knieproblemen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maliejane

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:35

Mag ik ook met jullie meepraten? Ik heb niet alles terug gelezen (93 pagina's gaan mij te ver xD) Maar wel de laatste 2 pagina's.

Voor mij gelukkig geen operaties enzo... Maar wel al sinds september 2015 dagelijkse knieklachten en daarvoor altijd regelmatige knieblessures (die wel makkelijk met physio en rechtzetten op te lossen waren). Ben toen van een paard gevallen en heb daarna vermoedelijk mijn aanhechtingen overbelast met grondwerken (rennen en stopjes om "mijn" gebied te beschermen en haar eruit te houden). In het begin kon ik hem helemaal niet meer buigen, nu inmiddels wel weer, maar dagelijks pijn. Op MRI en Rontgen is niets te zien, physio, rechtzetten en massages/acupunctuur hebben mij niet kunnen helpen.. Ik kreeg nu de tip van een osteopaat dat ik nog kan proberen, maar veel hoop heb ik niet dat de pijn nog eens weggaat.. Lange afstanden lopen, fietsen, traplopen gaan gewoon niet en niemand kan vinden wat het is...

Hebben jullie allemaal knieklachten door een ongeluk/botbreuk? Of zijn er mensen met vergelijkbare klachten als ik?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:02

Mijn klachten zijn van de een op de andere dag ontstaan, zonder aanleiding. Mogelijk een verdraaiing maar dat is niet zeker. (Ik he die avond namelijk een piroutje gemaakt maar had daar geen last van. Maar dat is het enige wat ik kan bedenken).
In de avond kreeg ik wat last, kon het geen pijn noemen. In de ochtend was het game-over :') .

Heb je een second opinion overwogen? Er zou toch iets moeten zijn denk je!

fientje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:18

Ik heb wel een "ongeluk" gehad met daarbij een zeldzaam voorkomende botbreuk die ook nog eens niet goed behandeld is, 3 operaties verder en nog weinig stapjes vooruit. Wel blijven lekker doormodderen. In welk zh zit je maliejane?

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:16

Das ook vervelend xChantal94.. Merk zelf ook dat ik pijn vaak pas later krijg. Tijdens stallen mesten of rijden heb ik nooit last, maar zodra ik dan naar huis gereden ben met de auto (en dus 10 min gezeten heb) doet het wel zeer.. Ook doet langdurig buigen nog steeds zeer en is het de ene dag erger dan de ander..

Second opinion heb ik wel overwogen, maar twijfel of het zin heeft.. Mijn huisarts weet ook niet goed wat hij ermee aan moet en de sportarts van het ziekenhuis ziet geen reden om verder onderzoek te doen aangezien rontgen en mri goed waren... Nu ga ik dus nog wel naar de osteopaat en wil ik in het nieuwe jaar nog wel een andere physio proberen (na opnieuw rechtzetten en losmaken van de spieren) die mij mogelijk kan helpen... Dus blijf proberen, maar kost veel geld

@fientje07, ik woon vlakbij leiden, zuid-holland. Ik weet niet of je dat kent? Verder ga ik voor mijn rug en nek regelmatig naar Sickesz in Scheveningen die mij al vaak geholpen heeft met rechtzetten en dit ook voor mijn knie doet als ik daarnaar vraag. Een vriend van mijn vader doet aan speciale massage technieken en acupunctuur in de buurt van Utrecht. Dus ik reis wel al redelijk ver voor de behandelingen omdat ik bij hun beide in het verleden al veel hulp heb gehad met mijn knie wat toen wel goed hielp. Wel rot dat het ondanks die operaties nog steeds niet veel beter gaat met je knie... Heb je nog wel kans op herstel?

fientje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 10:33

Maliejane ja ik ken leiden wel, maar de ziekenhuizen die er zitten niet :P kun je niet in hetzelfde ziekenhuis een Second opinie aanvragen?
Ik stuur je even een pb,wordt anders een beetje een lang verhaal hier.

Leuke oud en nieuw gehad iedereen?

