[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:03

Ik vind nuvaring echt ideaal hoor, ik voel hem nooit zitten, zakt ook helemaal niet uit, alleen bij mss 1 of 2 standjes voel ik hem soms.
En idd, het zou heel wat geld uitsparen als ik 4 weken weg kon met 1 ring!

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:39

Ja, en in de bijsluiter staat letterlijk:
'Als de ring langer dan 3, maar max. 4 weken in de vagina is geweest dan is de werking van de ring niet verminderd. Als de ring langer dan 4 weken in de vagina is geweest kan de werking verminderd zijn en kunt u zwanger worden.

Dus het zou gewoon moeten kunnen lijkt me!

Overigens heb ik een bijsluiter én een rond boekje 'Nuvaring in het kort'. Nu ben ik dus met de ring op de eerste dag van mijn menstruatie begonnen. In het ronde boekje staat dat je dan de eerste 7 dagen nog niet beschermd bent. In de bijsluiter staat dat dat alleen maar geldt als je op dag 2 t/m 5 begint. Uhm..... Verward

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:56

Dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en extra bescherming gebruiken

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:38

Ik heb gebeld met Organon en het voorgelegd, als je op dag één van je menstruatie start ben je direct beschermd, start je op dag 2 t/m 5, dan nog niet. De bijsluiter bevat iets nieuwe info dan dat andere boekje, vandaar. Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:13

Aha. Had je gelijk niet kunnen vragen over die 4 weken tgo. 3? Knipoog Ik heb geen zin om het proefondervindelijk te testen eigenlijk...

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:14

even een update van mijn mirena-story....
Ik heb nu ruim 3 maanden de mirena en ben vorige week echt flink ongesteld geweest, verloor ook bloedstolsel, waar ik wel van schrok. Nu is het bloedverlies weer een stuk minder, maar heb wel voor de 2e keer sinds ik het spiraaltje heb een schimmelinfectie.. hiephoi.. ook heb ik nog regelmatig last van krampen en huidproblemen. Het is dus nog niet veel soeps..
Wie kan me een beetje moed inpraten ?
Wat ik trouwens ook raar vind, bij mijn koperspiraal ( die ik hiervoor had ) kon ik de touwtjes goed voelen, maar bij deze voel ik ze niet ?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:28

Zooo das idd wel minder... Wat zegt je HA ervan? (had bijna DA gezet doos die ik ben... Komt ervan als je net op Medisch hebt zitten lezen)

Stephtj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 16:36

Ik nam nu 2 maanden de Desorelle20, door die pil ben ik aangekomen aan men billen en heupen. Ik woog voordien 56 kg en nu weeg ik 61 kg. Ik voel dat ik verzwaard ben want ik geraak ik geen oude broek meer van me Boos!
Ik heb nu een andere pil gekregen van men huisarts, de Yasmin. Ik zit nu in men stopweek en mag dan beginnen met Yasmin. Zou ik die kilotjes er nog afkrijgen aan men heupen en benen ? Het is echt wel nodig hoor ! Bloos

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 18:14

gewoon veel gaan sporten, en gezond eten. Zou als ik jou was niet gaan lijnen, word je toch niet gelukkiger van. Zelf de yasmin niet gehad, maar mijn moeder wel... Zij is er niet van aangekomen voor zover ik heb meegekregen.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 18:19

Maakt het ook uit als je de pil na het eten inneemt?
Of maakt het niet uit wanneer op de dag je de pil slikt? Haha!

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:32

Nee, maakt niet uit. Ik zou het wel elke dag rond dezelfde tijd doen.

Nou, de Nuvaring bevalt me prima! Ik merk er niks van, ook niet bij het vrijen. Het is maar goed dat je een klokje erbij krijgt (of sms-jes, of stickertjes) anders zou je spontaan vergeten hem een keer weer uit te halen. Haha!

Blijft super zitten, geen enkel probleem. Kost eerder moeite hem juist úit te halen, maar ik heb al moeite met het in- en uitdoen van een mini-tampon, dus.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 00:00

Zabbie schreef:
even een update van mijn mirena-story....
Ik heb nu ruim 3 maanden de mirena en ben vorige week echt flink ongesteld geweest, verloor ook bloedstolsel, waar ik wel van schrok. Nu is het bloedverlies weer een stuk minder, maar heb wel voor de 2e keer sinds ik het spiraaltje heb een schimmelinfectie.. hiephoi.. ook heb ik nog regelmatig last van krampen en huidproblemen. Het is dus nog niet veel soeps..
Wie kan me een beetje moed inpraten ?
Wat ik trouwens ook raar vind, bij mijn koperspiraal ( die ik hiervoor had ) kon ik de touwtjes goed voelen, maar bij deze voel ik ze niet ?

