4: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel — lees de OP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Travel_me

Re: 4: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel — lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 17:56

Nee hoor, gewoon druk.
Kom goed, ik pas wel op mijzelf. En soms moet je ook gewoon dingen doen als je moe bent. Ben opgevoed met niet zeiken maar doorgaan, dus dat komt wel goed.

Goed bezig!

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:44

Zo ik ben weer terug van weggeweest :D Zal jullie laatste posts even bijlezen!

@Casperzazou, Welkom terug! Ik heb zelf ook last van een buik die af en toe erg opzet. Ik weet dat het mijn darmen zijn die op dat moment van slag zijn, echter heb ik zelf de vinger nog niet kunnen leggen op wat het is. Grote kans wel dat het bij jou toch ook aan voeding ligt! Het kan zijn dat je ergens overgevoelig voor bent, of dat je lichaam moet wennen aan een nieuw eetpatroon. Dit is echt voor iedereen anders.

@Lis_Ol, Gefeliciteerd met je diploma, super fijn om hem ook daadwerkelijk binnen te hebben.

@Maanlicht, Grappig dat je studie je zo'n nieuw inzicht geeft, ondanks dat je eerder zo overtuigt was van sporten op een lege maag. Hoe bevalt het 's avonds sporten nu?

@Janine, Oei balen van die ketose als het niet je bedoeling was! Fijn dat je zo hebt genoten van je etentje! Nu weer terug uit ketose denk je?

@Kimmie, Haha dit soort cheatdays track ik ook maar niet meer, omdat je er zo erg van schrikt. Ik vind wel dat het mentaal af en toe nodig is, dus niets mis mee!

@Travel_me, Pas goed op jezelf hoor, als je het zo druk hebt!

Hier een weekje vakantie gehad. De eerste helft van de week de 'slechte' dagen met nette eetdagen afgewisseld, maar de tweede helft compleet losgegaan. Dat zat hem vooral in het feit dat we iedere avond uit eten gingen en vervolgens het terras o.i.d. op zijn gegaan. Daar kwamen ook weer de nodige drankjes en hapjes aan te pas. +3kg in 1 week :+ Maar dit zal voor een groot deel ook vocht zijn.

Deze week even een flinke pas op de plaats dus! Ben ook echt weer toe aan gezond eten. Lijstje voor vandaag:
O: 250gr optimel appel-kaneel
T: Zelfgebakken carrot cookie + 50gr mango en 100gr galiameloen
L: Wortel-havermouttaartje (40gr havermout, 1/2 ei, 80gr wortel, 75gr magere kwark, 1/2 tl kaneel, 8gr noten)
T: Smart bar crunchy
D: 2 tartaartjes met champignons, ui en wat komkommer
T: 250gr optimel appel-kaneel met 10gr whey cripsy
Totaal 1363 kcal

Vandaag ook weer lekker naar de paarden, daar had ik ook een weekje vakantie van. Daarna wil ik eigenlijk ook nog een rondje op de racefiets om te oefenen. Lekker bewegen dus!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:30

Sorry voor mijn afwezigheid, ben nogal druk geweest met van alles.
Volgende keer doe ik weer een bijleespost.

Het gaat hier nog steeds vrij wisselend. Ik ben minder aan het trainen en ik merk dat mijn lichaam ook heel moe is. Ik heb veel pijntjes. We hebben ook niet echt leuke workouts gehad afgelopen week. Ik ben wel heel veel aan het wandelen, zondag 9,5 km en gister 10 km. Qua voeding heb ik regelmatig eetbuien, ik ga me er nu echt op focussen om gezondere keuzes te maken en mijn lichaam meer te voeden in plaats van te vullen. Met het intermittent vasten ben ik nog aan het worstelen. Ik merk dat ik het heel erg mis en dat ik meer eet als ik een "normaal" eetpatroon aanhoud.

Lijstje voor vandaag:
L: proteïne havermout met banaan en pindakaas
T: appel, 20 gram ongebrande amandelen, twee gekookte eieren met runder rookvlees
A: groentesoep met twee proteïne pannenkoeken met bacon en schenk stroop
T: magere kwark

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:34

Het is hier zeker rustig geweest!
Zelf erg druk geweest dus ook niet echt tijd gehad, zit nu op mijn telefoon dus uitgebreide bijlees vind ik dan altijd lastig :’)

Mara: klinkt wel als een gezellige vakantie met al die etentjes haha!

