Ik ben transgender

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:14

Ik geloof ook niet dat er artsten zijn die aan een lichamelijk transitieproces voor 4-jarigen meewerken. Volgens mijn informatie zou dat diverse uitwerkingen hebben die niemand wil: het remmen van de groei, het afnemen van botdichtheid, een vervroegde of helemaal niet plaatsvindende puberteit,...

Bovendien zie je op die leeftijd het verschil tussen jongens en meisjes sowieso niet, afgezien van wat er in de broek zit. Dus een jongetje uiterlijk als meisje laten doorgaan of andersom is op die leeftijd helemaal geen probleem.

Wat ik wél weet: sommige kinderen zeggen al vanaf dat ze kunnen spreken dat ze geen jongetje/meisje zijn. Dat ze geen piemeltje willen hebben (en zitten dan met een schaar te klooien! %) ), jurkjes willen dragen,.., Het is alleen maar goed als ouders in die situatie naar hun kind luisteren, het au serieux nemen en professionele begeleiding zoeken.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:17

In Nederland zijn er ook voorleesmiddagen voor kinderen door dragqueens.

Ik zie daar echt het probleem niet van in.

Mijn kinderen zijn denk ik best wel stads, ze gaan elk jaar mee naar Pride, gaan mee met m'n bestie naar zijn atelier middenin de hoerenbuurt en het zijn volgens mij gewone niet- verknipte koters. Ze groeien niet zo beperkt op als ik in mijn VVD dorp vroeger.

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:37

Ik ben al een hele tijd stille meelezer, maar nu dat andere topic er is wil ik jullie ook even supporten. :P ik vind dit altijd een supermooi en liefdevol topic om in mee te lezen.

Zelf werk ik als behandelaar van jongeren met autisme bij een grote ggz instelling en komen wij ook veel gendervragen tegen. Ik ben zelf al 1,5 jaar heel nauw betrokken bij een casus met een transvrouw die uit een traditioneel islamitisch gezin komt, heel heftig en ingewikkeld. Ook heftig vond ik dat ook binnen de ggz mensen hun eigen referentiekader niet los konden laten en er hierdoor grote meningsverschillen ontstonden. Vandaar dat ik me binnen de instelling en locatie hard heb gemaakt voor een ‘genderwerkgroep’ om iedereen wat bewuster te maken op dit gebied. :)

Nogmaals dus heel interessant om hier mee te lezen!

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:48

Er zijn wel sociale transities (dus niet medisch) vanaf de leeftijd van 3 jaar. Ik denk zeker dat het belangrijk is om er een oog op te houden of dat uit de ouder of uit het kind komt.
Helaas zijn er namelijk toch ook erg veel ouders die graag een „special snowflake“ willen hebben en dan moet je wat als je kind verder heel gemiddeld is.
Net als van die ouders die hun kind een afwijking aanpraten of die amerikaanse praktijken met die mode shows waar kleuters als barbie door het land gesleurd worden.

Ik zie dat als de taak van de transgender community om daar ook tegen uit te spreken zodat helder blijft waar men voor staat.
Dat is voor mij hetzelfde als kerkgemeenschappen zich actief uitspreken tegen sekte gedrag waar kinderen door beschadigd kunnen worden.

Sintara

Berichten: 7523
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:05

Ja precies, dat bedoel ik. Niemand, ook trans mensen vinden het echt niet de bedoeling om kinderen van 4 aan hormonen of geslachtsoperaties te zetten.

Dat gebeurt ook niet, maar mensen zijn er erg bang voor. Er gaan wilde verhalen rond op internet en fox news. En dat snap ik, en daarop kun je dus best zeggen dat ze gelijk hebben dat dat niet moet gebeuren :j. Laat ze gewoon de kleren en voornaamwoorden gebruiken die ze op dat moment willen, laat ze misschien praten met een kinderpsych en daar kan het wel zon beetje bij blijven denk ik :o

Dat kinderen gemanipuleerd worden om als trans door het leven te gaan vind ik ook niet okee. Voor hun ontwikkeling lijkt het me wél heel goed als ze weten dat er mensen zijn die zichzelf als een ander geslacht voelen, open educatie is belangrijk. En ik kan me voorstellen dat er dan kinderen zijn die het eens gaan 'uitproberen' zonder dat ze het zijn, daar is ook niks mis mee

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:31

Je moet ook Amerika niet als „zie je wel“ voorbeeld zien denk ik. Er zijn geheid groeperingen in Amerika die hun (financiele) voordeel halen uit onzekere jeugd. Daar twijfel ik geen moment over.

