Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

enniee

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:51

Ja, doe ik dat.. Wat is zo'n topic toch fijn dat je ervaringen kunt delen en jullie mij kunnen helpen.. :)

In het ziekenhuis geleefd op water, energiedrankjes en appelsap en nu heb ik heerlijke frisse fruitdrank met ijsblokjes <3

Het begint te jeuken bij de hechtingen in de wangen, goed teken maar wel vervelend.

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:44

Heey ennie! Wat fijn dat je thuis bent!!
Nu je het over kiezen op elkaar zetten heb.......
Ik heb eergister me beugel aan laten draaien alleen rechts me 2 kiezen komen op elkaar en aan de andere kant zit er veel ruimte tussen! Vreselijk irritant!!
Goed teken dat je hechtingen jeuken, gaat het genezen! :D
Wat fijnn!!
Voel je je wel gewoon goed enzo? Niet teveel pijn?
Ik krijg echt de zenuwen alsik aan me operatie begin te denken hahaahah :$
Ik zal ook een andere ingreep krijgen, verkorting in de onderkaak denk ik.
Of me bovenkaak naar voren, maar denk eerder de onderkaak!
Ik ben altijd zo bang dat het bij iedereen juist heel goed gaat en bij mij weer fout haha
Best stomme inzicht van me, maargoed ik ben vaak de ongeluksvogel in dat soort dingen!
Het zal allemaal wel goed komen!
Valtde pijn mee?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:49

enniee bij mij zijn allebei mijn kaken "losgehaald" en gekanteld en doordat ik géén beugel wilde heb ik 5/6 weken met mijn kaken op elkaar gezeten, dus ben een ster in gemalen eten hahaha!!!
Maar zal best lekker geweest zijn dat stukje brood met pindakaas he!!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:26

De pijn valt echt reuze mee, had ik niet verwacht.. heb op dit moment meer last van die kies die ontstoken is dan van de kaakoperatie.. die kies doet best wel veel pijn, in het ziekenhuis had ik ook veel meer last van de kant waar die kies zit dan van de andere kant.

Dat stukje brood was echt heerlijk, was zo blij dat ik dat gewoon kon eten. Had ik dat in het ziekenhuis maar gedaan

@cassieultra; wat een doemdenker ben jij, haha. Je hoeft niet tgen de operatie op te zien het valt echt reuze mee (tot nu toe)
@chanicha; dat klinkt best heftig.. had jij dan ook veel pijn? en dan moest je een rietje tussen je tanden doorschuiven?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:51

Nee hoor ik had helemaal geen pijn!!
Ik had de "mazzel' dat ik mijn twee eerste kiezen boven elkaar miste dus ik kon aardig eten, ik had wel zo'n soort flesje meegekregen met een tuitje maar dat vond ik zo'n vies ding (kon je niet goed schoonmaken) dus ik at van een lepel.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:07

Dat is dan een klein voordeel.. helemaal geen pijn? Ik heb wel een beetje pijn hoor.. een zeurderig gevoel aan beide kanten en links een stekende pijn van de kies.. ik leef nu toch wel op paracetamol hoor.. in het ziekenhuis ook steeds paracetamol en aperox? gehad..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:18

Ik kreeg in het zkh Paracetamol en Diclofenac maar toen ik thuiskwam ben ik daarmee gestopt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:20

Fijn enniee, dat het is meegevallen. Wel héél vervelend van die kies zeg! Dat dat nou net samen moet vallen...

Ik ben vrijdag bij de tandarts geweest. En heb een gaatje in mn voortand ;( En ik moet naar de mondhygieniste want t zag er niet zo best uit schijnbaar allemaal met mn tandvlees.

Maar nou moet ik dus weer verdoofd worden :o Heb echt zoiets van, dormicumpje, ibuprofen 600, diclofenac en paracetamol erin en dan maar zonder verdoving (hij is nu al erg gevoelig die tand). Moet maandag gelijk maar gaan bellen wanneer want ben echt een KEI in het uitstellen van deze dingen :+ Heb nog liever die operatie dan een spuit in mn mond :')

Wel even aan de tandarts gevraagd wat de ortho nou bedoelde met bovenkaak die nog een keer moet (Le fort intrusie), ze gaan dus schijnbaar gewoon een stukje tussen mn tanden en neus wegzagen en dan de hele zooi naar boven plaatsen. Joepie :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:27

Ander vraagje, iemand had van het ziekenhuis een electrische tandenborstel oid gehad, welke was dat?

