Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Bagheera_206

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:28

Geven ze hier nou aan dat het nog niet goed gekeurde vaccin van Astra-Zeneca niet werkzaam is op de mutaties? :wow:

De twee goedgekeurde lieten toch al wel goede resultaten zien op iig de Britse mutatie? :=

Oxford werkt aan ombouwen vaccin tegen nieuwe varianten - https://nos.nl/l/2365321#UPDATE-container-50482197

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:30

Ik baal eigenlijk wel dat de tweede vaccinatie van Pfeizer wordt uitgesteld , zit mij niet zo lekker om eerlijk te zijn.

Weet iemand toevallig of ze dat ook gaan doen als je al een tweede afspraak hebt vaststaan? Ik heb nog geen bericht gehad op mijn mail of via sms dat ik een andere datum heb voor de tweede vaccinatie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:32

Zebrastreep schreef:
Ik baal eigenlijk wel dat de tweede vaccinatie van Pfeizer wordt uitgesteld , zit mij niet zo lekker om eerlijk te zijn.

Weet iemand toevallig of ze dat ook gaan doen als je al een tweede afspraak hebt vaststaan? Ik heb nog geen bericht gehad op mijn mail of via sms dat ik een andere datum heb voor de tweede vaccinatie.

Volgens mij gaat dat alleen bij nieuwe afspraken in. En het kabinet weet volgens mij ook niet meer wat ze kunnen doen om de derde golf tegen te gaan

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:33

Bagheera_206 schreef:
Geven ze hier nou aan dat het nog niet goed gekeurde vaccin van Astra-Zeneca niet werkzaam is op de mutaties? :wow:

De twee goedgekeurde lieten toch al wel goede resultaten zien op iig de Britse mutatie? :=

Oxford werkt aan ombouwen vaccin tegen nieuwe varianten - https://nos.nl/l/2365321#UPDATE-container-50482197

Ik vraag me vooral af hoe lang dat ombouwen duurt. En wanneer het vaccin dan ook echt gebruikt kan worden. Als dit vaccin later komt, dan loopt het vaccineren flink vertraging op.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:34

SusanH schreef:
Bagheera_206 schreef:

Ik vraag me vooral af hoe lang dat ombouwen duurt. En wanneer het vaccin dan ook echt gebruikt kan worden. Als dit vaccin later komt, dan loopt het vaccineren flink vertraging op.

2 dagen staat er bij toch?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:34

SusanH schreef:
Bagheera_206 schreef:

Astrazeneca gaf aan binnen enkele dagen te kunnen ombouwen volgens mij.

Zebrastreep schreef:

nee, er worden geen afspraken verzet. Alleen voor nieuwe afspraken geldt dit. Staat op de site van de rijksoverheid.

purny schreef:
Zebrastreep schreef:

Volgens mij gaat dat alleen bij nieuwe afspraken in. En het kabinet weet volgens mij ook niet meer wat ze kunnen doen om de derde golf tegen te gaan

ik denk dat dat voor heel veel landen geldt. DAt geeft maar weer aan hoe ontzettend bedreigend de Engelse variant is en hoe dankbaar we moeten zijn dat die nu pas komt nu er een vaccin beschikbaar is. Als we deze begin van de pandemie hadden gehad hadden we een groot probleem gehad met elkaar.
Laatst bijgewerkt door secricible op 21-01-21 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:35

Eigenlijk heel bijzonder dat dit zo snel kan. Petje af voor de wetenschap.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:41

Het ombouwen kost wellicht niet zo heel veel tijd, maar probleem is dat het dan wss weer maanden zal gaan kosten om het weer goed gekeurd te krijgen. := Met de nodige druk zal dat ook wel versneld gaan, maar toch. Die van A-Z is wel het vaccin die in Q1 in grote aantallen geproduceerd/geleverd kan worden. Althans de huidige versie dan. Planning is goedkeuring eind deze maand. Als goedkeuring vertraging oploopt zal dat vast ook impact hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:42

Ik ben wel echt benieuwd wanneer we effect kunnen gaan zien van vaccinaties. Lijkt me ook een enorme opluchting voor bijv verpleeghuizen / woongroepen, als er een keer één iemand een beetje ziek wordt maar er verder eigenlijk niemand ergens last van heeft.

@Bagheera, nee valt heel erg mee, als het een variant is op een bestaand reeds goedgekeurd vaccin hoef je niet de hele molen weer door. (Zolang je kan aantonen dat er alleen een stukje mRNA is veranderd ofzo)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:56

Magrathea schreef:
Ik ben wel echt benieuwd wanneer we effect kunnen gaan zien van vaccinaties. Lijkt me ook een enorme opluchting voor bijv verpleeghuizen / woongroepen, als er een keer één iemand een beetje ziek wordt maar er verder eigenlijk niemand ergens last van heeft.

@Bagheera, nee valt heel erg mee, als het een variant is op een bestaand reeds goedgekeurd vaccin hoef je niet de hele molen weer door. (Zolang je kan aantonen dat er alleen een stukje mRNA is veranderd ofzo)

Dat zou echt beter zijn! Alleen is die van A-Z geen mRNA vaccin zoals die van Pfizer/Moderna/CureVac. := Hopelijk hoeven ze idd niet weer die hele molen door van Fase I/II/III studies etc.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:57

Magrathea schreef:

Dat laatste is fijn om te weten. Maar idd het is geen vaccin op basis van mRNA.

