Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:05

Ik vind de steun hier ook fijn! Het is echt heel erg snel gegaan,! Zoals m'n oma zei: bij een zwangerschap duren de eerste 2 maanden en de laatste maand het langst.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:12

Jolliegirl schreef:
Elke week? Neehoor.
Week 49, Week 2, week 5, en volgende week is week 8. Dus elke 3 weken de laatste tijd.

Moet er ook niet aan denken om elke week helemaal naar Rotterdam te moeten voor een afspraak hoor ( toch al snel 20 minuten zonder file, maar vaak zat staat het vast)

We hebben wel tussendoor controles gehad op info-avonden welke ook elke 3 weken waren. Dan was er even een kort gesprekje en controle.

Haha ik snapte gisteravond echt helemaal niets van die weken, dacht 49 weken zwanger? :? Maar jij bedoelt de weeknummers in het jaar, nu snap ik 'm!
Ik vind 't zo aan 't eind wel fijn zo vaak controle, zeker omdat m'n bloeddruk dus een tijdje best hoog is geweest. Maar ik ben ook wel een beetje controlfreak haha :o

En ik vind het ook een heel fijn topic!

Jolliegirl

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:20

Hahahaha dan zou ik wel een olifant zijn :')
Nee weeknummers idd, was even makkelijker te vinden in mn agenda.sorry

Ik ben ook een onwijze controlfreak, maar hier vertrouw ik mn lichaam echt volledig op, voel de baby met regelmaat.
Dus voelt gewoon prima zo.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 11:45

Naomi_Jortje schreef:
Oh maar wij hebben het hier ook pas bij 39 weken over gehad hoor ;) Volgens mij maakt het niet eens heel erg uit of je reguliere zorg hebt of niet, er zitten sowieso grote verschillen in per praktijk heb ik gemerkt.
Heb je wel iedere week een afspraak nu? Dat hebben wij hier vanaf 36 weken. Bel uitleg heb ik ook ergens lang geleden al eens gehad en rond de 36 weken opnieuw om het weer ff vers te hebben.
Wel vervelend dat de baby zo in de weg zit en je weinig energie hebt!

Hier voor de tweede keer ervaring met caseload en elke verloskundige doet het een klein beetje anders maar in grove lijnen komt het wel overeen. Uiteindelijk is het grootste verschil de zorg die jij accepteert en wenst als zwangere zelf :j

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:49

Hier in de regio is caseload helaas niet mogelijk. Ik loop nu bij een praktijk met 2 verloskundigen en 1 invaller.

Caseload lijkt mij wel heel fijn.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:52

Maakt niet uit hoor Jolliegirl, met een fris hoofd 's ochtends snapte ik prima wat je bedoelde :D
Fijn dat het goed voelt!

Ik zit wel bij een hele fijne praktijk, 4 verloskundigen en 1 invaller waar ik allemaal een prima klik mee heb, dus dat is heel fijn.

Ik vind het wel lastig om niet te weten wanneer de baby komt nu ik m'n uitgerekende datum voorbij ben (niet dat ze daarvoor niet had kunnen komen :Y)). Niet per se om de baby zelf, maar meer de randzaken. Ik maak normaal altijd een weekmenu en doe weekboodschappen, doe 1 dag in de week al onze was, dat soort dingen.
Nu doe ik dus maar 2x in de week de was haha zodat ik geen bult was heb liggen en maak ik maar gewoon eten voor de komende 2 dagen :+

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 12:01

Naomi_Jortje schreef:
Ik vind het wel lastig om niet te weten wanneer de baby komt nu ik m'n uitgerekende datum voorbij ben (niet dat ze daarvoor niet had kunnen komen :Y)). Niet per se om de baby zelf, maar meer de randzaken. Ik maak normaal altijd een weekmenu en doe weekboodschappen, doe 1 dag in de week al onze was, dat soort dingen.
Nu doe ik dus maar 2x in de week de was haha zodat ik geen bult was heb liggen en maak ik maar gewoon eten voor de komende 2 dagen :+

Hier het zelfde hoor. Wasmand leeghouden maar ook de koelkast niet afladen met eten wat kan bederven.