Ik wil ook een electrische tandenborstel gaan kopen maar heb geen idee welke. Wat gebruiken jullie allemaal?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:32

Nee ik alleen een monddouche, was trouwens wel erg fijn!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:55

ik mocht na de 2de dag in het ziekenhuis gewoon een zachte tandenborstel gebruiken.. Ging ook goed.. Heb nog een NaCl oplossing meegekregen en 4 spuitjes waar ik mee moet spoelen en een chloorhexine? iets waarmee ik ook mag spoelen.. Of bedoel je dit niet?

Heb trouwens nog steeds wel pijn hoor, neem nog steeds 4x per dag 2 paracetamols in.. Het slapen gaat ookk niet echt zoals het moet.. ben iedere nacht wel een paar uur wakker en kan moeilijk in slaap komen.

Ik hoop dat de zwelling nu echt snel weggaat want heb er schoon genoeg van :+ ik wil weten hoe het er allemaal uitziet..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:56

Nee bedoel echt wie welke electrische tandenborstel gebruikt.

Balen dat je niet kan slapen. Zwelling kan nog wel een paar dagen duren ben ik bang...

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:58

daar ben ik ook bang voor ja.. ben nu helemaal geel/groen/blauw. Vanochtend ook geel bij mijn oogkassen en in mijn nek is het ook helemaal geel. Wil zo graag het resultaat zien, maar denk dat alles wat ik nu zie niks te maken heeft met het resultaat (hoop ik )

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 00:03

Ik heb ook nog een week ibuprofen gebruikt toen ik thuis was.
Vooral voor het slapengaan.

Het eindresultaat duurt wel even, eerst moet je nog even als regenboog de dagen doorkomen. Was ook groen, later geel en zakte ook naar mijn nek. Ben wel benieuwd naa een foto!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:24

Vannacht weer de hele nacht wakker gelegen en 2 paracetamols gehad toen ik op bed ging en om 4 uur nog maar 2 gehad.. Vanmorgen om half 8 weer.. De pijn was echt onuitstaanbaar, heb nog niet zoveel pijn gehad na de operatie.. Ik dacht dat ik alleen paracetamol en aperox had gekregen in het ziekenhuis, maar onder de operatie hebben ze me ook morfine gegeven.

Nu heb ik eigenlijk geen pijn, blijft toch raar. Het speelt dus eigenlijk alleen vooral 's nachts op. probeer al zo hoog mogelijk met mijn hoofd te liggen maar het helpt niet echt. Normaal gesproken slaap ik altijd op mijn buik , dat gaat nu niet zo goed dan komt er teveel druk op mijn kaken te staan.

Ik kan mijn kiezen iets op elkaar zetten, althans ik voel dat ze elkaar raken. :)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:26

Poeltje schreef:
Ik heb ook nog een week ibuprofen gebruikt toen ik thuis was.
Vooral voor het slapengaan.

Het eindresultaat duurt wel even, eerst moet je nog even als regenboog de dagen doorkomen. Was ook groen, later geel en zakte ook naar mijn nek. Ben wel benieuwd naa een foto!

naar een foto op dit moment ? :') of als de zwelling weg is?
Heb ook nog wel foto's van de dagen in het ziekenhuis, maar niet van toen de zwelling op z'n ergst was..

Ik zal als de zwelling weg is ook de voor-foto's aan de kaakchirurg vragen dan kan ik ze aan jullie laten zien..

