wie brand er een kaarsje voor mij ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaraYvette

Re: wie brand er een kaarsje voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:12

Ook sterkte aan alle andere die met deze ziekte te maken hebben

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 23:17

oh, zo vaak meegemaakt, Murosch 1van de week nog,met diezelfde domme HA vervanger.
ik mag geen NSAID.(staat in een pop up in mijn dossier ) en wat stelde ze voor ?
>;) precies !
zorg dat je overal bij bent, en controleer alles,maar dan ook alles..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 16:36

vraagje aan mijn lievwe volgers, en brainstormers -
(ik waardeer het meedenken echt _/-\o_ )
zijn er ook pijnstillers zonder opiaten en/of morfine ?

ik heb ook weer een slechte reactie gehad op de codeine. :(
is er dan echt niks anders ??
paracetamol trekt het niet echt meer.
en nee, ik vraag het niet meer aan de HA.
die probeert me letterlijk al 4 maanden aan de morfine te krijgen..
zelfs als je wat anders hebt, krijg je nog een pijnpilletje in je knuisten geduwd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:40

Codeïne is een afgeleide van morfine, dus dat is logisch. Ik weet het niet, als zowel morfine-achtigen als nsaid's afvallen, zou het wel eens lastig kunnen worden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:42

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:55

Pijnstilling wordt opgebouwd volgens de zogenaamde pijnladder. Ik heb even een stukje gekopieerd vanuit het farmacotherapeutisch kompas waar het staat uitgelegd:

Begin met paracetamol. De volgende stap is een NSAID (diclofenac, ibuprofen of naproxen) eventueel in combinatie met paracetamol. De daaropvolgende stap is tramadol, bij voorkeur in combinatie met paracetamol of een NSAID. De volgende stap is een sterkwerkend opioïd, morfine of fentanylpleister, bij voorkeur in combinatie met paracetamol of een NSAID. De laatste medicamenteuze stap is subcutane of intraveneuze toediening van een sterkwerkend opioïd (morfine).

Bij pijn bij kanker wordt meestal gelijk met sterkwerkende opioïden gestart, bij voorkeur met paracetamol en/of een NSAID. Bij doorbraakpijn is, naast een effectieve onderhoudsbehandeling, ook snelwerkende pijnstilling als rescue-medicatie belangrijk.

In jouw geval is paracetamol niet afdoende (wat logisch is), NSAIDs mogen niet en Tramadol en Codeine krijg je veel bijwerkingen van. Dan ben ik bang dat je toch uitkomt bij de opiaten..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:09

Maar morfine en codeine zijn dus opiaten. En daar kan ze niet tegen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:17

mysa schreef:
Maar morfine en codeine zijn dus opiaten. En daar kan ze niet tegen.

Die conclusie kan je alleen helemaal niet maken na één middel geprobeerd te hebben en zeker niet na allen tramadol...

Ik blijf bij oxycodon. Aanzienlijk minder bijwerkingen dan tramadol, etc.

Dexamethason werd genoemd, maar daar zou ik helemaal niet aan beginnen (is gewoon net als prednison, maar dan veel sterker). Ik heb t gehad om de druk in de hersen met enige spoed te verlagen en krijg t bij CT scans met contrast omdat ik daar allergisch voor ben. Echt enorm rot spul... daar is oxycodon of een andere opiaat niets bij. Brr.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:36

Wat Quir zegt. Het ene middel is het andere niet.

Dexamethason is niet op de eerste plaats een pijnstiller. Het kan pijnstillend werken bij kanker doordat het de druk van de tumor verminderd, maar het heeft niet op zichzelf een pijnstillende werking.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:51

Ik lees toch de meest goeie ervaringen met CBD en THC. Ik heb zelf wel tramadol en morfine gehad in het verleden en ook veel last van, dus zie er niet tegenop om bijv THC te gebruiken.

Ik gebruik nu CBD en helpt goed tegen de pijn. THC schijnt nog beter te werken en in combinatie met CBD zou je er ook niet stoned van worden. Bij mediwiet kun je je inschrijven en zit een arts die kan adviseren.

Heel veel mensen hebben vooroordelen, maar als je kijkt naar alle nadelen van de reguliere medicijnen is het niet slechter of vervelender qua bijwerkingen.

CBD zal te weinig zijn, maar valt onder supplementen en niet drugs. THC wel, maar als je gaat lezen kun je daar echt goede begeleiding bij krijgen. Helpt ook goed bij slapen.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:03

Er gaat weinig effectiefs zijn.

Je neemt nu een erg lage dosis tramadol dacht ik (50mg?), dus en hiervan kun je er gerust tot 6 per dag nemen.
Je hebt nog wel een groep pijnstillers die geen opiaten bevatten, maar die zijn eerder gericht tegen neuropatische pijn en dat is niet direct hetgene ik teruglees bij jou. Alsook werken die niet direct, maar moet je die langzaam opbouwen over enkele dagen/weken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 19:07

@Quir-ik heb 2 middelen gebruikt.
en zoals ik gezegd heb, mijn zus is een van de weinigen in NL, die niet tegen morfine kan, en bij haar heeft het ook geen pijnstillende werking.
ik ben bang dat ik dat ook heb.
als ik t eenmaal probeer, en ik reageer slecht, ben ik weer een flink aantal dagen goed ziek.
dan heb ik echt, echt liever pijn.anders ruil je pijn in, voor misselijkheid,braken duizeligheid, en ontzettend onwel (het gevoel van de wereld te zijn . )
je ruilt dan 1 klacht in voor minimaal 4 anderen.
constipatie niet meegerekend..

en nee, geen wietolie.
:n

dexo heb ik ook gehad.
ook geen favoriet..

