Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:08

Bruintje: mijn grootmoeder van nu 92 reist al sinds ze een klein meisje is de hele wereld rond (of nou ja, nu niet meer) en heeft in veel verschillende landen gewoond; het is maar net wat je referentiekader is. :) Daarnaast woonde mijn grootvader op Curaçao en hebben we zelf al eerder in Zuid Afrika gewoond, dus voor ons was het "normaal" om ver te reizen, maar mijn ouders hebben ons wel altijd op het hart gedrukt dat het dat voor een heleboel mensen niet is en dat een vakantie op een camping 10km verderop voor sommige mensen net zoveel betekent als ons jaarlijkse bezoek aan mijn grootvader. Bovendien waren er ook genoeg die veel liever lekker gingen skiën in Oostenrijk dan dat ze 9 uur opgehokt in een vliegtuig zaten om twee weken aan het strand op Curaçao te liggen, met een jetlag en geen eigen auto bij de hand. :D En vergeet ook niet dat alles nu veel zichtbaarder is door internet en social media; vroeger vertelde je een keer op maandag in het kringgesprek over wat je had gedaan in de zomervakantie, maakte er misschien een mooie tekening van en je moeder plakte drie maanden later de 36 foto's in een fotoalbum, terwijl alles tegenwoordig op Facebook, Instagram of Twitter staat en we duizenden foto's kunnen maken zonder dat het ons iets extra's kost. Plus vliegen is veel goedkoper dan pakweg 10-20 jaar geleden.

En ik heb echt niet het idee dat het gros van de ouders vindt dat hun kinderen achtergesteld worden als ze niet alles krijgen wat hun hartje begeert. Ik ken er een paar die zo denken, maar die zijn echt in de minderheid. Het merendeel kocht kleding voor de kinderen gewoon bij de Hema, Zeeman of Hans Textiel, "want ik ga geen 100 gulden/euro/whatever neertellen voor iets waar de kinderen binnen zes maanden zijn uitgegroeid," en terecht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:15

Ibbel schreef:
Ik zit ook aan de generatiekant van Bruintje, en precies wat zij zegt is 1 van mijn argumenten om niet aan kinderen te zijn gegaan. Dat heilige moeten van vakanties, dure sporten, merkkleding, iPads, XBoxen en god weet wat, anders hoort he kind er niet bij. En wat erger is, dan wordt je kind met een beetje pech daarmee gepest. En ik weet iets te goed wat pesten met een kind doet om dat een kind te willen aandoen.

Ja dat dus.
Ik zou daar niet mee om kunnen gaan.

Zo draag ik op het werk ook werkkleding, echt ook de beste uitvinding die er is.
Want ik heb zo'n hekel aan winkelen. Ik weet ook nooit wat er in de mode is.

Ik denk dat schooluniformen ook echt goed zouden zijn op school, daar al vast geen gepik over.

Urbanus

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:18

Ik heb dat weinig gezien in mijn werk op scholen, dat kinderen gepest werden vanwege een gebrek aan iets. Ze worden eerder gepakt als ze wat timide zijn, of juist heel erg eigen, of moeite hebben met de stof.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:20

bruintje123 schreef:
Ibbel schreef:
Ik zit ook aan de generatiekant van Bruintje, en precies wat zij zegt is 1 van mijn argumenten om niet aan kinderen te zijn gegaan. Dat heilige moeten van vakanties, dure sporten, merkkleding, iPads, XBoxen en god weet wat, anders hoort he kind er niet bij. En wat erger is, dan wordt je kind met een beetje pech daarmee gepest. En ik weet iets te goed wat pesten met een kind doet om dat een kind te willen aandoen.

Ja dat dus.
Ik zou daar niet mee om kunnen gaan.

Zo draag ik op het werk ook werkkleding, echt ook de beste uitvinding die er is.
Want ik heb zo'n hekel aan winkelen. Ik weet ook nooit wat er in de mode is.

Ik denk dat schooluniformen ook echt goed zouden zijn op school, daar al vast geen gepik over.
Maar hoe vaak heb je nou echt gezien dat kinderen gepest werden omdat hun ouders bepaalde dingen niet konden betalen? Noch op mijn basisschool noch op mijn middelbare school is er ooit een overtogen woord gezegd tegen klasgenten die niet in de laatste mode liepen of alle Disney Classics op video hadden. Bovendien zorgen schooluniformen weer voor heel iets anders: rivaliteit en agressie tussen scholen onderling, en dat is iets wat ik wél om me heen gezien heb, zelfs zonder uniformen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:22

Nou ja, wat denk je van kinderen die zien dat zij geen spelcomputer of weet ik het wat krijgen maar al hun vriendjes wel?

Een vriendin van me heeft trouwens wel een mooie middenweg. Kids hebben een Wii, maar daar mag alleen op zondag op gespeeld worden als er in de week klusjes zijn gedaan (zoals speelgoed opruimen, de vloer vegen etc.)