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:08

@ Enniee, wat fijn dat je lekker thuis bent. Toch wel prettiger denk ik, lekker herstellen in je eigen omgeving! Wel supervervelend dat je vooral 's nachts zo'n last hebt.. En dat je daardoor zoveel slaap mist! Nu overdag helemaal geen pijn eigenlijk?? Hoe is het nu met het gevoel in je wangen en lip als ik vragen mag? Voel je daar alweer iets? En heb je al elastieken tussen de onder- en bovenkaak of komt dat later pas? Is de zwelling al wat afgenomen? Ik hoop het voor je, dan kan je ook eindelijk een beetje van het resultaat zien haha :)! Heb je nu ook nog erg last van die ontstoken kies?

@ Prairy, wat balen dat je een gaatje hebt zeg.. Niks aan! Heb je al een afspraak gemaakt? Wanneer mag de hyrax er ook alweer uit?

Ik ben afgelopen dinsdag bij de mondhygieniste geweest op advies van de ortho, met mijn tandvlees was het ook niet super gesteld. Nou ik heb het geweten, heb 45 min in die stoel gelegen en toen ik er vandaan kwam was mijn hele mond beurs. Ze heeft al het tandsteen verwijderd, ook wat om en tussen de blokjes zat en me met rubberen stokertjes tussen mijn tanden geragd, jemig wat een bloed. Ik moet nu iedere dag zelf die rubberen stokertjes tussen mijn tanden. Ik moet straks (14u) naar de kaakchirurg en daarna naar het pre operatief spreekuur met een verpleegkundige en anesthesist.. Ik ben benieuwd.. Zal zo nog even wat vragen op papier zetten want anders ben ik het al lang weer vergeten als ik daar ben. Ik moet wel bloed prikken vanmiddag en dat vind ik zo verschrikkelijk, ik schaam me er wel een beetje voor want er zijn natuurlijk veel ergere dingen, maar elke keer als ik een naald zie val ik bijna van mijn stokje. Woensdag moet ik naar de tandarts voor controle maar de mondhygieniste zei al dat ik gelukkig geen gaatjes had..

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:33

Succes bij de kaakchirurg en POS. Wat vervelend van je tandvlees, erg pijnlijk.. bloed het nu nog steeds of is dat snel weg?

In Mn lip heb ik gewoon een normaal gevoel, in Mn wangen voel ik vooral de zwelling die nog erg fors is.. in mijn kin voel ik wel iets maar kan niet uitleggen wat, een soort doof gevoel.. heb nog geen elastieken dat zal nog wel komen denk ik. Ik moet dinsdag weer naar de kaakchirurg dan horen we meer. Van mijn kies heb ik ook 's nachts meer last dan overdag, soms heel erg pijn en dan een tijdje weer niet..

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:29

Net weer terug geweest bij de kaakchirurg.. Hij was erg tevreden over de stand tijdens de operatie. De hechtingen in Mn wang zijn verwijderd en hij heeft t even schoongespoeld.. heb nu elastiekjes in Mn mond. Voor die ene kies wil hij een wortelpuntbehandeling doen.. Ik had heel weinig gebloed bij de kaakoperatie en hij dacht dus dat de zwelling maar klein zou zijn, door het vele nabloeden is ie heel groot geworden.. bij de kinoperatie juist andersom.

Hoe ging het gister nani?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:38

nani87 schreef:
@ Enniee, wat fijn dat je lekker thuis bent. Toch wel prettiger denk ik, lekker herstellen in je eigen omgeving! Wel supervervelend dat je vooral 's nachts zo'n last hebt.. En dat je daardoor zoveel slaap mist! Nu overdag helemaal geen pijn eigenlijk?? Hoe is het nu met het gevoel in je wangen en lip als ik vragen mag? Voel je daar alweer iets? En heb je al elastieken tussen de onder- en bovenkaak of komt dat later pas? Is de zwelling al wat afgenomen? Ik hoop het voor je, dan kan je ook eindelijk een beetje van het resultaat zien haha :)! Heb je nu ook nog erg last van die ontstoken kies?

@ Prairy, wat balen dat je een gaatje hebt zeg.. Niks aan! Heb je al een afspraak gemaakt? Wanneer mag de hyrax er ook alweer uit?

