Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 00:20

Wauw wat een topic met zoveel herkenbaarheid!

Mijn valkuil is ook dat energie erg weg kan stromen. Ik merk heel bijzondere dingen bij mezelf met "energetische therapie". De energie vliegt dan echt naar binnen en ik lees daarom nu een boek ook hierover. Wellicht ook iets voor jullie om uit te proberen? Ik heb me hier nog niet genoeg in ontwikkeld dus bijv een weekendje met een sippe vriendin ga ik niet weg, ik maak er dan een nachtje van. Ik ga tegenwoordig heel erg voor de quality time ipv kwantiteit, arriveer ook bewust laat op een festival maar geniet dan heel erg. Prima dat de rest uren daarvoor in een herrie partybus gaat, alleen ik sla dat deel even over en dat voelt goed! Vroeger had ik dat wel gedaan en gedacht dat het door een ziekte zou zijn oid dat ik dat niet zo goed trok.

Eenzaamheid in relatie merk ik eerder in eenzaamheid bij vrienden. Ik heb fantastische vriendinnen maar zij reageren op moeilijke momenten vaak precies het tegenovergestelde van waar ik behoefte aan heb. Ik heb nu geleerd dat ik het fijne gevoel bij mezelf moet halen ipv anderen en trek me terug op een fijn plekje, ontspanningsmuziek en geurkaarsen. Oftewel, ik heb dus ook wel een beetje geleerd dat ik bij mijn niet-HSP vriendinnen op bepaalde momenten niet echt terecht kan en dat is oke, als je maar zelf dan in balans bent. Die arm om mij heen kan ik dus wel krijgen, maar niet de arm waar ik behoefte aan heb.

Qua lichamelijke "vage" klachten wil ik graag meegeven dat bij mij een flink traject met een pscyholoog alles heeft doen oplossen. Mijn psyche uit zich ontzettend somatisch en tegenwoordig herken ik dit goed als dit gebeurt. Echt super misselijk of extreem moe kan ik raken, puur omdat er letterlijk tussen mijn oren iets dwars zit. Ik zie het nu als een boodschap van mijn lichaam ipv als een nare ziekte (want dat stempeltje had het eerst wel).

Qua drukke klaslokalen: ik kan mij nog niet goed afsluiten/beschermen en los het op door alternatieven te zoeken (op mijn werk bijv soms andere werkplek of juist thuis te werken). Ik blijf heel erg dicht bij mijn gevoel en doe wat goed voelt. Natuurlijk heb ik ook verplichtingen, maar met een hoop is veel mogelijk!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:13

Ik was ff aan het lezen, maar hier ook een gevoelig typje aan de lto3.
Ooit begonnen met lto3 zelf, maar dat vind ik te duur en uiteindelijk heb ik los alle ingrediënten gekocht, en maak ik de capsules zelf.
De samenstelling is dus ook variabel inmiddels, inmiddels slik ik enkel l theanine en ik heb er 10 mg 5 htp bij gedaan.
De 5 htp vlakt mijn heftigste voelsprieten wat af.
Hier overigens geen officieel plakkertje, maar ik heb wel asperger en ik sta erom bekend gigantisch gevoelig te zijn.
Ik heb dit jaar twee internisten zeer stom laten kijken door mijn hele hormoonstelsel zonder bloedonderzoek correct in te stellen op medicijnen.
En dat zijn dus 5 middelen, waarvan het A super nauw luistert, en B teveel kwaad kan.
En dan vol bluf durven zeggen dat er uit bloedonderzoek echt niks afwijkends uit gaat komen, dat je echt niet teveel neemt, en nog gelijk krijgen ook. :') O:)
Die professor deed dit werk al 30 jaar en had dit nog nooit meegemaakt, ze zaten me echt aan te kijken van dit kan gewoon niet.
Ja toch wel doc.
Het is voor mij een vloek en een zegen tegelijk, zegen omdat ik dus aardig op tijd medicatie aan kan passen, vloek omdat een kleine afwijking al erg vervelend is.

