Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 09:41

Wat een nare ervaring Naomi! Blijf vooral bij jezelf en je eigen gevoel :knuffel:

Hier afgelopen woensdag controle gehad van de verloskundige en haar stagiaire. We hadden de afspraak gebruikt om de exit strategie te bespreken en samen besloten een poging te doen tot strippen (als al die voor weeën iig de baarmoedermond een klein beetje klaar voor de bevalling had gemaakt). Er was minstens 2 cm ontsluiting en met een beetje moeite kon de verloskundige een poging doen tot strippen. Ze zei wel al verwacht er niet te veel van want ik krijg niet direct de reactie die ik bij een strip poging wil voelen. Gedurende dag kwam er langzaam wat bloeding op gang maar verder weinig bijzonders. Nog geprobeerd te koken voor mijn man en zoon. Toen begon ik te merken dat ik mijn hoofd er niet bij kon houden en mijn buik vervelend begon te voelen. Toen eenmaal het eten klaar was wilde ik al niet meer eten en mezelf even terug trekken. Mijn man had toen al een vermoeden van wat ging komen maar ik was totaal niet meer bezig met de strip poging van die ochtend. Ik was op knieën en handen op bed gaan liggen met een stapel kussens een kruik onder mijn buik en een deken over me heen. En ineens na al die voor weeën voelde ik eindelijk dat ene gevoel waarvan ik direct wist dit is een ontsluitingswee. Dus meteen als hoopje vrouw met kussens en dekens mijn man gebeld beneden. De oppas voor Aaron ingeschakeld. En in overleg met mijn man ook maar meteen de verloskundige gebeld rond 18:00. Die had blijkbaar maar een paar woorden en 1 wee nodig om meteen in de auto te stappen. En na zo’n 2 uur ontsluiten en 10 minuten persen werd ons meisje als een giraffe (niet mijn woorden maar ik zat nog steeds in een table top positie dus voor mijn man zag het eruit als een giraffe bevalling :') ) de wereld in gelanceerd. Volgens mij moet het sowieso een grappig beeld zijn geweest want ik lag met mijn hoofd naar de muur en achter me stonden 4 dames en mijn man te kijken/handelen waar nodig. Mijn man zei dat het een gezellig thee kransje was. Na een best wel negatieve ervaring met de eerste bevalling van mijn zoon heb ik het enorm helend ervaren om nu met zo veel positieve gedachtes te kunnen bevallen. Dat gun ik de mama’s to-be hier ook allemaal.

Onze zoon heeft meteen zijn baby zusje kunnen ontmoeten want die was nog thuis. Sterker nog die heeft zelfs met een paar weeën geholpen om op te vangen (nooit verwacht dat het chill zou zijn om een body slam op mijn rug te krijgen van een peuter tijdens de wee). Die heeft ook meteen de verloskundigen en kraamverzorgsters uitgebreid verteld over baby zusje <3 hij is helemaal trots.

Al met al een fantastische start van het leven van onze Mayra Emily. Nu ben ik alleen een beetje bang voor de kraamperiode aangezien ik de vorige keer met een post partum depressie heb gelopen.

Jolliegirl

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:44

Wat wen prachtige bevalling!! gefeliciteerd!
Maak je niet op voorhand zorgen over de kraamtijd, ga er nuchter in zoals je de bevalling ook bent in gegaan

Geniet ervan!

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:28

Wat een fijne bevalling Renee! Gefeliciteerd met jullie dochter. Hopelijk kun je genieten van de kraamperiode :o

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:38

Wat een fijne bevalling Renee, gefeliciteerd met je dochter <3 Hopelijk kun je genieten van de kraamtijd.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:40

Gefeliciteerd Renee! <3

Hier op het einde maar ben er ook wel echt klaar mee :) hopelijk meldt ze zich snel!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 12:37

Gefeliciteerd Renee! Heel fijn!

En Naomi, zeker niet fijn op deze manier....

