Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 14:36

dat hij 's morgens dieper zit is heel normaal,is bij iedereen en bij iedere cup zo.

hier ook de organicup en ik heb dit ook hoor,heb altijd een inlegkruisje erbij.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:10

xMyrth schreef:
Even een vraagje...
Ik heb de organicup en volgens mij(?) zit die gewoon goed. Als ik hem indoe dan zuigt'ie vacuüm.
Toch heb ik soms het gevoel dat de cup "lekt" ofzo? Als ik bijvoorbeeld heb geplast en ik veeg, dan is het wc papier toch soms rood... Als ik dan met mijn vinger voel zit er bloed aan. Hoe kan dat? Heeft hier iemand ervaring mee? Dit is overigens vooral na het slapen... De cup lijkt soms te verschuiven. Als ik wakker wordt zit die veel dieper dan wanneer ik hem in doe?
Zelf heb ik door het "lekken" al verschillende dieptes geprobeerd, maar ik ben er nog niet achter wat werkt...

Ik heb hetzelfde, je kan even teruglezen in mijn berichten. Met name in de laatste posts staan wel tips en filmpjes.
Uiteindelijk is mijn oplossing de divacup geworden.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:42

Bedankt voor de uitleg!
Wel handig ipv een inlegkruisje. Maar zo gewoon zou ik ook niet doen. Enkel om lekken van de cup op te vangen want dat is niet vaak.

Myrth, dat heb ik ook soms! Sluit dan niet helemaal, of is wat verschoven ofzo denk ik.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:58

Een beetje lekken is niet erg, dat gebeurt best vaak in de eerste twee dagen. Vooral aangezien hij dan sneller vol is. Dat hij dieper gaat zitten gebeurt denk ik door beweging. Het aanspannen en ontspannen van (bekkenbodem)spieren zal daar vast mee gepaard gaan.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 18:53

Ik heb gewoon wasbare inlegkruisjes (van Ali), ideaal. En heel makkelijk schoon te krijgen, ik doe ze gewoon in de was en droger.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:01

Kan zijn dat ie flink vol zit of bijv door aanspannen van je spieren. Ik moet de eerste 2 dagen in de ochtend vaak oppassen met hoe ik mijn bekkenbodemspieren aanspan omdat ik dan praktisch het vacuüm voel verbreken en dan dus ook ga lekken..

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:25

Ik heb ook van die menstruatieonderbroeken gekocht (modibodi) - volgende menstruatie kan ik al wat meer kwijt over hoe het werkt. :) Ga tegelijkertijd ook een cup proberen (Lunette maat 1).
@Corine1981: Heb jij ook menstruatieonderbroeken geprobeerd of enkel herbruikbare inlegkruisjes? Wat me daaraan tegensteekt is dat er toch nog iets zit, en zou ook schrik hebben dat ze verschuiven.
@J0anieke: Hangt naar het schijnt van je menstruatie af. Er zijn onderbroeken voor lichtere en zwaardere dagen. Maar je kan natuurlijk ook eens van onderbroek wisselen als dat moet. Ik ga denk ik wel een reserve meenemen, zeker bij de eerste test.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:26

Ik gebruik alleen de inlegkruisjes. Deze zet je vast met een drukkertje,

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:54

Slmt9, Ik ga eens kijken. Dankjewel!

Nou bij mij is de cup bij lange na nog niet vol. Het vangt echt wel wat op, maar hij is niet zo vol dat hij lekt van het overlopen...

Misschien dat'ie inderdaad niet helemaal sluit, of verschuift of van het vacuüm afgaat door mijn spieren... Maar dat vind ik echt niet tof eigenlijk. Tampons heb ik altijd zorgeloos gedragen en dat zou ik ook wel graag willen met een cup. Heb geen zin om me de hele tijd zorgen te maken of alles nog goed zit, of dat ik misschien iets teveel aanspan... :/
Donderdag heb ik volleybalwedstrijd, als ik er dan nog niets van snap dan ga ik toch een tampon dragen denk ik zo ;(

En anders inderdaad eens kijken naar een andere cup... hmm...

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:07

De enige reden voor mij om weleens een enkele drup te lekken, is wanneer mijn einddarm erg vol zit en teveel op de cup drukt. Wel voel ik mijn cup vaak wat zitten, omdat ik dus een erg stevige heb in verband met sterke spieren en veel activiteit.

