Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:37

600 kcal is te weinig. Echt veel te weinig. Dit 6 maanden volhouden is NIET goed voor je lijf, net zoals 30 kilo afvallen in 6 maanden niet goed is voor je lijf, en 5 kilo afvallen in een week gewoon bijna gevaarlijk is.

Als jouw lichaam niet genoeg brandstof binnenkrijgt om zichzelf warm te houden, waarom gaan er dan bij jou zelf geen alarmbellen af? Natuurlijk is het een makkelijke manier om gewicht kwijt te raken, maar wat denk je dat er gebeurt na die 6 maanden? Dan komt het er toch keihard weer aan omdat je er niet mee doorgaat?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:38

tjeetje Adin.... doe je dit onder begeleiding van een professional? Ik vind het.... zorgelijk klinken eigenlijk. 2kg in een week als standaard zien, en 1kg in een week als demotiverend... Dat is echt geen realistische kijk op de situatie... Die 30kg heb je er toch ook niet in 6maanden aangegeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:39

Ik zou ook het liefst voor de zomer op mijn streefgewicht zitten, maar ik weet ook dat ik er 2 jaar over heb gedaan om van mijn streefgewicht naar mijn huidige gewicht te komen, dus dat alles er binnen een half jaar weer af... Dat is gewoon niet realistisch. Ik vind het bijna eng klinken, en kan me ook haast niet voorstellen dat je zelf niet ziet dat dit gewoon niet normaal is.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:41

Is het met dat soort diëten niet de bedoeling dat je in fases langzaam weer opbouwt en er telkens weer wat bijneemt? Ze gaat geen 6 maanden die 600 kcal moeten aanhouden denk ik.

Moet je zoveel afvallen?
Dergelijke dingen werken wel hoor, maar ze zijn verdorie lastig en niet bedoeld om heel erg lang zo extreem te doen, anders wordt het wel erg ongezond :)

Ikzelf hou trouwens vocht op week voor mijn regels, dus kan best daar al mee te maken gehad hebben vorige week denk ik!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 16:44

Ook niet gek inderdaad dat je het koud hebt, je lichaam heeft de energie al niet eens om simpelweg je organen goed draaiende te houden op langere termijn.

Dat afvallen klinkt wel leuk, maar op deze manier zorgt het ook voor andere gezondheidsproblemen. Volgende stap zal zijn dat je menstruatiecyclus overhoop ligt en meer wat gebeurt bij ondervoeding.

10xgezonder.nl/bmi-en-bmr-berekenen/
Reken hier eens uit hoeveel je lichaam nodig is op een dag. Grote kans dat jij meer dan de helft onder je bmr zit en meer dan 1000 onder hoeveel je ongeveer gezond op een dag kan eten om af te vallen.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:51

Er zit inderdaad een afbouwprogramnma aan gekkoppeld. En het is max 6 maanden. 30 kilo kan ik wel missen. Ben heel lang dat scheelt wel.
VOor mijn gevoel is mijn menstruatie nu al eerder begonnen dan het zou moeten maar hou dat nooit echt bij dus weet het niet zeker.
Zoals ik al zei ik weet ook niet of dit het wel voor mij is maar geef het nog even een kans, en anders stap ik over op KHA, heb een tijdje volgens Atkins gegeten in het verleden en dat ging ook goed.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 16:55

Adin, maar waarom zou je dan overgaan op koolhydraatarm?

Is het niet een beter idee om je dan wat in te lezen over gezond afvallen en dat te gaan doen. Dat is wat het overgrootste deel hier doet. Afvallen is altijd gericht op negatieve energiebalans, minder kcal eten/drinken dan je verbruikt.

Het klinkt heel bot zoals we het nu zeggen, maar zoals je het nu doet is niet gezond.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:03

Dat het niet gezond is realiseer ik me hoor maar heb al het nodige geprobeerd en als het te langzaam gaat verlies ik m'n motivatie gewoon heel snel.
Koolhydraat arm is ook gewoon effectief.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:09

Ik ga me ook weer melden na een vakantie en een kapotte telefoon, het afvallen ging overigens gewoon door!

Kayleigh, ik vond je post erg inspirerend, kunnen een hoop mensen, waaronder ik zelf wat van leren :D

Lijstje
O: honey rings met melk
L: 2 eieren gebakken met kalkoenfilet, kaas en bieslook
T: appel, kiwi, crackers, rozijnenbolletje en eierkoek
A: broccoli, aardappelballetjes en een kipburger

Kcal: 1515

Ik zit tot 18:30 op school dus vandaar veel (kleine) tussendoortjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:11

Ik begrijp heel goed dat het makkelijk is om je aan een dieet te houden en daar heel veel motivatie uit te halen, maar de mooiste manier om af te vallen is imo wel een manier vinden waarop je gewicht verliet, maar waar je op een gegeven moment weer mee kan stoppen zonder in een keer weer veel aan te komen. Wat ik vaak in mijn omgeving heb gezien met strenge dieten als Cambridge of Atkins is dat mensen zich er een bepaalde periode enorm op storten, veel afvallen, maar op het moment dat ze de touwtjes weer zelf in handen moeten nemen en dus geen regeltjes meer hebben voor het eten, weer aankomen.

