Leven met Autisme

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:57

Dit is heel herkenbaar voor mij!

Vooral het school gedeelte... Voor mij was het drama, drukte, stress, prestratiedrang...

Leren ging me goed af, alleen het plannen en huiswerk maken niet!

tootje71

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:59

heb je daar wel uiteindelijk een oplossing voor gevonden ? inderdaad die prestatiedrang heeft hij ook...nooit tevreden ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:00

Nee... Ik ga volgende week weer een opleiding starten en heb er ontzettend veel zin in maar weet nu al dat ik het ontzettend lastig ga krijgen!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:02

ik wens dan wel veel succes ! en super leuk dat je een opleiding gaat doen..

Mag ik vragen of ze bij jouw op de lagere school er ook aandacht voorr hadden ? ik heb vrijdag weer een gesprek en dan gaan we kjiken hoe we het voor hem leuk kunnen houden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:14

Ik heb heel veel lagere scholen gehad omdat de begeleiding nergens voldoende was. Mijn laatste lagere school was een ZMOK school... Dat was ook de enige school waar ik niet een ontzettende rottijd heb gehad.

Kleinere klassen, meer persoonlijke betrokkenheid!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:18

bedankt voor je reactie's ! dat helpt ons ook weer wat meer op weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:21

Altijd fijn om mensen te kunnen helpen, en al helemaal als het iemand een rottijd kan besparen :j

Hebben hier trouwens ook mensen ervaring met nieuwe relaties en daarbij komende angst?
Ik weet gewoon van mezelf dat ik af en toe best een gebruiksaanwijzing heb en heb een nieuwe vriend.

Het voelt nu al zo waanzinnig goed en ergens ben ik heel bang dat ie het niet 'aankan'.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 07:50

Ja, ik heb die angst ook.
Ik ben bang dat hij me toch nog raar gaat vinden, niet snap hoe ik in elkaar zit.. Maar je kan ook denken, als iemand zich niet verdiept in je autisme, en niet probeerd je op je gemak te stellen, dan is het geen goede jongen voor je.

Maar toch blijft de angst..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:15

Hij is bekend met autisme en verdiept zich in alles wat ik erover zeg!

Alleen weet ie niets van mijn angst hierover :o

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:31

lillybee: Wat een gaaf aanbod! Maar ik snap heel goed dat je het onwijs moeilijk vind hoor, snap je spanningen/stress ed erover heel goed. Wellicht dat als je daar eenmaal bent dat het al stukken beter is? Zo'n kans zul je denk ik niet weer krijgen, maar dat neemt niet weg dat je er goed over na moet denken. Hou ons op de hoogte!

tootje71: Zit je zoon ook op speciaal onderwijs? WEllicht is dat een idee? Ik zelf heb PDD en altijd op "normaal"(Want wat is normaal) onderwijs gezeten en op de basisschool ging dat altijd super goed en doordat ik op een eiland woon is alles sowieso al kleiner en individueler. Op VMBO(wat ik overigens ook hier heb gedaan) ging het allemaal mis, toen ben ik ook door de hele mallemolen gegaan en is die PDD vastgesteld. Tegen die diagnose heb ik een tijd onwijs aangeschopt, totdat ik me erin ging verdiepen toen heb ik het geaccepteerd en begreep ik mezelf een stuk beter. Toen ik naar de havo ging, ging alles volledig mis. Ik kwam op een grote school kon het allemaal niet meer overzien en werd helemaal gek van alle leerlingen om me heen. Ben voor de voorjaarsvakantie al gestopt en na een jaar omzwervingen maken, doe ik nu de havo als thuisstudie en het gaat super!
Prestatiedrang heb ik tot in zekere hoogte wel last van, maar het is heel beperkt en vooral selectief. Op school had ik het met het ene vak wel en met het andere vak totaal niet, dan was ik met een 5.5 al blij. Huiswerk schopte ik wel altijd tegenaan terwijl als ik ervoor ging zitten, dan was het zo klaar. Het gekke is dat het thuisstuderen me wel super makkelijk afgaat en ik mezelf daar 99% van de tijd heel makkelijk toe kan zetten, haal hoge cijfers en dat terwijl ik voor mijn gevoel toch een stuk minder doe als op school. Zelf denk ik dat dit komt doordat er geen druk meer op me staat, ik hoef niet te functioneren in een klas bomvol leerlingen die mij niet begrijpen en ik op mijn beurt hun weer niet.
Achteraf had ik heeel graag op speciaal onderwijs gezeten, maarja dat is achteraf gepraat he. Hierna(over 2 jaar dus) wil ik een opleiding in Den Bosch gaan doen en daar moet ik 1x inde 2 weken heen. Als het goed is heb ik dan mijn rijbewijs wel(mag 1 okt afrijden) en dan hoef ik niet te stressen in de trein ed. En die 1x in de 2 weken in een klas zitten, dat zal vast wel goedkomen.