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 12:29

Bedankt voor je pb fientje. In leiden zit het alrijne ziekenhuis en het lumc (universitair ziekenhuis). Ben voor de meeste van mijn klachten bij het lumc in behandeling geweest, maar mn knie is in het alrijne behandeld omdat die sportarts beter zou zijn.. ga nu toch maar eens kijken voor een second opinion in het lumc..

fientje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 17:52

Ik heb eindelijk de uitnodiging gehad voor de revalidatiearts! 9 januari heb ik mijn intake gesprek en de week daarop kan ik volgens mij gaan starten met het hele traject van 12 weken lang 2x per week een dag naar het ziekenhuis voor het hele traject! Ik verwacht ook dat ik aankomende week wel mail terug heb van mijn orthopeed, anders ga ik gewoon een afspraak maken want het voelt echt niet goed omdat ik duidelijk iets voel bewegen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 18:01

Ik ga hier even lezen straks.
Door lyme heb ik ook fibromyalgie, volgens mijn fysio heb ik losse knieschijven en ze schieten geregeld vast.
Lastigste is dat mijn knieën erg gauw overbelast zijn en zeer gaan doen, op slot gaan en dan wordt het steeds slechter.
Ofwel ook patella femoraal syndroom, maar ik hecht weinig waarde aan dat plakkertje.
Ik hou het nu onder controle met acupunctuur/dry needling in mijn benen en om de paar dagen een diclofenac om het kraakbeen tot rust te krijgen.
Ik ben bezig met zwemmen en aquatraining en het is al beter, maar het houdt gewoon nog niet over..
Met diclofenac gaat het redelijk goed, maar ik moet wel achter een recept aan en ik ben gewoon geen voorstander van diclofenac..

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 18:04

Wat fijn Fientje! Wat houd zo'n revalidatie precies in? Wat voor herstel kan je daarmee behalen? :)

fientje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 18:42

Ik weet het niet precies chantal, ze willen het graag met mij proberen. Ik ga dan 2x per week een dagdeel naar het ziekenhuis 12 weken lang, ze hebben daar een team van fysiotherapeuten, ergotherapeut, de revalidatiearts en een psycholoog samen en die gaan met mij aan de slag. Ik ben er moet spoed tussen gezet. Volgens mij is het gewoon intensief fysio therapieën. Ik hoop dat het wat helpt, maarja als ik duidelijk iets voel bewegen en krakken, dat kunnen hun natuurlijke niet weg toveren. Ik heb ook gezegd, baat het niet schaad het niet. Of ik jou bij hun het traject doorloop of bij mijn eigen fysio. Bij de afdeling revalidatie hebben ze trouwens altijd contact met mijn orthopeed natuurlijk omdat het in hetzelfde ziekenhuis is :D

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:40

Hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik hier even inbreek :D

Ik lees hier al een tijdje mee, heb geen ernstige knieproblemen (wel een beetje, daarom las ik hier in de eerste instantie mee) maar wel ervaring met zo'n revalidatietraject :j

Ik heb 'm gehad voor m'n hielbeen/achillespees, en bij mij hield het in 4 maanden lang (we zijn uiteindelijk iets langer bezig geweest dan de "normale" 3 maanden) inderdaad 1 a 2x per week naar het, in mijn geval, revalidatiecentrum. Er staat een heel team achter je van fysio/ergo/psych/maatschappelijk werker/orthopedisch instrumentmaker en ik heb ook nog een aantal keer een manueel therapeut gehad. Elke 4-6 weken gesprek met de arts.
Ben nu net 2 weken klaar. Het was super intensief maar ik heb er zo megaveel aan gehad! Ook als het niet meer beter kan worden heb je er gewoon veel aan. Je leert met je aandoening omgaan, ondertussen doe je oefentherapie en krijg je ook oefeningen die je kan doen ter ondersteuning. Mijn ervaring is dat iedereen onwijs goed naar je luistert, en echt goed de tijd neemt. Ik had elke keer een half uur ingepland voor een simpel gesprek met de arts! Daar heb je in het ziekenhuis 10 minuten voor :')
Ookal vond ik het doodeng om ermee te beginnen, heb ik het als echt top ervaren daar.
Nu ik er klaar ben voelt het echt weer gek om het weer alleen te moeten doen, heel onzeker vooral. Als je vragen hebt mag je me altijd PBen :D

En dan zal ik me nu weer terugtrekken uit een knietopic met hielproblemen _O-

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:43

Achillespezen en hielen heb ik ook gehad, aan twee benen.
Alleen heb ik het zelf opgelost, ik heb veel dry needling en acupunctuur gedaan, alles losgemasseerd en voorzichtig gestretched.
Ook veel in de tape gehad, soms cortisonen gesmeerd en voor mijn hielen heb ik gelhakjes in mijn schoenen.
En dan heel voorzichtig in het zwembad geoefend, telkens tot het gevoelig werd en dan gelijk stoppen.
Zo ging het steeds beter, het is nog niet geheel weg maar in totaal ben ik ook zeker wel 3 maanden zoet geweest..
Echt een rotblessure is dat, maar die knieproblemen zijn hardnekkiger hier.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:45

