Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Biertabje

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:42

ja dat is prima hoor

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 14:52

ik had even een vraagje;
ik las op de ene site dat diabetes een auto-immuunziekte is en op de andere een chronische stofwisselingziekte.
kan iemand mij vertellen wat het precies is? :) kan er namelijk niet erg wijs uit worden :')

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:46

Hallo,
Het is hier echt rustig geweest:O
Ik dacht een auto immuunziekte omdat je eigen lichaamcellen zichzelf kapot gaan maken.

Mijn hba1c is nu 8 ben van 12 af gekomen, heb 12 dagen in het ziekenhuis gelegen.
Dus het is een hele verbetering.
Durf niet terug naar school ben altijd bang voor hypo's in sociale sferen durf niet te prikken opschool of te eten in de klas wil geen aandacht vestigen.
Hoe doen jullie dat?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:55

Diabetes type 1 is een auto-immuunziekte, type 2 is een stofwisselingsziekte. Bij type 2 worden je Eilandjes van Langerhans niet vernietigd.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:21

ik vroeg me af welke zorgverzekering jullie hebben :)
Nu met die verhoogde premies, ben ik toch aan het kijken of het verstandig is om te wisselen.
Waar zijn jullie verzekerd, wat krijg je ervoor en wat betaal je ervoor (in 2011 dan he ) ?

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:22

ik ben zilveren kruis achmea en dan plus 3 sterren extra.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:03

Ik ook zilveren kruis achmea, 4 sterren.
Vind dat ze heel veel vergoeden! Alleen met brillen zijn ze niet zo royaal.... (heb ik dan geen last van, maar m'n vriend :P )
Weet nog niet wat ik volgend jaar ga betalen (regeld m'n vriend allemaal, we zijn collectief bij zijn werkgever verzekerd :P )

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:16

Trias vraag me niet welke polis

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:41

Caroline, hoe gaat het nu??

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:11

nog niet geweldig, nu al weer weekeidne hoog, vorod e zekerheid infuussetje maar opnieuw geplaatst, ik heb duidelijk n klapper gehad van die heftige hypo's en eigenlijk als ik heel heel eerlijk ben, ben ik bekaf en insuline proberen moe

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:19

Jeetje!! Wordt je er nu wel een beetje goed in begeleidt???

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:49

nou ik ben weer terug gegaan naar de basis instelling van de pomp en dan zo maar weer even proberebn rust r in te krijgen, dat dual wave is m dus nu eevn niet voor mij, ik mocht wel al eerdre komen, heb eind nov n afspraak, maar was zo boos eigenlijk dat ik zoiets heb van laat maar, even rust erin en dan kijk ik wel verder, laat me iig geen 2e x met n net nieuw systeem t weekeidne insturen

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 02:01

Hai,

Ik kom ook weer eens even kijken.
Carolinef, hoe gaat het nu? Oplossing gevonden?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 08:15

Miiej schreef:
Hallo,
Het is hier echt rustig geweest:O
Ik dacht een auto immuunziekte omdat je eigen lichaamcellen zichzelf kapot gaan maken.

Mijn hba1c is nu 8 ben van 12 af gekomen, heb 12 dagen in het ziekenhuis gelegen.
Dus het is een hele verbetering.
Durf niet terug naar school ben altijd bang voor hypo's in sociale sferen durf niet te prikken opschool of te eten in de klas wil geen aandacht vestigen.
Hoe doen jullie dat?

k heb dat probleem ook een beetje, maar meer dat ik dan "vergeet" te spuiten, maarja ik probeer mezelf steeds een stapje verder te dwingen, en dan uiteindelijk (als het jaar al voorbij is) gaat het een keer weer goed met mn suiker. (heb pomp gehad 1.,5 jaar geleden, toen ben ik helemaal in mijn hoofd vooral ontregelt geraakt en sindsdien gaat het niet zo best met mn bloedsuikers.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 09:44

ik moet volgende week maandag naar dbvpk, maarja nu snotverkouden, koppijn en al dus sta nu gemiddels op met waardes van 9, die langzaam maar zeker oplopen gedurende de dag, ach ja, r zijn ergere dingen

miejj dikke middelvinger aan die gedachte meid, je kan beter opvallen omdat je iets eet, dan opvallen omdat je knock out gaat door een hypo, eten en meten hoor :D

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:07

ik val ook maar weer eens binnen !

