ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:51

TinekeHorses schreef:
Hmmm, ik kan zo één twee drie niet verzinnen waarom een AD(H)D'er moeite zou hebben met in een rij staan.
Inderdaad jammer dat er vaak misbruik van gemaakt wordt.

R U kidding? Ik heb echt het gevoel alsof ik het ga besterven als ik lang in een rij moet staan of moet wachten! Er broeit dan iets, wat steeds groter wordt, tot ik het gevoel krijg dat ik ga ontploffen en keihard wil gaan gillen. Het heeft er regelmatig voor gezorgt dat ik mijn berg kleding die ik wilde gaan passen of kopen zo een rek in heb geflikkerd omdat er een rij stond. Of in de supermarkt mijn karretje achter heb gelaten. En niet omdat ik een of andere aso ben. Ik ga bijna out als ik moet wachten.

Dus zo gek vind ik zo'n bandje niet voor ADHDers. Al geloof ik niet dat het bestaat. Heb er nog nooit van gehoord.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:53

Piloetje schreef:
R U kidding? Ik heb echt het gevoel alsof ik het ga besterven als ik lang in een rij moet staan of moet wachten! Er broeit dan iets, wat steeds groter wordt, tot ik het gevoel krijg dat ik ga ontploffen en keihard wil gaan gillen. Het heeft er regelmatig voor gezorgt dat ik mijn berg kleding die ik wilde gaan passen of kopen zo een rek in heb geflikkerd omdat er een rij stond. Of in de supermarkt mijn karretje achter heb gelaten. En niet omdat ik een of andere aso ben. Ik ga bijna out als ik moet wachten.

Dus zo gek vind ik zo'n bandje niet voor ADHDers. Al geloof ik niet dat het bestaat. Heb er nog nooit van gehoord.

En dan helemaal als er iemand naast je in de rij staat die met voeten of vingers tikt, staat te fluiten of neuriën, of gewoon veels te dichtbij komt.

Poess91

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:56

Maar heeft niet iedereen dit? ook zonder adhd? dat vraag ik me dan af xD...

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:58

Nee. Niet iedereen heeft het gevoel alsof hij doodgaat als hij moet wachten.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:00

Hier een gezin met 3 AD(H)Ders, 1x naar een pretpark geweest op een dag die veel drukker bleek te zijn dan ingeschat, na 1 attractie zijn we weer naar huis gegaan. }:0

Winkelen ook altijd zoveel mogelijk in de ochtend, lekker zonder rijen, overal ruimte en genoeg pashokjes.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:04

Winkelen als 't druk is hoef je met mij ook echt niet te doen, dan wordt ik helemaal gek...
Maar dacht altijd dat ik niet de enige was die op springen stond in m'n hoofd in zo'n rij bij een pretpark, soms vraag ik me af hoe iemand zonder adhd alles meemaakt

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:05

LBLGypsyCobs schreef:
Piloetje schreef:

En dan helemaal als er iemand naast je in de rij staat die met voeten of vingers tikt, staat te fluiten of neuriën, of gewoon veels te dichtbij komt.

Wat grappig! Nouja, voor jullie dan niet.
Zelf heb ik dit probleem niet zoals jullie dit ervaren. Al kan ik niet tegen plekken met veel mensen; onoverzichtelijk, druk en iedereen praat door elkaar heen.
Maar dat heb ik overal, en niet specifiek bij rijen. :P

Hebben jullie dat dan ook bij andere dingen waarbij jullie moeten wachten?
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 16-03-13 23:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:06

Als ik in de file sta krijg ik ook zowat een toeval. Zo vreselijk. Wordt helemaal gek en weer het gevoel alsof ik ontplof. Maar je kunt dus niet midden op de snelweg uit je auto stappen en weglopen. Ik zit soms echt half hysterich jankend in mijn auto hierdoor.

Ik zou ook wel een bandje kunnen gebruiken voor vrij gebruik van de vluchtstrook ;)

En ja, dat zou iedereen wel willen, want niemand vind het leuk om in de file te staan. Maar dat is toch echt net even anders.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:11

Bijzonder, nooit geweten. Heb wel een gruwelijke hekel aan rijen. Wordt er chagreinig en boos van. Maar het gevoel dat ik doodga... nee.. gelukkig niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:19

Poess91 schreef:
Maar heeft niet iedereen dit? ook zonder adhd? dat vraag ik me dan af xD...

Ik heb ADD en ik heb het niet :') Al ken ik het gevoel wel hoor, en geloof ook wel dat AD(H)D' ers daar sneller last van hebben, dus ja.
Kan alleen niet tegen lang staan, word ik misselijk.