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:13

Worden je neveneffecten wel behandeld of reageer je zo sterk op die zwakke opiaten dat de behnadeling van je neveneffecten ook niet werkt?

Misselijkheid/braken met bv primperan of haldol
sufheid/slaperigheid met bv rilatine

Idd constipatie met laxativa

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:19

Afbeelding
Ik slik zelf Lyrica voor zenuwpijn 2x daags 225 mg ik merk zelf nog niet dat het helpt maar allicht doet het wel wat voor jou

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:27

Dan houdt het gewoon op. Tramadol en codeïne zijn niet de standaard voor opiaten/morfine, in tegendeel.

Verdere pijnstillers gaan er niet zijn, behalve anti depressiva (amytriptiline, Lyrica, etc) maar dat is tegen zenuwpijn.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:27

Paracetamol met cafeïne? Heb je dat al geprobeerd? Zou iets zwaarder zijn maar ik vermoed dat het niet is wat je zoekt..

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:57

Ik ben verbaasd dat hier nog steeds maar advies gegeven kan worden over zware pijnstillers. Daar is dit forum niet het geschikte medium voor. Pb dan als je je kennis wil delen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:24

spicegirl schreef:
@Quir-ik heb 2 middelen gebruikt.
en zoals ik gezegd heb, mijn zus is een van de weinigen in NL, die niet tegen morfine kan, en bij haar heeft het ook geen pijnstillende werking.
ik ben bang dat ik dat ook heb.
als ik t eenmaal probeer, en ik reageer slecht, ben ik weer een flink aantal dagen goed ziek.
dan heb ik echt, echt liever pijn.anders ruil je pijn in, voor misselijkheid,braken duizeligheid, en ontzettend onwel (het gevoel van de wereld te zijn . )
je ruilt dan 1 klacht in voor minimaal 4 anderen.
constipatie niet meegerekend..

en nee, geen wietolie.
:n

dexo heb ik ook gehad.
ook geen favoriet..

Maar als je dat nou niet hebt en het werkt wel dan heb je de andere kant.. ik snap je angst hoor maar misschien is het toch het overwegen waard. Als je er wel ziek van word dan is dat heel klote maar dan is het inderdaad een paar dagen en dan moeten ze wel verder kijken.. misschien kan je met een lage dosis beginnen zodat je niet meteen heel veel last krijgt.

Die wietolie word je op het moment mee doodgegooid, ik hoor het van iedereen en sommige mensen zijn er van overtuigd dat het een wondermiddel is dat kanker/tumoren zelfs doet slinken.. Ik geloof dat laatste niet helemaal.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 11:29

@Nabster-ik vraag geen advies, ik vraag om ideeen.
heb al een paar goede tips gehad. :j (niet medicinaal , het hoeven niet perse pilletjes te zijn ).

zo, na 2 x opeenvolgend een slechte reactie op medicijnen te hebben gehad, en een urineweg infectie (en een flinke verstopping :x ), hoop ik wat op te knappen.
voorlopig begon de dag weer met braken..

bedacht ik me gister :oo
TV ( en boeken ) doen me mijn situatie ff vergeten.
ben al druk in het nieuwe TV seizoen.
Poldark sz. 3, Narcos sz.3, Suits al gezien.
zag dat er al 2 afleveringen waren van Grey;s anatomy *\o/*
maar : ik zal nooit zien hoe het afloopt -O-

beter nieuws :
ook bad vind ik nog heerlijk,maar de laatste dagen gaat het niet. het doet pijn, het is te hard.
hubby op i-net gezocht, en er bestaan zowaar badkussens. besteld, ontvangen, vanavond dus lekker zachte billen :D

eten is een drama. word steeds erger.
2 boterhammen per dag, met wat druiven. of 200 gr. groenten, en dan wat druiven.
meer niet.
en het gekke is, ik vermager wel, maar val niet af ? 8)7
en ntl. op de plaatsen waar ik het niet kan gebruiken..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:43

Hou je geen vocht op?

Zou mss een osteo die met zachte technieken gebruikt iets voor je kunnen betekenen of accupunctuur (met electrostimulatie) om je zenuwen te resetten?

@Nabster: zelfs al gaat het om medicatie, je deelt ervaringen. Je geeft geen pillen door. Die zal je nog steeds via de HA en apotheek moeten bekomen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 11:53

nee geen vocht.
dan zou ik ook opblazen, en niet dunner worden.
op slechte dagen drink ik nog geen halve liter per dag.
(ik weet, veel te weinig,maar als je zelfs water opbraakt, vergaat je dorst wel ).
acupunctuur is niet mijn ding,maar zou wel graag massages willen.
krijg ze nu van hubby,maar een professionele lijkt me geweldig.
helaas moet ik dat zelf betalen :(

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:55

Spicegirl, heb je ooit aan het roken van een joint ( hasj )
gedacht :) ? Lief dat je man de kussen besteld heeft :j

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 11:57

heb al heel vaak gezegd, dat ik daar faliekant op tegen ben..

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:58

Excuus, dat heb ik dan blijkbaar over het hoofd gezien :)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:32

Ik heb zo'n beetje alle seizoenen van greys, wil je ze lenen?