Robijntjah: Ik heb geen vriend(ook nooit gehad). Maar ik heb die angst wel in gewone vriendschaprelaties. 9/10 vertel ik het ze ook niet, pas als het vertrouwd genoeg voelt en mensen echt dingen op begint te vallen zal ik het vertellen. Puur omdat ik bang ben dat mensen me daarna raar vinden, heel anders gaan behandelen of simpelweg niks meer met me te maken willen hebben. Grotendeels zal dit wel onzin zijn, want de mensen die het weten zijn wel gewoon positief. Maar toch is die angst er wel, ik heb namelijk ook gezien dat het heeeel negatief kan...

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:55

Hoi!

Ik heb even wat peptalk nodig van mensen die ook een vorm hebben van autisme, en zich hopelijk wat meer kunnen plaatsen in mijn 'gedachtegang'. :)

Ik zat gisteren rond te snuffelen op de website van de Action, en ik las dat ze vulploegmedewerkers en een winkelmedewerkster zochten voor een vestiging bij mij in de buurt.

Nu zit ik zelf behoorlijk krap bij kas, en het lijkt me ontzettend leuk om als medewerker daar te beginnen. :j
Een leuk zakcentje is immers nooit weg, en het lijkt me fijn om ook wat meer 'ingevulde tijd' te krijgen, omdat mijn vriend dadelijk ook een nieuwe baan krijgt.

Toch houdt de sollicitatieprocedure me heel erg tegen.
Ik bloos ontzettend snel, en ik ben bang dat dat me gaat nekken. :\
Wie neemt nu iemand aan die bij een scheet al bloost?

En daarbij, heb ik dus ook het Syndroom van Asperger.
Die merk je wel amper tot niet, maar toch ben ik ook bang dat ik 'uit het bootje' zal vallen, en niet binnen een teamverband functioneer.

Maar anderzijds, eerdergenoemde redenen zijn voor mij wel heel belangrijke voordelen!
En ik zou super trots op mezelf zijn, moest ik er gewoon voor gaan..

Maar toch, die angsten..
Ik maak me daar écht zorgen om. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:01

Ik zei het in het andere topic al, gewoon doen, niet geschoten is altijd mis!

Ik weet zeker dat je het kan, zeker als je het echt wil!

Wees eerlijk en oprecht en zeg gewoon dat je snel bloost van te voren, daar prikken ze echt wel doorheen!

Kop op, als je het eenmaal gedaan hebt weet ik zeker dat je supertrots op jezelf kan zijn!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:33

Ik kan me je angsten heel goed voorstellen, maar inderdaad niet geschoten is altijd mis. En ik weet hoe makkelijk dit klinkt en hoe moeilijk het voor jou is.
Toen ik voor het eerst op mijn werk kwam(3 jaar geleden) was het ook drama, vond het dood eng allemaal en het liefst was ik huilend weggelopen. Nu 3 jaar verder voel ik me daar prima op mijn gemak en inmiddels zijn er ook wel mensen waar ik het best goed mee kan vinden. Ik bloos ook vrij snel en als ik dingen aan iemand moet vragen vooral. Als mensen(gasten) dingen aan mij vragen is er niks aan de hand hoor. Hier weten ze overigens niet dat ik autisme heb(ofnaja inmiddels wel een aantal collega's).

Ik zou zeggen: gewoon doen. Dat blozen zal je heus niet nekken en bovendien een beetje verlegen persoon zonder autisme bloost ook snel en die komen ook aan een baan. Soms is het nou eenmaal nodig om een sprong in het diepe te maken om vooruit te komen.

Edit: en als het niet lukt, dan haal je je leerpunten eruit en ben je weer een goede ervaring rijker.

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:27

Ik heb eindelijk een grote stap voor mijzelf gezet en ik heb (weer) iemand in vertrouwen genomen. Ik hoop dat diegene mij nu wel kan helpen :)

Ook heb ik besloten om mijn profielwerkstuk te gaan houden over Autisme. Niet alleen in het algemeen maar ook over mijn eigen Autisme. Ik heb gehoord dat er aardig wat mensen al geïnteresseerd zijn dus ik ga peentjes zweten daar voor de klas :o
Heeft iemand van jullie nog tips oid voor mij die ik ook eventueel kan gebruiken in mijn werkstuk en/of presentatie? Ik ben wel van plan om van te voren vertellen dat alles wat ik in mijn werkstuk zet/presentatie zeg dat dat over Autisme in het algemeen gaat en dat het niet over iedereen gaat zeg maar. Heb wel vaker gemerkt dat mensen dingen hebben gelezen over Autisme en dan gelijk dachten dat ik het ook had. :P

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:32

Wat gaaf locorette!
Autisme in het algemeen lijkt me een heel goed idee :j
Vaak is het beeld wat geschets wordt nog vaak vrij op de "mannen" gericht, terwijl dat imo helemaal niet klopt.