Net als er nu actief afslank medicatie aan minderjarigen uit minderbedeelde gezinnen voorgeschreven wordt. Die kinderen kunnen niet meer zonder aangezien ze nooit geleerd hebben hoe gezond te eten en de ouders storten erdoor nog verder in armoede. Dat is in feite pure misdaad.

Dat gebeurd gegarandeerd ook in de transgender wereld waarbij op kinderen ingepraat wordt zonder de ouders te informeren. Maar wij wonen niet in Amerika.

vikawiek

Berichten: 1556
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:07

In elk land waar je legaal in transitie kan gaan (er zijn landen die geen medische transitie vanuit het ziekenhuis bieden. Daar ben je afhankelijk van niet gereguleerde hormonen en operaties) moet je 18 zijn om geopereerd te worden. Als er kinderen bij het Vumc komen dan volgt net als bij iedereen het psychologische traject en alle medische testen, en als dat allemaal goed is mogen ze vlak voor de puberteit aan puberteitsremmers. Die zijn compleet omkeerbaar. Dus mocht iemand toch doorhebben dat ze niet transgender zijn dan gaat je lichaam gewoon z'n ding doen

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:24

Ik ga toch even reageren, gewoon vanuit mijn eigen perspectief. En hopelijk een paar misverstanden uit de weg helpen.

Wat betreft het opdringen: ik was 5 toen ik hardop zei dat ik geen meisje was, en mezelf een andere naam gaf. Ik ben doorheen mijn kindertijd gepest, ik werd een 'hetje' genoemd, lelijk en een hoop dingen meer.
Ik heb geprobeerd me te conformeren, te leven als vrouw, en het heeft geleid tot intense depressies en meerdere zelfmoordpogingen. Nu ik eindelijk uit de kast ben als wie ik ben, heb ik sinds een aantal maanden geen antidepressiva meer nodig, en denk ik dat de toekomst misschien wel leuk kan worden.

Genderdysforie gaat verder dan je wat ongemakkelijk voelen. Het is intense zelfhaat, en leven als iets wat je niet bent, kan je van binnen kapot maken. Ik kan niet naar oude foto's van mezelf kijken omdat er een lijf op staat wat niet bij mij hoort. Wat niet klopt met wat er in je hoofd gebeurt.

Toen vrouwen zeiden tegen mij dat ze het vreselijk vonden dat hun borsten kleiner werden van het sporten was er bij mij totaal onbegrip (let wel, het kwartje was nog niet gevallen). Ik ging ervan uit dat iedereen dat superfijn vond, net als ik. Net als niet meer menstrueren, iets wat ik persoonlijk echt fantastisch vond. Ik kon me absoluut niet voorstellen dat mensen dat erg konden vinden. Nog niet.

Maar iemand die de juiste pronouns gebruikt (die/diens of hij/hem) maakt dat ik me gezien voel, gehoord voel, en dat neemt bij mij de behoefte weg om te schreeuwen.
Ik ben best een introvert mens, en ik heb helemaal de behoefte niet om zo naar buiten te treden ermee. En toch doe ik het, want ook mensen als ik hebben de ruimte nodig om onszelf te zijn.

Ik denk ook dat veel cis mensen oprecht geen idee hebben hoe het is om in een lijf te zitten wat niet bij jou hoort, wat niet bij je past, en een daaraan vastzittend verwachtingspatroon. En om steeds weer aangesproken te worden als iets wat je niet bent, gevoelens die voor je ingevuld worden en beschuldigd te worden van een gebrek aan respect op het moment dat je ruimte vraagt voor jezelf.
De dysforie die dat veroorzaakt is vreselijk. De zelfhaat die dat triggert is afschuwelijk.

Ruimte krijgen voor wie je bent maakt ook dat je accepteert wie je bent, maakt dat je minder hoeft te schreeuwen.
Jezelf normaal vinden is het probleem niet, sterker nog, ik had lange tijd geen idee dat de manier waarop ik me voelde, niet normaal was. En dan zijn die labeltjes best fijn, want het feit dat zo'n labeltje er is, betekent dat er meer mensen zijn zoals jij, dat er een community is van mensen die je gevoel herkennen, en dat je je eindelijk niet meer zo vreselijk alleen voelt.

Ik ben blij met meer openheid. Ik hoop dat jongeren van nu niet meer doormaken wat ik doorgemaakt heb. Dat ze niet meer uitrekenen wat de beste plek is om voor de trein te springen, hoe je op dat flatgebouw moet komen, hoeveel medicatie je moet nemen.
Ik ben blij met iedereen die zich uitspreekt.

