Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:40

Jeetje wat een lastige situatie moet dat dan geweest zijn Kelly :\
Ik had vroeger een hele goede dokter ( was ook de vader van een vriendin/klasgenoot van mij) maar die zijn toen een wereldreis gaan maken van een jaar en kregen wij een vervanger.
Die vervanger is echt bagger en die vorige dokter is inmiddels alweer een tijdje terug maar dat is nu de dokter geworden van een dorpje verderop.
Ik moest eens een keer naar de huisartsenpost voor mijn buik en toen had mijn vorige dokter daar dienst. Vond het weer zo prettig bij hem :o

Maar je mag niet zomaar overstappen als je daar geen goede reden voor hebt :n En die heb jij wel :P

Dat dieet gaat bij mij wel goed, voel me er best wel goed op :j
Ik vind het alleen heel erg lastig, het dieet niet zo heel erg, maar alles wat je dus niet mag eten ernaast :\ Maar dat heb je met elk dieet.. het is meer trek dan honger :+
Op stage/school gaat het goed, dan laat ik alles liggen wat ik niet mag, maar dan kom ik thuis en dan heb ik zo'n trek :o

Ik vind het wel lastig om het te vertellen, want op stage/school eet ik nu dus elke dag een salade, maar daar krijg ik vragen over natuurlijk.
Is constant onder het eten en om dan over mijn darmen te vertellen vind ik niet zo smakelijk :o
Maar ik kan ook niet zeggen dat ik het doe voor het afvallen want dat is niet echt geloofwaardig :=
( Mag best een kilootje of 2/3 af,maar daarom is het dus niet geloofwaardig :') )

joyce2

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:03

Ik zou gewoon zeggen dat je last hebt van PDS en dat je dit dieet moet volgen om te kijken of het dan beter met je gaat. Last van je darmen klinkt misschien viezer dan wanneer je zegt dat je last hebt van prikkelbare darmen ;)

Anyway, over dat huisartsen gedoe, je mag gewoon overstappen hoor. Als je zegt dat je je niet op je gemak voelt bij je eigen huisarts, kan niemand jou tegen houden om over te stappen. Ik ben zelf in afgelopen 1,5 jaar 2x overgestapt, maar dat telt misschien niet, want ik ben 2x verhuisd... Nu zit ik bij een gezondheidscentrum met 4 huisartsen en ik mag zelf kiezen bij wie ik wil. Je mag ook per keer switchen als je dat graag wilt, maar ze raden uiteraard wel aan om uiteindelijk 1 arts te kiezen (zeker als je voor 1 klacht meerdere keren moet komen).

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:49

Is dat zo? Dat wist ik niet..
Had begrepen dat je niet zomaar mag overstappen zonder een echte reden.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:54

Je niet op je gemak voelen bij je huisarts vind ik wel een hele echte reden hoor... Mn oud-collega had dat ook, heeft dat aangegeven en is overgestapt, was geen probleem, ze is toen naar een vrouwelijke huisarts gegaan. En ik heb ook op het punt gestaan om over te stappen bij mijn 1e huisarts (zat ik al 20 jaar bij), omdat ik liever een vrouwelijke arts wou. Maar toen ben ik verhuisd en ben ik zowieso al overgestapt omdat mn oude huisarts te ver weg zat.

Dus ik zou zeggen, gewoon doen ;)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:24

Mag ik even komen binnenvallen ik heb een aantal vragen, een hele goede vriend van mij (58JR) heeft nu al 2 weken last van buikpijn en brandendmaagzuur e.d

Wat zijn de verschijnselen van een spastiche darm?

Hij zit helemaal in de stress omdat hij aan darmkanker denkt, zijn vader is hieraan overleden.
Bij een dokter krijg ik hem niet hij wil niet weten als hij HET heeft, maar uiteraard kan het net zo goed iets anders zijn, omdat ik me wel grote zorgen maak ben ik echt aan het rondkijken welke symptomen hij heeft en waar het evt bij zou passen. ik snap wel dat ik zelf geen diagnose kan stellen maar wellicht vind ik iets wat erop lijkt?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:32

Het zou heel veel kunnen zijn. Ik had heel erg last van maagzuur door een bacterie:
Helicobacter Pylori

Ik zou hem toch aanraden om naar de huisarts te gaan.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:02

Sja dat doe ik inmiddels al een aantal maand maar krijg hem daar echt nooit hoor! hij is volgens mij al wel 30 jr niet geweest.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:48

Wij kunnen hier ook geen diagnose stellen, zijn helaas geen artsen ;) en een spastische darm is voor iedereen weer anders!