Jip; vervelend dat je lichaam moe is icm de pijntjes. Hoe bevalt je werk trouwens?

Ik had donderdag mn diploma uitreiking, daarna heerlijk uit eten geweest! Heb me toen ook echt wel laten gaan maar zeker van genoten.
Vrijdag wel netjes, zaterdag begon netjes tot ik thuis kwam en er wat vrienden van mn vriend hier waren. Toen kwamen de bittergarnituur op tafel en werd er pizza besteld haha.

Vandaag weer netjes :)
O: 150 gr Griekse yoghurt 2% vet, 30 gr cruslie, 200 ml optimel
T: plak bananen brood
L: 2 donker bruine boterhammen, 1 met grilworst, 1 met 100% pindakaas
T; banaan
A; 150 gr gekookte noodles met wat zoet/zure saus, champignons, paprika, ongebrande cashewnoten.
T: eierkoek
T; 150 gr appel-kaneel kwark

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:02

@Mara: Ja komt goed :)
Zo dat tikt wel aan dan inderdaad. Maar als je even weer oplet zou het vast ook wel redelijk snel weer naar beneden zijn. Ennuh vakantie is om van te genieten toch. Dus prima :)

@Jip: Wat vervelend dat het niet helemaal lekker loopt. Hopelijk is even een periode wat minder trainen genoeg om weer een fris lichaam te krijgen. Ook lastig van je eetbuien. Als je dan bijvoorbeeld gezonde dingen eet, stopt het dan wel?

@Lis: Hahah dat is lastig, maar ook bittergarnituur en pizza kan best een keer toch. Alleen dan misschien gewoon maar paar stukjes nemen in plaats van dubbele.

---------------
Ik heb net weer een uurtje Crossfit gedaan. Ging erg lekker. Het was wel mega heet in de brandende zon, maar qua oefeningen ging het top. Deden weer snatches (trainer is daar echt mega fan van XD) en die gaan nu gewoon goed. Tijdens de WOD deden we power cleans, maar die had ik nog nooit gedaan. Eerste paar keer ging dus niet goed, maar toen had ik ze te pakken en kreeg ik veel complimenten over dat ik het zo snel onder de knie heb. Altijd fijn.

Had al eerder gezegd dat ik zou gaan stoppen met boksen per 1 september. Ik wou eigenlijk nu 2x per week nog doorgaan deze maand. Alleen niet verstandig, dus ik ga het bij 1x per week boksen houden vanaf nu tot het einde. Wel ga ik vanaf volgende week een keer extra crossfit doen :) Ben nu net een maand bezig en heb echt de smaak te pakken.

T: eiwitshake (voor de training)
O: havermout met pindakaas en banaan
L: clubsandwich met 3x koolhydraat verlaagd brood (niet nodig, maar moet op), ei, kipfilet en philadelphia
T: 2 maiswafels met philadelphia
A: Indonesische sate met kip
T: 300 gr Skyr

Totaal:2054
Beweging: uur Crossfit, uur wandelen en ga misschien vanmiddag nog even naar het bos.

Ben sinds afgelopen weekend overgestapt op 2050 calorieën. Qua gewicht blijf ik steken, maar ik zie mijn buik wel veranderen. Plus omdat ik nu meer kracht ga doen, wil ik wel genoeg blijven eten. Ook omdat ik nu meer ga werken.
Qua macro's ben ik nu aan het puzzelen met 40-30-30 %. Wel echt wat meer koolhydraten dus, maar dat voelt ook echt fijner

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:46

Inderdaad rustig hier!

Janine, ik snap je redenering, maar bij mij is een cheatdag ook echt een cheatDAG. Voor alleen een maaltijd of moment zou ik wel opletten, maar zo vind ik het ook echt wel prima.
Goed bezig jij!

Leonie, pas goed op jezelf hoor, nu je het zo druk hebt!

Mara, klinkt als een gezellige vakantie met al die etentjes!

Jip, vervelend dat je merkt dat je lichaam moe is, vooral ook met al die pijntjes. Ook niet fijn dat het allemaal niet zo lekker loopt nu.

Lis, :') dat is lastig, maar bittergarnituur en pizza kan echt wel een keer.