Misschien kan je je presentatie adhv veel voorkomende "foute" hypotheses doen?
Dus iets van: mensen met autisme zijn niet sociaal
Mensen met autisme lijken op einstein óf zijn dom
Mensen met autisme kunnen goed met computers werken
Je kunt aan mensen zien dat ze autisme hebben.

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:36

Dankjewel!
Ja ik loop ook bij een bureau in Groenlo rond waar ze ook een lijstje hebben hangen met vooroordelen over mensen met Autisme. Die is samengesteld door leerlingen met Autisme van zo rond de 16 jaar?
Daar staat o.a. op dat autisten geen humor zouden hebben enzovoorts.
Ik zal het zeker gebruiken!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:40

Nee, ik heb absoluut geen gevoel voor humor :+
Zit je trouwens op Havo of Vwo?

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:43

Ik zit op Havo :)
Op de TL heb ik ook een profielwerkstuk moeten doen maar dat was niet in je eentje en nu moet ik een heel kwartier vol zien te krijgen. :P

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:45

Oww dat kwartier kan je denk ik wel volkrijgen hoor!
Maar je moet wel lef hebben :')
Wij hadden er trouwens ook nog 5 min. vragen en discussie bij.
En hebben uit ons hele profielwerkstuk 1 hoofdstuk voor de presentatie moeten gebruiken.

Heb je trouwens niet verplicht dingen als enquete of onderzoek?

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:50

Haha ja ik hoop het. Maar ik ben echt als de dood om voor de klas te staan. En bij ons mogen ook kinderen komen van Havo en Vwo 4. Ook heb ik een grote kans dat er meerdere leraren bijkomen. En dan willen mijn ouders en een paar vriendinnen ook komen. Ik word al zenuwachtig als ik eraan denk :roll:

Ja wij hebben aan het eind dan ook dat mensen vragen mogen stellen. Wij moeten volgens mij het hele werkstuk samengevat presenteren.

Volgens mij niet. Tenminste mijn begeleidster heeft daar niks over gezegd. Ik zou eigenlijk ook niet weten wat ik zou moeten onderzoeken. Ja misschien hoeveel leerlingen er bij ons op school zitten met autisme, maar die getallen kloppen volgens mij niet aangezien er dan alleen maar de mensen worden gerekent die bij een vrouw lopen bij ons op school. En ik bijvoorbeeld loop bij Passpect.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 03:44

leuk, profielwerkstuk over autisme, autisme algemeen is best wel breed, kun je dan niet beter richten op bijvoorbeeld autisme bij vrouwen, of alleen hoog autisme (dus normaal of hoogbegaafd). Dan heb je tenminste een beetje een afgebakend gebied, vooral omdat bij laag autisme juist die vooroordelen meespelen en vele andere problemen ook een rol spelen.

zit hier nu maar een beetje te computeren, heb vandaag (nou ja nu dus gisteren) voor het laatst gewerkt op de manege, en ja dus na mijn laatste rit (lees 5 uur buitenritten begeleidt, en 2,5 uur lesgegeven) waren er ineens een heleboel kennissen op de manege: afscheidsfeestje. Terwijl ik dus echt niet tegen dat soort verassingen kan, vind het wel erg leuk dat ze dat voor me doen, maar begin dan half te flippen, (zowiezo vind ik dat met feestjes dan teveel in het middelpunt sta), maar heb me aardig goed kunnen houden, eerst even extra lang paard lopen naverzorgen :') . Maar ja nu midden in de nacht merk ik dat dan toch alles begint te malen: het stoppen met lesgeven en dan zo'n verassingsfeestje :+ .

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 06:46

Herkenbaar Ladypaard. Mensen probeer zo leuk en goed voor je te doen en toch wordt je er niet blij van :(:) . Hoop dat je inmiddels een beetje hebt kunnen slapen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:32

nou ja zo rond half 5 :+ half 8 ging de wekker weer want had afgesproken met vriendin, maar ben nog maar even blijven liggen, maja probleem is dan weer dat mn schema zo in de war is gegooid, en ik daardoor dna ook weer enigszins van slag ben :+ maja nu maar lekker naar utrecht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:33

Ik heb ooit een werkstuk gemaakt over mijn Asperger, en daardoor ook de keuze gemaakt voor de opleiding die ik nu aan het doen ben!

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:19

Ja ik weet dat het erg breed is, maar dat maakt niet zo heel erg veel uit voor in je verslag geloof ik.
Met de presentatie ga ik natuurlijk niet uitgebreid in op een bepaald iets omdat ik namelijk alle deelvragen ook moet behandelen :)

Maar alsnog bedankt voor de tips!