Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Re: Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:49

Dreamy weet je je vetvrije massa? Ik wilde altijd onder de 60 kg wegen maar mijn vetvrije massa is al 53/55 kg. Ik ga dus never nooit niet onder de 60 komen (tenzij ik flink spiermassa in zou leveren en dat wil ik natuurlijk niet). Mijn doel is nu rond de 67 kg en daar zit ik nog zo'n 5 kg vanaf.

Kreeg vandaag van mn instructrice de opmerking dat ik te slank voor mn zadel wordt *\o/* wat n ellende hè :=

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:06

Wat is een betrouwbare manier om daarachter te komen? Mijn coach zegt dat het enige betrouwbare een of ander onderzoek is bij een ziekenhuis wat behoorlijk wat kost :')

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:14

Ik heb gewoon een weegschaal die je vetpercentage berekent.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:40

Ik bereken het online www.fitnesjunk.nl

Zal wel niet precies kloppen maar geeft je iig een idee. Een gezond vetpercentage heb ik n schema voor

Afbeelding

Dus als je je vetvrije massa berekend en daar je gewenste vetpercentage overheen haalt, kom je uit op je ideale gewicht.

Voorbeeld van mijn eigen berekening:
Vetvrije massa: 55 kg
Gewenst vetpercentage 20%
Dan is 55 kg dus 80%
En je ideale gewicht dus ongeveer 68 kg

Zal allemaal niet precies kloppen maar geeft je wel n redelijk realistisch doel

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:38

Ik ben het ook maar eens gaan berekenen, ik kom momenteel uit op een vetpercentage van 22,5%
Ik ben dik tevreden haha :)

Mijn tentamens zijn voorbij en heb weer tijd om te sporten dus daar maak ik lekker gebruik van!
Gister heb ik weer buikspieren getraind en even een ontspannende yoga routine gedaan.
Vandaag ga ik even wat intensiever aan de slag. Wellicht met de kettlebells

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:11

Ik meld me hier weer eens.

Ik heb vandaag mijn nieuwe schema's gekregen, zowel voeding als training. Nu moet ik dagelijks 2100 kcal gaan eten en specifieke macro's, maar die macro's krijg ik niet goed ingevoerd op My Fitness Pal. Ik heb geen creditcard dus kan ook geen premium account nemen.

Weet iemand een vergelijkbare app als mfp? Waarbij je zelf de macro's kunt invullen?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:14

MFP Kan je wel zelf macro's aanpassen zonder premium account alleen moet je het in percentages uitdrukken van je kal.
Als je alleen grammen hebt voor specifieke macro's, kun je het beste terugrekenen hoeveel procent dat is van je kal inname.
Moet je evt. even calorische waarde van een gram per macro opzoeken als je die niet weet (ik iig niet :+ )

En wil me meteen hier aanmelden, lees af en toe mee.
Ben sinds 2 maanden crossfit / PT aan het doen 2x per week en daarnaast nog zelf in sportschool en cardio.
Dit icm strikt voedingspatroon om vet percentage naar beneden te krijgen.

Melanie_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:12

Hey Allemaal!

Ik lees al een tijdje mee en zou graag advies willen hebben want ik loop nu zelf een beetje vast.

1,5 jaar geleden ben ik begonnen met afvallen door te gaan sporten (cardio&fitness) en gewoonweg koek/chips etc te laten staan, ook heb ik nog even koolhydraatarm gegeten. Het ging toen heel snel en ben daardoor ook 10kg afgevallen. Nu eet ik wel weer koolhydraten (probeer op rustdagen wel minder koolhydraten binnen te krijgen) Ik weeg nu 50kg en ben 1.64m.

Nu komt een beetje het dingetje.. Ik wil qua gewicht zeker niet nog meer kwijt want onder de 50kg wil ik niet wegen want dat wordt ongezond, echter heb ik best nog wel een laagje vet op m'n buik zitten wat ik heel graag weg wil (heb m'n hele leven al een buikje gehad, oud vet? :P). Ik ben al meer krachttraining gaat doen maar ik heb een beetje het idee dat het helemaal stil staat. Als ik weer low carb zou gaan eten wordt dat laatste vetrolletje waarschijnlijk wel aangesproken maar kan dat wel in combinatie met krachttraining? En ik ben bang daardoor ook weer in gewicht omlaag te gaan...

Iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? :)

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:56

@Melanie_92 Krijg je voldoende eiwitten binnen voor de hoeveelheid dat je kracht traint? Eiwitten zijn bouwstenen die nodig zijn voor de spieren, misschien dat je hier iets in kunt veranderen. Ik zou zeker niet gaan 'diëten', gezien je gewicht.
Hoeveel train je in één week en hoe zwaar is deze training? Wanneer je net begint kun je per spiergroep 12 - 15 herhalingen doen, 2 - 3 series, 60 seconden rust ertussen, 2 tot 3 keer per week.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 08:17

Ik ben nog steeds lekker bezig vooral krachttraining. Vooral heel blij met mn schouders en bovenarmen die worden echt strak *\o/*

Bovenbenen dan weer wat minder.

@melanie klinkt alsof je niet moet afvallen maar wel je vetpercentage iets omlaag wil? Dan zou ik denken niet teveel cardio maar kracht trainen. Vooral niet te laag in kcal gaan en wat ILJ zegt: goed naar je eiwitten kijken.

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:40

Ik heb gister lekker een half uurtje gewandeld met mijn hondje, hij is nu 12 jaar oud en al flink bejaard dus het gaat allemaal niet meer zo fanatiek. Mijn vriend heeft een paar foto's gemaakt. Vond het wel leuk om deze met jullie te delen.

Afbeelding

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:45

Mooi omgeving ILJ! Was gisteren ook nog aardig weer voor een wandeling :)

Ik ben ook wel lekker bezig. Moet mij soms echt dwingen om te sporten zeker met kou/regen haha maar goed als ik eenmaal bezig ben is het fijn.

Diëtist heb ik niks meer van gehoord dus heb zelf maar een schema gemaakt voor lactose en glutenvrij eten. Week 50 heb ik er 6 weken opzitten dus ben benieuwd hoe ik mij dan voel.
Moet zeggen dat ik waar ik nu allemaal last van krijg ondanks lactose en glutenvrij ik dat opschrijf en dat ook gewoon niet meer eet.
Ben afgelopen week wel opgezwollen geweest, weet enkel niet waardoor ik gok de broccoli dus die laat ik ook maar staan. (heb er 3 dagen last van gehad)

Maar verder mag ik niet klagen :)

Hoe gaat het met de rest?

Melanie_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:57

ILoveJip schreef:
@Melanie_92 Krijg je voldoende eiwitten binnen voor de hoeveelheid dat je kracht traint? Eiwitten zijn bouwstenen die nodig zijn voor de spieren, misschien dat je hier iets in kunt veranderen. Ik zou zeker niet gaan 'diëten', gezien je gewicht.
Hoeveel train je in één week en hoe zwaar is deze training? Wanneer je net begint kun je per spiergroep 12 - 15 herhalingen doen, 2 - 3 series, 60 seconden rust ertussen, 2 tot 3 keer per week.

Tango1979 schreef:
@melanie klinkt alsof je niet moet afvallen maar wel je vetpercentage iets omlaag wil? Dan zou ik denken niet teveel cardio maar kracht trainen. Vooral niet te laag in kcal gaan en wat ILJ zegt: goed naar je eiwitten kijken.

Eiwitten krijg ik denk ik wel voldoende binnen. Probeer ongeveer 1.5-2x mijn gewicht te eten, dus ongeveer rond de 100gr eiwit. Of zou dit nog niet voldoende zijn? Ik train ongeveer 3 keer per week en doe eigenlijk alleen maar krachttraining van ongeveer een uur, soms anderhalf. Ik begin met een set van 12 reps, dan iets zwaarder 10, en dan nog iets zwaarder 8 keer.

Ik ben wel meer koolhydraten gaan eten (daar ben ik stiekem door het low carb in het verleden een beetje bang voor geworden...). Ik voel me er wel echt veel beter bij (meer energie etc), ben nu in 2 weken wel 0.4kg zwaarder geworden, niet veel natuurlijk en misschien dat er ondertussen ook meer spier bij komt? Maar qua buik zie ik gewoon niet veel veranderen :(. Weet ook eigenlijk niet wat een goede calorie inname voor mij zou zijn, ik kom nu meestal op de 13-1500 calorieën denk ik.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:21

Ik ben ook weer begonnen met meer khd eten, en ben ook 400 gram zwaarder :') Ik weeg er zelf niet te veel aan, voel mij beter en fitter. Als ik meer zou afvallen zou ik in de gevarenzone komen, heb daar wel om moeten lachen want dat is absoluut niet aan mij te zien maar goed.

