Het ik ben begonnen met hardlopen topic.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elcke

Re: Het ik ben begonnen met hardlopen topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:24

ja idd angela aan de longe ofzo met iemand die je helpt die je echt vertrouwd dat scheelt wel veel of een buitenritje? ik ontspan altijd goed met buitenritjes gezellig met vriendinnnen heerlijk.

en even hardloop technisch, wat voor rek/strek en krachtoefeningen doen jullie?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:29

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje aan jullie fanatieke hardlopers :D Ik wil ook graag, heb het een paar maand geleden ook vrij fanatiek gedaan, alleen dit eindigde in een beenvliesontsteking. Die was zo goed als over, maar ik ging gister voor de 3e keer weer te hardlopen en ja hoor, weer die pijn.
Hebben jullie ervaring hier mee?

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:19

weet alleen dat je daar echt mee op moet passen. Langzaam opbouwen en genoeg rustdagen om te herstellen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:21

Monster_tos schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje aan jullie fanatieke hardlopers :D Ik wil ook graag, heb het een paar maand geleden ook vrij fanatiek gedaan, alleen dit eindigde in een beenvliesontsteking. Die was zo goed als over, maar ik ging gister voor de 3e keer weer te hardlopen en ja hoor, weer die pijn.
Hebben jullie ervaring hier mee?

Bezoekje aan de fysio lijkt me op zijn plaats ;)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:05

elcke schreef:
weet alleen dat je daar echt mee op moet passen. Langzaam opbouwen en genoeg rustdagen om te herstellen

Rustdagen gaat zo slecht samen met lijnen :( Maar dit is inderdaad ook niet alles.

Fysio is ook wel een idee inderdaad.. Laat ik dat eerst maar eens gaan proberen!

Kyalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:08

Heee allemaal,

ik ben een paar weken ook begonnen met hardlopen,
wilde twee keer in de week een vast rondje gaan lopen!
Na een keer fanatiek gehardloopt te hebben kan ik me er
al niet meer toe zetten om het nog een keer te doen! :+
Dus de eerste afmelding was er al door een beetje wind en regen!

Ik denk dat ik er nog wel serieus mee bezig ga!

Liefs,

Sanne

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:09

Vanmorgen om kwart voor 8 liep ik al heerlijk buiten. Een mooi rondje gelopen van de 4e week. moest 2x5 min lopen en 2x 3 min wanden en 2x3 min lopen en 2x2 min wandelen. Die 5 minuten leek langer dan ik dacht zeg. Voor het eerst een beetje moeite gehad. Maar ik heb ook wat last van mijn enkels tijdens het lopen. Hebben meer mensen hier last van?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:15

Ja, de eerste keer dat ik 5 minuten moest leek dat ook echt een eeuweigheid te duren.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:18

Gisteren voor het eerst 7 km gelopen :D
Ik deed eerst tot 5 km, en dat gaat me goed af, en toen zei mijn vriend; we gaan nu naar de 7km, ik zag er eerst tegenop,maar ik moet zeggen dat me dat best wel meeviel.
Ik doe trouwens meer aan joggen, en dan af en toe wat intervalletjes.
Ga nu trainen voor de 10 km ,want er is straks een natuurloop in Siddeburen, en lijkt me wel leuk om voor de 10 km te gaan.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:20

Phylos schreef:
Vanmorgen om kwart voor 8 liep ik al heerlijk buiten. Een mooi rondje gelopen van de 4e week. moest 2x5 min lopen en 2x 3 min wanden en 2x3 min lopen en 2x2 min wandelen. Die 5 minuten leek langer dan ik dacht zeg. Voor het eerst een beetje moeite gehad. Maar ik heb ook wat last van mijn enkels tijdens het lopen. Hebben meer mensen hier last van?

Ik begin m'n enkels op den duur ook wel te voelen,en krijg ook een beetje dovig gevoel in m'n kleine tenen(terwijl mijn schoenen niet te krap zitten ofzo)

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:43

Ik meld me ook aan :Y) Leuk topic dit trouwens!
Ik heb een jaar geleden wel een tijdje best actief hardgelopen maar dat is er uiteindelijk bij ingeschoten,
Nu zit ik maar een beetje thuis(hard werk aan het zoeken) en dacht ik laat ik eens wat nuttigs voor mezelf gaan doen, alleen denk ik dit al 2 weken :o paardje moet in conditie zijn dus ik ook :+ ik heb gelukkig een border collie die het liefste de hele dag rent dus die neem ik wel lekker mee... maar het is zo moeilijk om je er toe te zetten soms..

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:54

Monster_tos schreef:
elcke schreef:

Rustdagen gaat zo slecht samen met lijnen :( Maar dit is inderdaad ook niet alles.

Fysio is ook wel een idee inderdaad.. Laat ik dat eerst maar eens gaan proberen!

Volgens mij moet je juist rustdagen hebben ook om te lijnen, je lichaam heeft rust nodig. Betekent niet dat je op de rustdagen stil moet zitten, maar iets anders doen dan hardlopen is al een rustdag. Hardlopen kan namelijk echt super belastend zijn voor je benen. Mijn vriend doet triathlons en die doet bijna iedere dag wel iets, maar wel afwisselend. Dus misschien ipv iedere dag hardlopen ook eens gaan fietsen of zwemmen? Wij hebben ook zo'n gymbal (of fitnisbal) thuis, daar kun je ook afwisselende oefeningen mee doen. Dus dat is misschien nog een tip. Ik doe daar been/ arm/ buikspieroefingen mee.