Gisteren ook weer een slechte dag gehad, maar dat snap ik wel en vind ik ook prima. Mijn zusje had examenfeest dus lekker genoten van allerlei hapjes en drankjes tot vrij ver in de nacht toe :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 17:04

M9ara, ik denk niet dat ik nog in ketose ben... Maar de kans is wel groot dat ik er weer in kom een dezer dagen, het is toch wel een beetje sport aan het worden om de koolhydraten zo laag mogelijk te houden. Vandaag mijn collega's dus maar ff gewaarschuwd dat ze het wel moeten zeggen.

Reken maar dat het veel vocht is, een paar balansdagen en het is weer weg :)

Maanlicht, jouw gezondheid is veel belangrijker dan je aanwezigheid hier. Al vind ik het wel fijn om te weten dat je nog leeft :P
Kunnen je 'pijntjes' ook een deel stress zijn? Het zijn best wat veranderingen. Geen IF meer, veel meer wandelen en dan ook nog je nieuwe baan... Ik heb na jouw lijstje ineens mega zin in pindakaas :+

Lis_Ol, lekker weekend joh! En je bent zaterdag netjes begonnen... Niet onbelangrijk ;)

Travel_Me, echt bewondering voor jouw fanatisme met sporten! Echt heel knap en stoer! Ik weet niet op hoeveel kcal je zat, maar voor 1 kilo moet je toch 7000 kcal meer eten dan je verbrand hebt? Ik gok zomaar dat jij daar niet heel snel aan zit... ;)

Mijn eerste werkdag zit er weer op, we gaan langzaam over naar weer een volle afdeling (door corona waren we gesplitst) en het was echt weer een warm bad. Volgens mij is morgen iedereen er. Jammer dat het niet echt mooi weer wordt, anders was ik op fiets gegaan. Maar donderdag en vrijdag zijn er weer goede kansen geloof ik. Ik moet nog even wat meer makkelijke snacks bedenken voor op het werk. Maar vandaag heb ik me ook wat ingehouden, ik moet nog wat soep van gisteren (uit pak) opmaken. Daar zitten wat meer koolhydraten in (wortel, ui, doperwt). En ik moest nog bedenken wat ik er bij ging doen. Nou dat wordt een simpele zalmsalade, maar zalm is <3

Straks nog even paardrijden en dat is dan mijn beweging wel voor vandaag :') Daarna moet ik nog fors snacken ben ik bang :')

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 17:12

@Lis_Ol: Lief dat je het vraagt! Het gaat goed op mijn werk. Net lijstje vandaag!

@Travel_me: Als ik eetbuien heb eet ik niks gezonds, en ook als ik veel gezonde dingen eet kan ik daarna een eetbui krijgen. Het heeft echt met mijn mentale gemoedstoestand te maken op die momenten. Fijn dat het zo lekker gaat met CrossFit! Volgende keer toch een korte broek aan haha. Power cleans heb ik na bijna een jaar nog steeds niet helemaal onder de knie haha.

@Kim: Ik snap wel dat je een iets minder goede dag hebt gehad met een examenfeestje.

@Janine: Dat is helemaal waar, haha. Gezondheid gaat voor alles. Ik denk niet dat de pijntjes stress gerelateerd zijn, maar 100% zeker weten doe ik het niet natuurlijk. Ik wil toch kijken of ik het vasten af en toe kan blijven doen want het bevalt me veel beter dan de hele dag eten.

Mijn lijstje is veranderd, mijn moeder vroeg of ik zin had om mee te gaan naar het strand met haar en mijn broertje, en ze had appelflappen meegenomen. Ik ben weer wat aangekomen en dat valt mijn moeder dan gelijk op. Ze vroeg hoeveel ik nu weeg en ik heb gezegd dat me dat nu niet zo veel uitmaakt. Ik denk dat ik ook nog steeds wat vocht vasthoud van de creatine, heb spierpijn en ben ongesteld. Ik voel me dus ook best wel soft haha. Maar wel echt vervelend dat ze erover begint. Ik ga over twee weken een week met mijn ouders en broertje op vakantie, dan heb ik echt geen zin in iedere keer opmerkingen als ik iets in mijn mond stop.