Vandaag word mijn cozmo pomp voor de tweede keer in 2 jaar tijd opgehaald omdat de kast weer scheurtjes vertoont en dus is ie niet meer waterdicht..

Balen balen maar goed ik had een mooie lichtblauwe en krijg er nu een saaie grijze voor terug omdat ze de blauwe niet meer hebben ( baal ervan dat ie uit de handel is genomen)..

Maar goed ik las op een site dat er weer een nieuw pomp is ene dana huppeldepup en wat een klein pompje ! aaaahhhh die wil ik ! maar moet nog 3 jaar met mijn (oude ) comzo doen..

gna gna iemand tips hoe ik aan een nieuwe kom.. :o

nou ja volgende week naar de dieetiste om de boluswizard in te stellen ( fijn met mijn leenpomp) en dan hopen dat de suilker wat gaat zakken.

Ik heb dus een week moeten bij houden weat ik eet en spuit en jemig :o wat snoep ik veel ! haha ik moest echt alles opschrijven nou schaam me flink wat er allemaal staat ,begrijp nu dus ook waar die pieken vandaan komen...

Zo lekker even mijn verhaal van me af geschreven nu weer verder met de huishoudelijke dingetjes ! :9k

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:16

@Miejj, ZO herkenbaar!!!!
Je moest eens weten hoe vaak ik in het speelkwartier onderuit ging i.v.m. hypo...... En ik maar m'n kapotte knieen thuis proberen uit te leggen.....
Het was bij mij zelfs zo erg dat ik m'n pakken sinaasappelsap en pak biscuitjes (moest altijd een glaasje rond 9 uur ofzo), ergens begroef, omdat ze anders thuis door zouden hebben dat ik het niet dronk/at en eens in de zoveel tijd zou zo'n pak toch op moeten zijn }:0
(heb het tot op heden thuis nooit durven vertellen, m'n moeder zou zich er nu nog boos over maken....)
Ik weet dus wel hoe het NIET moet :P

Zou het heel misschien een idee zijn om een spreekbeurt over diabetes te houden???? Als iedereen weet wat het inhoudt, wordt het misschien een stuk minder beladen?!?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:20

oh jee de boluswizzard, krijg al weer kippenvel als ikr aan denk, ik stel dat voorlopg niet meer in.

mijn moeder heeft een voorlichtingsdag op de basisschool gehouden en ik heb als kind zijnde gelukkig geen angst gehad om te eten oid, had meer problemen met al het lekkers wat ik niet mocht (en toch at)

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:26

haha ik heb al meer horror verhalen over de wizard gelezen dus ben benieuwd hoe het met mij gaat aflopen..

Ik ben n u 39 en heb al mijn leven suiker en tot op de dag van vandaag heb ik er moeite mee dat als ik tegen een hypo aanzit iets te gaan eten of aan iemand te vragen of hij /zij suker heeft..

Slat nergens op maar toch die schaamte blijft..

Toen ik een jaar of 12 was liep ik met een vriendinnetje over de markt ik merkte dat ik niet goed werd en we liepen naar haar huis toen we binnen kwamen hadden die mensen visite en dat meisje vroeg of ik wat suikerklontjes mocht ..
De moeder stuurde mij weg en zei dat ik maar in de gang moest gaan zitten en ik mocht ze niet storen..
Vaak denk ik er nog aan terug wat als ik daar stuiterend in de hal had gelegen hadden ze mij dan ook genegeerd ?

