[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:31

POLLO schreef:
Dames met een mirena.
Ik heb hem nu een maand zitten en zit nu op mijn normale menstruatie datum.
Ik ben vorige week begonnen met bloeden en dat was na een dag al weer over. Maar het begon een 2 dagen later weer. Weer over na een dag en nu heb ik het weer.

Je weet dat je lichaam tot wel een jaar nodig kan hebben om er aan te wennen? En dat onregelmatig (licht) bloedverlies sowieso kan blijven voorkomen?

Ik heb hem nu 4 maanden en heb nog steeds onregelmatig bloedverlies. Heb onlangs een echo gehad om te controleren of hij wel goed zit en dat is gelukkig wel het geval. Ik heb nu ruim een week *klopt af* geen bloedverlies gehad, dus ik hoop dat het steeds minder wordt. Maar af en toe (licht) bloedverlies is (zeker in het begin) heel normaal. :)

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:17

Hoi Allemaal,

Mijn vriend en ik hebben een discussie over spiraaltjes.

Ik wil eind van de maand mirena laten zetten (Hormonen spiraal).
Mijn vriend vind dat ik beter een gewone spiraal zonder hormonen moet pakken omdat het beter is voor je lichaam...

Mijn ervaring van voor de pil= hormonenzooi altijd heftige menstruaties veel pijn en onregelmatig. Dat was voor mij de beslissing om met de pil te beginnen.
Nadeel van pil is dat ik hem in de avond moet nemen omdat ik er anders de gehele dag misselijk ben.
Nadeel avond innemen is dat ik deze regelmatig vergeet.
Dat is dus de uiteindelijke reden dat ik nu voor spiraaltje gekozen heb.

Maar wat is nu jullie mening/tip mbt bovenstaande? Hormonenspiraal of zonder hormonen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:28

Met een koperspiraal is de kans groot dat je menstruatie heftiger wordt, dus als je daar in je normale cyclus al veel last van hebt is dat niet aan te raden.
Met een Mirena daarentegen wordt de menstruatie doorgaans lichter, of verdwijnt zelfs. De hoeveelheid hormonen is veel kleiner dan bij de pil, maar goed, het zijn nog altijd hormonen...
Heb je al met je huisarts overlegd?

chance

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:31

In overleg met de HA is er voor de mirena gekozen.

Mijn vriend en ik zijn eht niet met elkaar eens over de keuze.
Hij is van mening dat zonder hormonen beter is en niet bij iedereen die klachten voorkomen.
Mij lijkt het juist als je al voor de pil heftige menstruaties had en nu dan weer zonder hormonen gaat dat het verhaaltje weer van vooraf aan begint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:21

Dat lijkt mij ook chance.. En met het mirena spiraaltje krijg je dan wel hormonen binnen, maar een stuk minder dan met de pil! Is je vriend daar ook van op de hoogte? Ik voel me er zelf ook net een tikkeltje veiliger bij, je hebt toch een soort "dubbele" werking bij dit spiraaltje.

Ik begrijp trouwens heel goed dat je dit in overleg wilt doen, en het fijn zou zijn als je vriend het er mee eens is. Máár. Het is en blijft JOUW lichaam en dus JOUW keuze. Als jij de echt de mirena wilt, dan neem je de mirena. Ik heb de keuze geheel zelf gemaakt, mijn vriend mag blij zijn dat ik een groot deel vd zorg voor de anticonceptie op mij neem! Hoe ik dat dan wil doen is mijn keuze.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:29

@chance: heb je ookal gekeken naar nuvaring?

Hormonen zijn idd rotzooi dus begrijp je vriend goed máár die pijn is nog veel erger, ik ben er vroeger regelmatig van flauw gevallen en heb het echt heel erg, en nu met pil/nuvaring gaat het na jaren gelukkig stukken beter. Het is wel een afweging, en als man heb je die pijn nooit gevoeld en kan je je daar niks bij voorstellen.
Als ik jou was zou ik het er ook niet op wagen en iets zonder hormonen nemen. Tuurlijk is dat beter maar ik doe er echt alles voor om die pijn niet weer te krijgen, dat beïnvloed je hele sociale leven ook dus als jij dat niet wil moet je dat gewoon echt niet doen.
Maar je kan ook eens kijken naar nuvaring als je dat nog niet hebt gedaan. Die heb ik nu ook en ik voel me stukken beter dan met de pil (microgynon 30) omdat hier ook veel minder hormonen in zitten. Het is super makkelijk (2 keer in de maand aan denken) je kan ook gewoon 'doorslikken' mocht je dat kunnen/willen.