Met kinderen snap ik het wel,
Dat je liever geen ADHD'ers in de wachtrij wil. Niet alleen voor die kindjes zelf denk ik :o Kan flink veel drama geven volgens mij.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:22

Ja ik dacht niemand vind het leuk om uren in een rij te staan :P.
Maar dit hoort nu eenmaal bij een pretpark (vind ik dan), samen gezellig maken :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:57

Ik ga me ontzettend vervelen als ik ergens lang moeten wachten.. Heb dan ook altijd wat te lezen/luisteren/doen bij me, zelfs als ik maar een minuut of 10 in de tram moet zitten :P

En van drukte in winkels word ik agressief :')

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:59

Ja hoe zijn jullie met winkelen?
Ik ken meisjes die kunnen echt uren doorbrengen in winkels en super veel passen etc.
Kan ik dus echt niet tegen, ik ga de rekken snel langs en als je moet wachten om te passen dan ga ik sowieso weer weg.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 00:00

Ik word echt gek van mezelf... werk in een fastfood achter de kassa en dat is echt zo slopend ;( ik ben geestelijk helemaal afgepeigerd na een paar uur werken en merk gewoon dat ik tijdens de rush echt moeite heb met overzicht zo nu en dan...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 00:04

Winkelen doe ik het liefst 's morgens vroeg, in mijn eentje, op een doordeweekse dag :P En dan kan ik ook wel een hele berg winkels afwerken. Maar "gezellig dagje winkelen" doe ik niet aan :=

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 00:06

Poess91 schreef:
Ja hoe zijn jullie met winkelen?
Ik ken meisjes die kunnen echt uren doorbrengen in winkels en super veel passen etc.
Kan ik dus echt niet tegen, ik ga de rekken snel langs en als je moet wachten om te passen dan ga ik sowieso weer weg.

Dat heb ik ook. Als het te vol is, loop ik al weg. Passen het liefst vermijden. :=
En de rekken loop ik inderdaad ook snel langs. Tot ergernis van anderen. Ik vind ook nooit zo snel iets leuks in een winkel...

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 00:08

Haha nee inderdaad, al vinden jongens het wel leuk om met me te winkelen. Komt vast omdat ik inderdaad niet zo lang ergens bezig blijf :p...

@lifaya heb medelijde met je! Heb zelf achter de kassa gezeten maar dat vond ik hel, kreeg snel hoofdpijn en kon nooit overzicht houden

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 00:11

Ik heb er dus ook echt problemen mee. Het probleem is dat ik gewoon geeeeen idee heb wat voor werk ik anders kan doen. Het liefst een baan zonder de hele tijd in contact te komen met mensen (dus supermarkt en fastfood/horeca valt af) en dan blijft er vrijwel niks over in deze tijd van crisis ;(... ik baal gewoon zo erg... klote ADD... Het jammere ook is dat mensen echt onderschatten hoeveel moeite ik er mee heb. Maar ik word wel van alle kanten altijd belaagd met negatief commentaar met dingen die ik niet goed doe en blabla, zo gaat ook al mijn gehele motivatie naar de mallemoer...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 00:13

Vind je postbezorgen niks? Heb ik een tijdje gedaan en ik vond het heerlijk!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 00:16

Ik vermijd de drukke momenten tijdens winkelen ;) boodschappen doe ik op vrijdag tussen 12 en 1, dan is het rustig in de appie, kleding shop ik een doordeweekse ochtend. Smaandags ofzo... Ik kan echt gillend gek worden van drukke winkels

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 00:20

Heino schreef:
Vind je postbezorgen niks? Heb ik een tijdje gedaan en ik vond het heerlijk!

nee te weinig uren en heb liever wel sociaal contact qua collega's want dat vind ik wel altijd leuk :) en dat is niet het geval met postbezorgen xD dat probleem (qua uren) komt er nu ook aan bij de fastfood waar ik zit, volgende week maar 11 uur... Ik heb het al aangegeven dat ik echt meer uur wil werken maar ze geven geen gehoor... Dus ik ga nu echt op zoek naar iets anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 00:25

kleren kopen doe ik ook doordeweeks idd.

En ik woon tegenover een Appie. Da's makkelijk, want loop gewoon naar binnen als ik iets nodig heb, maar ben er over 't algemeen niet langer dan 10 minuten. Dus dat trek ik nog wel :+

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 00:54

Ik kan als een volslagen idioot een uur naar een vleeswarenkoeling kijken, overweldigd door de keuzes. Daarna van hot naar her door de supermarkt vliegen, totaal gedesoriënteerd ookal ben ik er al 100 keer geweest. Vervolgens laad ik mijn kar vol met alles wat ter plekke in me op komt, en vergeet ik avondeten en brood. Ik had een lijstje willen maken, maar dat ben ik vergeten te maken, of ik vergeet het mee te nemen. Of ik vergeet erop te kijken.

