Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:07

WowAmigo schreef:
Aaah wat sneu Jenny, hoe is het nu?

Zat vandaag op een verjaardag waar een moeder van de oude stempel aan het vertellen was dat je toch vooral maar kortaan moest zijn met die babies. Als zij thuis kwam met de babies (uit het ziekenhuis, als in "pas bevallen") dan kregen ze geen nachtvoeding meer hoor! Tegen 22.00 of 23.00 de laatste voeding en daar konden ze het dan toch de hele nacht op doen? Afgekookt water kregen ze dan!

Echt heel leuk mens verder hoor, maar hier heb ik dan toch een andere mening over...

Ik zal wel een heel oude muts zijn maar zo ben ik ook groot gebracht, mijn moeder heeft vanaf de geboorte nooit nachtvoedingen gehad, wij sliepen direct door en dat werd ook zo vanuit het ZH gedaan en doorgevoerd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:18

ja, al die goedbedoelde adviesen en tips, en "je verwend hem", laat maar huilen
nee, als mijn kindje huilt, zonder dat er een reden voor is, pak ik hem bij me

de eerste 5 weken heeft hij dat erg veel gedaan, overdag niet in slaap te krijgen, alleen maar huilen en bij mij willen zijn ( dan was hij stil) en iedereen maar zeggen, je verwend hem, terwijl zelfs de huisarts zegt, pak hem bij je!!
van door laten huilen raken baby`s en mama`s alleen maar overstuur zei hij
in mijn geval klopt dat ook. als ik hem door laat huilen loopt hij paars aan, tranen stromen over zijn wangen ( al vanaf hij 2 weken oud is huilt hij echt met flinke tranen) en valt hij dus echt niet in slaap en kan ik hem omkleden omdat zijn truitje zeikenat gehuild is

nu kan ik hem overdag of snachts wegleggen en hij is stil
geen muziekje aan, geen verhaaltje, ik leg hem weg en meneer valt in slaap of gaat wat brabbelen
ik denk echt dat dat komt doordat hij weet dat als iets is, mama hem troost

benangelique

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:23

lynn, ik denk dat wij tegenwoordig allemaal onze kindjes bij ons pakken. gelukkig mogen moedergevoelens inderdaad als juist geinterpreteerd worden!

toen mijn moeder nog kraamverzorgster was, kregen de kinderen de eerste week (!!) geen borstvoeding. Het moest eerst maar eens op gang komen bij moeder (stuwing afwachten en nadat dat afgenomen was, was het in orde), gek he dat 90% mislukte?
de kindjes kregen flesvoeding en suikerwater in de nachten...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:27

BA, klopt, als we huilden in het ZH kregen we een lepeltje suikerwater... :roll:

Mijn moeder zat bij mijn 1e ook heel raar te kijken als ik mijn kindje in bed nam bij me, want dat deden ze vroeger niet. Gelukkig is dat nu wel anders inderdaad! :j

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:27

Precies Lynn zo doe ik het nog steeds. Bovendien hoor je ook goed aan het huiltje of het menens is of niet en dat huilen wat Milan 's nachts doet is niet zomaar wat zeuren of aandacht vragen (wat 9 van de 10 dus tegen me zeggen). Hij huilt omdat hij echt honger heeft! Hij probeert al door mijn pyjama heen aan te happen, drinkt 10 min en valt als een blok weer in slaap, dat doen ze niet als ze aandacht willen of bij je willen liggen.

En wat betreft hoe ze dat vroeger deden: persoonlijk denk ik dat er dan toch iets mis is met je moedergevoelens als je een baby van een paar dagen oud 's nachts kunt negeren of water geeft :x

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:29

Ninita, ik denk niet dat er wat mis is met je moedergevoelens hoor als je het vroeger anders deed. Die moeders wisten toch ook niet beter...

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:33

Nou.. ze hadden tegen mij kunnen zeggen wat ze willen maar ik liet 'm toch echt niet liggen :n

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:39

de kraamhulpen van vroeger (en zeker als je in het ziekenhuis bleef) waren zo streng! die pakten het kindje gewoon bij je weg!
je kon als moeder op je kop gaan staan, maar verzorgsters wil was wet!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:01

Wat BA zegt klopt wel hoor! Vroeger was gewoon een heel andere tijd en dat kunnen wij ons niet meer voorstellen en dat is maar goed ook maar dat heeft niets te maken met moederliefde hoor. Mijn moeder heeft altijd genoeg moederliefde gehad en nog steeds maar vroeger ging het er gewoon anders aan toe...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:21

Idd, en ik denk dat je als versgebakken moeder wel beindvloedbaar bent voor wat normaal wordt gevonden. Maar die mevrouw vertelde dus dat ze in het ziekenhuis wel gevoed werden maar dat zij daar dus niet aan meedeed. Dat is dus precies andersom. Ik ben als pasgeboren baby bijna gestikt in het suikerwater 's nachts, daarna heeft mijn moeder me maar gewoon gevoed...