De verwachting was wel dat deze dame op tijd zou komen. Mijn zoontje kwam ook al met 38 weken. Dus ik leef er ergens ook wel naar toe.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 12:02

Idd Naomi, gewoon koken en invriezen anders. Komen nog genoeg dagen aan dat je dat goed kan gebruiken.

Net groeiecho gehad, wel gedeeltelijk ingedaald maar hij mag nog verder. Alles ziet er goed uit en hij wordt geschat op zo'n 3500 gram. Z'n zus was 3kg, dus dat is prima. Jongens zijn blijkbaar vaak wat groter dan meiden.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 12:27

Dat is het ding haha, de vriezer staat ramvol met gerechten die ik vorige week al heb gemaakt zodat we na de bevalling niet per se hoeven te koken :') Ik ga nu voor vandaag & morgen koken, dan kijk ik donderdag wel weer of ik bevallen ben of niet en dus boodschappen moet doen haha. Maar ik mis m'n weekstructuur wel daarin :o

Fijn dat alles er goed uit ziet mylittlejoy!

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 19:44

Wat goed dat je al maaltijden voor de post partum periode hebt klaargemaakt, Naomi! Ik ben nog druk in huis aan het klussen, dus nog geen tijd en ruimte gevonden om te gaan koken maar het is zeker een voornemen.

Mylittlejoy, fijn dat de echo goed was. Hopelijk daalt hij snel in.

Renee, je geduld wordt wel op de proef gesteld, zeg!

Jolliegirl, ik loop dan bij een reguliere vk-praktijk, maar daar heb je vanaf week 36 wel wekelijks controle. Sterkte trouwens met de laatste loodjes. Vervelend dat de zwangerschap zo zwaar valt.

Vandaag moesten wij weer terug voor een nieuwe groeiecho en afgezien van het kleine hoofd, is alles verder in orde. Ze wordt op P20 geschat en zal dus ietsje kleiner worden dan haar broer toen hij geboren was, al zal het weinig gaan schelen. Er is ook groen licht voor een thuisbevalling, maar als de vliezen breken, moet ik plat liggen en de vk bellen, want ze is nog niet genoeg ingedaald en de kans dat er iets knel komt te zitten, is dan aanwezig.

Ik ben nu wel sneller vermoeid en ik heb sneller last van mijn bekken, maar verder voel ik me prima. Ik geniet erg van mijn verlof en krijg eindelijk de klusjes gedaan die maanden op zich moeten hebben laten wachten. Wat mij betreft mag de meid nog even blijven zitten, dus. :o

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:53

Ik heb nu wel elke week controle, maar dat is misschien omdat ik in het ziekenhuis loop?

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 22:07

Wat zijn jullie goed voorbereid op de dagen na de bevalling, wel lastig inderdaad dat je niet weet wanneer die dagen gaan zijn…

Mylittlejoy, fijn dat de echo goed was!

Best een verschil zo aan het einde iedere week of iedere drie weken controle, maar zo lang het goed voelt zal beide prima zijn. Hier al sinds de 20 weken iedere twee weken controle, maar volgens mij is dat niet standaard zo bij onze verloskundige. Ze zorgen extra goed voor ons vanwege onze voorgeschiedenis en laten dat heel vanzelfsprekend lijken, ben heel blij met het team hier.

Wij hadden vandaag ook groeiecho toevallig, ze is vrij groot (rond P90) maar volgt netjes haar eigen curve en wij zijn ook lang, dus alles oké en de echoscopiste hoeft ons pas weer terug te zien voor de liggingsecho.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 22:10

Slim idee van de maaltijden! Hier misschien ook eens aan gaan denken, hoewel mijn man nu ook al 90% van de tijd kookt.

Fijn om te horen dat de echo goed was mylittlejoy!

Ook bij jou fijn om te horen Adamootje! Fijn dat je een 'plan' hebt en je van je verlof kan genieten.