En vervolgens is de kans groot dat als ik na een uur bij de kassa sta, de paniek uitbreekt als het mega druk is met lange rijen, dat ik mijn kar verlaat en naar huis toe ga...

Gelukkig doet mijn lieve vriend bijna altijd de boodschappen sinds ik hem ken. En samen met iemand anders gaat het nog wel als die me aanstuurt. Maar man oh man. Wat een hel. Mij niet gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 11:11

Ik heb zelf nog een bandje/kaart opgehaald voor mijn ADD, zodat ik via de uitgang kan. Maar mijn zusje zit voor lange afstanden in de rolstoel. En die kan door haar autistisch stoornis spectrum ook niet in drukke rijen. Dus voor haar halen we altijd wel een kaart/bandje op.

Dus ga denk ik al ruim 8 jaar niet via de ingang. Dus weet het niet eens als ik er wel tegen kan. Want zonder zusje ga ik niet naar een attractie park. Omdat ik een hekel heb aan wachten.

En kleren kopen doe ik het liefst op rustige tijden. En het liefst alleen :)

Ook werken in een fabriek aan een lopende band kan ik niet. Gaat te snel voor mij en je moet ineens zoveel doen, waardoor ik het overzicht kwijtraak. En daardoor ik meer ga denken en mijn tempo lager word.

Uitgaan lukt dan wel weer, maar zoek dan wel de rustiger plekjes op in de kroeg. Je zult mij niet vinden midden op de dansvloer. Al die mensen die tegen je aanknallen enzo. Maar ga ik naar een tentfeest, dan sta ik wel vooraan. Wel uiteraard meer aan de zijkant.

En mijn moeder liet mij gister dit lezen: http://www.addonline.nl/add/tips.html
En wat kwam ik veel herkenbare punten tegen :')

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:06

Hallo iedereen,

Hier ook een AD(H)D'er. Redelijk late diagnose (19e) toen echt alles in de soep liep door overprikkeling en chaos.
Bijna alles wat is geschreven is super herkenbaar, grappig dat dat zo kenmerkend is.

Dat van die supermarkt heb ik ook, als ik alleen boodschappen ga doen ben ik zo een uur bezig en dan nog het belangrijkste vergeten. Als ik met mijn vriend samen boodschappen doe heb ik mezelf aangeleerd niet te veel te denken en zeker niet te veel te willen (als in, de beste beslissing willen nemen) want het is twee keer voorgekomen dat hij gewoon naar huis is gegaan en ik (nadat we al een half uur bezig waren) nog stond te twijfelen of ik witbrood met sesam of witbrood met tijger wou (hij doet zn boodschappen vaak in 5 minuten).
Kleren kopen doe ik ook het liefst wanneer het rustig is en dan niet met meer dan een persoon samen of alleen. Hangt een beetje van de dag en mijn humeur af hoe lang ik het volhoud :P

Van zo'n kaart of bandje heb ik ook nog nooit gehoord. Lange rijen in een pretpark of wachten op de trein ofzo vind ik ook verschrikkelijk, daar wordt ik altijd heel druk en vervelend van. Gevolg is dat ik vaak nèt te laat weg ga van huis om de trein of bus te halen en dan weer erg moet stressen, maar het is nog maar een paar keer voorgekomen in de afgelopen 6 jaar dat ik hem mis :P

Ik heb mezelf erg getraind in het bijhouden van een agenda en het maken van lijstjes (als er veel moet gebeuren), dus daar heb ik wel wat baat bij. Als ik dingen niet opschrijf vergeet ik ze sowieso.

Waar ik wel/ook heel erg veel last van heb is dat, wanneer er te veel moet gebeuren of te veel prikkels zijn, ik alles uit mn handen laat vallen (spreekwoordelijk) en dom om me heen ga zitten kijken. En dan ook echt helemaal niks meer kan of wil en nergens meer aan toe kom, waardoor er natuurlijk alleen maar meer druk op komt en alles nog zwaarder gaat wegen dan nodig. Hebben jullie dat ook en hoe lossen jullie dat op? Ik heb er nog niet echt een remedie voor kunnen vinden en het gebeurd gelukkig ook maar heel zelden, maar het is wel heel erg vervelend.