Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Travellust

Re: Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:52

Single-Leg Glute Bridge
Hydrants with Leg Extension
Rainbows
Bear Plank Leg Lifts
Deadlifts
Donkey kicks/kicker workout

Is prima vol te houden op een matje :P

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:15

mbl_x schreef:
ik sport nu ongeveer 2 weken lang 6 dagen per week, niet perse een uur maar gewoon half uurtje of even hardlopen. Nu had ik een vraagje: wat is het effect van veel sporten op ongezond eten? Ik wil graag fit blijven en meer spieren opbouwen, maar ik wil niet stoppen met eten :+ tuurlijk ik eet niet elke dag 3 zakken chips en 5 chocolade repen. Maar helemaal niet ongezond eten en alleen maar gezond eten en sporten dat hou ik nog geen week vol. Is dit erg? heeft dit negatief effect op het sporten?

Ze zeggen dat sporten maar 20% invloed heeft, en je voedselinname 80%. Waarschijnlijk niet wat je wilt horen, maar ik denk dat dit echt zo is. Je zal 80-90% van de tijd echt gezond moeten eten en dan is een keer een patatje / pizza / chipje niet zo erg. Maar als je dit elke dag doet, zal dat sporten waarschijnlijk niet zo'n veel verschil maken.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:35

Mijn ervaring is ook dat sporten geen hol verschil maakt als je niet ook op je voeding let.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:44

enamorada schreef:
Mijn ervaring is ook dat sporten geen hol verschil maakt als je niet ook op je voeding let.

Zo wilde ik het niet zeggen, maar dat bedoel ik wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:38

Klopt, maar (veel) sporten geeft je wel iets meer ademruimte wbt voeding en daarbuiten heb ik altijd aan mijn lichaam gemerkt dat ik op een veel mooiere manier afval als ik er veel bij sport. Strakker, meer gedefinieerd, en vooral met behoud van mijn billen :=

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:27

Ik ben nogal recht voor z'n raap Tango :')

Ieder lichaam werkt ook anders hoor. Maar mijn ervaring is gewoon dat het er een combinatie nodig van sporten en gezond (en niet te veel) eten. Ik kan sporten zoveel ik wil, maar als ik niet op mijn voeding let heeft het geen nut en andersom.
Nu merk ik de laatste tijd bijvoorbeeld dat ik gewoon slechter (vooral te veel) eet en dus kom ik weer aan, ook al sport ik vier keer per week twee uur lang en fiets ik ook nog minstens 20km op een dag. Nu ben ik wel een 'extreem' geval qua snel aankomen hoor, maar goed.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:37

Nou, mijn ex sport sinds kort veel maar eet echt nog zoals daarvoor (toen waren we beiden mollig).. en die is bijna mager te noemen nu! Hij doet dan wel geen kracht, maar hardlopen en dan echt trainen voor marathons.

Het ligt dus wel aan je lichaam ook :j
Voor mij werkt de combinatie duidelijk prima!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:47

Dreamy schreef:
Nou, mijn ex sport sinds kort veel maar eet echt nog zoals daarvoor (toen waren we beiden mollig).. en die is bijna mager te noemen nu! Hij doet dan wel geen kracht, maar hardlopen en dan echt trainen voor marathons.

Het ligt dus wel aan je lichaam ook :j
Voor mij werkt de combinatie duidelijk prima!

Je hebt sporten en sporten he ;)
Drie keer per week een uurtje naar de sportschool, is wat anders dan trainen voor de marathon. Als je echt heel intensief sport, kan je natuurlijk meer hebben qua calorieën.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:03

Ik train ook vrijwel elke dag (tenzij ik echt ziek of te moe ben), alleen dan wel kracht. :j
Maar als je niet echt fanatiek sport moet je idd extra op je voeding letten, ja.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:18

Dankje voor de felicitaties! :D

Vandaag 10 km gelopen, geen nekpijn, ook nu niet! Helaas gsm niet bij want mijn SIMkaart was even geblokkeerd dus geen tijd of tempo geregistreerd maar dan motiveert het om het nog eens te doen :D

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:22

Denk dat het per lichaam verschilt ja. Maar ik merk wel aan mijn lichaam als ik een poosje niet gesport heb en het dan oppak ik meteen weer in shape raak.
Wil ook gewoon elke dag wat sporten, voel mij daar wel fijn bij en de progressie je dan maakt is altijd leuk om te zien.

Maken jullie ook tussentijds foto's? Of plannen jullie weeg/meet momentjes in?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:08

Ik sta elke maandagochtend op de weegschaal. Niet zozeer meer voor het gewicht/ afvallen maar om te kijken of ik het aantal calorieën dat ik per dag eet aan wil passen.

Een keer in de maand maak ik foto's en noteer ik de cm's (nek, bovenarm, onderbuste, bovenborst, taille, heupen, billen, bovenbeen, kuiten). Dit hou ik nu al zo'n 8 maanden bij in Excel sheetje, echt leuk om terug te zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:10

Ik heb me een hele tijd niet gewogen, was toen altijd in de veronderstelling dat ik vast wel afviel, tot ik op de weegschaal ging staan en het gigantisch tegenviel :') Dus nu weer braaf elke week erop, hou het netjes bij zodat ik idd weet of ik mijn kcal aantal moet aanpassen en hoe veel effect het sporten heeft. Foto's durf ik niet zo goed, vind het vaak erg confronterend en daardoor zakt mijn motivatie weer.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:42

Tango, gewicht omhoog is minder kcal eten en gewicht omlaag is normaal? Dan pas je het toch wel deels aan, aan je gewicht?