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:25

Dan zei mijn moeder: "Dan ga je maar lekker daar spelen. Je kunt niet alles krijgen in het leven. :evaw: " Of: "Prima dat je dat wilt, ga maar sparen."

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:27

_Summerly_ schreef:
Dan zei mijn moeder: "Dan ga je maar lekker daar spelen. Je kunt niet alles krijgen in het leven. :evaw: " Of: "Prima dat je dat wilt, ga maar sparen."

Ja zelfde hier :') Heb uiteindelijk 8 jaar geleden maar zelf een gameboy classic gekocht met Mario.

En ja, het is alles waar ik ooit van droomde.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:29

Denk toch dat het er bij bepaalde kinderen niet gezelliger op wordt in het gezin :o

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:39

Ik heb dat in 1 klas gezien waar ik in zat.
Er is toen een nieuwe school gebouwd in het dorp waar ik woonde en alle leerlingen werden gehusseld.
En toen ontstond er in klas 6 (nu groep 8) een erg onaangename klas.

Zoals ik eerder schreef was er bij ons in het dorp een grote villawijk.
Deze kinderen waren heel prettig. Die keken op niemand neer. Die leerde denk ik echt, er zijn er veel met minder als wij maar die zijn ook goed.

Dan was er een groep wannabes. En die waren verschrikkelijk.
Die wilde graag aansluiten bij de villabewonders want dan kregen ze aanzien of zo? Geen idee wat hun gedachte was. Maar die wilde zeker niets met dorpse "peupel" volk te maken hebben.
Die kinderen waren echt onuitstaanbaar. En ja die pestte toen al op van alles. Maar echt voornamelijk op spullen.

En natuurlijk waren dan de kinderen de klos die hun mond niet open durfde te doen.
Of net dat extra oudere shirtje aan hadden.
Gelukkig was ik toen al niet verlegen dus heb ik daar geen last van gehad,maar ik was toen helaas ook niet zo mondig dat ik voor die klasgenoten op durfde komen.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:49

Magrathea schreef:
Denk toch dat het er bij bepaalde kinderen niet gezelliger op wordt in het gezin :o
In dat geval heb je als ouder al eerder wat steken laten vallen, gok ik zo. :+ Mijn zusje en ik konden ook wel eens drammen, maar dat was na een avondje of een paar dagen wel over, en die Nintendo64 kwam er echt niet hoor. :))

Bruintje: ik zal niet ontkennen dat het nooit gebeurt, maar ik denk dat het idee van een hoop mensen (waaronder ouders) dat het zo snel en zo vaak uit de hand loopt niet helemaal klopt met de werkelijkheid. Als kinderen willen pesten, doen ze dat toch wel, hoeveel iPads, Playstations en Burberryshirts je thuis ook hebt liggen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:53

Ik heb het als kind in de jaren 70 op de lagere school ( toen al, dus) aan dn lijve ondervonden dus ga mij niet vertellen dat pesten omdat je geen materialistische ouders hebt niet voorkomt. En nee, ik ben niet timide of anderszins een buitenbeentje.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:55

Natuurlijk gebeurt het ook om andere dingen, iemand die bijvoorbeeld goed kan leren in een gewone klas.
Maar je gaat mij niet wijsmaken dat ouders een slag in de rondte werken voor 2 sporten, vakanties en xboxen omdat het niets te maken heeft met het erbij horen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:59

_Summerly_ schreef:
Magrathea schreef:
In dat geval heb je als ouder al eerder wat steken laten vallen, gok ik zo. :+ Mijn zusje en ik konden ook wel eens drammen, maar dat was na een avondje of een paar dagen wel over, en die Nintendo64 kwam er echt niet hoor. :))

Kijk en daar hoor ik dan weer in alle columns van loedermoeders dat het nooit allemaal zo gaat als je had gedacht, dat je zoiets had van "Dat doe je toch niet" en dat je dat soort dingen dan toch ineens gaat doen... eh... ja waarom weet ik ook niet :+ Maar je snapt m'n punt hoop ik

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:00

bruintje123 schreef:
Natuurlijk gebeurt het ook om andere dingen, iemand die bijvoorbeeld goed kan leren in een gewone klas.
Maar je gaat mij niet wijsmaken dat ouders een slag in de rondte werken voor 2 sporten, vakanties en xboxen omdat het niets te maken heeft met het erbij horen.

Maar wat is er mis met allebei werken? Waar het dan ook voor is? Misschien worden beide ouders als individuen wel blij van werken? En misschien vinden ze het ook fijn om op vakantie te kunnen gaan of te kunnen sporten? Waarom moet dat meteen worden omschreven als 'erbij horen'? Niks mis met werken voor de dinge die je belangrijk/fijn vindt toch?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:04

Ibbel schreef:
Ik heb het als kind in de jaren 70 op de lagere school ( toen al, dus) aan dn lijve ondervonden dus ga mij niet vertellen dat pesten omdat je geen materialistische ouders hebt niet voorkomt. En nee, ik ben niet timide of anderszins een buitenbeentje.