Edit: en nog een goede echo bij Roulette, mooi om te horen :D

Ik ben bij de bekkenfysio geweest en heb oefeningen gekregen, dus ik hoop dat die gaan helpen. En verder goed op belasten letten, ik deed soms toch even doorgaan om iets af te maken. Dus mag ook oefenen met geduld, komt vast goed van pas met de kleine straks :')

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 22:32

Zelfs van die hele P waarde word bij ons niet gesproken.
Het is goed of het is niet goed. Ik zal hier maandag eens naar vragen hoe dit zit.

Belangrijkste is idd dat het voor jezelf goed voelt.

Fijn die extra zorg roulette! Zeker als je het nodig hebt. Extra fijn dat het als vanzelfsprekend overkomt.

Maaltijden moet ik ook gaan preppen,.maar ik ben echt inspiratie loos... En heb bar weinig energie om in de keuken te staan..

Haha eske, oefenen met geduld. Succes!
Luister naar je lichaam, bekkenpijn is echt geen pretje.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:24

mylittlejoy; goede groeiecho gehad! Fijn dat alles er goed uitziet.

adamootje; ook een goede groeiecho gehad. Fijn dat je geniet van je verlof en veel klusjes nu gedaan kunnen worden. Ben benieuwd wanneer ze zich meldt.

Roulette; fijn dat de groei goed is!

Fijn dat je oefeningen hebt gekregen Eske. Dat even doordoen herken ik wel.. Daar ondervindt je dan later weer de gevolgen van :')

Hier ook niet, Jolliegirl. Geen idee wat voor P waarde ons kind heeft.

Ook hier de vriezer al vol met makkelijke gerechten voor in de kraamweek. Ik kook nu ook regelmatig een dubbele portie, zodat ik de portie dat overblijft in de vriezer kan doen. Al puilt hij inmiddels uit, haha.

Ik heb niet zo'n beste week deze week. Ik slaap minder goed, waar mijn humeur overdag onder lijdt.
Maandagnacht had ik weer kramp in mijn kuit, dit maal van het andere been. Ik had mijn magnesiuminname al verhoogd van 1 capsule naar 2 capsules per dag. Ik moet het er maar gewoon mee doen, mocht het vaker voorkomen de komende weken. Ik denk dat de zwangerschapskwalen bij mij in het laatste trimester allemaal tegelijk komen :')
Voor de laatste week voor mijn verlof wil toch even afspreken of ik wellicht halve dagen kan gaan werken. Ik merk dat de vooral de middagen voor mij erg zwaar zijn. Mijn laatste week zijn we ook dubbel bezet, omdat mijn vervangster er dan ook is. Ik ga ervanuit dat dat wel moet gaan lukken :o

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:32

Bij mij helpt een voetenbad met een overdosis magnesium heel goed. Gewoon de magnesium vlokken voor in bad!

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:47

@Adamootje fijn dat alles goed was op de groei echo! En mooi dat je je ondanks wat kleine mankementjes prima voelt en de klusjes gedaan krijgt :D

@Roulette fijn dat het zo goed voelt bij jullie verloskundige! En dat je een goeie echo had natuurlijk.

@Eske hopelijk helpen de oefeningen.

@Jolliegirl ik heb ook nog nooit van die p waarde gehoord hoor haha. Hier is het inderdaad ook gewoon goed of niet goed ;) Voor maaltijden: ik heb bijvoorbeeld lasagne en andijvie ovenschotel in van die aluminium bakjes ingevroren zonder ze eerst in de oven te doen. Dus 's ochtends uit de vriezer halen en 's avonds de oven in en maaltijd is klaar :D Daarnaast heb ik ook nog zuurkoolstamppot en nasi ingevroren, beiden alleen even opwarmen na ontdooien en klaar.

@Simone ook lekker de vriezer vol :D Balen zeg van het slecht slapen, hopelijk kun je inderdaad halve dagen gaan werken.

