Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:11

Wat geestig, zo'n wond verzorgen. Nooit geweten! Verder hoeven we denk ik niet van die hypothetische extreme gevallen te bespreken toch? Hoe vaak kom je een hondsdolle vleermuis of wasbeer nou tegen?

En persoonlijk ben ik niet zo'n exotische reiziger. Met of zonder kind.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:13

Hoezo geestig? :)

Van die landen met spinnen zo groot als je kind trekken mij ook niet zo :P

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:15

Repelsteeltje:

Je haalt er steeds weer een ander product/ziekte bij om te bewijzen dat jouw mening een feit is.

Anoniem schreef:
Speciaal voor jou nog één keer...
https://www.rivm.nl/dvp-dienst-vaccinvo ... -berirab-0

Even voor de goede orde is dit de bijsluiter voor de Berirab immunoglobine.
Ingredienten daarvan zijn: Rabies immunoglibine, aminozuur en Natriumchloride.
Je springt van Rabies op tetanus, waarschijnlijk omdat je daar nog een bijsluiter van voor de hand had die een ingredient had waar jij jouw mening mee goed kon praten.

Maar:
Volgens het RIVM gebruiken we liever het gewone dtp vaccin dan het individuele tetanus vaccin met thiomersal.
Citaat:
De voorkeur gaat uit naar het gebruik van DTP-vaccin (DKTP voor jonge kinderen) in plaats van tetanusvaccin, omdat dit tevens bescherming biedt tegen andere verwekkers. Bovendien voorkomt het extra immunisatie in het kader van verre reizen. Voor postexpositieprofylaxe in Nederland kan ook enkelvoudig tetanusvaccin worden gebruikt.

Hier blijkt dan dat een combivaccin veiliger is dan een individueel vaccin uit het oogpunt van de anti-vaxxer, want daar zit het enge Thiomersal niet in.

En dan als bonus, de veiligheid van Thiomersal. Daar is namelijk veel onderzoek naar gedaan, en er gaan ook veel spookverhalen rond over Thiomersal.
Dit artikel gaat op enorm veel van de onwaarheden en mythes in.
Dan nog enkele studies over de veiligheid voor de goede orde:Voorbeeld 1,Voorbeeld 2, Voorbeeld 3 en Voorbeeld 4

Met andere woorden zijn zowel de rabies als tetanus immunoglobine vrij van rare ingredienten, en als je na eeen beet rabies immunoglobine nodig hebt, moet je ook gevaccineerd worden. Gelukkig voor jou is er ook een vaccin optie zonder Thiomersal, ook al is er veel bewijs voor dat Thiomersal veilig is.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:17

MarcoBorsato schreef:
Wat geestig, zo'n wond verzorgen. Nooit geweten! Verder hoeven we denk ik niet van die hypothetische extreme gevallen te bespreken toch? Hoe vaak kom je een hondsdolle vleermuis of wasbeer nou tegen?

Ik wilde je nou net mee op reis nemen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:22

pmarena schreef:
Hoezo geestig? :)

Van die landen met spinnen zo groot als je kind trekken mij ook niet zo :P

Geestig dat dat dus gewoon kan. Dat een prik niet nodig zou zijn. Maar goed, ik heb niet genoeg vertrouwen in mijn eigen kunnen om het erop te wagen, denk ik.

quera schreef:
MarcoBorsato schreef:

Ik wilde je nou net mee op reis nemen

Ik ga nu naar Friesland, dat vind ik exotisch genoeg :') of pakken we jouw vliegtuig?