Wat ik een heel fijn boek vond was "nighttime parenting" daar gaan ze in op de hoe zeg je dat, fysiologische behoefte van een mensenbaby en de reactie van de moeder daarop. Dat boek is wel heeeeel soft en daarnaast heb ik "inbakeren en regelmaat" ofzoiets van Ria Blom gelezen, een beetje het andere uiterste. En eruit gehaald wat me aansprak...

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:17

benangelique schreef:
toen mijn moeder nog kraamverzorgster was, kregen de kinderen de eerste week (!!) geen borstvoeding. Het moest eerst maar eens op gang komen bij moeder (stuwing afwachten en nadat dat afgenomen was, was het in orde), gek he dat 90% mislukte?

En dat is in Duitsland nog steeds. Ik hoefde Nikki pas aan te leggen als ze zelf aangaf dat ze wilde drinken. Dat heeft 2 dagen geduurd. Toen hapte ze vast alsof ze nooit anders heeft geweten. Die 1e dagen heb ik geloof ik maar 4x per dag gevoed, vaker kwam ze niet. Gewoon volledig op verzoek was het advies van het ZH in Duitsland. Weet niet of dat met percentages mislukking heeft te maken. Ik ken genoeg mensen in NL waarbij het niet gelukt is en van de 10 baby's die op dezelfde dag als ik bevallen zijn in het ZH, gaf iedereen BV zonder problemen. Ben nu ruim 4,5 maand verder en geef nog steeds BV op verzoek. En ze slaapt door zonder late avondvoeding. Tegen alle regels in Nederland in, maar ze groeit goed. Vanochtend kwamen we zelfs pas om 08.30 uur uit bed (hebben dus 12 uur geslapen)

Mijn kraamhulp (NL) kwam met regeltjes en wilde iedere 3 uur wakker maken/voeden, maar de VK vanuit Duitsland bleef adviseren om alleen op verzoek te voeden. Wij merkten dat Nikki 't gewoon niet goed deed op zo'n tijdsschema. Het totaal aantal voedingen zit nu op 5 x per dag.
Laatst bijgewerkt door Schafstall op 10-05-10 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:19

dat stuk wat anke hier plaatste komt uit dat eerste boek van jou wow. beetje overtrokken idd, want fysiologisch zou het het beste zijn als we het kind tot het 7e/8e jaar aan de (*) zouden hebben....

boya, hoe geeft een kindje dan aan dat het zelf wil drinken? als je ze namelijk direct na de bevalling voor de borst legt gaan ze gelijk op zoek naar de tepel?

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:21

benangelique schreef:
boya, hoe geeft een kindje dan aan dat het zelf wil drinken? als je ze namelijk direct na de bevalling voor de borst legt gaan ze gelijk op zoek naar de tepel?

Een enorme keel (huilen) op zetten, dan aanleggen en hap....drinken maar (zuigreflex op de pink). Mondje stijf dicht....dan was 't weer genoeg :D

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:27

Mijn dochtertje wilde ook de eerste 24 uur niet drinken. Ze hebben genoeg reserves en vaak zijn ze ook misselijk na de bevalling, dus even niets drinken is niet eens zo gek. Toen ze wel wilde ging het ook prima (ze was wel direct na de geboorte aangelegd, maar ik weet niet of dat zo'n groot verschil heeft gemaakt) Het lijkt me wel anders als ze de eerste tijd niet MOGEN drinken, al willen ze dat wel.