Ik heb gisteren weer fijn gesport bij de zwangerfit, vind zo'n stok achter de deur toch wel fijn en even gezellig met andere zwangeren kletsen ondertussen is ook leuk. Vanochtend weer 5 km gewandeld met een vriendin, was ook lekker even in de frisse lucht. Morgenochtend controle bij de verloskundige en vrijdag controle in het ziekenhuis ivm 41 weken mocht de baby dan nog niet geboren zijn. Ben heel benieuwd. Zolang ik me zo goed voel, vind ik het niet erg dat ze er nog niet is :o

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 21:33

Bij de Dirk waren die kant en klaar maaltijden van Iglo in de aanbieding. Die hebben we dus mooi even ingeslagen ook! Ideaal inddd voor in de kraamweek...

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 21:58

Jolliegirl schreef:
Bij mij helpt een voetenbad met een overdosis magnesium heel goed. Gewoon de magnesium vlokken voor in bad!

Dat doe ik heel af en toe, maar niet dagelijks. Ik vind dat wel heel lekker.
Ik heb ook magnesium spierolie erop gedaan, maar daar krijg ik een enorm branderig en jeukerig gevoel van. Ik weet niet of ik daar wel zo goed tegen kan.

Naomi_Jortje, lekker dat je nog fijn gesport hebt. Even tussen 'soortgenoten' is wel leuk he! Ik vind de centering daarom ook fijn.
Succes morgen bij de verloskundige.

iirriissjjee lekker aan het inslaan geweest! :9

Ik kwam vandaag tot de conclusie dat ik voldoende rompers en bovenkleding heb, maar ik eigenlijk maar heel weinig broekjes heb voor de kleine. Mijn moeder had hele leuke gezien bij een kringloop hier in de buurt, dus ik denk dat ik daar vrijdag even ga neuzen B-)

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 17:12

@iirrssjjee goed bezig, altijd fijn om zoiets in huis te hebben!

@Simone heb je nog leuke broekjes kunnen vinden? :D

Ik had gisteren controle bij de verloskundige en m'n bloeddruk was net op het randje (bij m'n intake toen ik net zwanger was, was m'n onderdruk 85 dus ik heb sowieso maar weinig marge), dus ik mocht gisteren voor een ctg in het ziekenhuis (die eigenlijk voor vandaag gepland stond). Hele lieve verpleegkundigen en verloskundigen daar, legden alles heel duidelijk uit wat ze gingen doen etc dus positieve ervaring. Ctg ook goed, nog nooit zo'n goede onderdruk gehad (uiteindelijk 69). Bloed + urine waren helemaal goed, vruchtwater moesten ze even goed zoeken maar was ook voldoende. Dus al met al een positieve ervaring in het ziekenhuis (ik was vooraf heel bang voor m'n bloeddruk daar, omdat ik weet dat deze omhoog schiet in een vreemde omgeving + het feit dat niet iedereen even goed met mensen met autisme om kan gaan). Voor vandaag zouden de controles dan vervallen en zou ik alleen een afspraak hebben met de gynaecoloog voor een plan van aanpak en geen controles meer, want die waren toch nog geen 24 uur oud.

Nou liep het al gigantisch uit en toen we eenmaal binnen waren bij de gynaecoloog was ze heel erg gehaast en zei ze 'ja je hebt je controles gisteren al gehad maar ik ga nu toch nog je bloeddruk meten'. Nou onderdruk van 95 uiteraard omdat ik in de stress schoot ook omdat het allemaal zo gehaast voelde... Toen wilde ze ook nog zelf vruchtwater checken maar dat deed ze echt binnen 1 minuut en toen vond ze 't nog maar beperkt tot net voldoende... Ik dacht bij mezelf joh gisteren keken ze ook wat rustiger en was het ruim voldoende. Heel eerlijk: ik vroeg me af of ze niet gewoon een aantal plekken vruchtwater heeft gemist :o Toen begon ze over die hoge bloeddruk, dat ze me opnieuw aan een ctg wilde en dat als die niet oke was we direct zouden gaan inleiden. Dus ik zei vind ik prima, ik weet dat deze omhoog schiet door m'n autisme in vreemde omgevingen en als er iets gebeurt wat ik niet had verwacht - wat nu dus gebeurde. Nou dat schoof ze zo van tafel, dat lag niet aan autisme maar hadden vaker mensen last van als ze bij de dokter waren dat de bloeddruk omhoog schiet. Ik dacht uhm ik probeer nu het gesprek met je aan te gaan omdat ik gigantisch in de stress schiet door jouw handelen, 100x in m'n dossier staat dat ik autisme heb en dat dingen daarom duidelijk (en als het kan vooraf!) uitgelegd moeten worden, jij doet dat niet en daardoor heb ik nu stress...