Ja ik ben eraan geopereerd maar reageerde hier ook min of meer richting fientje07 die een revalidatietraject gaat doen, dacht misschien vindt ze het fijn om een recente ervaring te lezen :)

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:40

Iedereen een gelukkig nieuwjaar nog! *\o/*

Wat een sexy ding fientje <<) ! Zit er niet heel comfortabel uit trouwens, het scheelt wel dat hij losser/vaster kon. Dan is die van jou helemaal naar Chantal! Mijn ding viel dan nog mee, maar het was wel heel fijn dat hij losser/vaster kon. Zeker als de boel wat knelt.
fijn om te lezen dat je al redelijk snel kan beginnen met het traject, ik hoop zo voor je dat het je veel zal helpen, daar duimen we gewoon heel hard voor :D

Maliejane, Ik ben onderuit getrokken door mijn paard (voet in lange lijnen blijven hangen toen paardlief op hol sloeg. Tijdens mijn val een draai gemaakt, waardoor mijn meniscus scheurde en ik nog 20 m meegesleurd werd). Stom ongeluk, maar blijft naar om eraan te denken :\ . Het heeft bij mij alleen 8 maanden geduurt voordat huisarts, fysio en orthopeed echt naar mij luisterde en ze erachter kwamen (werd steeds gedaan alsof het niets kon zijn, verhaal in het zhuis wat de orthopeed had ontvangen klopte ook al voor geen meter, heb nu gelukkig bij alle 3 een ander)
wel apart dat niemand iets kan vinden. Is de pijnpoli misschien niet iets? Weet niet hoe de sportarts/ orthopeed hier over denkt. Het is vooral vreselijk frustrerend als ze zo’n last hebt, maar er niets gedaan kan worden.
Ik ben 9 jaar geleden aan mijn enkel geopereerd (extra botgroei wat weg is gehaald). Hier veel meer last van gekregen na de operatie maar er was ook weinig te zien op beeld materiaal. Uiteindelijk 2 soorten pijnbehandelingen gedaan (1e hielp niet, 2e was iets nieuws toen en heeft gelukkig wel geholpen) en ben nu pijnvrij. Bij mij bleek het trouwens een pees te zijn die ze hebben opengeklapt. Weet ook niet of de pijnpoli iets voor je zou kunnen betekenen, maar je zou er altijd voor kunnen informeren. ik heb de laatste pijnbehandeling wel in een privekliniek laten doen (orthopeed werkte daar toevallig ook), zou dan wel opzoek gaan naar een goed ziekenhuis hiervoor.

Snap dat je geen voorstander van diclofenac bent. Krijg je daar wel maagbeschermers bij? Ik weet niet hoe oud je bent, meeste artsen zijn niet van de maagbeschermers op jonge leeftijd.
Dat dry needling laat je doen door je fysio toch? Of doe je het zelf.
Ik heb het laatst voor mijn schouders gekregen, maar wat is dat naar zeg :oo

Hiel zit in de buurt van je knie warboel, dus ik keur hem goed haha. Wel fijn dat het revalidatietraject zoveel heeft geholpen bij je!

Hier gaat het ook weer lekker, let even 1 sec niet op en knikker de halve trap af. zit nu een lelijke schaafwond op mijn knie(schijf), uiteraard ook de verkeerde knie. Heb gelukkig geen last van de pees aan de binnenkant. Hij lijkt ook wel wat minder pijnlijk te worden (misschien ook wel omdat ik lui ben geweest de afgelopen dagen :') )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 01:51

