GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 20:47

Deertje; vervelend zeg dat je honger ineens terug is! Ik kwam online als afbouw-tip ook nog tegen om ipv een lagere dosis te spuiten meer tijd tussen de doses te laten (dus ipv iedere 7 dagen, na 8 dagen, daarna 9 etc.). Wellicht dat dat beter voor je werkt?

mnka; wat verschrikkelijk zuur dat je er zo'n last van krijgt, maagontsteking is ook niet wat je wil. Werkt ook om af te vallen, maar niet echt de bedoeling :=

Thanks for sharing Dees! Jij hebt nu Mounjaro toch?

Ik heb net mijn 2e spuit Mounjaro gezet. De eerste week is me zó enorm meegevallen. Ik was enorm bang voor bijwerkingen, maar afgezien van af en toe een beetje flauw voelen en constante dorst heb ik eigenlijk nergens last van. Ik vind het vooral een hele bizarre ervaring om niet constant met eten bezig te zijn en trek te hebben. Toen ik gisteren in de Kruidvat was en langs de chocolade liep heb ik er echt geen moment over nagedacht om iets mee te nemen. Heb ook die 'dopamine rush' niet meer die ik had als ik iets lekkers at. Vind mijn eten nu 'wel lekker', maar daar blijft het ook bij.
Ik merk weinig verschil in mijn hongergevoel, had de eerste dagen echt totaal geen trek, vandaag iets meer maar ook niet dramatisch. Hoop dat dat zo blijft en dat ik gewoon op de 2,5mg kan blijven zitten :=
Ik ben nu in 1 week precies 1kg kwijt, valt me ergens een beetje tegen want ik eet 1300-1400kcal op een dag en kom van de 105,8kg, maar het begin is gemaakt :)

opisop_shop

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 20:52

Ik kwam van hoger en was de eerste week ook -1 kilo.
Komt goed hoor.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 21:16

mnka schreef:
Hier besloten om na twee weken te stoppen met Ozempic. Sinds afgelopen donderdag echt enorme pijn in mijn buik en heel erg opgeblazen. 4kg eraf omdat ik niks kon eten vanwege de pijn. Vandaag zou weer prikdag zijn, maar durf het even niet aan -O-

Het gaat gelukkig nu veel beter en de pijn is ook weg. Maar geen zin om dit nog een keer mee te moeten maken

Ik heb vorige week ook een virusje gehad met ontzettend maagpijn, misselijk en beroerd. Opgeblazen ook.
Heeft 2 dagen geduurd en trok toen weg. Prikken waren niet de aanleiding. Snap je gedachtegang en voorzichtigheid, maar wilde het het je in ieder geval zeggen. :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 21:23

Hoii! Ik sluit me even aan. Ik ben geen over-eter, meer een verkeerde eter... Ik ben gek op kaas en suikers en groenten komen langzaamaan steeds meer binnen sluipen.

Ik heb in zekere zin controle over mijn gewicht, als in: Ik eet niet teveel qua massa of frequentie, wel qua soort eten. Ik weeg ruim teveel om op een paard te kruipen, maar mijn gewicht vermindert heel langzaam maar zeker.

Tot hoeverre zou iemand zoals ik baat hebben bij Ozempec? Voor mijn gevoel kom ik nameliijk helemaal niet in aanmerking. Wat ik wil is mijn proces aanzienlijk versnellen, een nieuwe baseline te zetten en vanaf dat punt mijn goede gewoonten versterken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 21:47

Xyris schreef:
Hoii! Ik sluit me even aan. Ik ben geen over-eter, meer een verkeerde eter... Ik ben gek op kaas en suikers en groenten komen langzaamaan steeds meer binnen sluipen.

Ik heb in zekere zin controle over mijn gewicht, als in: Ik eet niet teveel qua massa of frequentie, wel qua soort eten. Ik weeg ruim teveel om op een paard te kruipen, maar mijn gewicht vermindert heel langzaam maar zeker.

Tot hoeverre zou iemand zoals ik baat hebben bij Ozempec? Voor mijn gevoel kom ik nameliijk helemaal niet in aanmerking. Wat ik wil is mijn proces aanzienlijk versnellen, een nieuwe baseline te zetten en vanaf dat punt mijn goede gewoonten versterken.