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:24

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:36

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:37

Tja, dankzij vier Tetanus serie injecties in mijn leven ben dus een wandelende kwikschaal, maar ik wandel nog wel :D . Heel vroeger vonden we het geweldig wanneer er een thermometer stuk ging, die kwikbolletjes kon je zo leuk mee spelen. Maar los van alle gekheid, ik denk dat verplichten of hoge boetes niets helpt. En dat is discriminerend want dan krijg je onderscheid door inkomen.
Ergens denk ik, laat de niet vaccineerders hun gang gaan en dan zal de toekomst wel uitwijzen of wij of zij een goede beslissing hebben genomen. Ja , ook wanneer je kinderen geent zijn kunnen ze sommige ziektes alsnog krijgen maar wel in veel lichtere mate en niet dodelijk. Dus komen er in de toekomst uitbraken dan zien we vanzelf waar vaccinaties toe dienen, hoe hard ook, wanneer er veel niet gevaccineerde kinderen dood gaan of zwaar gehandicapt raken hebben wij gelijk, wanneer er geen uitbraken met alle gevolgen van dien komen ondanks een entingspercentage van dik onder de 95% dan hebben de anti vaxxers gelijk. Tot die tijd kunnen we discussieren tot we een ons wegen want het is allemaal hypothetisch.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:02

bigone schreef:
Maar los van alle gekheid, ik denk dat verplichten of hoge boetes niets helpt. En dat is discriminerend want dan krijg je onderscheid door inkomen.

Verplichten helpt wel degelijk, en forse boetes nog veel meer.
In tegenstelling tot iedereen hier die met Grote Principes zwaait, ben ik daar zeer realistisch in.
Als puntje bij paaltje komt is de portemonnee veel belangrijker dan principes.
Dat is niet denigrerend bedoeld, het is gewoon de realiteit.

En verder, ouders mogen niet verplicht worden om te vaccineren, want verplichten is slecht.
Wat dus automatisch betekent dat je kinderen verplicht om de keuze van hun ouders te volgen.
Dat je kinderen die niet gevaccineerd worden verplicht om een hoger risico te lopen op ziekte, complicaties en eventueel overlijden.
Hoezo, verplichten mag niet ?

Om wat gaat het hier ?
Om het welzijn van de kinderen, en niet om het welbevinden van de ouders.

Mag de gemeenschap kinderen beschermen tegen hun ouders ?
Jawel, in uitzonderlijke omstandigheden mag dat wel degelijk.

Ik ben het overigens wel met je eens dat hoge boetes discriminerend kunnen werken,
maar aan ieder voordeel zit een nadeel.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:04

Verplichten vind ik ook een lastig iets.

Maar uitsluiten kan m.i. wel. Zoals eerder besproken weigeren op kdv, en bij hysterisch indoor speelparadijs voor mijn part..

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:06

Bigben maar als ouder ben ik verantwoordelijk voor mijn kinderen en maak ik de keuzes zolang ze die nog niet zelf kunnen maken.
Dat is met alles. Ik bedoel, ze moeten eten wat wij ze voorschotelen, kleding dragen die wij voor ze kopen.

En ik maak de keuze om niet te vaccineren ook voor hun welzijn. Dat jou mening daar anders over is dat kan en dat mag maar dat maakt het nog geen feit.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:08

IMJ schreef:

Maar uitsluiten kan m.i. wel. Zoals eerder besproken weigeren op kdv, en bij hysterisch indoor speelparadijs voor mijn part..

Maar vanaf welke leeftijd mogen ze geweigerd worden? Bij een kdv zijn alle kindjes onder de 13 maanden niet volledig gevaccineerd namelijk.
En als dat kindje zeg vanaf 12 weken daar zit en het is 13 maanden moet het dan ineens weg omdat het nog niet ( volledig) gevaccineerd is. Is dat kind dan ineens heel besmettelijk geworden dan?

Dus bij welke leeftijd ga je kinderen weigeren?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:12

quera schreef:
IMJ schreef:

Maar vanaf welke leeftijd mogen ze geweigerd worden? Bij een kdv zijn alle kindjes onder de 13 maanden niet volledig gevaccineerd namelijk.
En als dat kindje zeg vanaf 12 weken daar zit en het is 13 maanden moet het dan ineens weg omdat het nog niet ( volledig) gevaccineerd is. Is dat kind dan ineens heel besmettelijk geworden dan?