Maargoed het blijft verder schipperen, goed yoga bijhouden, TRE oefeningen doen mij ook goed en zorgen voor genoeg rust.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:20

RP heel herkenbaar :(:)

Ik moet zeggen dat ik er nu wel anders in sta.
Nu ik weet dat ik een hsper ben en mijn man duidelijk niet, kan ik het hem ook niet kwalijk nemen dat hij mij niet aanvoelt, al zou hij zijn best doen.
Maar hoe mooi het allemaal uitglegd wordt door allerlei lui, ik blijf het missen maar dan zou ik een andere hsper tot partner moeten zoeken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:18

RedPassion schreef:
Ik heb hier jaren geleden al meegekletst, nog altijd meegelezen maar al een tijd niet gereageerd. Nu ik mijn oude posts teruglees zie ik dat de geschiedenis zich herhaalt; ik voel me eenzaam in relaties. Ondertussen is er wel wat gebeurt op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, doen waarin ik goed ben en kan ik tegenwoordig best goed filteren. Ook heb ik waardevolle vriendschappen. Dus dat is positief. :) Maar wat moeilijk blijft is me fijn voelen in een liefdesrelatie. Ik merk dat ik toch steeds weer teleurgesteld ben dat ik niet begrepen word als ik vertel over wat ik voel en ervaar en voel me dan eenzaam. Ook vind ik het moeilijk dat ik er tijdens moeilijke dagen/periodes altijd alleen voor sta. Ik kan mezelf goed helpen hoor, maar soms zou een arm om me heen fijn zijn, ook als iemand me niet begrijpt.
Herkent iemand dit? En zijn er mensen die hierdoor besloten hebben geen relaties meer aan te gaan? Geeft dat rust? Of accepteer je dan maar dat een bepaalde mate van eenzaamheid blijft in je relatie? Misschien verwacht ik ook wel te veel. Ik wil graag alles kunnen delen maar ik stoot daardoor vaak mijn hoofd.

Ik zou je aanraden om je te verdiepen in Geweldloze/Verbindende communicatie.
Daarin leer je veel over het herkennen van behoeften en emoties, bij jezelf en anderen. En hoe dat goed te hanteren.
Via pb kan ik informatie over cursus mogelijkheden geven. Afhankelijk van de regio waar je zit

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:44

Ik kan me ook melden hier, kan op alle testjes bijna wel alles aanvinken. Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen maar ga dat wel eventjes doen. :)
Waar ik heel erg last van heb is dat ik vaak niet meer weet wat nou mijn eigen gevoelens en gedachtes zijn en wat die van andere mensen zijn. Ik kan het niet goed scheiden, waardoor ik mij soms afvraag of waar ik mee bezig ben wel echt is wat ík wil en of het niet de wil is van iemand anders.
Herkennen jullie dit?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:47

Ik heb hier pas kort van gehoord, ik ben bijna 30. Toen een vriendin erover vertelde ben ik gaan googlen en ik las over mezelf.

Ik voelde me vaak anders en kon het niet echt plaatsen, vroeger zeer verlegen, snel emotioneel, voelde me altijd verantwoordelijk voor vanalles, ben perfectionistisch, voel altijd aan als er iets met iemand is, ben snel moe en probeer daardoor altijd maar 1 ding per weekend echt in te plannen qua visites oid. Ik kan ook ontzettend genieten van de natuur en muziek, soms huil ik onderweg in de auto om de zonsopgang met muziek op de achtergrond.

Ik vraag me af of dit ook professioneel te testen is, ik denk dat dat mij rust zou geven omdat ik me soms wel een aansteller voel als ik na een intensieve dag vroeg ga slapen of een dag niksen nodig heb na een dag iets doen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 22:01

HSP is geen officiële aandoening of zoiets. In de psychologie wordt het nog niet erkend en er zijn ook geen behandelingen voor. Het belangrijkste is dat jij je leven voor jou gaat leiden. Prima toch als je lekker vroeg naar bed gaat of een dag op de bank ligt na een leuke en intensieve dag. Je zou eens op Facebook moeten vragen hoeveel mensen dat nog meer doen. Heel veel hoor! De hele wereld LIJKT nu alleen maar gefocust te zijn op werken en leuke dingen doen, maar dat valt reuze mee. En dan nog bepaal jij JOUW leven! Dus bepaal wat je leuk vindt en wat voor jou balans betekent. Daar heeft niemand iets mee te maken!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 22:10

Dat snap ik en dat probeer ik ook zoveel mogelijk, maar ik snap het ook als mensen om mij heen het niet begrijpen, daarvoor zou het makkelijker zijn en voelen voor mij als het me door een professional verteld zou worden.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 08:24

moonsparkle schreef:
Dat snap ik en dat probeer ik ook zoveel mogelijk, maar ik snap het ook als mensen om mij heen het niet begrijpen, daarvoor zou het makkelijker zijn en voelen voor mij als het me door een professional verteld zou worden.