Je moet het helemaal zelf weten hoor, het is echt niet mijn bedoeling om belerend te doen omdat ik zelf ook niet elke dag even gezond bezig ben.. Maar als je niet genoeg energie binnen krijgt om je lichaam warm te houden, laat staan hoe je organen zich dan moeten voelen op dit moment.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:13

Adin hoe lang ben je? En je moet echt nog 30kg kwijt raken?

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:15

Emma: dat is het hem dus inderdaad volledig, op lange termijn moet je vooral goed beseffen hoe je aan dat overgewicht geraakt bent, en dààr ook echt iets gaan aan veranderen. Dat lukt vaak niet bij dergelijke diëten. Jammer, want ergens is de wilskracht die je nodig hebt om zo'n paar weken poedertjes te eten, veel groter dan de wilskracht die nodig is om wat meer groente en fruit in je dagelijks leven te brengen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:18

Stral schreef:
[naam]: dat is het hem dus inderdaad volledig, op lange termijn moet je vooral goed beseffen hoe je aan dat overgewicht geraakt bent, en dààr ook echt iets gaan aan veranderen. Dat lukt vaak niet bij dergelijke diëten. Jammer, want ergens is de wilskracht die je nodig hebt om zo'n paar weken poedertjes te eten, veel groter dan de wilskracht die nodig is om wat meer groente en fruit in je dagelijks leven te brengen :)

Ik snap de gedachtegang wel, vooral het idee dat je niet meer weet waar je moet beginnen. Ik heb nooit dusdanig overgewicht gehad dat ik niet meer wist hoe ik het aan moest pakken, maar in mijn omgeving wel mensen gezien die het spoor een beetje bijster waren. Ik kan me heel goed voorstellen dat jezelf in een streng dieet forceren dan een motivatie is, je weet precies wat je moet doen en wat voor resultaten je kan verwachten. Maar daarna moet je wel anders gaan kijken naar je voeding. Ik ken mensen die eten wat ze willen, eens in de zo veel tijd een paar maanden fanatiek aan de shakes gaan en verder niks eten, en dan weer verder eten. Ik kan me niet voorstellen dat dat gezond is :n

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:19

Adin schreef:
Dat het niet gezond is realiseer ik me hoor maar heb al het nodige geprobeerd en als het te langzaam gaat verlies ik m'n motivatie gewoon heel snel.
Koolhydraat arm is ook gewoon effectief.

Ik wil ook koolhydraat arm gaan doen. Inderdaad omdat het effectief is en ik wel benieuwd ben hoe mijn lichaam daarop reageert. Ik heb soms het idee dat mijn darmen raar gaan doen op koolhydraten, dus wil ze nu even filteren en dan langzaam weer wat toevoegen, kijken wat wel oké is en wat niet.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:21

bij mij is het vooral een suiker verslaving. Ben gek op snoepjes en koekjes Moet zeggen dat ik dat het minste mis nu.
Een broodje kaas of iets dergelijks lijkt me al heerlijk!ik ben 1,82.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:22

Koolhydraatarm is inderdaad een makkelijke en effectieve methode, vooral omdat je een aanpassing in je levensstijl kan maken en die vrij makkelijk vol te houden is als je wel op je streefgewicht zit.

Wel zou ik er rekening mee houden dat je met een koolhydraatarm dieet meer vetten en meer eiwitten binnen moet krijgen om te compenseren. Juist hier streven mensen naar zo vol mogelijke producten, inclusief dikke lage mayo op alles en ga zo maar door. Dat is ook weer iets waar je lichaam niet altijd blij mee is, die van mij heeft er in ieder geval een behoorlijke hekel aan. Mijn darmen raken eerder van streek van veel te veel vet dan van veel te veel koolhydraten.

Ook hier zitten weer addertjes in het gras. Koolhydraatarm is eigenlijk alleen geschikt voor je als je zeer weinig tot niet beweegt, het wordt erg afgeraden voor mensen die wel sporten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:23

Adin schreef:
bij mij is het vooral een suiker verslaving. Ben gek op snoepjes en koekjes Moet zeggen dat ik dat het minste mis nu.
Een broodje kaas of iets dergelijks lijkt me al heerlijk!ik ben 1,82.

Misschien een hele brutale vraag, maar hoe veel weeg je nu? Mag ook in PB hoor, of uberhaupt niet als je er geen zin in hebt.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:24

Emma: heb je helemaal gelijk in!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:32

Emmaa_ schreef:
Koolhydraatarm is inderdaad een makkelijke en effectieve methode, vooral omdat je een aanpassing in je levensstijl kan maken en die vrij makkelijk vol te houden is als je wel op je streefgewicht zit.

Wel zou ik er rekening mee houden dat je met een koolhydraatarm dieet meer vetten en meer eiwitten binnen moet krijgen om te compenseren. Juist hier streven mensen naar zo vol mogelijke producten, inclusief dikke lage mayo op alles en ga zo maar door. Dat is ook weer iets waar je lichaam niet altijd blij mee is, die van mij heeft er in ieder geval een behoorlijke hekel aan. Mijn darmen raken eerder van streek van veel te veel vet dan van veel te veel koolhydraten.