L: proteïne havermout met banaan en pindakaas
T: appelflap, roggebrood met belegen kaas, kleine boterham met hummus, een paar frietjes met mayo, paar stukjes witte chocolade
A: groentesoep met twee proteïne pannenkoeken met bacon en schenk stroop
T: magere kwark

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 17:35

@Kimmie: Komt zeker goed
Niet gek toch en als je het zelf ook prima vind, is het helemaal goed :)

@Janine: Nee ik zit sowieso nog onder onderhoud, want er mag nog wel wat af.
Koolhydraat arme dingen om mee te nemen lijkt mij lastig. Ik zou neem zelf bijv komkommer met hummus mee naar te werk of knackebrod, maar das dan niet te doen gok ik

@Jip: Oh ja lastig. Mentale aspect is sws een moeilijk ding. Het klinkt makkelijk om gewoon niet meer zulke buien te hebben, maarja das makkelijker gezegd dan gedaan.
Zag er gezellig uit je foto op het strand :) Wel lastig als je moeder daar de hele tijd over begint. Misschien dat ook aangegeven. Want anders is het wel vervelend op vakantie straks.

------------------
Ik heb vanmiddag nog een mooi stuk gefietst en gewandeld. Was alleen iets langer en warmer dan ik dacht. Dus volgende keer moet ik even water meenemen. Maar goed gekomen :) Thanks to Brabant water (staan hier op meerdere plekken van die palen waar drinkwater uitkomt)
Vanavond doe ik mooi niks meer

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 18:04

Maanlicht, waarom begint ze er over denk je? Want naar mijn idee heb je een waanzinnig lichaam, en werk je er heel hard aan... Dus voor hoe je op mij over komt hier, vind ik het een vreemde vraag en kan ik me ook voorstellen dat je het vervelend vindt dat ze er over begint.
En zelfs op je voor-foto die je laatst deelde had je vergeleken met velen ook nog niets te klagen.

Een goed gesprek is denk ik wel fijn voor je op vakantie gaat... Want een vakantie staat voor genieten en onder druk kan je moeilijk genieten... Ik denk dat je op het moment met alle veranderingen in een mentaal best wel kwetsbare positie verkeert. En dat is niet erg, je moet op den duur ook weer uitgedaagd worden. Maar opmerkingen van een geliefde zijn daarin extra moeilijk denk ik...

Travel_Me, ik was met m'n salade bezig en wilde een ei gaan koken. Bedacht dat ik er ook meer kan gaan koken om mee te nemen. :)* Dus dat heb ik nu gedaan... :) En ik zag ineens weer kipspiesjes liggen, die kunnen ook eenvoudig mee. :) Ik vermoed dus opstartmoeilijkheden vanochtend :')
Op termijn moet ik maar snoepjes leren maken voor de zoete trek :P Of vaker gebak maken :+

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:32

@Maanlicht, Wat vervelend dat je wat last hebt van pijntjes en vermoeidheid. Is het geen idee om in plaats van minder sporten echt even een rustweek in te plannen? Zodat je lichaam de tijd krijgt om goed te herstellen? Wat vervelend dat je moeder naar je gewicht vraagt omdat ze denkt dat je bent aangekomen. Al kennen wij de context niet, misschien bedoelde ze het niet rot? Desalniettemin denk ik dat het wel goed is om jouw gevoel erbij aan te kaarten voor jullie vakantie, zodat het dan niet weer gebeurd en je gewoon kan genieten. Je ziet er namelijk top uit, dus dat zou zonde zijn!

@Lis_Ol, Herkenbaar, de mist ingaan op het moment dat je met vrienden bent :+ Moet ook wel eens kunnen hoor! Net lijstje had je gisteren weer.

@Travel_me, Het was inderdaad super warm in de zon gisterochtend. Je gaat wel lekker zeg met crossfit! Fijn dat je hebt gevonden wat je leuk vind en waar je je dus lekker in vast kan bijten. Goede keuze denk ik qua kcal. Je beweegt al veel en sport nu ook echt wel heel fanatiek, dus ik denk dat je lichaam het ook zeker nodig heeft.

@Kimmie, Bij een examenfeestje horen hapjes en drankjes inderdaad :D

@Janine, Ik kan me voorstellen dat weer op kantoor werken wel lekker is. Ik vind thuiswerken heerlijk, maar mis ook wel het contact met collega's en merkte dat ik die ene dag op kantoor een tijdje terug toch ook wel heel fijn vond. Eten meenemen is wel een dingetje ja! Over snacks laag in koolhydraten kan ik je niet perse adviseren, maar je gaat vast je weg vinden :D

Pff ik had het gisteren toch wel lastig :Y) Ik zat voor mijn vakantie eigenlijk zonder veel moeite in het ritme van gezond eten etc. maar als je een weekje nergens op hebt gelet, komt er gelijk een suikermonster naar boven die alleen maar méér wil :') Mezelf even goed op de vingers tikken en door de zure appel heen, dan kost het vast snel geen moeite meer :)

Gisteren heerlijk paardgereden en een rondje met de racefiets gedaan. Dat laatste ging alweer veel beter. Echt lekker om je hoofd leeg te maken en daarnaast verbrand het ook nog eens lekker veel kcal :D Vandaag staat er weer krachttraining op de planning, na een weekje niets. Hopelijk is mijn lichaam weer wat uitgerust en gaat dat ook lekker!

