer op de zelfde manier ingedaan en tot op heden weer geen druppel gelekt, dat is voor mij echt nieuw want op deze dagen lekt mijn cup toch wel aardig en verschoon ik ook veel omdat ik bang ben dat de cup vol zit.

Normaal gesproken breng ik de cup in alzittend op het toilet, maar schijnbaar komt hij dan toch niet helemaal in de goede positie te zitten. Ik dacht ik deel dit even met jullie want ik denk dat 99% hem al zittend op het toilet inbrengt, nouja het is een kleine moeite om het een keer hurkend te proberen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:19

Organicup is nu met 25% korting bij Kruidvat :)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:01

Ik nu cup 4 aan het testen. Meluna sport L, jemig, alsof ik een rots in moet brengen := krijg er nauwelijks een vouw in en als ik m wil verwijderen krijg ik m bijna niet naar beneden geduwd :+
Op 1x verkeerd inbrengen na houdt hij het op mn twee zwaarste dagen, eindelijk een cup die dat doet!!
Dus los van de lompheid, ben ik er blij mee.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 17:13

Slmt9 schreef:
Ik nu cup 4 aan het testen. Meluna sport L, jemig, alsof ik een rots in moet brengen := krijg er nauwelijks een vouw in en als ik m wil verwijderen krijg ik m bijna niet naar beneden geduwd :+
Op 1x verkeerd inbrengen na houdt hij het op mn twee zwaarste dagen, eindelijk een cup die dat doet!!
Dus los van de lompheid, ben ik er blij mee.

Heerlijke woordkeus, ik had dezelfde ervaring de eerste keer met deze cup.
En eigenlijk nog steeds wel :')

Voor de rest tevreden en ik denk dat ik ook de L ga aanschaffen want volgens mij is ie toch net wat te klein voor mn zware dagen. Dan is ie denk ik perfect voor mij.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 17:26

:=
Ik red er ook geen 12 uur mee, eerder 6-8. Maar dat vind ik niet erg. Dat liever dan 6x in 1 uur moeten wisselen en nog steeds doorlekken :D

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 21:54

Hier nog geen 2 uur de eerste 5 dgn ondanks de medicatie :+
Maar zo blij met de cup. Gebruik hem nu zo'n 15 jaar.
Vind het enorm tof dat hij eindelijk meer bekendheid komt.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:12

Na weer een ergerlijke maandelijkse periode ben ik aan het kijken naar zo'n cup.

Ik ben altijd vrij heftig ongesteld, maar wat me nog meer tegenhoudt is mijn werk. Ik doe lichamelijk zwaar werk, loop elke dag wel zo'n 10 km en moet veel over hok afscheidingen klimmen (ik hijs m'n achterwerk op het muurtje/hek en zwaai dan m'n benen er over heen).

Zou zo'n cup dan wel geschikt zijn?