Als de woorden van een professional je gaan helpen, dan kan ik je de boeien van Elaine Aron aanraden. Zij heeft hooggevoeligheid ontdekt en is ook psycholoog of zoiets. Wat ik heb gedaan is dat ik mijn moeder het boek heb laten lezen, zodat zij het beter begrijpt. Inmiddels kan ik het zelf ook wel onder woorden brengen. Een andere optie is om te kijken of een coach je hier mee kan helpen. Er zijn genoeg HSP coaches. Bij het GGZ of vergelijkbare instanties wordt het helaas niet erkent...

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 09:29

moonsparkle schreef:

Zoals al gezegd is er voor HSP in tegenstelling tot bv autisme geen officiële DSM diagnose. Het is ook geen aandoening maar een karaktertrek.
Er is wel een HSP test maar waarschijnlijk ben je die al wel tegengekomen. Wat ik daar persoonlijk wel van vind is dat die best focussed op de lasten en niet op de kracht van HSP.
En eigenlijk is het misschien ook belangrijker dat jij jezelf begrijpt, en HSP herkent en erkent.
Anderen zullen er misschien rekening mee willen houden, en misschien ook niet.
Maar als jij naar jezelf leert luisteren wanneer je rustmomenten nodig hebt is dat veel fijner. En dan kun
ook de kracht van HSP gaan ontdekken.
Wat ik zelf een mooi "nuchter" boek vind is "Bewust-er-zijn-met hooggevoeligheid" van Antoine van Staveren.
En paarden kunnen je veel leren over in het moment leven. Paarden en HSP is trouwens zowiezo een prachtige combinatie vind ik.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:10

Nuja, karaktertrek. Vind het toch meer dan een karaktertrek wanneer ze ontdekt hebben dat het screenings en filter apparaat bij een hsp niet zo scherp staat.
Dat kunnen ze gewoon aantonen.
Dat je daar een andere persoonlijkheid door hebt lijkt me duidelijk :D

De ups and downs en dat je lichaam reageert herken ik ook zeker. Al is dat nu veel beter, ik luister veel meer en dat helpt. Ben ook keto gaan eten, en de dagen dat ik wel koolhydraten eet merk ik hoe lastig en vermoeid ik daar van word.

Probeer meer te sporten omdat dit de energie kanaliseerd. Buiten zijn werkt ook fantastisch. Bepaalde tijden voor vrienden enz, niet met vrienden op reis gaan die me uitputten bijvoorbeeld. Meer nee zeggen :+
En als het even niet gaat, dan gaat het even niet. Vroeger wou ik altijd doorbikkelen. Sinds ik gewoon pauze neem en iets ga doen waar ik wel van kan genieten of me afsluiten, ben ik minder gespannen.

Loop hier ook al maanden bij de psych trouwens. Helpt om de kantjes er af te werken.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:16

Echt bizar dit. Ik zag op pinterest een plaatje; "tips bij hsp ". Nieuwsgierig als dat ik ben, ben ik gaan googlen op hsp. En verrek, het klinkt allemaal wel ontzettend herkenbaar. Lezen, testjes doen en hsp in de bokt zoekbalk typen en hier ben ik! Heb daarnaast ook een Myers-Briggs test gedaan waar ISFJ uit kwam. Iemand deze test ook gedaan toevallig? En een idee of dat met elkaar te maken zou hebben ?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:21

xxemmely schreef:
Echt bizar dit. Ik zag op pinterest een plaatje; "tips bij hsp ". Nieuwsgierig als dat ik ben, ben ik gaan googlen op hsp. En verrek, het klinkt allemaal wel ontzettend herkenbaar. Lezen, testjes doen en hsp in de bokt zoekbalk typen en hier ben ik! Heb daarnaast ook een Myers-Briggs test gedaan waar ISFJ uit kwam. Iemand deze test ook gedaan toevallig? En een idee of dat met elkaar te maken zou hebben ?

Ik heb hem poos geleden gedaan en bij mij kwam er ook ISFJ uit. Geen idee of dat te maken heeft met HSP maar het zou heel goed kunnen.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:50

Jildau schreef:
xxemmely schreef:

Ik heb hem poos geleden gedaan en bij mij kwam er ook ISFJ uit. Geen idee of dat te maken heeft met HSP maar het zou heel goed kunnen.