En ook ik vreet je niet op als je eens een fout maakt, dat kan gebeuren. Ik snap dat. Ik snap ook echt dat mensen niet begrijpen hoe het voelt, dat kan ook helemaal niet. Maar wees gewoon een beetje lief en laat me mezelf zijn. Dat is alles wat ik vraag.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:29

Avalanche, ik sprak dat ook niet tegen hoor. Natuurlijk kan het al jong een duidelijk gevoel zijn.

In Europa maak ik me ook weinig zorgen over correcte ingrepen en medicatie afgezien dan van de tekorten en wachtlijsten.

Amerika daarentegen is een jungle als je niet oppast.
Medicatie is daar nog veel meer echt een verdienmodel en consultants zullen letterlijk alles proberen om te verkopen.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:29

Ava :knuffel: moedige post!!!

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:42

pien_2010 schreef:
Ava :knuffel: moedige post!!!


Dat zonder meer.

Doet me ook aan mijn broer denken die dagenlijks ervaart dat er voor zijn probleem geen echte acceptatie is (geen gender thema).
Mijn moeder spreekt helaas nog altijd over: „als het dadelijk weer beter gaat“.

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:48

Ik denk dat mensen die anorexia hebben (gehad) het misschien een beetje snappen. Zij kijken in de spiegel en zien een dik persoon, terwijl ze soms zo graatmager zijn dat ze op een haar na dood zijn.
Ook iets dat mensen maar moeilijk kunnen begrijpen.
Net zoals er een groep mensen bestaat die het gevoel hebben dat een arm of een been niet van hun is. Die zijn soms echt geholpen (en worden dat ook wel) met een amputatie. Want anders doen ze het zelf wel, door zichzelf wonden toe te brengen en bewust te infecteren bv.
Ook iets waar je je geen voorstelling van kunt maken, dat je zoiets kunt voelen.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:53

Sizzle schreef:
Avalanche, ik sprak dat ook niet tegen hoor. Natuurlijk kan het al jong een duidelijk gevoel zijn.

In Europa maak ik me ook weinig zorgen over correcte ingrepen en medicatie afgezien dan van de tekorten en wachtlijsten.

Amerika daarentegen is een jungle als je niet oppast.
Medicatie is daar nog veel meer echt een verdienmodel en consultants zullen letterlijk alles proberen om te verkopen.

Ja, en toch geloof ik niet dat iemand die cis is echt zelf hormonen gaat nemen. Ik baseer dat wel niet op een onderzoek, maar gewoon reacties van cis vrouwen uit mijn eigen omgeving, die het allemaal vreselijk leek. Puberteitsblokkers houden alleen maar de puberteit tegen, en dat is een super mooi iets dat dat kan. Ik had er alles voor gegeven als ik niet die puberteit had doorgemaakt en nu met hormonen het lijf zou kunnen hebben wat ik wil. Ik ga altijd water bij de wijn moeten doen, en zoveel jongeren nu die dat niet hoeven. Ik vind dat echt fantastisch voor ze *\o/*

Ik gun echt niemand de pijn die ik heb gehad. En gelukkig kan ik nu praten over "heb gehad" ben ik hier uit de kast en in mijn dagelijks leven ook en gebruikt echt iedereen mijn gekozen naam <3

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:54

Ibbel schreef:
Ik denk dat mensen die anorexia hebben (gehad) het misschien een beetje snappen. Zij kijken in de spiegel en zien een dik persoon, terwijl ze soms zo graatmager zijn dat ze op een haar na dood zijn.
Ook iets dat mensen maar moeilijk kunnen begrijpen.
Net zoals er een groep mensen bestaat die het gevoel hebben dat een arm of een been niet van hun is. Die zijn soms echt geholpen (en worden dat ook wel) met een amputatie. Want anders doen ze het zelf wel, door zichzelf wonden toe te brengen en bewust te infecteren bv.
Ook iets waar je je geen voorstelling van kunt maken, dat je zoiets kunt voelen.

Ja dat denk ik wel dat die zich er iets bij kunnen voorstellen.

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:55

Je hebt dan ook een hele mooie naam gekozen :j

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:55

Dankjewel :+:

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:32

Avalanche schreef:
Ik gun echt niemand de pijn die ik heb gehad. En gelukkig kan ik nu praten over "heb gehad" ben ik hier uit de kast en in mijn dagelijks leven ook en gebruikt echt iedereen mijn gekozen naam <3


Ik vind het ook oprecht verdrietig dat het zo lang heeft moeten duren.

Het is ook een bewezen feit dat het gebruik van hormoononderdrukkende medicatie bij kinderen met gender identiteitsvragen het aantal depressies drastisch omlaag brengen.
Dat zou ook niet actief afgewezen moeten worden.

Edit: Het spijt me dat ik met Amerika eigenlijk off-topic ging. Die zaken en vuile spelletjes die daar spelen zijn hier gewoon niet relevant.