Lijstje vandaag:
O: Wortel-havermouttaartje van 80gr wortel, 35gr havermout, 13gr whey vanille, 1/2 ei, 1/2 tl kaneel, 50gr magere kwark
T: Body & fit pro bar en 100gr galiameloen
L: Spanakopita
T: 2 zelfgebakken carrot cookies
D: Rozemarijnaardappeltjes met broccoli en een witvis (moet nog even kijken wat) met salsa verde
T: 150 gram Isey skyr
Totaal 1490 kcal

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:40

@m9ara Fijn te horen dat het met de racefiets beter gaat. En het verbrand idd best veel callorieën. Hardlopen verbrand meer maar fietsen is vriendelijker op je gewrichten en beter langer vol te houden. Ik heb vorige week twee dagen achter elkaar 2½ uur gefietst en daarmee idd ook per dag ruim 1100 kcal verbrand terwijl het enige dat er extra in gegaan is een half litertje sportdrank is geweest.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:06

Ik ben even een poosje afwezig geweest :oo Ging niet zo lekker met me en heb mn energie aan andere dingen besteed dan Bokt :o

Ga vanaf nu wel weer proberen bij te lezen en op iedereen te reageren :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:06

Mara, ik gok trouwens ook dat het veel vocht is. Het zal na een paar dagen vast weer normaal zijn. Waarom maak je de keuze om maar zo weinig kcal te eten? Fijn om te horen dat het goed gaat met de racefiets.

Jip, het is veel belangrijker dat jij je goed voelt dan dat je je verplicht voelt om hier mee te praten. Hele rare actie van je moeder. Jij bent juist zo enorm dun en ziet er al zo goed uit, dan maakt het echt niet uit als je even wat zwaarder bent (en zelfs blijft). Ik zou haar wel zeggen dat je liever niet hebt dat ze dit soort uitspraken doet. Het is jouw lijf en jouw leven en jij bepaalt hoe jij eruit ziet en als je even wat meer weegt, weet je dat zelf echt wel, dat hoef je niet van haar te horen. Je moet je vakantie daar ook echt niet door laten verpesten.

Leonie, echt top bezig met sporten!

Janine, ik kan me voorstellen dat weer op kantoor werken heel fijn is. Ik heb net gehoord dat wij komend schooljaar het eerste half jaar alles online nog zullen hebben. Ik kijk daar zo niet naar uit. Echt vreselijk. Gelukkig heb ik wel stage van november tot juli wat wel normaal is, maar alsnog. Hoe kun je nu een goede docent worden als je al je lessen achter een laptop moet volgen?

Welkom terug Dilan!

Gisteren een beetje een katerdagje gehad, oeps. Alleen ontbeten, avondeten op en wat tussendoortjes. Gelukkig wel veel gesport. Gelest met mijn paard (toen ik meldde dat ik een kater had, besloot mijn instructrice mij die flink te laten uitzweten), een ander paard verzorgd en 's avonds Zumba gedaan. Vandaag mezelf wel beter gedragen gelukkig. Lijstje deel ik later, even telefoon niet bij de hand en uit mijn hoofd weet ik het niet precies meer.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 21:13

@Janine: Ohh genoeg opties dus :)

@Mara: Ja ik merk de laatste tijd dat ik meer sport, ik ook echt meer honger heb en dus het blijkbaar nodig heb.
Hmm ja lastig. Is toch weer een overgang van vakantie naar een stukje strenger. Goed bezig met sporten!

@Immay: Ook top bezig met bewegen

@Dilan: Welkom terug!

@Kimmie: Dankjewel!
Haha oepsss

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:34

@IMAY1990, Ja en hardlopen vind ik echt afschuwelijk :') De racefiets is een stuk leuker! Hoe merk jij dat het opbouwen bij jou verloopt? Kan je snel opbouwen qua afstand/snelheid of valt dat tegen? Ik loop op dit moment vooral tegen het conditionele stuk/ademhaling aan. Mijn benen trekken het makkelijk, maar ik heb gewoon 0 conditie :+

@Dilan, Welkom terug en vervelend dat het even niet zo lekker ging :(:) Hopelijk nu alles weer oke!

