B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:21

Dat zal dan weer een andere huisarts worden. Ik heb altijd jaren bij mijn vorige gezeten maar door het B12 verhaal is het mis gegaan. Dat wil ik nu niet weer. Ik krijg de verwijzing, maar zij trekken hun handen er vanaf. Ik ga dus gewoon het gesprek op de kliniek aan zodra ik een afspraak heb (heb zojuist de voicemail ingesproken) en trek daar uit mijn plan.
Vond het alleen vreemd dat ze me eerst naar een neuroloog stuurt en nu over een internist begint.

Ik ben nog dus afwachtend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:29

Via de b12 kliniek, kun je ook gewoon onder behandeling blijven.

Als mijn ampullen etc op zijn. Dan kan ik hun bellen en zij versturen het naar mij.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:38

Dat is ook zo inderdaad, ik kreeg meteen recept mee en heb zelf de injecties inclusief naalden en foliumzuur kunnen ophalen, alleen bloedprikken via de huisarts geregeld. Maar in principe heb je inderdaad je huisarts niet nodig nu. Ik zou alleen alsnog een andere zoeken, liever iemand die er in ieder geval voor open staat dan iemand die meteen helemaal zijn handen er vanaf trekt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:50

Dat laatste is sowieso waar. Mijn huisarts staat achter het advies van de kliniek.

Maar gaf zelf eerst aan dat ze er gewoon te weinig verstand van heeft en daarom stuurde ze mij door.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:01

Wat netjes dat ze dat toegaf zeg! Mijn arts geeft het niet toe maar wil dit advies wel volgen gelukkig en spreekt het totaal niet tegen :)

tjara2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 09:28

Ik kom even van het schildklier topic overwaaien naar hier.
Na een eerste bezoek bij de huisarts was mijn vit. B12 waarde 230 en mij foliumzuur 6.8. Ook waren mijn rode bloedcellen iets vergroot (104?). Huisarts vond alles prima en ik moest maar een foliumpilletje halen bij de Kruidvat of misschien gesprek bij psycholoog vanwege stress, drukte enz.
Dankzij advies uit schildklier topic gevraagd om door verwezen te worden naar internist.
Bij de internist recept gekregen voor vit. B12 tabletten en foliumzuur tabletten.
Ook is er een nieuwe bloedtest gedaan, ook voor methylmalon (?), deze lijkt net goed te zijn.
Mijn folium is wel verder gezakt naar 5.5.
Ik moet nu verder met de tabletten, krijg een afspraak bij de reumatoloog en moet over 3 maanden weer bij de internist komen.
Ik lees overal zoveel informatie, ik weet het even niet meer.....
Maar in dit topic lees ik ook veel over foliumzuur, kan iemand mij uitleggen of alleen folium tekort ook klachten kan veroorzaken?
Of werkt Vit. B12 niet zo goed bij folium tekort?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:27

Ik weet er helaas nog te weinig van om daar een goed antwoord op te geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:35

B12 valt in grijs gebied. En smelttabletten helpen vaak niet of goed genoeg.

Ik zou als ik jou was je vraag stellen op 1 van de b12 fb pagina's.

Ik weet wel dat als je b12 injecteert, dat je foliumzuur rond de 20 moet zitten. Te hoog of laag kan klachten geven.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:57

Je foliumzuur is inderdaad wel erg laag. Ik zit op 20 en moet 1x per week een pilletje slikken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:11

Op mijn doorverwijzing heb ik de resultaten van alle lab uitslagen.

Mijn B12 ->
31-5-2016 157 27-02-2018 97

20-6 & 14-8 >> 1100

Overal waar een uitroepteken staat:
MMAB: 0,36
KREAT: 98
RDW: 11,7 (is nu schijnbaar 12,2)

LEUKO is van 5,5 naar 5,8 naar < 4,2 gegaan.

Foliumzuur zit op 16,2
B1 zit op 146
B6zit op 63

Iemand die hier misschien iets mee kan?
Ohja heb de 26ste van September bij B12 kliniek een afspraak.

tjara2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:44

Vanmorgen heb ik van mijn huisarts een verwijzing gekregen voor B12 kliniek, ga zelf bellen voor afspraak. Wat zijn jullie ervaringen met B12 kliniek Amsterdam en B12 Institute Rotterdam.
Volgens mij word B12 Amsterdam vergoed door verzekering en moet ik waarschijnlijk bijbetalen in Rotterdam.
naast de kosten ben ik ook benieuwd naar jullie persoonlijke ervaringen voor ik een keuze ga maken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 13:38

Instituut in Rotterdam is niet te bereiken. Dat is mijn ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:20

Als je verwijzing hebt voor de b12 kliniek. Dan kun je niet met die verwijzing naar het b12 instituut.

tjara2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:25

Er staat boven aan de brief Kliniek vit V 12, verder geen naam of adres.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:04

Ik zou persoonlijk contact opnemen met de B12 kliniek, die in Amsterdam dus. Ik ga eind van de maand naar de vestiging hier in Barendrecht.

tjara2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 19:57

Heb vanmiddag toch al een afspraak gemaakt. Half oktober B12 kliniek in Barendrecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 09:06

Ik loop wel bij het B12 instituut in Rotterdam. Duurde lang voor ik terecht kon en vind het moeilijk om een beeld te vormen. De afspraken liepen enorm uit en ik had het gevoel dat ze het wel fijn vond om met mij tijd in te lopen. Ik kreeg namelijk al injecties, zat in een stijgende lijn en was vrij goed op de hoogte van alles.