Ik herken je verhaal helemaal eigenlijk. Ik hen nu sinds half juli het spiraaltje en jou verhaal gaat precies over mijn eerste 2 maanden. Maar nu al een tijd geen last meer gehad. De schimmelinfectie is ook gewoon over, het bloedverlies is eigenlijk niets en de krampen heb ik ook niet meer, in ieder geval niet van ongesteldeheid ofzo, hooguit heeeeel af en toe een keertje. Dus er is echt hoop, het gaat over. Gewoon wel even doorzetten.

Ik heb nog even een vraag aan de mensen met een spiraaltje. Weten jullie hoelang het duurt voordat het veilig is om zonder condoom te vrijen mbt zwanger worden. Ik hoorde dat het bij het koper spiraaltje 6maanden duurt of zo (fabel of waarheid??), maar hoelang duurt dat bij het hormoon spiraaltje?

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:32

Volgens de bijsluiter is het direct veilig. Ik heb ook niet meer met condoom gevreeen sinds ik het spiraaltje heb en ik ben nog niet zwanger (voor zover ik weet Knipoog ). En hij zit er inmiddels al ruim een half jaar erin.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:59

Oke... bedankt, want ik heb de bijsluiter niet mee terug gekregen Tong uitsteken ook totaal vergeten om er naar te vragen na het zetten...

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:04

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:15

Citaat:
Ik herken je verhaal helemaal eigenlijk. Ik hen nu sinds half juli het spiraaltje en jou verhaal gaat precies over mijn eerste 2 maanden. Maar nu al een tijd geen last meer gehad. De schimmelinfectie is ook gewoon over, het bloedverlies is eigenlijk niets en de krampen heb ik ook niet meer, in ieder geval niet van ongesteldeheid ofzo, hooguit heeeeel af en toe een keertje. Dus er is echt hoop, het gaat over. Gewoon wel even doorzetten.

Ja, ik weet dat ik nog even moet volhouden, maar het is allemaal erg vervelend omdat ik ook al tob met mijn nierziekte op het moment, ik kan dit soort problemen er gewoon niet bij hebben... snik snik
Mijn hele lichaam ligt overhoop en daar word ik niet vrolijk van...

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:27

kunnen die schimmelinfecties komen door de mirena/anticonceptie in het algemeen? is mij onbekend...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:29

Nee, volgens mij heeft het met je weerstand te maken. Als die wat minder is word je daar gevoeliger voor.

Mijn zus had ze op een gegeven moment ook vaak. Toen is ze dat spul gaan gebruiken om je vagina schoon te maken, sindsdien heeft ze eigenlijk geen last meer gehad. Misschien een tip?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:02

Wendy schreef:
Nee, volgens mij heeft het met je weerstand te maken. Als die wat minder is word je daar gevoeliger voor.

Mijn zus had ze op een gegeven moment ook vaak. Toen is ze dat spul gaan gebruiken om je vagina schoon te maken, sindsdien heeft ze eigenlijk geen last meer gehad. Misschien een tip?

Dat werd mij juist afgeraden... Alleen water gebruiken...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:59

Mijn moeder had ook heel vaak last van schimmelinfecties, maar sinds lactacyd hier bekend begon te worden is ze dat gaan gebruiken, en nu heeft ze nog zelden last! Wel alleen uitwendig trouwens, dus niet die spoelingen en weet ik het wat.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:03

Yessy schreef:
Mijn moeder had ook heel vaak last van schimmelinfecties, maar sinds lactacyd hier bekend begon te worden is ze dat gaan gebruiken, en nu heeft ze nog zelden last! Wel alleen uitwendig trouwens, dus niet die spoelingen en weet ik het wat.

inwendige spoelingen werken ook prima, maar dan wel met echt die speciale zeep erin anders is het echt heel slecht.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:17

misschien en beetje een late reactie, geen idee of jullie het er in dit topic al over gehad hebben, maar goed. in een ander topic dat op slot is gegaan was er een vraag over microgynon en rigevidon.
viewtopic.php?f=136&t=672265
het zit dus zo: het patent op microgynon is verlopen, en een andere fabrikant heeft dus rigevidon gemaakt. precies hetzelfde, alle hulpstoffen etc, maar veel goedkoper. Apotheken moete dat soort medicijnen omzetten naar de goedkopere versie, om de zorg een beetje betaalbaarder te houden. dat is ook zo met bijvoorbeeld prozac. alleen heeft de fabrikant van microgynon het nu net zo duur al de rigevidon gemaakt, zodat er nu gekozen kan worden. ik werk in een apotheek, en we mogen nu weer gewoon microgynon uitgeven, na twee maanden heftige discussies met vouwen die geen rigevidon wilden.
Even voor de duidelijkheid. het gaat hier niet om een b-merk medicijn: gewoon om hetzelfde product van een andere fabrikant die minder kosten heeft vanwege patenten en onderzoek. ik hoop dat het zo duidelijk is!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 23:07