@Kimmie, Ik kies bewust voor wat minder kcal deze week, om vorige week wat te compenseren en ook voor mijn gevoel wat te resetten. De tweede helft van vorige week heb ik echt alles maar in mijn mond gestopt, ook als ik al vol zat, dus het voelt nu fijn om even een stap terug te doen. Ik weeg mezelf aan het einde van de week weer en als ik dan weer richting mijn oude gewicht zit ga ik weer terug naar 1800 kcal per dag :j
Haha lekker sporten met een kater werkt toch altijd het beste he! Al is het toch lastig jezelf er dan toe te zetten :') Hoe bevallen de Zumba lessen je?

@Travel_me, Dat kan ik me in jouw geval heel goed voorstellen! Goed naar je lichaam luisteren dus :)

Gisteren al weer een betere dag qua cravings, kom dus toch snel weer in het ritme! Vandaag een beetje twijfel of ik nog een rondje op de racefiets ga, of nog een krachttraining doe. Mocht ik gaan fietsen dan eet ik vandaag nog een extra banaan want ik kan heel slecht sporten zonder bodem van koolhydraten.
O: 250gr optimel appel-kaneel met 10gr whey crispy
T: Zelfgebakken carrot cookie + een pruim
L: een batbot gevuld met gehakt en 100gr cottage cheese
T: 250gr magere kwark met 5gr whey crispy en 5gr whey cookies en cream
D: Gnocchi met tomaatjes, basilicum en burrata
T: Body & fit pro bar
Totaal 1560 kcal

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:56

m9ara schreef:
@IMAY1990, Ja en hardlopen vind ik echt afschuwelijk :') De racefiets is een stuk leuker! Hoe merk jij dat het opbouwen bij jou verloopt? Kan je snel opbouwen qua afstand/snelheid of valt dat tegen? Ik loop op dit moment vooral tegen het conditionele stuk/ademhaling aan. Mijn benen trekken het makkelijk, maar ik heb gewoon 0 conditie :+

Wat voor mij heel goed gewerkt heeft is dat ik een smartwatch heb waarop ik trainingen bij kan houden. Ik kan daarop ook mijn hartslag zien. Als je een paar ritjes bijhoud dan kan je aan de gemiddelde hartslag en een maximale hartslag zien hoe hard je hart moet werken. Als je merkt dat je snel op bent dan kan je daarna proberen om met een lagere hartslag te gaan rijden. Een lager verzet en wat minder kracht op je trappers zetten. En als je hartslag boven een waarde uitkomt even stoppen met trappen en bewust adem halen. Een hockey teamgenootje van me stuurde dit door een tijdje terug:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daar hoort de uitleg bij dat je ten alle tijden een gesprek zou moeten kunnen voeren terwijl je in zo'n duurtempo aan het trainen bent. Wordt je kortademig en ga je hijgen dan moet je minder hard werken. probeer een cadans van tussen de 90 en 100 omwentelingen per minuut te halen, lukt dat niet zonder buiten adem te raken dan zet je je verzet wat lichter.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:23

@Travel_me: Ja, was wel fijn even op het strand, soort mini vakantie, haha!

@Janine: Ik heb er al eerder discussies over gehad met mijn moeder. Ze kan nogal bemoeizuchtig zijn. Het is goedbedoeld, ze wil dat het goed met me gaat, maar het doet ook gewoon pijn als ze zo doet. Uiteindelijk ligt daar ook de kern van mijn perfectionisme en burn-out. Ze ziet dat ik veel met sport en voeding bezig ben, en daar is ze heel trots op, maar zodra ze het idee heeft dat het minder gaat voelt ze heel erg de behoefte om me te corrigeren en te "helpen". Terwijl dat eigenlijk helemaal niet overkomt als hulp, want ik weet zelf wel wat ik wel en niet goed doe en waar mijn problemen liggen, en ik probeer er juist overheen te komen dat ik mezelf ga afstraffen als dingen even niet lukken. Met therapie is dit al een stuk verbeterd gelukkig maar voor mijn moeder is het nog steeds een hele normale denkwijze en de enige die ze kent. Ik heb er al meerdere keren wat over gezegd, maar het dringt niet echt door. Ik verwacht ook niet dat ik haar kan veranderen, ik kan alleen mezelf veranderen en haar aanspreken als opmerkingen mij raken. De volgende keer dat ze er iets over zegt ga ik er wel met haar over in gesprek, want ik wil wel op een fijne manier op vakantie kunnen inderdaad.