Ik kwam bij de huisarts dat ik eigenlijk van de pil af wilde, ook omdat ik het niet zo veilig vind. Toen had ik ook keuze tussen nuvaring en spiraal en hebben we gezegd, eerst nuvaring proberen dat is wat minder ingrijpend dan spiraal en kijken of dat bevalt. En bevalt super :D

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:31

POLLO schreef:
Dames met een mirena.
Ik heb hem nu een maand zitten en zit nu op mijn normale menstruatie datum.
Ik ben vorige week begonnen met bloeden en dat was na een dag al weer over. Maar het begon een 2 dagen later weer. Weer over na een dag en nu heb ik het weer.
Ook is mijn normale afscheiding veranderd qua geur. Hebben jullie dat ook.

heb ik ook hoor.
Heb hem in september laten plaatsen. En heel af en toen ben ik nog "ongesteld", niet echt ongesteldheid te noemen. Mijn afscheiding is een beetje rood bruin gekleurd. Nog onregelmatig. Wordt beetje bij beetje steeds beter. Maar duurt wel even.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:56

Ik heb de yasmine en ik moet zeggen dat die mij heel goed bevalt.. Had daarvoor een wat zwaardere en daardoor was ik 's ochtend altijd misselijk en moest ik overgeven.
Ik heb nu trouwens wel iets heel vreemds en ik wilde vragen of jullie mij kunnen helpen. Ik ben net in het midden van de strip en begin nu al een beetje te bloeden af en toe.. Dat klopt niet.. Daar heb ik geen last van gehad tot nu toe..

(ik moet er wel even bij zeggen dat ik niet per maand maar per 2 maanden slik.. Ik slik zeg maar 2 maanden door en dan een stopweek.. En hierover iets zeggen en afraden heeft geen zin, want ik ben eigenwijs en luister er toch niet naar :+)

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:58

@ chance, ik heb een koperspiraal. Ik kan je vertellen dat ik tijdens mijn menstruatie 2 dagen pijn heb aan me baarmoeder door het spiraal. Dit is niet wat ik namelijk zonder anti-conceptie heb. Tevens heb ik iets meer bloedverlies maar ook maar 2 dagen. Verder heb ik gewoon mijn eigen cyclus gehouden en geen extra rare dingen. Persoonlijk vind ik het heerlijk zonder hormonen. Daarom heb ik gekozen voor het koperspiraal. Dit omdat ik last van de hormonen had.

@kimmey, die dubbele werking begrijp ik maar het is niet de waarheid. Het koperspiraal is net zo betrouwbaar als de pil.Ook net zo betrouwbaar als de mirena. Alleen het werkt anders.
Voor mensen die interesse hebben. http://www.prosan.nl

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:38

Blowdiene, waarom zou iemand t moeten afraden!? De 'menstruatie' die je krijgt in je stopweek is geen echte menstruatie he, dat is alleen maar bedacht voor mensen :)
Dr zijn zelfs vrouwen die 3 maanden of langer doorslikken, dus van jouw 2 maanden kijk ik niet op hoor :)

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:52

Ik heb ook even een vraagje. Ik ga deze zomer voor het eerst op vakantie, naar een jongerencamping. Mijn ouders willen graag het zekere voor het onzekere en mij dus aan de anticonceptie. Dit vind ik heel logisch en ben het er ook wel mee eens dus.

Ik ben 16, en het eerste waar, ik tenminste, aan denk is de pil. Maar ik heb een heel stom probleempje, ik kan niet goed pillen slikken. Met heel veel moeite en geduld kan ik soms net een paracetemol slikken, maar dat vaak ook al niet eens. Mij lijkt het dus niet zo slim om aan de pil te gaan...

Mja, dan moet je iets anders verzinnen. Mijn moeder lijkt een staafje onder je huid wel wat, iemand die me daar wat meer over kan vertellen?

Ik weet het zelf nml echt nog niet :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:09

Ik denk dat je het beste met je huisarts kan overleggen Margoooo, eventueel met je moeder erbij.

En wellicht overbodig, maar denk je -naast andere anticonceptie- ook aan condooms, om jezelf te beschermen tegen SOA's? :)

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:09

@ Margoooo ik kan ook geen pillen slikken, omdat ik ze te lang in me mond houd en dat ze dan oplossen. Dit is echter met de pil niet zo hij is echt maar heel klein ( ten grootte van een mini smartie..) Zelf heb ik hier geen moeite mee, terwijl ik andere pillen ook met moeite kan innemen..

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:32

Nou ik ben dus al naar de huisarts geweest, en hij noemde gewoon alle opties even op, daar schoot ik dus ook niet heel veel mee op..