Ik heb gezegd dat het weinig gebeurt, niet dat het niet voorkomt.

bruintje123 schreef:

Waarom is het zo raar om te geloven dat sommige mensen het doen omdat ze vinden dat 2 sporten erbij hoort? Of omdat ze graag op vakantie gaan/gamen?

En ja, ik doe heb alles wat je opnoemt dus ik voel me best wel aangesproken := Maar ik weet niet waar ik dan precies bij wil horen nu. Ik ben best wel een loner.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:06

Ik heb nergens geschreven dat werken erg is.
Iemand zei met twee werken moet tegenwoordig.
Waarop ik zei niet mee eens, dat is voornamelijk voor de 2 sporten en ver weg vakanties en luxe.

bruintje123 schreef:
Aria_zz schreef:
Ik zie weinig nieuwe gezinnen die het financieel kunnen rondkrijgen zonder twee verdiener te zijn. Wat ik ook schreiend vind. Als er dan kinderen bij komen hebben ze echt niet zoveel luxe hoor, ze komen net rond maar moeten beide blijven werken anders lukt het niet.

Wat ik vooral zie zijn kinderen die op 2 sporten zitten. Dat moet in de perfecte outfit.
Daar kunnen ze niet heen fietsen, alles moet met de auto, die er dan ook twee aanwezig zijn. En een auto van 10 jaar oud daar steel je toch niet de show mee aan de schoolpoort.
Dan moeten er nog veel uitjes gepland worden zoals naar de efteling of dierentuin. Ook een verjaardag is niet meer thuis maar moet ergens naartoe, met 15 kinderen overdekt spelen oid.
En er moet een keer per jaar een ver weg vakantie zijn want met de auto naar zee kan niet.

Ja en waar wij iets met 2 doen, tellen de prijzen dan al snel dubbel.
En ondertussen verbaasd men zich dat ze met twee moeten werken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:07

Als je allebei een slecht betaalde baan hebt, dan werk je niet eens voor die 2 vakanties of een playstation, maar voor je huur en je GWL.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:08

Misschien zit je toch in het verkeerde topic lieveli?

Ibbel beschreef het eerder al heel mooi.
Ibbel schreef:

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:09

Rare discussie gaande hier. Wat is er mis met geld uitgeven als je het hebt? En wat is er mis met geen geld uitgeven als je het hebt of als je het niet hebt? Iedereen voedt z'n kinderen toch anders op. Ik ben zelf al jaren niet op vakantie geweest en ik ga dat ook zeker niet veranderen in m'n toekomst. Dat is zo milieuverontreinigend. Een trein of fiets vakantie zou dan nog leuk zijn. Gamen? Xbox? Al die plastic troep? Komt niet in mijn huis, of althans niet van mijn geld. Ben er echt heel stellig van overtuigd dat kinderen waardering en met geld om leren gaan kunnen leren door niet alles maar op een zilveren dienbladje aangeboden te krijgen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:09

lieveli schreef:
Als je allebei een slecht betaalde baan hebt, dan werk je niet eens voor die 2 vakanties of een playstation, maar voor je huur en je GWL.

Als je dat met tweeën moet zou ik niet aan kinderen beginnen hoor.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:10

bruintje123 schreef:
lieveli schreef:

Ik ook niet, maar dat is vanuit mijn perspectief en wat een ander bepaalt moet hij/zij zelf weten.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:12

bruintje123 schreef:
lieveli schreef:

Nouja het is natuurlijk wel heel veel makkelijker om met zijn tweeën een hypotheek te krijgen of te huren dan in je eentje of met het inkomen van een persoon. Nu zegt dat niet meteen wat over de hoogte van de huur/hypotheek en over hoeveel iedereen bijdraagt natuurlijk, maar het is vaak wel op twee salarissen gebaseerd tegenwoordig.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:17

Maar net wat je zegt, dat zegt niets over de hoogte.
Maar als je met twee echt alleen de vaste laste moet dragen zoals het bericht van lieveli doet lijken dan weet ik niet waar er nog kosten over zijn voor de kinderen. Ook zonder enige vorm van luxe zijn ze ook weer niet gratis.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:20

Het is eigenlijk nooit goed hé? Niet als je veel geld hebt en niet als je weinig geld hebt. Nou ja.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:23

Veel geld is prima, behalve de mensen die dan neer kijken daarmee op andere (en nee dan bedoel ik niet iemand in het topic)
Weinig geld hebben en wel iets duurs willen zoals kinderen ja dat vind ik erg dom, maar dat komt vast ook omdat ik geen oerdrang heb naar die dure snottebellen. Maar goed, daar is dan ook het topic voor.