Eieren zijn super handig om mee te nemen inderdaad!

@m9ara: Ja, een rustweek is een goed idee, dat doe ik als ik op vakantie ga volgende week, dan kan ik toch niet CrossFitten. Heb veel rust gehad afgelopen dagen, wel veel gewandeld maar geen CrossFit. Ga vanavond weer en ben benieuwd of het dan beter gaat. Dat een tijdje niet opletten is echt killing inderdaad. Als ik mezelf alles laat eten gaat het helemaal mis en dan móet ik elke dag ongezonde dingen. Fijn dat het fietsen je goed bevalt! Koolhydraten zijn bij duursporten best belangrijk voor je training, dus zeker doen.

@IMAY: Wow, dat is best veel. Hoe heb je dat berekend? Ik zou me niet te veel vastpinnen op de verbrandde calorieën die sporthorloges etc aangeven, want dat is zelden echt accuraat. Qua beweging etc zijn ze wel handig, maar voor de rest niet heel erg.

@Dilan: Ah, jij ook al. Goed dat je het aangeeft. Meepraten hoeft ook niet altijd even actief natuurlijk.

@Kim: Qua meepraten heb je helemaal gelijk, maar het is wel een fijne stok achter de deur. Ik ben niet enorm dun hoor, haha. Ik was voor de corona een stuk slanker. Moet kunnen, zo'n katerdagje. Wel goed bewogen! Als ik een kater heb hang ik de hele dag op de bank of in bed.

Ik houd mijn lijstjes bewust wat magerder, heb zoveel ongezonde dingen gegeten afgelopen dagen.

Mijn lijstje voor vandaag:
L: magere kwark met fruit en noten muesli en een banaan
A: proteïne pannenkoeken met ontbijtspek en stroop, peulvruchten salade
T: proteïneshake met magere kwark
B: stuk wandelen en CrossFit

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:28

Maanlicht schreef:
@IMAY: Wow, dat is best veel. Hoe heb je dat berekend? Ik zou me niet te veel vastpinnen op de verbrandde calorieën die sporthorloges etc aangeven, want dat is zelden echt accuraat. Qua beweging etc zijn ze wel handig, maar voor de rest niet heel erg.

MyFitnessPal schat voor 150 minuten fietsen op een snelheid tussen de 19 en 23 km per uur 1720 callorieën, mijn horloge geeft iets meer dan 1100 aan. Ik heb gedurende zo'n rit een gemiddelde hartslag die van ergens tussen de 145 en 155.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:33

IMAY1990 schreef:
Maanlicht schreef:

MyFitnessPal schat voor 150 minuten fietsen op een snelheid tussen de 19 en 23 km per uur 1720 callorieën, mijn horloge geeft iets meer dan 1100 aan. Ik heb gedurende zo'n rit een gemiddelde hartslag die van ergens tussen de 145 en 155.

Dat snap ik, maar alsnog weet je nooit precies zeker hoeveel je verbrandt. Dus vandaar dat ik me er niet op zou vastpinnen. Ik heb bijvoorbeeld geen idee wat ik verbrand met CrossFit, maakt me ook niet uit, ik kijk wel hoe mijn lichaam reageert en aan de hand daarvan pas ik mijn inname naar boven of naar beneden toe aan.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:17

Maanlicht schreef:
IMAY1990 schreef:

Dat snap ik, maar alsnog weet je nooit precies zeker hoeveel je verbrandt. Dus vandaar dat ik me er niet op zou vastpinnen. Ik heb bijvoorbeeld geen idee wat ik verbrand met CrossFit, maakt me ook niet uit, ik kijk wel hoe mijn lichaam reageert en aan de hand daarvan pas ik mijn inname naar boven of naar beneden toe aan.