Die Rigevidon is idd een pil in het rijtje van Microgynon en Stediril, maar de hulpstoffen verschillen. Een groot deel van de Rigevidon-gebruiksters kreeg last van klachten toen ze op dit merk waren over gegaan. Hier kun je ervaringen van Rigevidon en Microgynon lezen.

Ik had ook Rigevidon i.p.v. Stediril meegekregen, onder het mom van 'het is dezelfde'. Helaas kreeg ik bij twee van de drie strippen die ik had gebruikt last van doorbraakbloedingen.
Toen ik op 'Rigevidon' zocht bij Google, kwam ik dus te weten dat het puur en alleen om geld gaat. Wanneer apothekers Rigevidon meegeven, kunnen zij er meer aan verdienen (een 'spel' tussen fabrikant, apotheker en verzekering). Rigevidon werd wel vergoed terwijl ik voor Stediril een rekening kreeg. Ik ben met naar de apotheek teruggegaan en heb om mijn eigen pil gevraagd aangezien ik van Rigevidon klachten ondervond. Er werd mij wederom met een stalen gezicht verteld dat het dezelfde pil was... Raar dat ik dan wel klachten krijg. Gestoord Ik heb wel Stediril mee gekregen, en heb nu nergens meer last van. Klein detail: de prijs op het pakje Stediril was inmiddels alweer lager dan de prijs van de Rigevidon, dus het slaat echt compleet nergens op wat de apothekers uithalen.

Bovendien was ik zwaar verontwaardigd. Wie is de apotheker om míj, zonder mij van te voren in te lichten over de overgang op Rigevidon, deze pil te verstrekken. Wie weet had ik wel een allergie voor één van de hulpstoffen die in Rigevidon zit en niet in de Stediril...

Dit is een krantenartikel over Rigevidon:
Citaat:
’Apothekers liegen vrouwen voor over pil’

DEN HAAG –– Het hoofdbestuur van apothekersorganisatie KNMP heeft de leden gisteren opgeroepen om vrouwen beter voor te lichten over de nieuwe anticonceptiepil Rigevidon. Aanleiding is een waslijst van klachten van vrouwen die op internet getuigden van leugens en niet kloppende informatie door apothekers over het middel. Rigevidon kwam begin dit jaar op de markt als een zogenoemd generiek middel. Het is een alternatief voor de tweedegeneratiepillen Stediril 30 en Mycrogynon 30, die ongeveer 900.000 vrouwen gebruiken. De drie middelen bevatten dezelfde werkzame stoffen. Bij de introductie in januari was Rigevidon even de goedkoopste van de drie. In februari echter steeg het middel net als marktleider Mycrogynon 30 in prijs, terwijl Stediril 30 een stuk goedkoper werd. Nu is Stediril 30 het goedkoopste middel. Als alle ongeveer 900.000 pilgebruiksters op Stediril 30 zouden overstappen en bovendien voortaan voor een jaar pillen bij de apotheek halen, kunnen ze samen E 9 miljoen besparen. Desondanks blijven apothekers het relatief dure Rigevidon aanprijzen. Met succes. In zes maanden tijd veroverde de pil bijna 28 procent van de markt. Getuige de klachten op www.anticonceptiepil.nl, maar ook op andere internetfora, zoals dokters.nl, gebruikten apothekers echter aperte leugens. Zo zou Mycrogynon 30 niet meer bestaan, uit de handel zijn genomen, was Rigevidon ook nu nog het goedkoopste, was Stediril 30 duurder geworden en zou het niet meer vergoed worden. Apothekers krijgen voor het generieke medicijn een hogere marge, was de klacht. De KNMP zei in een reactie niets van deals met apothekers te weten. „Daar hebben wij geen zicht op”, zei bestuursvoorzitter Jos van Dalen. Hij heeft de leden wel gisteren op de prijsstijging gewezen. (ANP)

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:47

Moet je voor de nuvaring ook een recept bij je huisarts halen? En wat kosten ze?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 14:46

sweetheart schreef:
Wendy schreef:

Dat werd mij juist afgeraden... Alleen water gebruiken...

Klopt, maar daar ging het bij haar niet mee over. Het kwam elke keer weer terug. Tsja, dan probeer je eens wat he?