Je zou zeker baat kunnen hebben bij Ozempic. Het geeft je de kans om andere gewoonten aan te leren. Je trek in suikers en kaas zal verdwijnen/veel minder worden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 23:34

mnka schreef:
Ja ben bij de huisarts geweest. Die zegt ook stoppen, ik zat op 0.25 en schijnbaar ben ik er best gevoelig voor. Die dacht aan een maagontsteking, schijnbaar is dit een veel voorkomende bijwerking. Heb omeprazole meegekregen, gelukkig gaat het al een stuk beter.

Wil jullie natuurlijk niet bang maken, maar wees voorzichtig als je veel trek hebt :o . Ik had ook last van foodnoise en toen iets vettigs gegeten. Wat mijn maag heel erg heeft geïrriteerd, met de vertraagde leging die je krijgt.

Mer1980 wauw wat netjes!

De buikpijn/darmklachten komen ook vaak van obstipatie, wat vaak verergert wordt door onvoldoende drinken.
Dan gaat het vaak met extra aandacht voor vochtintake en laxeermiddel erbij een heel stuk beter.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 23:54

Gomir: daar zeg je wat. Ik heb ooit 's avonds laat met enorme pijn in mijn buik bij de huisartsenpost gezeten. Ze wilde eerst testen of ik zwanger was omdat mn buik zo opgezet was _O- en toen dat niet bleek te zijn dachten ze aan een maagzweer (hoewel ik geen enkel symptoom had behalve pijn). Heb zelfs nog bloed geprikt. Nou, niks gevonden verder en naar huis gestuurd met pijnstillers. Volgende dag kon ik gelukkig bij mijn huisarts terecht, die drukte 1x op mijn buik en zei; je zit verstopt _O- laxeermiddel gekregen en klaar, opgelost haha.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 23:59

Vanillia schreef:
:=
Ik ben nu in 1 week precies 1kg kwijt, valt me ergens een beetje tegen want ik eet 1300-1400kcal op een dag en kom van de 105,8kg, maar het begin is gemaakt :)

1kg is helemaal geweldig.

1 kilo vet is zo ongeveer 7000 kcal. Dus je moet 7000 kcal minder eten dan je nodig hebt om 1 kilo vet af te vallen.
Dus je bent echt super bezig.
Sommige mensen vallen veel vocht af de eerste weken, dat voelt uiteraard heel lekker als je de weegschaal bekijkt maar het gaat erom dat je vet verliest.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 10:39

Lief Eleeke, dankjewel!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 11:23

Mnka: misschien kan je het nog een keer proberen en dan beter letten op wat je eet? Proteïne, veel water etc?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 12:53

Vanillia schreef:
Lief Eleeke, dankjewel!

Soms moet je lichaam ook even wennen en omschakelen. In het algemeen met afvallen. En misschien had je op weegdag veel vocht.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:06

@vanillia 1 kg is toch echt een heel erg mooi resultaat!! Wat jammer dat je je er teleurgesteld over voelt.

Ik eet maar 1250 kcal op dagen dat ik niet sport, omdat ik anders uberhaupt niet afval. Op dagen dat ik wel sport zo'n 1400 kcal. Ik val zo tussen de 0.4 en 0.8 kg af met Ozempic. Met die 0.8 ben ik al ongelooflijk blij ;-)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:22

Koekie73 schreef:
@vanillia 1 kg is toch echt een heel erg mooi resultaat!! Wat jammer dat je je er teleurgesteld over voelt.

Ik eet maar 1250 kcal op dagen dat ik niet sport, omdat ik anders uberhaupt niet afval. Op dagen dat ik wel sport zo'n 1400 kcal. Ik val zo tussen de 0.4 en 0.8 kg af met Ozempic. Met die 0.8 ben ik al ongelooflijk blij ;-)

Dat is ook mijn gemiddelde per week. Prima toch?
Ik tel geen calorieën trouwens. Ene dag eet ik meer dan de andere dag maar ik ga niet tellen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:24

Ik tel ook niet. Ik eet gewoon gezond en weinig.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:48