Ook hier zitten weer addertjes in het gras. Koolhydraatarm is eigenlijk alleen geschikt voor je als je zeer weinig tot niet beweegt, het wordt erg afgeraden voor mensen die wel sporten.

Die volle producten zijn voor mijn darmen goed te doen.
Het zijn bij mij de suikers en de langzame koolhydraten. Brood/pasta's ed, ik vind het heerlijk hoor, maar krijg daar echt last van mn darmen van. helaas geld dat ook voor aardappels ed(echte aardappel eter, haha). Dus ik ben nu een beetje aan het uizoeken hoe ik dat kan vervangen, zonder dat ik een enorme behoefte aan aardappel krijg.

Ik ben overigens niet van plan om mega streng koolhydraatarm te gaan leven, maar er wel bewust op te gaan letten en veel te minderen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:59

Wat wegen betreft, ik weeg me 1x per week, omdat ik dan een reëler beeld heb van mn gewicht dan als ik me dagelijks weeg

En mezelf dingen als pizza ontzeggen doe ik niet. Genieten mag ook, met mate :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:28

Ik heb hetzelfde met koolhydraten, ijssnuiver, ben vooral heel gevoelig voor tarwe. Daar kan ik het beste gember (sunthi) voor slikken, dat heft het weer op. Maar dat vergeet ik vaak. Ik merk dat ik een aantal weken weinig koolhydraten heb gegeten, en dat het afvallen super ging en ik veel energie had en weinig honger. Nu deze week twee keer pasta gegeten en gisteravond pizza, en ik voel me een partij ellendig. Hele dag honger, kon mijn dieet niet volhouden dus al mijn brood vanmorgen al opgegeten, nu veel last van mijn darmen en nog steeds hongerig. Ik moet dat echt niet meer doen. Ik spreek vanaf nu met mezelf af dat ik de koolhydraten zo veel mogelijk beperk. Af en toe moet het wel kunnen, alleen niet zo vaak. Ik ga er ook meer door eten en ben ook afgelopen paar dagen weer aangekomen. Vanmiddag stond ik rond 1 uur ook met mijn portemonnee in mijn hand in de kantine te kwijlen bij de saucijzenbroodjes en worstenbroodjes.
Uiteindelijk een banaan gekocht :').
Wat betreft het wegen, dat doe ik eens in de 2/3 dagen.

Mijn lijstje vandaag, veel geschoven (1500 kcal):
O: -
T: rode paprika
L: drie bruine bolletjes, eentje met salami en twee met kipfilet
T: appel, banaan, pure chocolade rijstwafel, gekookt ei
A: Zelfbedachte Mexicaanse tomatensoep van tomatenblokjes, taco kruiden/saus, mais, borlottibonen, paprika, gerookte kip en een beetje oude kaas. Met een droge tortilla en een glas rode wijn

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:39

Lijstje voor vandaag, veel tussendoortjes gehad :P
O: 250 ml melk met 30 gram ontbijtpap
T: banaan + pindakaas + ontbijtkoek
L: 2 meergranen bh met dun laagje smeerkaas
T: peer + eierkoek
A: varkensschnitzel + sperziebonen met wat spekjes
T: skyr honing

In totaal +/- 1550 kcal op vandaag
Laatst bijgewerkt door JuliaKamm op 11-02-16 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:40

Dat klinkt als een super lijstje Julia!

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:42

Maanlicht schreef:
Dat klinkt als een super lijstje Julia!

Bedankt! :D

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:07

Ik zie weer leuke en inspirerende lijstjes voorbij komen. Daarom zal ik ook maar weer eens een lijstje plaatsen. Ik bedenk trouwens niet een dag van te voren wat ik ga eten, dit verzin in gewoon ter plekke.

O: 4 volkoren crackers; 1 plakje kipfilet en rucola en 1 30+kaas en rucola (dubbele cracker zegmaar)
T: 2 kiwi's
L: 1 volkoren cracker met pindakaas, 1 tosti van 2 sneetjes maïsbrood, 30+ kaas en kipfilet met een klein beetje ketchup en mayo
T: banaan, appel en een paar druifjes
A: Pasta met spinazie, kipfilet en boursin
T: eventueel nog een kommetje yoghurt met wat walnootjes.

Zou tussen de middag in eerste instantie banaan-havermout pannenkoekjes maken maar die waren mislukt, was vergeten dat de eieren op waren en kwam erachter dat zonder ei niet bakken wil :+ En ja toen kreeg ik zin in ongezonde dingen maar heb het gelukkig nog weten te beperken.

Hoe staan jullie tegenover de maaltijdsalades van de ah? Kwam vd week bij de AH-to go en zag dat ze daar ook staan. Lijkt me handig om 's ochtends op het station te halen en mee te namen naar school in plaats van brood. Vraag me alleen af hoe het staat met de verhoudingen van kcal etc. of je ze niet beter zelf kunt maken... Lijkt me alleen zo makkelijk om dat af en toe eens te halen.