Ik meet/weeg om de 6 weken.

Haha Emma, domper is dat dan he :')
Foto's kunnen soms wel motiverend zijn :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 17:13

gribaldi schreef:
Tango, gewicht omhoog is minder kcal eten en gewicht omlaag is normaal? Dan pas je het toch wel deels aan, aan je gewicht?

Ik meet/weeg om de 6 weken.

Haha Emma, domper is dat dan he :')
Foto's kunnen soms wel motiverend zijn :)

De laatste weken was het juist bij mij andersom, ik wilde iets minder snel afvallen en mijn kcal omhoog hebben, zodat ik kan ga ontdekken wat precies mijn onderhoudsniveau is. Dus als ik vind dat het te snel gaat (per 3/4 weken gezien dan omdat je natuurlijk wekelijkse schommelingen hebt) gooi ik er weer 100 kcal per dag op

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:59

Ah zo, wel slim inderdaad! Handig aangepakt :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:03

gribaldi schreef:
Ah zo, wel slim inderdaad! Handig aangepakt :)

Ik vind t wel leuk om nu een beetje te gaan spelen met het afvallen en eten. Ik denk dat mn onderhoud ergens rond de 2300 ligt dus ben sl n paar maanden voorzichtig aan t opbouwen van 1600 kcal naar 1900 nu. Val nogsteeds rond de 3 kg per maand af. Ik wil er eigenlijk nog maar 6 kwijt maar vooral sterker en strakker worden. Vandaar dat opbouwen.

Doe ook veel minder cardio dan in t begin. Focus echt op krachttraining.

Zit ook te denken om volgend jaar n paar weken te gaan bulken. Iemand daar ervaring mee?

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:37

3 kg per maand wauw, netjes hoor!

Bulken niet echt ervaring mee, zou niet weten hoe je dat het beste aan kan pakken...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:56

Ik zit nu in een kleine bulk. Mentaal nog heel moeilijk, omdat ik eigenlijk nog niet op mijn streefgewicht zat en liever nog eerst wat was afgevallen, maar mijn lijf was er echt te klaar mee. Ben nu in anderhalve maand ongeveer een kg aangekomen, schommelt wel een beetje.
Ik eet 150kcal boven mijn onderhoud en probeer daarnaast te focussen op zware krachttraining (weinig herhalingen met veel gewicht, rond de 5x5). Door stress afgelopen week weinig getraind en ook niet volgens macro's gegeten en dat zie ik dan wel meteen terug in het gewicht tijdens een bulk, dus nu weer goed oppakken.
Ik wil proberen dit vol te houden tot einde van het jaar, hopelijk daarna rustig aan naar onderhoud als mijn lijf meer rust heeft. Voorlopig even geen cut meer.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:42

Inmiddels 2 per maand gribaldi, als ik dat nog een paar maandjes volhou ben ik helemaal blij!

Ik herken dat sec! Ik zit nog niet helemaal op mijn streefgewicht, maar wil het mentaal leuk blijven vinden. En ben een beetje bang om weer in het jojo-en / vreetbuien terug te vallen.

Ik ben nu ruim 10 maanden daaruit, eet mooi clean, geen eetbuien, geen jojo gedoe. Mezelf niet 'straffen' als ik eens een x wat meer eet. Daarom nu mijn calorieën aan het ophogen.

Hele zware krachttraining is voor mij moeilijk, aangezien ik niet bij een sportschool zit. Ik denk dat dat er volgend jaar toch nog eens van moet komen, ik denk dat bulken moeilijk wordt anders?

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:02

Heeft iemand nog tips voor gezonde tussendoortjes? Liefst koolhydraatarm. :)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:33

Netjes hoor Tango! Goed bezig :)

enamorada, wat heb je nu voor tussendoortjes? Anders gewoon wat groente?

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:59

Ik heb nu meergranenbiscuit van de jumbo. Probleem is dat dat niet vult en ik er dus te veel van eet. Dat is eigenlijk met alles wat ik tot nu toe heb geprobeerd: het vult niet.
Groente eet ik al heel veel en ik denk dat als ik dat ook nog tussendoor ga eten dat het me dan echt mn neus uit gaat komen, maar bedankt voor de suggestie.
Ga vandaag eens een paar bakjes griekse 0% vet yoghurt kopen, eens kijken of dat wat is.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:01

Anders noten? Eieren met rookvlees, augurken omhult?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:56

Herkenbaar enamorada, mijn ervaring met koolhydraten is ook dat ze niet super vullen. Ik zou dus zeggen: uitwijken naar vetten en eiwitten

Ik eet bijvoorbeeld
Mozzarella met cherrytomaat (beetje peper en zout erover)
Asperges uit blik gerold in ham/ salami oid
Komkommer met olijf (of paté / zalmsalade / garnalensalade)
Zelfgemaakte koekjes / cake etc met kokosmeel ipv gewoon meel (minder kh, meer vet)
Zelfgemaakte pannekoekjes met kokosmeel, twee op elkaar gevuld met een lepel pindakaas
Kwark met wat honing en noten / rozijnen/fruit
Hardgekookt ei
Omelet (koud ook lekker) met bijv. spinazie, bacon, wat kaas, tomaat etc