Denk dat hij zich toch echt over zijn trots (of wat het dan ook is) heen moet zetten en langs de huisarts moet gaan. Als hij zich er zelf druk over maakt, worden de klachten daar alleen maar erger door. Ik snap niet dat hij het niet wil weten als hij iets heeft, maar dat hij zich er wel druk over maakt. De enige die hem dan kan helpen is een arts en als het wel iets ernstigs is, hoe langer hij wacht, hoe moeilijker het te genezen is.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:06

Hee allemaal!

Hier wordt volop gepost zeg :=

Ik kan helaas de komend tijd niet veel online komen..
Komende 3 weken flink druk. Deze week moet het project afgerond worden op school, volgende week tentoonstelling en groepsverslag in leveren. de week daarna tentamens en individueel verslag van het project inleveren...

Allemaal beterschap als jullie het kunnen gebruiken
En succes met de dieten :D

Tot snel!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:51

SecretLIN; naar de HA gaan lijkt me idd de beste optie!

Manon; succes met alles, erg drukjes dus zo te lezen!

Ik heb de laatste dagen/weken steeds last van een branderig gevoel in m'n keel. Volgens mij brandend maagzuur :\
Ik had dat sowieso al vaak als ik chocola at; gelijk dat brandende gevoel en daarna buikpijn (en rennen!). Vrees dat ik chocola niet goed verdraag (en laat ik daar nou net gek op zijn..). Maar nu heb ik het vaker?
Ga toch eens een dagboekje bijhouden en kijken welke klachten ik wanneer heb, want ik kan er echt geen pijl op trekken :\

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:57

dat dagboekje heb ik deze week gedaan. Veel groenten sla etc gegeten en het ging een week goed nouja bijna, de laatste dag eten we patat het was zondag dus konden niets anders eten ik dacht ik waag het er op en mis grrrr 2 dagen kunnen rennen en wat een kramp. Dus geen patat meer voor mij de rest lijkt goed te gaan.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:19

Ik had gisteren champignons, gele paprika en aubergine (gekookt) op, maar helaas weer enorm moeten rennen |(
Vrees dat het toch de vezels zijn. Wit brood gaat bv. wel goed, en gewone rijst en pasta ook. Maar alles waar vezels in zitten, gaat gewoon fout..
Zit er toch aan te denken om eens een afspraak te maken bij Dr. Wullink ( www.buikpijnwatnu.nl )

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:11

de groentes die je hebt gegeten, vallen ook onder de catagorie NIET DOEN!!! dat heeft mijn mdl arts toen gezegt.
even als kool en bonen.....

gisteren belde mijn mdl arts om te vragen hoe het ging, of om eerder weer de zelfde tekst op te sommen als wat hij altijd deed.
is niets te doen, medische molen al gehad blabla
wat heb je nou aan zo'n gozer!!

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:47

Aan zo iemand heb je inderdaad niet veel nee... :=

Dankje, elke!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:43

gelukkig kan ik niet tegen paprika en eet het dus nooit morgen wel champions eten zo lekker en heb daar niet altijd last van dus waag het er op, ja ik ben erg hard leers hahaha :D

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:12

vagolijntje schreef:
gelukkig kan ik niet tegen paprika en eet het dus nooit morgen wel champions eten zo lekker en heb daar niet altijd last van dus waag het er op, ja ik ben erg hard leers hahaha :D

Succes ;)

Ik laat de champignons/paprika's/aubergine voortaan mooi staan ;)

Hier heel de week al buikpijn, maar kan er m'n vinger niet echt op leggen :\
Gisteren wel een drukke dag op m'n werk, waardoor ik bleef rennen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:37

paprika kan ik wel last van krijgen, dat wisselt een beetje, maar champignons en aubergine kan ik geloof ik goed hebben. Ik zal eens opletten, want soms denk ik dat ik ergens tegen kan en achteraf blijk ik er dan toch niet tegen te kunnen, haha.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:42