Meteen bij de aanvraag, simpel te vragen aan de ouders of er geent word of niet. Ook de eerste drie maanden krijgen kinderen entingen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:13

quera schreef:
Bigben maar als ouder ben ik verantwoordelijk voor mijn kinderen en maak ik de keuzes zolang ze die nog niet zelf kunnen maken.
Dat is met alles. Ik bedoel, ze moeten eten wat wij ze voorschotelen, kleding dragen die wij voor ze kopen.

En ik maak de keuze om niet te vaccineren ook voor hun welzijn. Dat jou mening daar anders over is dat kan en dat mag maar dat maakt het nog geen feit.

Quera, ik begrijp wat je zegt, maar ik zal je een extreem voorbeeld geven.

FGM is verboden.
Dat vinden we allemaal logisch en redelijk.
En toch handelen de ouders die hun dochter laten besnijden ter goeder trouw,
en naar hun idee in het belang van hun kind.

Op een bepaald moment heeft de gemeenschap het recht om te zeggen,
sorry, jij hebt ongetwijfeld het beste met je kind voor,
maar nu maak je een foute keuze.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:18

Bigone je mag het nu nog niet vragen ( avg).
En stel ik wil uitgesteld maar wel volledig vaccineren. Stel ik wil beginnen met 6 maanden.

FGM is verminking ten aller tijden. Ook onverdoofd enz.
Niet vaccineren is dat niet. Ik schaad mijn kind niet door niet te vaccineren. Ik neem een ‘risico’ dat ze mazelen oid op zou kunnen lopen. Dat is wat mij betreft totaal onvergelijkbaar.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:22

Ik zei al dat het een extreem voorbeeld was.
Maar ik moet je wel even corrigeren.
Jij neemt dat risico niet.
Je verplicht je kind om dat risico te nemen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:26

BigBen schreef:
Ik zei al dat het een extreem voorbeeld was.
Maar ik moet je wel even corrigeren.
Jij neemt dat risico niet.
Je verplicht je kind om dat risico te nemen.

Zo zijn er wel meer verplichte risico’s die je neemt..
Leren fietsen.
Sporten
Naar school lopen( moeten dan de weg over).
Enz enz

En het ene risico is hoger dan het andere risico.

De ouders die hun kinderen vaccineren laten hun kind ook het risico nemen. Thats’s life

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:26

Als ik om me heen kijk wat kinderen allemaal voor ongezonde zooi wegvreten (waardoor ze best wel eens sneller ziek zouden kunnen worden) dan maken ouders constant foute keuzes. Waar trek je dan precies de grens?

Net als bij "ongevaccineerde" kinderen weigeren in een KDV. Dat heb ik al een paar keer gevraagd hoe jullie dat dan praktisch gezien in willen richten want daar krijg ik dan weer geen reactie op, er wordt liever gehakketakt op andere zaken in plaats van nadenken over een fatsoenlijke toekomstvisie waar een ieder zich redelijk okee bij kan voelen.

Dus: een baby wordt aangemeld op het KDV. Aan de ouders wordt dan gevraagd: gaan jullie wel of niet volgens het RVP vaccineren, en tenzij het antwoord Ja is, mag het kindje er niet komen?

Wat doe je dan met kinderen die afwijken van het RVP? En moeten de leidsters van het KDV dan als een soort Gestapo er bovenop zitten dat iedere volgende prik volgens schema gehaald wordt? Wat dan als de prik een week te laat gezet wordt? Of een maand? Of 2 maanden? Waar ligt het punt waarop gezegd wordt: sorry uw kind is niet meer welkom?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:30

quera schreef:
En stel ik wil uitgesteld maar wel volledig vaccineren. Stel ik wil beginnen met 6 maanden.

Niet vaccineren is dat niet. Ik schaad mijn kind niet door niet te vaccineren. Ik neem een ‘risico’ dat ze mazelen oid op zou kunnen lopen. Dat is wat mij betreft totaal onvergelijkbaar.

Kdv mag het gewoon vragen en registreren voor zichzelf. Ze mogen de kids niet weigeren.
En de AVG heeft hier niks mee te maken, maar die wordt er wel vaker onterecht bijgehaald :=

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:32

@Quera
Opnieuw kan ik je perfect volgen.