@mistral bink ik vind dat idd ook moeilijk om je er toe te zetten. Als je eenmaal bezig bent is het ok maar het gaan

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:59

Ik ben ook weer begonnen met hardlopen gister de eerste keer 4x 2 minuten dat ging soepeltjes hopelijk blijft dat zo ;)

Rustdagen zijn belangrijk om je lichaam zich te laten herstellen van de inspanning die het heeft moeten leveren anders krijg je overtraining. Je zou idd wel andere spiergroepen kunnen trainen op die dagen . Of gewoon een stuk gaan fiets of flink uurt wandelen/met de hond lopen ? Dan heb je ook je beweging gehad.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:02

Ik ren nu zo'n beetje om de dag.
De dag dat ik niet ren, fiets ik,of rijd ik paard,en werk bij de thuiszorg,en krijg daar ook wel genoeg beweging bij :D

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:07

Idd het is het gaan, je omkleden en dan bedenken welke kant ga ik op, waar zal het rustig zijn? heb dan wel het geluk dat ik lekker over landweggetjes kan maarja hou niet zo van dat bekijks!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:10

Monster ik heb momenteel ook last van mijn scheenbenen. Heb een week mijn hardlopen stilgezet maar werd er niet vrolijker op :o

Ben nu oefeningen aan het doen,
- 30 stappen op de hakken lopen, en 30 op de tenen, 5x herhalen
- met je rug tegen de muur, voeten plat op de grond, stukje van de muur af, 30 tellen op je hakken staan, 30 tellen voeten plat, 5x herhalen
- rug tegen de muur, voeten plat op de grond stukje van de muur af, 1 tel op hakken staan, 1 tel voeten plat op de grond, 30x herhalen

Deze oefeningen doe ik 3 keer per dag. Daarnaast ben ik weer begonnen met hardlopen maar dan echt bij NUL :( Liep eerst met S2R maar lesje 1 heb ik daarvan al tig keer gehoord, heb nu Podrunner intervals 5k opstaan, en ben bij week 1 begonnen.

En verder niet iedere dag gaan lopen, het is niet voor niets dat trainingsschema's opgebouwd zijn met loopdag - rustdag - loopdag - rustdag - loopdag - rustdag - rustdag

Voor diegene die lopen met S2R, hierover loopt ook een topic in de HK.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:55

Ik deed het hardlopen altijd elke dag, en dan zo'n 20 min over het afvalt stuiteren. Kan natuurlijk niet goed zijn.. Verder doe ik ook aan korfbal, is nog in de zaal dus ook harde ondergrond. Gelukkig gaan we bijna het veld weer op, dan heb ik er veel minder last van.
Ik zal eens kijken of ik er wat rustdagen in kan krijgen. Ga ik dan wel lekker wandelen, helaas is onze hond te oud om lange stukken te lopen..
@ Bink, ik heb ook een hekel aan bekijks, ik loop daarom ook altijd in het donker. Ga vaak pas rond een uur of 9.
@ Bommeke, zijn die oefeningen speciaal voor je schenen ? En helpen ze al?

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:17

:j zijn speciaal voor je schenen. Mijn man heeft een aantal jaar geleden ook last gehad van shin splits zoals het zo mooi mag heten en die heeft deze oefeningen gekregen van de fysio. Het helft zeker al. Ik cool ook met een icepack direct na het lopen. Heb deze standaard in de vriezer liggen. En misschien toch 'ns naar je schoenen kijken, na verloop van tijd gaat de demping eruit en dan is het beter om nieuwe te kopen.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:36

Phylos: aik heb ook af en toe wel last van mijn linker enkel. Maar dan niet tijdens het hardlopen maar een paar uur of een dag erna. Dan doet gewoon lopen ook wel pijn. Dan moet ik even een paar dagen rust nemen en dan lukt het wel weer.
Misschien moet ik eens een goede warming-up gaan doen. Nu loop ik gewoon eerst een heel eind voordat ik ga hardlopen, dat is dan mijn warming-up.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:45

Ik doe altijd wel gewoon wat rek en strek oefeningen en loop 2 minuutjes in ong. Ik denk dat ik ook maar eens naar goede loopschoenen moet kijken. Dat scheelt misschien ook al wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:58

Zo, weer 5 km erop zitten in 35 minuten. Ging best lekker! Morgen weer 10 km proberen en dan rustig aan doortrainen voor mijn 2 wedstrijden aankomende week.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:29

Netjes Angela. Hoeveel km zijn die 2 wedstrijden die je gaat doen?

Ik ben nu even de laatste mix van podrunner aan het downloaden.
En dan ga ik zo even kijken of het me bevalt met hardlopen.
Ik ga nu mijn kortere rondje rennen van 4,2 km.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:52

De ene is 5 km, en de andere 10.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:53

Ik vind het zo jammer dat ik eigenlijk geen flauw benul heb van hoe hard ik loop en hoeveel kilometer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:54