Ja dat is het lastigste inderdaad.. ik heb dat ook vaak hoor. En soms weet ik het van te voren, en dan wil ik het toch graag proberen. En achteraf wilde ik dan dat ik het niet gedaan had :P

Ik drink 's morgens vaak zo'n shake (met minder calorien), mag best wat af hier, en daarnaast vind ik dat gewoon lekker makkelijk :)
Maar nu zie ik dus op de verpakking 'met extra vezels' ... en laat ik daar nou net niet tegen kunnen }:0 denk dat dat de boosdoener is..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:33

ik ga zo een browny maken mmmm doe ik eens in de zoveel maanden dan kan ik het blijkbaar hebben. En patat dat laat ik maar staan dat gaan nooit goed ik heb direct na het eten krampen en de dag daar na is het mis.

Ik wou toen ik jonger was wat vaker vlees vervangers eten nou dat ging ook elke keer goed mis dus dat laat ik nu ook maar. Dan maar een dagje geen vlees.

Gisteren ben ik er achter gekomen dan meerdere mensen in mijn omgeving ook ibs hebben best bizar nooit geweten wel fijn om er eens over te kunnen praten!

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:39

dat lijkt me idd niet echt fijn ... wat heb jij al veel pagina's zeg...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:18

nou heb de champions toch maar laten liggen hahaha heb nu kip, aardappels en sla gegeten en tot nu toe geen last hoop dat het zo blijft!

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:32

Hoe gaat het hier allemaal? Nog aan de dieeten?
Mijn oerdieet, ik weet niet of het werkt hoor :n Ik kan niks verteren lijkt wel..
Voel me er ook niet echt heel veel beter of slechter op.

Wel een gelukje dat ik aan dit dieet doe, want vrijdag was er een ontbijt-vergadering bij mij op stage, er waren nog broodjes over dus heel veel van mijn stage hebben een broodje genomen.
Bleken die broodjes helemaal niet goed te zijn := Iedereen overgeven en aan de dunne zeg maar :P
Ik dacht toen nog 'Zal ik toch maar een broodje nemen?' maar had het niet gedaan :=
Heb ik geluk mee gehad.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:33

mazzel met de broodjes bah. Dieeten was heel lastig de laatste 4 dagen zaten vol in de verhuising en dan is het steeds nel iets eten dus veel rijst en pasta gegeten gellukkig geen last gehad. We wonen er nu dus vanaf morgen kan ik weer normaal gaan eten.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:54

Pfoe Melissa, wel beter dat je toch geen broodje mee hebt genomen :=
Deed jij nou ook dat dieet van darmkracht?
(ik inmiddels nog minder dan de helft,, maar helpt ergens wel )

Zit hier echt in de stress.. niet normaal..
Vorge week presentatie gehad,, heel de week zenuwachtig (vrijdag presentatie),, kreeg uiteindelijk een 7 :D (echt onverwachts na een overvloed van commentaar)

Gister hadden we tentoonstelling met het project, wat ook wat stress met zich meebracht omdat we nog 1 a3 moesten laten afdrukken,, maar die kon niet op tijd af zijn.. uiteindelijk wel op tijd gehaald!

Nu ben ik bezig met groepsverslag van het project uitprinten, wat ook allemaal problemen met zich meebrengt... zo vresleijk :(

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:59

Projecten uitprinten _O- Dat kan nooit in één keer goed gaan, of even snel O:)
Dat is inderdaad een hoop gestress zeg!

Ik doe inderdaad ook darmklacht, maar ik kan geen salades meer zien :n Ga er echt elke dag voor zitten met de gedachten van: 'Daar gaan we weer.... lijk wel een konijn'.
Ik ga ook steeds meer slechter eten.

Vandaag heb ik ook gewoon gebakken aardappelen op :o

Ben echt heel blij dat ik die broodjes niet gegeten heb :n Zou dan mijn eerste broodje in 3 weken zijn en dan zou dat ook nog eens een heel naar gevolg hebben :P