Typisch! Ben wel heel benieuwd of meerdere mensen dat hebben of dat dit toeval is. Moet over 2 á 3 weken weer naar mn psycholoog (ze heeft nu vakantie) en dan wil ik sowieso aan haar vragen over hsp en ISFJ aangezien ik dit vandaag allemaal voor t eerst hoor en lees en er wel heel nieuwsgierig naar ben. Voor het eerst dat ik ergens zoveel herkenbare dingen in lees.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:54

Ik heb de test van 16personalities (https://www.16personalities.com/nl) gedaan en daar kwam bij mij INFJ uit. Ik heb het idee dat een deel ervan wel met hooggevoeligheid te maken heeft.
De eerste I staat voor introvert, de F staat voor Feeling en de J staat voor Judgement. De meeste HSP'ers zijn Introvert en vooral gefocust op gevoel ;-)

Wat fijn dat het voor jou zoveel herkenning geeft! Dat zal je ook zeker helpen in je ontwikkeling met je psycholoog. Hopelijk staat zij er ook voor open/is ze er bekend mee.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:11

Ik ben infp-t. Vergt een onderzoek om de link helemaal te leggen. Je vult de test natuurlijken met je hsp karaktertrek dus dat dat overeenkomt lijkt me wel waarschijnlijk.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:15

xxemmely, welkom! :D

Ik kom uit op INFJ. Denk inderdaad dat hsp-zijn daar wel mee te maken heeft.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:27

Infp-t.
Deels kan ik me er echt wel in vinden, deels echt maar dan ook echt niet.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:14

Leuk om te lezen allemaal! :D
Zijn er voor jullie (of misschien jullie omgeving) ook echt dingen veranderd sinds jullie het 'ontdekt hebben?

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:19

Ik begrijp mezelf beter, waardoor ik wat minder vaak ‘boos’ ben/overkom voor de omgeving. Begreep zelf zo vaak niet waarom ik me ineens goed of slecht voelde. Ik ben er opener over geworden en daardoor accepteert de omgeving het makkelijker

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 01:59

Pfff zonet een best wel heftige film gekeken en direct na de film begon ik te huilen. Alsof de spanning / indrukken van me af moeten ofzo. Herkent iemand dit?

M'n vriend zegt: 'joh het is maar een film' en gaat slapen. Die begrijpt het echt niet.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 02:03

Ik heb dan meestal nachtmerries, dus even er alles uitlaten helpt meer dan doen alsof het me niet raakt want dan gaat het mis.
Ben verder ook geen emotioneel/overemotioneel persoon. Relativeer het heel erg. Maar raakt wat in je.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 02:08

Ja ik heb ook nachtmerries en vriend begrijpt dus ook niet dat ik eerst nog wat anders wil doen (gedachten verzetten) voordat ik ga slapen. Ik huil snel bij emotionele stukken in films maar deze film was niet zozeer emotioneel maar gewoon heel heftig. Veel nare gebeurtenissen, soort thriller. Niet verwacht dat ik daar achteraf zo van slag door zou zijn.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 04:35

Oh als ik film kijk, hoeft er nog maar een scheet gelaten te worden en ik ben al bijna emotioneel :')
Maar na films heb ik daar eigenlijk vrijwel geen last van.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:09

Jildau, lastig dat hij dat niet begrijpt dan. Want nachtmerries zijn gewoon echt niet leuk. Ik heb zelf nighterrors, gelukkig niet vaak, maar mijn vriend weet dat, en aangezien dat samen kan gaan met roepen en slaapwandelen, moet hij er wel rekening mee houden :+

Maar tis een je mindset he, dus er goed over nadenken en verwerken i.p.v. het proberen aan de kant schuiven en idd direct gaan slapen.
Er wat over babbelen helpt ook vind ik. En dan even zaken bespreken waar je wel veilig door bent en je veilig bij voelt.

Emmely, handig toch, heb jij meteen alles in de film al verwerkt :D ik durf het ook wel hebben. Maar chickflicks enzo, daar kan ik wel van huilen maar heb geen nachtmerries. Toen ik bv de film over Snowden zag... die nacht was verschrikkelijk >;)
Dus doe ik gewoon niet meer. Ik kijk ze eerder op de dag en ga er daarna even over babbelen (kijk ze dan ook niet meer alleen) en iets leuks doen, goed boek lezen etc.