Maar dan komt het er uiteindelijk op neer dat je het risico op bijwerkingen bij vaccinaties (1 op 1.250.000) moet afwegen tegen het risico op ziekte, complicaties bij ziekte met langdurende gevolgen, en eventueel sterfgevallen.

Met dien verstande dat hoe minder er gevaccineerd wordt, hoe groter het risico op ziekte, complicaties en eventuele sterfgevallen wordt. Ook bij je eigen kind !

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:32

verootjoo schreef:
quera schreef:

Kdv mag het gewoon vragen en registreren voor zichzelf. Ze mogen de kids niet weigeren.
En de AVG heeft hier niks mee te maken, maar die wordt er wel vaker onterecht bijgehaald :=

Vaccinaties vallen onder medische gegevens. En daar komt de avg om de hoek kijken. Ze mogen het niet vragen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:34

Ze mogen het wel vragen.
Ze mogen de gegevens niet doorgeven/doorverkopen aan derden.
Er zijn aardig wat kdv’s die het vragen. Medische gegevens vragen ze ook; lijkt me ook vrij essentieel om te weten voor een kdv.

Maar als je het niet wilt zeggen ben je vrij niet te antwoorden.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 17-02-19 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:35

BigBen schreef:
@Quera
Opnieuw kan ik je perfect volgen.

Maar dan komt het er uiteindelijk op neer dat je het risico op bijwerkingen bij vaccinaties (1 op 1.250.000) moet afwegen tegen het risico op ziekte, complicaties bij ziekte met langdurende gevolgen, en eventueel sterfgevallen.

Met dien verstande dat hoe minder er gevaccineerd wordt, hoe groter het risico op ziekte, complicaties en eventuele sterfgevallen wordt. Ook bij je eigen kind !

Is ook zo. En dit is hoe ik nu de keus maak voor mijn kinderen. En als er dingen veranderen mbt vaccinaties dan kijk ik er weer naar en maak ik een beslissing.

Bij mij is het niet omdat ik nu nee zeg dat het altijd nee zal zijn. De medische wereld veranderd constant. In negatieve zin maar ook in positieve zin.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:38

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:38

quera schreef:
IMJ schreef:

Dat is niet helemaal waar, de eerste enting wordt gegeven op 3 maanden.
pmarena schreef:
Net als bij "ongevaccineerde" kinderen weigeren in een KDV. Dat heb ik al een paar keer gevraagd hoe jullie dat dan praktisch gezien in willen richten want daar krijg ik dan weer geen reactie op, er wordt liever gehakketakt op andere zaken in plaats van nadenken over een fatsoenlijke toekomstvisie waar een ieder zich redelijk okee bij kan voelen.

Niet zo moeilijk, certificaat laten zien waaruit duidelijk wordt dat het kind voldoende antistoffen heeft. Dan kun je ook eventueel laten titeren.

pmarena schreef:
Wat doe je dan met kinderen die afwijken van het RVP? En moeten de leidsters van het KDV dan als een soort Gestapo er bovenop zitten dat iedere volgende prik volgens schema gehaald wordt? Wat dan als de prik een week te laat gezet wordt? Of een maand? Of 2 maanden? Waar ligt het punt waarop gezegd wordt: sorry uw kind is niet meer welkom?

Wat fijn weer dat je van die woorden gebruikt met enorme emotionele lading, dat voegt zoveel toe aan de discussie ook. Geeft ook helemaal geen emotionele spin aan een discussie die op basis van ratio gevoerd zou moeten worden. +:)+

Ingaand op je vraag: ik heb die volgens mij al min of meer beantwoord: zodra er onvoldoende antistoffen zijn tegen de ziektes waartegen geënt kan worden, waardoor het kind ziek kan worden en dus besmettelijk is.
pmarena schreef:
Als ik om me heen kijk wat kinderen allemaal voor ongezonde zooi wegvreten (waardoor ze best wel eens sneller ziek zouden kunnen worden) dan maken ouders constant foute keuzes. Waar trek je dan precies de grens?

Dat is niet waar dit topic over gaat. We hebben het over vaccinaties.