Ik tel ook geen calorieën, denk echt niet dat ik teveel eet. Deze week is het wel taai hoor. Getal op de weegschaal stagneert even, dan zie je dat het echt geen magie is die prikken, maar hard werken. Ik eet niet verkeerd, maar mijn vezels en eiwitten blijven wat achter en meteen dus dit O:)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 14:00

Ik eet alles ik heb na 3 jaar als konijn de handdoek in de ring gegooid, mijn keuzes zijn meestal gezond maar ik kan prima genieten van mijn wijntje en een stukje taart alleen eet ik gewoon echt veel minder dan eerst en snaaien is beperkt tot 1 of 2 hapjes van iets. Maar hou echt verder NERGENS meer rekening mee dat heeft mij echt mijn geluk gekost. Ik val ook tussen de 0,5 en 0,8 kg af per week. Het is niet alleen het honger gevoel he wat het doet, het laat je darmen ook beter functioneren je hele lichaam gaat beter functioneren. Tuurlijk je moet gezond (er) leven, maar dit werkt ook als je het niet doet, al mag je dat niet zeggen want dan wordt je keihard veroordeeld, maar feit is gewoon dat deze medicatie het je een stuk makkelijker maakt en dat is prima, voor mij in ieder geval wel na zoveel jaren struggelen.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 16:25

Wat heerlijk @Mer1980! Ik tel ook geen calorieën. Wel 2 keer gedaan en daar ook goed mee afgevallen, maar wat een gedoe. Ik eet nu ook gewoon minder en weinig tussendoortjes. En net als die 2 keren dat ik flink afgevallen ben let ik erop om veel groenten te eten, fruit, peulvruchten, volkorengranen, noten en zaden. Maar ik merk ook dat Ozempic meer doet. Mijn enkels zijn weer slank en mijn opvliegers zijn vrijwel verdwenen! Zo fijn dit.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:49

Gisteravond gebeurde er iets verdrietigs wat flink nadreunt. Geen snaai gedrag nu. Dank u , lief spuitje. (Normaal gesproken vreet ik me dan vol ).

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:55

rien10 schreef:
Gisteravond gebeurde er iets verdrietigs wat flink nadreunt. Geen snaai gedrag nu. Dank u , lief spuitje. (Normaal gesproken vreet ik me dan vol ).

In ieder geval wel dikke knuffel :knuffel:

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:56

Dat is dan een geluk bij een ongeluk rien, anders zat je daar ook nog mee. Knuffel

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 20:06

opisop_shop schreef:
Dat is dan een geluk bij een ongeluk rien, anders zat je daar ook nog mee. Knuffel

Yep. Zo zie ik het ook. Ik hoef niet boos te zijn op mezelf omdat….(vreten, drinken)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 21:22

Wat een fijne (bij)werkingen lees ik hier zeg, behalve dan de buikpijn van iemand. Ik heb vanochtend het telefonisch contact gehad en dat vond ik toch wel bijzonder. 2 minuten en 40 seconden, precies de vragen die je online al invult. Hopelijk snel de spuiten in huis en volgende week starten :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:11

Jippie! Ik ga weer naar beneden.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 14:57

Ik ben nu bijna 9 weken bezig en ook bijna 9 kilo kwijt. Ik kan het nu ook echt zien.
Ik ben van een BMI van 31,6 naar een BMI van 27,9 gegaan. Nog 8 kilo voor een gezond BMI, maar we gaan voor de 10 kilo er nog af.

Met mijn stoelgang gaat het de afgelopen weken gelukkig goed (lees: vanzelf), dus geen laxeertabletten nodig gehad.
Ik ga woensdag ophogen naar 5 mg (na 2,5 eerst 3,75 gespoten).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 15:25

Setteli schreef:
Ik ben nu bijna 9 weken bezig en ook bijna 9 kilo kwijt. Ik kan het nu ook echt zien.
Ik ben van een BMI van 31,6 naar een BMI van 27,9 gegaan. Nog 8 kilo voor een gezond BMI, maar we gaan voor de 10 kilo er nog af.

Met mijn stoelgang gaat het de afgelopen weken gelukkig goed (lees: vanzelf), dus geen laxeertabletten nodig gehad.
Ik ga woensdag ophogen naar 5 mg (na 2,5 eerst 3,75 gespoten).

Zo dat is netjes zeg! Top.