Wat mij betreft hoort ook een beetje lekken er dus echt niet bij en ik zou dus echt kijken of een andere cup beter bij je past.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:39

Bij mij de eerste twee dagen dus ook lekkage door te sterke bekkenbodemspieren en (ik denk) doordat mijn baarmoedermond er in zakt die dagen. Met de divacup heb ik er al een stuk minder last van, maar blijft het die twee dagen even 4 keer linksom/rechtsom draaien, heen en weer wiebelen en dubble vacuumcheck. Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik de eerste twee dagen nog een licht inlegkruisje gebruik en de rest vd dagen verder nergens last van heb.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:03

xMyrth: dat had ik 's nachts dus ook maar dat ik dan redelijk doorlekte, nu met de sport versie(die is minder flexibel) gaat het goed!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:00

Het is ook gewoon geen absorberend iets hè, en je lijf beweegt... dus 100% waterdicht (nu ja, bloeddicht :+ ) kán iets teveel gevraagd zijn.
Het hoeft niet, maar de back up zou ik persoonlijk niet zo snel weg laten. Maar dat deed ik met tampons ook al niet.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:32

Ik heb toch nog de meluna sport gekocht :=
Ik heb toch de hoop de eerste twee dagen ook niet door te hoeven lekken. Met tampons had ik er nooit last van.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:05

Hm ik heb deze week toch even doorgezet met mijn organicup.
Het zijn alleen de eerste 2 dagen dat ik doorlek (zonder dat mijn cup vol is). Daarna is er niets meer aan het handje! Ik bedenk me dat ik dat de vorige menstruatie ook had en dat ik toen dacht: aaahaa nu krijg ik de smaak te pakken, de volgende keer komt alles goed :-) Maar dat was toeval, want nu is het dus ook weer alleen de eerste twee dagen en daarna is alles onder controle... Meer mensen die dit zo hebben? Ik snap er niets van...

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:11

Nogmaals, als je mijn posts terug leest, ik heb hetzelfde. Uitleg en filmpje met uitleg staan erbij.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:30

Ik heb hetzelfde, maar de eerste 2 dagen is het ook veel heftiger dan de andere. Moet wel zeggen dat het met de diva minimaal blijft.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 19:23

Slmt9 schreef:
Ik heb toch nog de meluna sport gekocht :=
Ik heb toch de hoop de eerste twee dagen ook niet door te hoeven lekken. Met tampons had ik er nooit last van.

Ik heb ook de sport :)

Vorige week nog eens terug uitgehaald na hem 3 jaar niet nodig gehad te hebben door mijn spiraaltje (beste uitvinding ooit :P ) en het ging gewoon meteen goed. Ik heb vrij sterke bekkenbodemspieren en moet er bij het inbrengen goed op letten dat hij helemaal uitklapt. Als ik de punchdown fold neem klapt hij nooit helemaal uit, met de 7-fold wel :)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 23:22

Huh, hier moet je nog goed bij opletten? Ik had gehoopt dat ik dat nu juist niet meer hoef :=
Ik heb mn 4 cups op hardheid eens naast elkaar gelegd: clari, organi, diva en meluna.. die meluna voelt echt als beton naast mn claricup :+

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:20

Slmt9, ik kan niet vergelijken want ik heb meteen de Meluna Sport gekocht. Ik denk dat het met een minder stevige cup bij gewoon nooit zou lukken :o Maar ik heb wel heel veel spanning in mijn bekkenbodemspieren.
Ik moet gewoon even controleren of hij wel goed uitgeklapt is, maar éénmaal hij uitgeklapt is blijft hij wel goed zitten.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 23:35

Ik heb ook met dezelfde spanning te maken. De eerste twee heb ik zo lang mee geworsteld omdat ik dacht dat het door mijn onkunde kwam.
De diva heb ik het nu alleen de eerste twee dagen, maar dat lijkt te komen door de baarmoederhals doe erin zakt. Ik ben heel benieuwd hoe het met de meluna sport gaat, over twee weken ga ik het ondervinden.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:10

Ik kijk ook nog steeds uit naar de menstruatie cup.

Destijds ben ik begonnen met de Organicup, maar die lekte tijdens mijn 2 zwaarste dagen omdat ik niet beter wist kocht ik de Meluna sporty. Helaas lekte ook deze cup tijdens de zwaarste dagen. Toen dacht ik dat ik misschien een grotere cup nodig had en bestelde grote 2 cups via Ali. De eerste cup was de slap en klapte daarom niet openen. De tweede cup is tot nu toe mijn favoriete maar lekt wel een beetje door op mijn mijn zwaarste dag maar dat is te verhelpen met een inlegkruisje.

Toch wil ik eigenlijk wel gewoon heel graag een cup die ik echt zorgeloos de hele dag kan inhouden. Want als je lekt ben je toch bang dat de cup vol zit en ga je toch 4 keer per dag voor niks de cup eruit halen om te kijken of het nog wel goed zit en dat is nou juist niet de bedoeling van een cup.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:29

Ik deel dat gevoel. Juist de twee zwaarste dagen doorlekken, ik ben ook zo vaak aan het vervangen. En je voelt ook precies wanneer je doorlekt, zo vervelend.
Ik hoop dat de meluna sport hem voor mij is, kn de diva de andere twee dagen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:31

Ik hoop dat je meer gelukt hebt met de Meluna dan ik.

Mensen er ervaring met de Merula cup? Deze cup moet rond zijn en de website beloofd dat deze cup goed moet zijn tegen doorlekken zelfs als hij niet goed is uitgeklapt.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 09:54

ik heb de meluna sport en ik ben er heel tevreden over