Toen aan de ctg en toen had ik een bloeddruk van 154/95, nog nooit zo hoog gehad maar kwam echt door de stress die zij veroorzaakte... Wel weer hele lieve verpleegkundigen en verloskundige die me allemaal geruststelden en uiteindelijk weer gewoon een prima bloeddruk gekregen, bloed en urine waren ook weer helemaal goed. Nu voor zondag weer een afspraak voor een ctg en onder voorbehoud maandag balonnetje en dinsdag inleiden...

Dit was dus eigenlijk precies waar ik van tevoren bang voor was, iemand die niet duidelijk communiceert waardoor ik een rotervaring heb terwijl dat gewoon voorkomen had kunnen worden.
Hierna m'n eigen verloskundige nog gesproken en die was ook absoluut niet blij met de gang van zaken en dacht superlief mee, dus morgen gaan we kijken of ze me kan strippen en ik heb net de voicemail ingesproken van iemand die voetreflexmassage doet hier in 't dorp. Als we het natuurlijk kunnen opwekken dan graag :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:16

Jij bepaald ZELF of jij die inleiding wilt of niet..
Als jij zeker weet dat dit jou stress is heb jij alle recht dit te weigeren. En zij mogen dan ook niét handelen.

Zijn ze helemaal gek geworden...
Wat een rot ervaring is dit voor je zeg! Je hebt het nog zo duidelijk aangegeven.

Geen enkele opwekking is natuurlijk. Laat je niet gekmaken.
Als jij wilt wachten dan word er gewacht.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:05

Blijf dicht bij jezelf en ga niet keuzes maken door een nare Gynaecoloog.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:20

Jolliegirl schreef:
Jij bepaald ZELF of jij die inleiding wilt of niet..
Als jij zeker weet dat dit jou stress is heb jij alle recht dit te weigeren. En zij mogen dan ook niét handelen.

Zijn ze helemaal gek geworden...
Wat een rot ervaring is dit voor je zeg! Je hebt het nog zo duidelijk aangegeven.

Geen enkele opwekking is natuurlijk. Laat je niet gekmaken.
Als jij wilt wachten dan word er gewacht.

Ja daarom heb ik morgen ook een afspraak met m'n eigen verloskundige. Strippen en voetreflexmassage vind ik prima om te proberen, daar stond ik van tevoren ook voor open.
Maar de keuze voor wel of niet inleiden vind ik heel lastig, m'n schoonouders en oma hebben allebei een doodgeboren kindje gehad en ik zie hoeveel leed dat met zich meebrengt. Dus ik vond het vooral vervelend dat die vruchtwatercheck zo gehaast was, als het echt te weinig is dan sta ik volledig achter inleiden. Maar dan wil ik wel echt een goede check met duidelijke uitleg.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:21

Jeetje, wat naar dat het alsnog een vervelende ervaring voor je is geworden. Ik ben het eens met de dames hierboven mij. Jij bepaalt altijd nog zelf wat er gebeurt.

En als antwoord op jouw vraag: ik had vandaag geen zin meer om op pad te gaan naar een ander dorp. In ons eigen dorp bij de Hema nog wel een broekje gevonden in de sale en bij de wibra een simpel effen broekje gevonden.
Ik heb nu een weekje vakantie, volgende week heb ik alle tijd om even te tweedehands te shoppen :o

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:37

Wat een vervelende ervaring Naomi, je blijft inderdaad baas over je eigen lichaam!