Wat betreft diclofenac, ik heb geen maagbeschermers maar ik ben ook gezegend met een supersterke maag gelukkig.
Ze zijn wel in huis hoor, maar voor 2x per week diclofenac hoeft het van mij niet.
Nu teer ik op een doosje wat nog in huis was, ik zit nog te dubben of ik om een recept ga vragen ja of nee.
Dry needling doe ik zelf, ik kom nooit meer bij de fysio.
Ik zou recent gaan maar toen had ik het probleem zelf toch nog opgelost door het echt flink aan te pakken heel intensief.
Er zat doen een zenuw knel wat mijn beide benen zeer liet doen, ik was er ook echt doodmoe van, heel idioot.
De kunst bij dry needlen is hier bijhouden, als ik het uit de hand laat lopen doet het veel meer pijn dan dat ik het tussendoor een keer extra doe.
En ik zorg altijd dat ik dan ontspannen ben, dus bijvoorbeeld na magnesium prikken en dat ik wat extra tramadol pak.
Dan is het nog steeds niet geweldig leuk maar het resultaat is echt fijn.
Vorige week heb ik voor het eerst bij een ander gedaan, mijn moeder.
Dat vond ik niet zo omdat ik iemand niet graag zeer doe. :')
Mijn knieschijven zitten nu in de tape, ze schoten gister telkens vast en waren erg geïrriteerd.
Morgen het zwembad in, ik heb al 3 maanden gehad, nu pauze gehad van 2.5 week en er lijkt echt verbetering in mijn knieën te zitten.
Nu is dat niet het enige issue, maar wel een groot struikelblok.

Van de trap vallen vind ik erg knap, hopelijk geen schade verder. :(:)
Ik lees dat vaker en dan denk ik: hoe dan? :')
Zelfs waus van pijnstillers en een draaiende wereld kom ik nog goed de trap op en af.
Enige is dat ik dan wijselijk de leuning vasthou. :P

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 09:38

Helpt de diclofenac? Als het niet helpt zou ik er ook wel even 3x overna denken. Wees blij, als ik al 1x diclofenac neem kun je me wegdragen van de misselijkheid en maagzuur :')
Wel knap dat je het zelf doet! Ik zou het echt niet durvem :o

Laten we het er maar op houden dat ik lomp ben :') 1 moment niet opletten met sloffen en ik ging. Nu ben ik de 1e operatie ook al met brace en al van de trap geknikkerd, weet later met mijn voet (nog steeds bracelet om die niet kan buigen) achter een grashomp blijven hangen :\ en nog wel wat dingen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:24

Ja dat helpt dus echt flink.
Ik kan echt merken dat mijn knie zoveel beter is na een diclofenac.
Meestal neem ik het s'avonds en de dag erna scheelt het dan enorm qua vastschieten echt enorm.
Het pijnstillende merk ik niks van, wel het ontstekingsremmende.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:24

MieLo schreef:
Maliejane, Ik ben onderuit getrokken door mijn paard (voet in lange lijnen blijven hangen toen paardlief op hol sloeg. Tijdens mijn val een draai gemaakt, waardoor mijn meniscus scheurde en ik nog 20 m meegesleurd werd). Stom ongeluk, maar blijft naar om eraan te denken :\ . Het heeft bij mij alleen 8 maanden geduurt voordat huisarts, fysio en orthopeed echt naar mij luisterde en ze erachter kwamen (werd steeds gedaan alsof het niets kon zijn, verhaal in het zhuis wat de orthopeed had ontvangen klopte ook al voor geen meter, heb nu gelukkig bij alle 3 een ander)
wel apart dat niemand iets kan vinden. Is de pijnpoli misschien niet iets? Weet niet hoe de sportarts/ orthopeed hier over denkt. Het is vooral vreselijk frustrerend als ze zo’n last hebt, maar er niets gedaan kan worden.
Ik ben 9 jaar geleden aan mijn enkel geopereerd (extra botgroei wat weg is gehaald). Hier veel meer last van gekregen na de operatie maar er was ook weinig te zien op beeld materiaal. Uiteindelijk 2 soorten pijnbehandelingen gedaan (1e hielp niet, 2e was iets nieuws toen en heeft gelukkig wel geholpen) en ben nu pijnvrij. Bij mij bleek het trouwens een pees te zijn die ze hebben opengeklapt. Weet ook niet of de pijnpoli iets voor je zou kunnen betekenen, maar je zou er altijd voor kunnen informeren. ik heb de laatste pijnbehandeling wel in een privekliniek laten doen (orthopeed werkte daar toevallig ook), zou dan wel opzoek gaan naar een goed ziekenhuis hiervoor.