Tja en toch die schaamte blijft..mijn zoontje van 9 heeft pas een spreekbeurt ovder suiker gehouden met mij als "bewijs" ik liet zien hoe je naaldje inbracht e.d hij kreeg een 9 en diep respect van de klas.. super trots ben je dan !

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:33

Echt herkenbaar!!
Maar in mijn geval is gewoon het stomste dat ik zo 'geheimzinnig' over de diabetes doe. Ik bedoel, bijna niemand weet het. De reden hiervoor is dat ik niet gezien wil worden (dat is mijn gedachtengang :D ) als 'patient'. (een tante van me heeft er altijd zo'n handje van... Ze vraagt niet 'Hoe is het met je?', nee, ze vraagt 'Hoe is het met je suiker?'..... Goed bedoelt hoor, maar ik heb er zo'n hekel aan...)
Maar hierdoor maak ik het dus voor me zelf zo moeilijk... Ik ben al niet aan de dunne kant, en als je dan 'stiekem' iets gaat eten, omdat je anders echt bijna tegen de vloer gaat, voel ik de mensen al denken 'Oh ja, je hebt het nodig'. }:0
Terwijl als je dus gewoon open bent in je aandoening, het toch een heel ander verhaal is. (ja, als ik het zo goed weet, waarom doe ik het dan niet........ }> )
In principe heb ik altijd een rolletje druivensuiker bij me, maar als ik echt niets bij me heb, durf ik er dus ook niet om te vragen :o

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:36

Gelukkig kan en durf ik er heelk open over te zijn. Ikspuit me gewoon in de kantine waar mijn collega's bij zijn. het is zelfs zo dat somige collega's eerder dan ikzelf doorheb dat ik te laag zit.
Ook ik zorg er voor dat ik (bijna) altijd dextro's bij me heb. Heb ook een tijd gehad dat ik ze dagelijks nodig had. Gelukkig is dat weer een beetje geweest,.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:46

Dat werkt toch veel makkelijker zo!!! Ik ben er nu iets 'beter' in... Voorheen prikte ik echt alleen op het toilet :o Echt niemand mocht het zien.... Nu gaat dat iets makkelijker, maar zeker NIET direct in het bijzijn van anderen :D

Wanneer ik naar de pony's ga, heb ik niet altijd een tas bij me en dan dus ook geen druivensuiker :P Als ik druivensuiker standaard in de auto laat liggen, wordt het er niet echt beter op... Kreeg van m'n verpleegkundige toen een goede tip om een flesje AA / energiedrank in de auto te laten!! Dit blijft wel goed en werkt ook bij een (opkomende) hypo!

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 11:37

ik schaam me er ook een beetje voor. Ik denk vaak dat mensen denken dat het mijn eigen schuld is enzo omdat je nu zoveel hoort over te dikke kinderen die dan type 2 krijgen. terwijl dat is bij mij niet het geval.
en ik vind het vervelend om mijn bloedsuiker te prikken waar anderen bij zijn zoals mijn vriendinnen enzo.

maar ik moet er wel iets op gaan vinden wnat het gaat zo helemaal niet goed. Op mijn goede dagen prik ik maar 3x ofzo. en ik krijg nu ook steeds meer met de gevolgen te maken van te hoge bloedsuikers en dat is ook niet echt fijn.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:52

Maar wat vind je er zo erg aan dan? Als je er zelf relatief makkelijk en open mee omgaat gaat de omgeving er ook veel gemakkelijker mee om is mijn idee. + dat ze daan weten dat je diabs hebt en ze het dus ook mee in de gaten kunt houden. Echt open er in zijn maakt je leven zoveel fijner en vooral gemakkelijker

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:44

nou ik moet wel zeggen dat de overgang naar de pomp voor mij big issue was want ja, dan zien mensen het wel aan je, maar eerlijk gezegd valt het me reuze mee, ben er ook handig in geworden waar ik de pomp zeg maar verstop!

dextro heb ik meestal wel bij me, maar die voer ik meestal op aan de paarden haha