Nee, dat snap ik. Ik pak ook alleen callorieën erbij als ik het gevoel heb dat ik het nodig heb. Ik heb gemerkt dat als ik langer dan zeg eens 2 uur ga fietsen dat ik dan echt behoefte heb aan extra suikers. Ik neem voor die ritten 2 bidons mee, een met water en een met een sportdrank mix. En als ik dan thuis ko dan pak ik vaak een fruitsnack.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:19

Ja precies! Was ook niet zozeer op jou gericht, maar er zijn veel mensen (ook wellicht die hier meelezen), die het aantal calorieën wat ze al dan niet zouden verbranden heel serieus nemen en dat dan gaan bij eten.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:57

@IMAY, Interessant stuk zeg! Ik zat toevallig wat filmpjes te kijken en zag inderdaad dat langzaam fietsen net zo belangrijk is voor je training. Echter heb ik als leek toch gelijk de drang om sneller en verder te gaan :+ Helemaal omdat mijn vriend zo 130km met 32 gemiddeld fietst en ik al trots ben met 35km en 24 gemiddeld :') Achja, oefening baart kunst en ik vind het zeker leuk!
Overigens is het wel echt zo dat je met fietsen erg veel verbrand, 1100 kcal op 2,5 uur lijkt me realistisch, uiteraard ook afhankelijk van je lichaam en snelheid. Het is juist ook belangrijk goed te blijven eten als je lange stukken gaat fietsen, anders krijg je daar later in de rit/op de dag vaak echt last van.

@Maanlicht, De opmerkingen van je moeder zijn je dus niet onbekend. Wordt er met therapie ook extra aandacht geschonken aan hoe je er het best mee om kan gaan wanneer je moeder, wellicht goed bedoeld, deze opmerkingen maakt? Aangezien het blijkbaar onwaarschijnlijk is dat ze het afleert.
Ik snap dat je kiest voor een wat magerder lijstje :) Pas je wel op dat het niet te weinig wordt en je daardoor juist weer een eetbui krijgt? Succes met sporten, hopelijk gaat het lekker! :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:14

Mara, extra banaan is wel handig voor het sporten :j
Ik kan redelijk sporten op een lege maag. Maar toen ik nog boven de 5 km liep at ik ook vaak een banaan of wadruiven van tevoren.

Imay, die theorie is van sportrusten toch?
Ik vind lopen op lage hardslag echt heel lastig. Dan ga ik ook echt enorm traag :=

Gisteren een poging gedaan tot hardlopen. Maar mn hartslag zat op gegeven moment tegen de 200 := was ook zo benauwd buiten. Liep ook maar 10 kmh, maargoed

Vandaag wel een lekker dagje gehad :)
Vanochtend getraind en op buitenrit geweest. Daarna even het huishouden gedaan en zo aan de studie. Vanavond gesprek met mn studiecoach. Ben heel benieuwd

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:33

@Mara: Dat doe je weer snel, in het juiste ritme komen. Lekker bezig!

@Immay/mara: Duurtraining gaat inderdaad een stuk trager dan de meeste mensen denken. Je hartslag moet echt best laag zijn (mijne was tussen de 140 en 160 qua duur, maar ik had ook hoog omslagpunt). Het is alleen soms lastig om zones zelf te bepalen. Sommige verzekeringen bieden een vergoeding voor een sporttest aan. Dat is echt handig om dan te doen (ik moest er verplicht 1, anders krijg je geen licentie)

Qua calorieën denk ik dat het ook echt te hoog zit. Toen ik nog 5 uur duurtraining deed, verbrande ik zeker niet zoveel. Ik at dan ook alleen 1 stukje ontbijtkoek en had gewoon water in mijn bidon. Vooral die poeders in je bidon zijn echt slecht voor tanden enzo. Die gebruikte ik alleen tijdens wedstrijden. Met trainen deed iedereen het bij ons op water. Maar extra koolhydraten zijn wel zeker nodig.

@Jip: Lastig met je moeder, vooral omdat ze het goedbedoeld. Denk dat in gesprek gaan wel voor beide fijn kan zijn.

@Dilan: Lastig heh dit weer. Het is niet super warm, maar gewoon echt benauwd

----------------------------------------
Ik doe vandaag helemaal niks meer. 2 mega drukke werkdagen gehad en gister meteen door naar bokstraining. Dus ben nu best wel moe. Vooral ook omdat ik 's nachts te veel weer aan het nadenken ben. Ik twijfel over werk, maar ook over of ik weer wil gaan schaatsen en daardoor val ik slecht in slaap. Heel irritant. Gelukkig morgen een dag vrij, dus doe niet veel. Alleen in de avond Crossfit. Eerste keer 's avonds dus ben benieuwd.