Hebben jullie kleintjes in hun eigen bed ook zulke koude handjes en oortjes? Eileen sliep vaak bij mij in bed, maar nu hebben we een sidesleeper en ligt ze voornamelijk alleen. Bij de voeding rond 3u is ze nog warm, maar om 7u is ze echt koud en moet ik 'r dicht tegen me aan opwarmen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:36

ja, senna slaapt met de handen omhoog en heeft altijd koude handjes, oortjes weet ik eigenlijk, is mij in elk geval nog niet opgevallen

Hij is verder wel warm, ligt onder een hydrofiele luier, flanelle luier, laken en dekentje

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:37

de eerste 48 uur kunnen ze inderdaad ook teren op hun reserves, dus als een kindje niet wil drinken is het geen ramp. ze moeten wel de gelegenheid krijgen vind ik.

batje, tessa heeft hier ook geregeld een koud koppie, maar daar heeft ze geen last van. als ze zonder bakerzak slaapt, slaapt ze met haar armpjes boven de deken of langs haar hoofd. dan zijn haar handen dus altijd steenkoud. verder voelt ze lekker warm.
als je twijfelt even in het nekje voelen he!

over de bv: voeden jullie 1 of 2 borsten en waarom?
ik dus maar 1 per keer omdat tessa daarna vol zit. wil niet halverwege wisselen naar de andere borst eigenlijk omdat ze dan niet bij de achtermelk komt.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:40

Ik heb het idee dat Eileen wel echt koud is, ze kruipt ook helemaal in me, maar dat kan ook gewoon gezellig zijn na de lange nacht :')

Ik voed meestal 1 borst, vaak is dat genoeg. Als ze meer wil krijgt ze de 2e. Zou idd altijd de eerste goed leeg laten drinken en pas de 2e aanbieden als ze dat wil, of als toetje.
Waarom wil je ze beide aanbieden?

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:02

Hier ook de handjes boven de dekens en ijskoud, maar 't nekje is lekker warm. Baker periode is voorbij hier, ze ligt nu heerlijk in d'r slaapzakje EN onder een laken/dekentje in haar eigen bedje op haar eigen kamertje. Nog zo'n verschil.

Voeden van 1 of 2 borsten is verschillend. Ik merk inmiddels wat 'nodig' is, meestal blijft 't bij één.

BA als ze een paar keer (bijv. 4-5 x) drinkt zonder te slikken kun je er vanuit gaan die ie leeg is en als ze nog honger heeft de andere aanbieden. Anders lekker bij één houden.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:08

batje schreef:

Omdat BA beetje op knappen staat elke keer :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:17

batje schreef:
Ik heb het idee dat Eileen wel echt koud is, ze kruipt ook helemaal in me, maar dat kan ook gewoon gezellig zijn na de lange nacht :')

Ik voed meestal 1 borst, vaak is dat genoeg. Als ze meer wil krijgt ze de 2e. Zou idd altijd de eerste goed leeg laten drinken en pas de 2e aanbieden als ze dat wil, of als toetje.

tessa kruipt midden in de nacht ook het liefst in me :D volgens mij idd omdat ze dan gewoon behoefte hebben aan lichamelijk contact na al die uren alleen in bed.

beide aanbieden wil ik vanwege de lange tijd die er nu tussen de borst zit. soms dus echt wel 10 uur!
maar ja, aan 1 borst heeft ze echt genoeg. ze laat los terwijl ie volgens mij niet eens echt leeg is dan zelfs.
wow heeft helemaal gelijk!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:22

Heb ik in het begin ook gehad, gewoon kolven en invriezen en steeds de tijd een beetje rekken. Dan neemt de druk vanzelf een beetje af. Zit toevallig nu ook te kolven haha. Bokken terwijl u kolft. :+

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:23

hihi, vriezer is overvol! heb geen bakjes ofzo meer... :+

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:26

Breng ze een dagje/nachtje uit logeren :D , vriezer voorraadje mee :+

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:28

nee, want dan moet ik ook afkolven en vul ik het weer aan hihi. en weggooien doe ik echt niet!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:35

benangelique schreef:
de eerste 48 uur kunnen ze inderdaad ook teren op hun reserves, dus als een kindje niet wil drinken is het geen ramp. ze moeten wel de gelegenheid krijgen vind ik.

batje, tessa heeft hier ook geregeld een koud koppie, maar daar heeft ze geen last van. als ze zonder bakerzak slaapt, slaapt ze met haar armpjes boven de deken of langs haar hoofd. dan zijn haar handen dus altijd steenkoud. verder voelt ze lekker warm.
als je twijfelt even in het nekje voelen he!

over de bv: voeden jullie 1 of 2 borsten en waarom?
ik dus maar 1 per keer omdat tessa daarna vol zit. wil niet halverwege wisselen naar de andere borst eigenlijk omdat ze dan niet bij de achtermelk komt.

Ik heb altijd maar 1 borst gevoed omdat dat voldoende was, had ik een regeldag, hup, dan deed ik er 2 bijvoorbeeld. Ik heb altijd 1 borst gedaan i.v.m. de achtermelk, dus hetzelfde als jij en dat is altijd prima gegaan!