De kans is groot dat ik ook ingeleid "moet" gaan worden. Baby werd eerst groot geschat, maar is nu aan het afbuigen qua groei. Advies is in week 38 iig te gaan strippen, en liefst voor week 39 in te gaan leiden.... Was voor mij ook even een "klap" omdat mijn vorige bevalling ook helemaal niet liep zoals ik wilde/hoopte (en tuurlijk, zo gaat het nooit, maar kost even wat verwerkingstijd als het echt heeeel anders gaat). Tuurlijk zou het prima kunnen dat baby zich sowieso eerder meld dan dat de inleiding is, maar dan nog... En verloskundige zei meteen; het is ons advies uiteraard ben je niks verplicht! Maar je wil niet achteraf horen/merken ooh oeps we hadden beter 2 weken eerder kunnen laten bevallen..... Als de baby's geen reserves meer heeft en tijdens de bevalling in nood komt ben je natuurlijk verder van huis :(

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:15

Gefeliciteerd Renee *\o/* Fijn dat alles zo relaxt is verlopen

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 15:02

Renee gefeliciteerd!!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 16:30

Proficiat Renee! Klinkt als een mooie bevalling <3

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:31

Wat fijn om te horen dat het zo positief was Renee! Gefeliciteerd met jullie dochter <3

@iirrssjjee balen zeg! Hopen dat de baby zich alsnog zelf aandient.

Hier vandaag weer controle gehad in het ziekenhuis. Bloeddruk weer hoog door de stress daar helaas ;(
Bij de verpleegkundige onze ervaring van vrijdag aangegeven en zij is het met de verloskundige en gynaecoloog gaan bespreken voor ons. Daarna een goed gesprek gehad met de mannelijke verloskundige. Eerst dacht ik hmm niet fijn een man, maar hij nam echt uitgebreid de tijd om alles te bespreken waardoor het wel heel prettig voelde.
Helaas wel medisch geworden door de bloeddruk, daar baal ik wel echt van.
Maar daar ook goed over kunnen praten, ballonnetje naar dinsdag verplaatst en woensdag inleiden. Advies was eerder ivm de bloeddruk, maar ik weet dat deze thuis goed is (bloeddrukmeter van de praktijk thuis) en bloed, urine en hartslag baby waren helemaal prima (waardes van donderdag, vrijdag en vandaag waren vrijwel gelijk) dus wij durven daarmee dat risico wel te nemen. Iets meer wentijd aan moeten bevallen in het ziekenhuis (eerst was er nog de hoop dat het vandaag zou beginnen en het daarmee toch thuis zou kunnen).
Morgenochtend nog een keer voetreflexmassage (vandaag ook gehad) en daarna in het ziekenhuis weer een ctg ter controle. Hopen dat het toch vanzelf begint, dan is het wel ziekenhuis maar in ieder geval zonder inleiding. Ik merk wel dat ik er echt heel erg tegenop zie dat het vreemde verloskundigen zijn (en tot nu toe zijn ze allemaal heel lief, maar toch anders dan één van de vier van eigen praktijk) en ik voel me gewoon niet op m'n gemak in het ziekenhuis.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 23:23

Lieverd... Het is nog altijd helemaal jouw keus waar jij bevalt.
Je bent niet verplicht medisch.

Als jij dit niet wilt kan je gewoon thuis bevallen.

Alleen raad ik wel aan om echt de risico's goed te analyseren.

Maar wat ik wil aangeven is dat niemand jou kan verplichten in het ziekenhuis te bevallen.

Vind het echt heel rot voor je dat het niet zo gaat zoals je gehoopt had. Hopelijk vind je de rust en beval je alsnog spontaan. Zeker als het enkel om jouw bloeddruk gaat die thuis gewoon dikke prima is....

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 06:37

Is er een mogelijkheid dat er een voor jou bekende verloskundige erbij gaat zijn in het ziekenhuis? Sommige verpleegkundigen kunnen/willen daar tijd voor maken. Misschien niet de hele bevalling maar juist in de startende fase zodat je in de goede flow komt of juist aan op het heetste stuk van de bevalling om je daar doorheen te loodsen. Die verloskundige is dan misschien niet degene die je medisch behandelt maar weet wel hoe de communicatie etc voor jou het beste kan verlopen. Een soort van fysiek filter en steunpunt.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:01