Haha nee condoom vergeet ik niet, maar wel bedankt :)

Ik kan natuurlijk ook de pil wel proberen, wie weet, het is denk ik wel de makkelijkste optie.. :)

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:39

ik zou gewoon even testje halen ;) kan nooit geen kwaad denk ik zo :)

heb je ook meteen zekerheid, ik heb ook al aantal keren test gedaan, ik kon echt niet tegen die onzekerheid :o

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:39

_Daniella schreef:
dames ik heb een vraagje!

ik ben een poosje gestopt met de pil aantal maanden, dit vanwege vele hoofdpijn e.d.
nu wil ik weer beginnen met de pil, maar waneer ik de pil nou echt weer veilig?

ik dacht altijd de eerste maand niet, nou zegt een vriendin na 3 maanden pas, en op internet las ik weer ergens meteen de eerste dag dat je hem neemt al?

dus ik weet het allemaal niet meer? :P bijsluiter kan ik ook niks uit wijs worden ;)

nog meer mensen misschien?

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:16

WillemYntJee schreef:
Blowdiene, waarom zou iemand t moeten afraden!? De 'menstruatie' die je krijgt in je stopweek is geen echte menstruatie he, dat is alleen maar bedacht voor mensen :)
Dr zijn zelfs vrouwen die 3 maanden of langer doorslikken, dus van jouw 2 maanden kijk ik niet op hoor :)

En daar ben ik het zo mee eens!
Veel meiden die ik vertel dat ik doorslik vinden dat slecht en geloven niet dat het geen kwaad kan dus vandaar :+
Maarjah misschien ligt dat aan steenwijk :Y)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:21

Oooh ja dan snap ik t wel :P Had nog niet gezien dat je daar vandaan kwam. Ach lekker laten praten toch! Ik ga volgende week eindelijk maar is de dokter bellen voor een afspraak, heb er gewoon echt geen tijd voor hihi

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:24

haha misschien ligt dat inderdaad wel een steenwijk.. sterker nog, mijn zusje is ook met pil altijd heel erg ongesteld en die is naar de huisarts gegaan met dit probleem om eventueel ook spiraaltje te laten zitten wat heeft de huisarts geadviseerd? juist ja, probeer eens om bijvoorbeeld de pil 3 maanden te nemen en dan 1 stopweek.. kijken of het dan uit te houden valt.. zo niet praten we dan verder over spiraaltje... dus dat doorslikken is niet raar hoor!

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:36

trouwens weten jullie ook of de pil minder betrouwbaar is bij overgewicht?? :o

heb dat eens gehoord ik heb wel wat overgwicht, en gebruik je mycroginon 30 moet ik dan een zwaardere misschien?

crazylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:59

Vraagje..

ik ben sinds donderdag gestopt met het slikken van de pil ( stopweek) Nu heb ik zaterdag gemeenschap gehad waarbij het condoom gescheurd is.
Wat moet ik doen? Gewoon de MA pil slikken of is dat niet nodig.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:38

Volgens mij ben je gewoon beschermd hoor Crazylady :) Kijk even in je bijsluiter.

Daniella, ik weet alleen dat je door overgewicht je cyclus van slag kan raken, maar ik kan me best voorstellen dat de pil dan ook minder betrouwbaar is. Even aan de dokter vragen misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 02:15

2misty2 schreef:
@kimmey, die dubbele werking begrijp ik maar het is niet de waarheid. Het koperspiraal is net zo betrouwbaar als de pil.Ook net zo betrouwbaar als de mirena. Alleen het werkt anders.
Voor mensen die interesse hebben. http://www.prosan.nl

Dat weet ik :) Ik zei ook alleen, ik voel me er veiliger bij. Sowieso heb ik er nog steeds interesse in omdat ik al die hormonen gewoon vreselijk vind. Maar zonder hormonen vind ik dan weer eng haha. Zit tussen mijn oren denk ik.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:48

Ik heb sinds juni en mirena spiraal. Ik heb deze gekregen omdat ik een te strakke bekkenbodemspier heb en redelijke menstruatie klachten.
Nu ben ik dus nog gewoon ongesteld, nah ja, gewoon... 10 dagen is normaal tegenwoordig.. eerder 5 dagen waarvan 2 met klachten en behoorlijk vloeien. Begin datum is altijd stipt!

Tijdens het vrijen voel ik soms pijn en heb ik dus ook bloedverlies, wat natuurlijk niet prettig is.

Nu gebruik ik bij het paardrijden eigenlijk geen tampons omdat ik bang ben dat het spiraaltouwtje er mee in de knoop komt :+
In juli ga ik de paarden4daagse rijden en je raad het misschien al.... precies tijdens mn feestweek :o I.v.m. wondjes gebruik ik met rijden ook geen maandverband.

Wie heeft tips?!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:55

Haha, ik denk dat het met die knopen wel mee zal vallen hoor. :+ Handig trouwens dat je dit nu al bedenkt en niet een week van tevoren. Overleg eens met je huisarts, waarschijnlijk heeft hij/zij wel een oplossing.