Maar inmiddels loop ik tegen een plafond aan qua herstel. Binnenkort weer een afspraak en dan wil ik toch dat ze weer wat dieper gaan zoeken en aandacht besteden aan de lyme die ik als kind gehad heb.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:46

Ik ben ook in Barendrecht geweest (De b12 kliniek Amsterdam dus maar locatie Barendrecht). Mijn ervaring lees je een paar pagina`s terug!

tjara2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:05

Fijn om je goede ervaring te lezen anne_bento. En ook wat je schreef over de facebook groep, denk dat we in dezelfde zitten. Qua informatie prima, maar ervaringen delen is ook wel fijn. Zelf denk ik het ene moment weleens, het valt wel mee niet zeuren..... en het andere moment hang ik aan de tafel en zie overal als een berg tegenop. En stiekem ook nog wel een beetje angstig dat het geen B12 is, dus weer verder moeten zoeken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:25

Vanochtend bij de B12 kliniek hier in Barendrecht geweest. Het is voor mij zo'n vijf minuten fietsen en bij wijze van twee minuten van mijn werk af. Hele vriendelijke meneer. Stelde wat vragen, liet mij soms wat vertellen (hij wilde liever gewoon antwoorden op zijn vragen dan dat ik gewoon vertelde hoe en wat. Mooi verschil tussen andere dokters).

Ze hadden in zijn woorden niet mogen stoppen met injecteren. Ik loop te lang met klachten & te lang met een kort. Hij zei zelfs, 'oei', bij mijn te kort. En hij begreep helemaal hoe ik mij voelde en dat dit ook niet op te lossen is. Dat de tabletjes het scherpe randje er vanaf halen maar het probleem niet op lost.

Ik heb dus een brief gekregen voor mijn huisarts & een recept. In de brief voor de huisarts staat onder andere dat mijn waardes niet meer gecontroleerd hoeven worden en dat het niet gevaarlijk is om door te injecteren.
Op het recept staan de naalden, welke B12 ik moet hebben (gelukkig die ik al kreeg), en dat ik terug moet naar twee keer in de week injecties + één keer in de week een tablet foliumzuur + één keer in de twee weken een bepaald Vit D. tablet (degene die ik nu had moest ik mee stoppen, okido.)

Hij heeft ook verteld dat hij al meerdere keren geprobeerd heeft om met de huisartsen in de omgeving rond de tafel te gaan en/of een soort training te geven. Geen gehoor.
Mijn huisarts prikt dus heel moeilijk (weer gedoe dus ...) Alleen op ma t/m do & vanaf half 3. En dan vanaf 5 uur dicht zijn. Kortom .... dit gaat dus niet werken.

Ik moet het dus zelf gaan doen/proberen ... maar ik weet niet of ik dit durf. Ik heb zelfs, als mijn huisarts niet mee wilt werken, een ander telefoonnummer van een huisarts gekregen dat ik tegen mijn huisarts kan zeggen; bel deze beste man eens.
Maarja ...

Afwachten.
Afwachten.
En we zien het wel ...
Ik hoop dat iemand mij durft/kan uitleggen over het zelf injecteren en dan ga ik het gewoon op mijn dooie gemak doen. Brrr ... naalden ... -O-

Maar! Blij voor wat begrip!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:30

Ik prik al lang zelf en heb gewoon ook geen moed om snel rats te doen. Neem de tijd ook naald langzaam erin en eruit, dan is het wel te doen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:33

Ja, dat wil ik sowieso. Maar ik weet niet hoe, wie, wat & waar ik moet prikken ;)

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:43

xDenies schreef:
Ja, dat wil ik sowieso. Maar ik weet niet hoe, wie, wat & waar ik moet prikken ;)

Ik woon bij jou in de buurt ik wil het je best uitleggen. Mijn beste vriendinnetje is verpleegkundige en zij wil het ook wel uitleggen voor je, weet ik zeker :j

Arianne_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 23:06

Lootje1991 schreef:
xDenies schreef:

Ik woon bij jou in de buurt ik wil het je best uitleggen. Mijn beste vriendinnetje is verpleegkundige en zij wil het ook wel uitleggen voor je, weet ik zeker :j

Ja hoor ik wil je wel helpen hoor denies, alleen deze week wordt misschien wat kort dag maar kan wel. Anders wordt het pas na mijn vakantie en dat is 18 oktober.

Maar ik wil het je graag met alle geduld en rust uitleggen en helpen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:19

Wat lief! Ik ben vanaf maandag vijf dagen op vakantie en moet eigenlijk daarna beginnen (mag nu ook al, maarja)