En idd als bij ons alle cliënten ingeënt zijn zou dat al zoveel schelen. Gister ook weer cliënt thuis omdat zijn werkbegeleider getest moest worden. Gelukkig negatief uiteindelijk maar je denkt wel meteen o nee daar gaan we weer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:58

Griepprik word ook elk jaar aangepast aan de te verwachten soorten toch ?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:06

bigone schreef:

Daar heb je ook wel gelijk in, maar dit loopt al wel een jaar van te voren. Daarom was er eind vorig jaar een tekort, omdat ze het een jaar eerder gemaakt hebben en normaal komt maar de helft die griepprik halen. Ze kunnen dan niet zo meer even wat bij maken.

Ik hoop idd ze de vaccins snel kunnen aanpassen obv de huidige/komende mutaties. Zou wel betekenen dat je dan misschien net als de griepprik er ieder jaar wel eentje of twee zal moeten gaan halen in de toekomst. :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:07

bigone schreef:

Klopt en soms gaat dat mis en zijn er zoals in 2018 nog veel doden.
Dus hoe dat nu met de verschillende mutaties gaat...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:09

anderzijds, zelfs die gruwelijk epidemie in 2018 viel compleet in het niks tov waar we nu zitten. Als dat betekend dat we soms een mutatie gaan hebben die situaties als 2018 veroorzaken, dan zou ik daar direct voor tekenen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:10

Dat is zo.
Sneller verspreiden hoeft geen nadeel te zijn, als het maar een mildere variant is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:12

ik kan me ook voorstellen dat als het virus straks onder de duim is, de hoeveelheid mutaties een heel stuk gaat afnemen. Dus het is nu een strijd tegen de klok, maar vaccineren zal niet alleen de druk op de zorg maar wellicht ook het tempo van muteren bestrijden?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:19

Thanks voor de antwoorden betreft het 2de vaccin ik hoef mij dus geen zorgen te maken :j

Wel alsnog heel vervelend voor de mensen die na mij moeten en er langer tussen hebben zitten. Vindt het een beetje een rare gang van zaken

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:23

Er is brand uitgebroken bij de grootste vaccinproducent lees ik net maar nog niets meer info
Benieuwd wie de grootste is :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:26

tja, wat Femke zegt. Ik begrijp het wel, het is proberen te rekken wat er kan om zsm zoveel mogelijk te vaccineren. Het is afwegen tussen zsm die vaccinatiegraad omhoog krijgen en tegelijkertijd zo verantwoord mogelijk die vaccins gebruiken. En ik denk dat ze nu echt de grens hebben opgezocht hoe ver ze kunnen gaan met verantwoord met vaccins omgaan. Ik vind hem heel moeilijk... Ik wil ook zsm zoveel mogelijk mensen gevaccineerd hebben en geen derde golf. Wat heet, we zijn nauwelijks uit de tweede golf nog.

besita schreef:
Er is brand uitgebroken bij de grootste vaccinproducent lees ik net maar nog niets meer info

en bij een fabriek van oxford AZ was dreiging van overstroming.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:37

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:11

kiki1976 schreef:
besita schreef:

In India
https://www.hln.be/buitenland/brand-uit ... oogle.com/

Dat kan er ook nog wel bij. Hebben we binnenkort geroosterde in plaats van diepgevroren vaccins :+
Ze produceren daar het AZ vaccin lees ik.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:13

Gelukkig waren de corona vaccins niet in gevaar en was het een andere loods

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:32

Citaat:
Het uitstellen van de tweede coronavaccinatie is een risico, maar brengt de vaccinatiestrategie niet in gevaar, zegt André Rouvoet, voorzitter van de GGD-GHOR. in het NPO Radio 1-programma 1 op 1. "In deze situatie moet je risico's nemen, en dit risico kunnen we ons permitteren. We kunnen twee of drie leveringen missen om de tweede prik alsnog op tijd te zetten."

Dit was wel een beetje info waar ik naar op zoek was, dat vind ik wel hoopvol en geeft best een flinke garantie dat we dus inderdaad binnen de 6weken blijven. Ik vind dat wel redelijk hoopvol.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:10

Bagheera_206 schreef:
Magrathea schreef:

Dat zou echt beter zijn! Alleen is die van A-Z geen mRNA vaccin zoals die van Pfizer/Moderna/CureVac. := Hopelijk hoeven ze idd niet weer die hele molen door van Fase I/II/III studies etc.

Oja excuses. Nou ja geldt nog steeds :+ de receptuur kun je vaak redelijk goed kopiëren. De exacte certificering weet ik niet, voor medische apparatuur is het zo dat je certificering na een aanpassing alleen opnieuw vergund moet worden voor eventuele nieuwe subcategorieën waartoe het gaat behoren. Dus stel het zat eerst in categorie 3.A.II.iv en het is nu 3.A.II.vi dan is alleen een herkeuring op de laatste categorie nodig.