Ook geen fijn verhaal dan... gelukkig dat je nu wel pijnvrij bent dan. Ik zal de pijnpoli zeker onthouden :j Voorlopig wil ik eerst nog een en ander proberen uit te sluiten om te kijken of er echt niks defect is... Maar als ik vastloop zal ik de pijnpoli eens voorleggen bij de sportarts en vragen wat hij daarvan vind.. Morgen eerst mijn rug, nek, heupen en knieën weer recht laten zetten. Zal daar ook nog wel een paar keer voor terug moeten komen...

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:10

ik zou dan toch wel een recept aanvragen moonfish, ook al is diclofenac wel echt troep.

ik zou inderdaad eerst alles uitsluiten, pijnpoli is ook pas als er echt niets te vinden is.
rechtzetten laat je door een manueel therapeut/ chiropractor doen? dat is altijd wel lekker :o ik was in ieder geval altijd blij als ik weer naar de chiropractor kon om mijn rug goed te zetten :D

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:18

MieLo schreef:
ik zou dan toch wel een recept aanvragen moonfish, ook al is diclofenac wel echt troep.

ik zou inderdaad eerst alles uitsluiten, pijnpoli is ook pas als er echt niets te vinden is.
rechtzetten laat je door een manueel therapeut/ chiropractor doen? dat is altijd wel lekker :o ik was in ieder geval altijd blij als ik weer naar de chiropractor kon om mijn rug goed te zetten :D

Klopt, door een orthomanueel arts ;) Vaak daarna ook nog naar een masseur die ook accupunctuur doet zodat mn spieren ook weer los zijn en niet alles weer verkeerd trekken. Dit alleen hielp niet, maar geeft wel een goede basis voor verder onderzoek/behandeling denk ik.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 01:08

Ja ik denk dat het ook wel nodig is, ik moet nog even moed verzamelen.
Qua orthomanueel/chiropractor, dat is wat ik zo fijn vind aan dat ik zelf naaldjes heb en magnesium kan spuiten.
Echt lekker zo'n grote beurt. _/-\o_
Je raakt wel verwend hoor, ik kan me niet meer indenken dat ik niks kan doen aan een zere nek ofzo.
Ik heb nu last van een stijve nek, rug en benen en weet dat ik straks zonder hoofdpijn mijn bed in ga, dat is echt een luxe.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:57

Zo... net terug van controle
Maar eigenlijk werd ik daar niet heel erg blij van :n

Was bij de opererend orthopeed dus dat was wel handig
Maar goed, dat ik nu geen/weinig last heb is fijn
Maar feit blijft dat hij heel erg aan het slijten is en dat proces stopt niet meer.
Dus daar moet ik wel iets mee qua belasting en onderhoud zeg maar

Dus maar op het gemak laten bezinken en kijken wat wijsheid is

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:42

dat scheelt wel moonfish, bespaart ook flink wat kosten volgens mij :')
bah Sonja, dikke knuff voor jou :(:) wat zijn de opties volgens de arts? laat het nu inderdaad even goed bezinken. maar snap zeker dat je niet heel happy bent op dit moment

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:26

Ik reageer niet erg veel meer, t gaat me allemaal wat te snel :=
Hier gaat het opzich ...
Heb kerst 2 dagen gewerkt en dat voelde goed aan. 31 januari ook een nacht achter de bar gewerkt ging ook prima.

Heb dagelijks nog wel even pijn erdoorheen of op de plaats van de meniscus of direct onder mijn knie maar niet zo erg meer als bij mijn vorig berichtje.

Ik probeer me minder te focussen op mijn knie, niet dat ik denk dat ik pijntjes heb die er niet zijn ;-)

Dierenarts komt zo voor mn pony, ben flink nerveus.
Ze heeft onder/naast haar kaak ter hoogte van waar het bit zou zitten rechts een redelijke bult en links begint er ook wat te vormen.....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:33

Mielo, spieren goed op orde houden en toch keuzes maken op den duur
Belasting middels fietsen (hij raad best fanatiek fietsen aan zelfs )

Heb twee honden in de sport(ipo)
Een paard op een dhz stal
En ik doe lichamelijk pittig werk (thuiszorg)

Paard kan op een. Niet dhz stal
Hond 1 moet trainen
Hond 2 kan na vzh en de rasstandaardtest wel de sport uit
Zij is prima gelukkig te houden met wandelen en een spelletje
Werk is ook een work in progress
VerZinnen wat ik wil en daar stappen in gaan ondernemen

Worst case is tijdelijk zonder werk en evt paard verkopen
Maar goed ... ik hoop het anders te kunnen oplossen