Lief jullie berichtjes! Maar er is hier een samenwerkingsverband tussen verloskundigen en ziekenhuis en daarin is de afspraak gemaakt dat iemand met een hoge bloeddruk overgedragen wordt, dus dat staat vast. De verloskundige van het ziekenhuis heeft daar gisteren m'n eigen verloskundige voor gebeld op speaker met mij erbij en zij zei inderdaad dat ze dan moet. Vanochtend thuis weer een bloeddruk van 120/79 dus dat is vooral balen.
En er is een ware babyboom gaande hier blijkbaar dus helaas kan eigen verloskundige niet mee. Heb wel m'n autismecoach gesproken gisteren en die heeft allerlei tips gegeven, ook voor m'n vriend dus dat is wel heel fijn. Nou moet ik zeggen dat m'n vriend sowieso heel goed voor me opkomt in het ziekenhuis, dus dat is erg fijn :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:05

Ik zal maar niet reageren hoe ik wil reageren. Soms moet ik leren mn mond te houden in situaties waar je weinig over te zeggen hebt.

Vind het vooral heel rot voor jou!
En ik wens je echt een prachtige ervaring toe. Blijf praten vooral..blijf je grenzen aangeven. Als jij niét ingeleid wil worden mogen ze dit niet. Neem je tijd en ruimte, licht eventuele hulp of partner in betreft wat je wel en niet wilt, zij kunnen het voor je opnemen in the heat of the moment.

Je kunt het!!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:12

Heel veel succes Naomi, lastig dat het niet gaat zoals je in je hoofd had, zeker met autisme. Hopelijk heb je toch een mooie bevalling.

Ik denk dat het inderdaad goed is om met je partner heel duidelijk je grenzen te bespreken, heb ik ook gedaan. Ik vind het bijvoorbeeld heel belangrijk dat ze aankondigen voor ze iets gaan doen en het liefst kort uitleggen. Dat weet hij, dus hij kan dat verwoorden als mij dat minder goed lukt.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:23

Vervelend voor je, Naomi. Zeker met het verschil tussen daar meten en thuis meten, wel heel erg fijn dat jouw vriend zo goed is in voor jou opkomen, dat je echt hem kunt vertrouwen als jullie samen in het ziekenhuis zijn.
Luister goed naar je eigen gevoel, maar het klinkt alsof je binnen de huidige situatie -die niet is wat je wil- je uiterste best aan het doen bent om je goed mentaal voor te bereiden, goed bezig!

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:49

Bedankt voor jullie lieve berichtjes! <3

Tijdens het eten vanavond had ik even een kleine meltdown en heeft m'n vriend onze eigen verloskundigenpraktijk gebeld. M'n favo verloskundige had dienst en daar hebben we een heel fijn gesprek mee gehad. Zij gaat morgenochtend contact opnemen met het ziekenhuis zodat woensdagochtend voor het inleiden nog het bevalplan besproken kan worden met de dienstdoende verloskundige en ze vast kan ontfutselen wie er dienst hebben. Ze gaf aan dat ze een aantal verloskundigen inschat als mensen waar ik wel een klik mee kan hebben en die ook snappen hoe ze met autisme om moeten gaan. Daarnaast heeft ze zelf woensdag dienst en gaat ze proberen langs te komen als het niet te druk is.
Ook gaat ze iets met de feedback doen, tijdens de rondleiding in het ziekenhuis en de online voorlichtingsavond heeft het ziekenhuis namelijk behoorlijk gepromoot dat ze een verloskamer hebben waar een bevalbad in kan. Nou vertelde de klinisch verloskundige gisteren dat vrijwel niemand van hen badbevalling doet (en een deel zelfs ook baarkruk weigert). Snap ik volledig want is zwaar voor je lijf, maar promoot het dan niet. Daar was ze het helemaal mee eens en ze gaat dus ook meteen even vissen hoe de verloskundige die woensdag dienst heeft erin staat.

Ook bood ze aan dat ik nog mocht wisselen van ziekenhuis (ze hebben een samenwerking met 3 ziekenhuizen in de buurt hier) maar dat raadde ze zelf eigenlijk al af voor mij omdat het dan ook nog een volledig nieuwe omgeving is. Daar geef ik haar helemaal gelijk in dus we blijven toch bij deze. Echt heel fijn dat het zo opgepakt wordt door m'n eigen praktijk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:58

Dat vind ik toch wel fijn te horen voor je!