Ik ben afgelopen dinsdag bij de mondhygieniste geweest op advies van de ortho, met mijn tandvlees was het ook niet super gesteld. Nou ik heb het geweten, heb 45 min in die stoel gelegen en toen ik er vandaan kwam was mijn hele mond beurs. Ze heeft al het tandsteen verwijderd, ook wat om en tussen de blokjes zat en me met rubberen stokertjes tussen mijn tanden geragd, jemig wat een bloed. Ik moet nu iedere dag zelf die rubberen stokertjes tussen mijn tanden. Ik moet straks (14u) naar de kaakchirurg en daarna naar het pre operatief spreekuur met een verpleegkundige en anesthesist.. Ik ben benieuwd.. Zal zo nog even wat vragen op papier zetten want anders ben ik het al lang weer vergeten als ik daar ben. Ik moet wel bloed prikken vanmiddag en dat vind ik zo verschrikkelijk, ik schaam me er wel een beetje voor want er zijn natuurlijk veel ergere dingen, maar elke keer als ik een naald zie val ik bijna van mijn stokje. Woensdag moet ik naar de tandarts voor controle maar de mondhygieniste zei al dat ik gelukkig geen gaatjes had..

19 november mag de hyrax eruit. En nee, nog geen afspraken gemaakt, niet voor de tandarts en niet voor de mondhygieniste :o :')

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:54

@Prairy: bij mij hebben ze dat ook gedaan, een stuk bot tussen mn voortanden en neus weggehaald. Laat je goed voorlichten, want 1 van de gevolgen kan zijn dat je neusschotje scheef gaat staan, wat dan weer operatief veranderd moet worden. Bij mij was dat het geval, maar heb de neusoperatie niet door laten gaan, want je ziet er nu niks meer van (al was dat na de ingreep wel anders)
De rest van jullie meiden, heel veel succes met de nasleep van en de aanloop naar kullie operatie.

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:57

@Enniee. Fijn dat de kaakchirurg zo tevreden was. Is de zwelling al wat minder? Je hebt dus gelijk wel weer gevoel in je lip? Ik hoop dat ik dat ook heb.. je kin is alleen wel een apart gevoel? hoe voel je je nu?Hebben ze daar ook iets mee gedaan dan? Maandag is alles goed gegaan bij mij. Zelfs het bloed prikken ging goed haha.. nu wachten tot de operatie en in de tussentijd nog 1x naar de ortho. Ik moet me 7.15u melden op de dag van de operatie en dan ben ik als 2e aan de beurt. Kwart voor 9 ongeveer. Ik ben sinds gister begonnen met de arnica d6 druppels. Ik hoop dat dat de zwelling kan doen verminderen na de operatie en het herstel versnellen!

@prairy. 19 november dus. Dat is al bijna! Fijn zeg, en wat gaan ze dan doen?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:29

Heb een soort doof gevoel in mn kin. Die hebben ze inderdaad ook geopereerd (naar voren geschoven). Voel me nu wel weer een stukkie beter, maar alle tanden zijn erg gevoelig door die elastieken. En mijn onstoken kies gaat weer opspelen. Heb geen last meer in de kaken zelf, hoop dat dit zo blijft. De zwelling is wel minder maar nog steeds erg aanwezig, vooral links is de zwelling nog groot.

Jou operatie komt ook steeds dichterbij, spannend! :) Fijn dat je vroeg in de ochtend aan de beurt bent!

@Prairy; Dat is vast een lekker gevoel zonder dat ding, al weet ik nog steeds niet zo goed wat een hyrax is..

Zit nu lekker te smullen van een door mijn moeder gemaakte milkshake :D

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:39

Ohh lekker he enniee!!
Mijn dochter maakte voor mij een fruithapje :o dat ik altijd voor hun maakte toen ze klein waren, een uitgeperste sinasappel een liga en een banaan door elkaar!!!
Ik hoopte toendertijd altijd dat ze niet meer hoefden want dan at ik het op en nu maakten ze het voor mij :(:)
Nani87 en Prairy het gaat inderdaad opschieten voor jullie, spannend!!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:12

Ik ga Mn moeder naar de winkel sturen om liga en banaan te halen, kan ik dat papje ook proberen :)