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:47

Avalanche: Wat een mooie, moedige getuigenis! Dankjewel! En je zelfgekozen naam vind ik ook erg mooi :j
Mooi om te lezen dat je bij jezelf bent aangekomen nu.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:49

Mensen zien en volgen het wel, en ik heb het idee dat het ook wat selectief in het nieuws komt. De extreme voorbeelden uit Amerika maar dan niet de wetgeving die het trans mensen onmogelijk maakt. Trans kinderen die uit huis worden gehaald, mensen die geen transitie meer kunnen doormaken, geweld op trans mensen (en meer nog trans vrouwen dan trans mannen).

Ik denk soms dat het een ook het ander triggert, dat als je zulke extreme krankzinnige reacties krijgt op het trans zijn dat je ook extreem reageert of zo. De manier hoe het in Nederland gedaan wordt is prima en logisch. De wachtlijsten zouden korter moeten, maar daar wordt actief aan gewerkt.

Dat gezegd hebbende, ik vind moedermelk prima, moeders, zwangere vrouwen ook.

Maar in het abortusdebat moeten trans mannen nadrukkelijk wel geïncludeerd worden. Ik ben zwanger geweest en het was een hel. Ik was in totale paniek, zó overtuigd dat dit niet kon, niet in mijn lijf hoorde, dat abortus voor mij letterlijk levensreddend is geweest. Ik denk dat een bevalling voor mij traumatisch zou zijn. Ik heb me daar ook nooit schuldig over gevoeld.

Eerder kunnen beginnen met transitie en puberteitsblokkers zouden heel veel leed voorkomen in die dingen.


soesita schreef:
Avalanche: Wat een mooie, moedige getuigenis! Dankjewel! En je zelfgekozen naam vind ik ook erg mooi :j
Mooi om te lezen dat je bij jezelf bent aangekomen nu.

:+:

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:30

Ik heb ooit op FB eens doorgevraagd bij iemand (Amerikaanse FB-vriend - vrouw - van een Amerikaanse FB-'vriend' van mij; die FB-'vriend' van mij bleef dat niet lang := ) hoe ze het voor zich zag met de toiletten.
Zij vond nl dat 'iemand met een piemel never nooit niet naar het damestoilet mocht. Iedereen moest naar het toilet waar hij qua chromosomen thuishoorde. Altijd. Want er kon altijd een 'piemel' binnenkomen, verkleed als vrouw.'

Dus toen vroeg ik: "OK, dus iemand die er als een vrouw uitziet, maar dat underneath niet is, moet van jou naar de heren. Goed. En iemand die er als een man uitziet, maar dat underneath niet is, moet van jou dan dus naar de dames? Want jouw statement werkt wel twee kanten op.
Je bent bang voor verkrachters. OK. En hoe denk jij iemand die er als man uitziet, maar chromosomaal een vrouw is, te kunnen onderscheiden van een cisman met slechte bedoelingen? Je maakt het de verkrachters zo alleen maar makkelijker, ze hoeven zich niet eens meer als een vrouw te vermommen."

Ik moet nóg op antwoord wachten :))

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:37

Hahahaha ja, daar hebben ze nooit antwoord op :))

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:40

En ondertussen heeft ze misschien al meerdere keren met een transvrouw in de 'washroom' gestaan (ook zo'n stom Amerikaans eufemisme; of nog erger, 'bathroom' - ik heb dan altijd te neiging te vragen waar het bad is) zonder er ook maar íets van te merken.

Galaika

Berichten: 599
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:40

Ja, dat is altijd een goeie.

Ik ben dus geboren als vrouw en heb nog steeds alle vrouwelijke kenmerken maar ik word door eigenlijk iedereen die mij niet kent gezien als jongen. Nu is het dus al zo ver dat ik gewoon niet meer naar de wc op school ofzo ga want ik word door iedereen aangestaard. Heel vervelend maar volgens dat soort mensen zou ik dat gewoon moeten negeren ofzo?

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:46

Ik denk dat je dat aanstaren idd moet negeren, of je kunt besluiten in het vervolg naar de andere WC's te gaan. Net waar je denkt dat je minder aangestaard gaat worden.

Of evt naar de schoolleiding, het aankaarten en vragen of je toestemming kunt krijgen naar het toilet voor invaliden te gaan. Daar word je dan misschien ook weer op aangesproken of bij aangestaard, maar niet naar de WC gaan, zeker als je wel nodig moet, is donders ongezond.

Sintara

Berichten: 7523
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:03

Echt vreselijk dat je je zo hebt gevoeld Avalanche :(:) hopelijk nooit meer!