Hier waren vandaag alle controles weer goed.
Bevalbad is ook thuis inmiddels, die gaan we het weekend even opzetten om uit te proberen hoe het werkt.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 23:51

Jeetje wat een verandering voor jou ineens Naomi. Kan mij voorstellen dat je daar even de tijd voor nodig hebt om aan te wennen (zelfs voor iemand (lees: mij) zonder autisme is dat al lastig..)
Gelukkig is er goede communicatie tussen het ziekenhuis en jouw verloskundige. Ik hoop dat het een mooie, fijne ervaring voor jou mag gaan zijn!

Renee; gefeliciteerd met jullie dochter! <3

Jolliegirl een goede controle gehad, fijn! En voorbereidingen voor de bevalling in volle gang.

Hier is ook een behoorlijke verandering gaande geweest.
Zaterdagavond zijn mijn vliezen gebroken. We waren op een verjaardag en ik had ineens het gevoel dat ik in mijn broek stond te plassen. Zo gênant, maar volgens mij had ik het redelijk kunnen verdoezelen onder mijn langere jasje dat ik aan had. Gauw naar de wc en ja hoor... Dit was overduidelijk geen urine :+
De verloskundige kwam langs en stuurde ons door naar het ziekenhuis, omdat ik nog maar op 34 weken zwangerschap zit.
De schrik zat er bij ons beiden goed in. Zaterdag heb ik daarom ook geen oog dicht gedaan. Ik zat vol adrenaline. Vannacht had ik redelijk geslapen. Ondanks een kleine emotionele inzinking. Er gingen ineens zoveel gedachten, zorgen en verschillende gevoelens door mij heen. Ik moet ook echt even schakelen dat mijn bevalling en überhaupt mijn verlof (die nog niet eens begonnen was) er nu heel anders uit gaan zien.

Ondertussen breng ik al 2 dagen door in het ziekenhuis. Het is nu afwachten tot ons kind zich aan gaat kondigen. Als ik het red tot de 37 weken, gaan ze inleiden. Ik heb alleen zelfs zo'n idee dat ik die 37 weken ook niet ga halen.

Vanmiddag stond er een groeiecho op het programma. Na de meting kwam de conclusie dat ons kindje toch wel wat aan de te kleine kant is. Ze werd nu op 1900 gram geschat. De verloskundige zei wel meteen dat niet perse zo hoeft te zijn. Dit apparaat waarmee ze meten is al wat verouderd en daardoor niet altijd accuraat. Deze week wil ze een nieuwe meting doen, maar dan op de poli.

Zo, zijn jullie even op de hoogte van de situatie hier. Ik heb het inmiddels een plekje kunnen geven.
Als alles rustig blijft, mag ik morgen een paar uurtjes naar huis.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 01:20

Och jeetje..heftig.
Krijg je weeenremmers of zijn die nog niet nodig?
Je vruchtwater vult zichzelf wel weer, dat is het probleem vaak niet.

Heel veel succes!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 07:32

Fijn dat de verloskundige het zo oppakt Naomi kan me voorstellen dat dat al een stukje rust bij je gaat geven. Goed ook dat jullie gebeld hebben hierover.

Simone je bent de beste broedmachine die je kindje kan hebben nu! Elke dag extra in de buik is er eentje :knuffel:

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:29

Jolliegirl: Dat is niet nodig, want er zijn tot nu toe nog geen weeën geweest. Mocht dat wel gaan beginnen, laten ze het gewoon gaan.
Waarschijnlijk is mijn kleine sportieveling iets te fanatiek geweest met zijn/haar aquarobics oid :')
Het kan zijn dat hijzij zelf een scheurtje heeft veroorzaakt, maar nog niet klaar is voor het leven buiten de baarmoeder

Renee; Elke dag is zeker even een klein vreugdedansje waard <3

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:00

Lijkt me spannend!
Het klinkt alsof je er fijn nuchter over bent <3

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:55

Inmiddels wel weer :+

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:58

Wat fijn dat je verloskundige het zo oppakt Naomi! Ondanks alles hoop ik dat je binnenkort een fijne bevalling hebt.

Wat enorm schrikken Simone! Fijn dat je er nuchter over bent. Ik wist niet eens dat je zo lang kan wachten als de vliezen eenmaal gebroken zijn. Hopelijk houdt de kleine sporter het nog even vol. Moet je lang in het ziekenhuis blijven?