Als je sport moet je veel hoger zitten dan 1300-1500. Ik vind dat stukje ook erg lastig maar nu ik hoger zit merk ik dat wel aan mijn lichaam, word steeds strakker. Dus angst is ook loslaten en durven. En het is lastig ;) maar het lukt jou vast ook wel :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:50

Ik denk ook dat je kcal (veel) te laag zijn Melanie.. Zeker als je zoveel beweegt. Ik eet circa 1900 kcal (nou weeg ik rond de 70 kg dus wel wat meer dan jij) maar daarop val ik 3 kg per maand op af. Mijn onderhoud is dus rond de 2400/2500 kcal

Weet je hoeveel je nodig hebt om op onderhoud te eten?

Melanie_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:53

Nee geen idee.. Ik weet stiekem ook wel dat het niet heel veel is, helemaal in combinatie met mijn werk (verpleegkundige in het ziekenhuis, dus lichamelijk vrij zwaar, onregelmatige diensten..). Maar vind het moeilijk om meer te eten omdat ik deze hoeveelheid al zo lang gewend ben.

Zou iemand mij via PB verder willen/kunnen helpen om te kijken wat ik ongeveer zou moeten eten? :)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:17

Hoe lang ben je en wat weeg je?

Zou zelf ook echt wat hoger gaan zitten wil je meer progressie gaan merken :)

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:24

@melanie_92 als je lichaam niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgt heeft het ook niets om te verbranden en zal je niet in spiermassa kunnen aankomen. Ik vind 1300 tot 1500 ook erg laag, zou steeds kleine beetjes toevoegen aan je voeding. Tot je gevonden hebt waarbij je niet aankomt in vet maar wel voldoende hebt om spier op te bouwen.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:32

Al even niet meer gepost in dit topic maar wel stilletjes meegelezen. Ik heb het heel druk met school, anatomie is echt heel zwaar en heel veel maar wel ontzettend interessant! Maar ik wou toch even laten weten dat ik geslaagd ben voor mijn eerste examen met een 14/20 *\%/* Supermotiverend om me te blijven inzetten voor die anatomie, ik ga er wel komen! :D

Deze week eenmaal 5 km gelopen, toen kreeg ik rug- en nekpijn en ben ik gestopt. Straks een nieuwe poging doen!

mbl_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:41

ik sport nu ongeveer 2 weken lang 6 dagen per week, niet perse een uur maar gewoon half uurtje of even hardlopen. Nu had ik een vraagje: wat is het effect van veel sporten op ongezond eten? Ik wil graag fit blijven en meer spieren opbouwen, maar ik wil niet stoppen met eten :+ tuurlijk ik eet niet elke dag 3 zakken chips en 5 chocolade repen. Maar helemaal niet ongezond eten en alleen maar gezond eten en sporten dat hou ik nog geen week vol. Is dit erg? heeft dit negatief effect op het sporten?

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:22

mbl_x ik denk eerder dat het vertraagt misschien?

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:43

Gefeliciteerd Trijnie! Lekker bezig dus :)

Wat eet je dan zoal mbl?

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:48

Gefeliciteerd Trijnie :D Ik heb het zelfde haha. Lees wel mee maar zo druk dat ik weinig meer reageert heb.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:55

haha mbi... dat is erg herkenbaar! Ik lees even mee

Hoewel ik wel merk dat bijvoorbeeld na het sporten, de trek om te snacken minder is. Maar hier dus al een hele poos aan het hardlopen (2x per week), zodat het mijn eetgewoontes compenseert. haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:46

Ik kom weer even om het hoekje kijken met een vraag! Wat is jullie favoriete booty workout? Mag op een apparaat of op een matje, als het maar een beetje goed vol te houden is voor een iets te zware slappeling met een slechte conditie :')