Hardlopen, wie nog meer? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:54

Winged schreef:
Ik geloof dat het over grote gedeelte hier loopt met start 2 run. Je hebt de versie van 2006 (?) dacht iken van 2011. De schema's zijn wel verschillend, maar wel met hetzelfde doel: minimaal 5km aan 1 stuk lopen in een half uur tijd. Ik denk dat als je googled op start to run 2006 of start to run 2011 je misschien ook wel het 1 en ander kan vinden aan schema's en lessen.

Ah dankje! Het zijn dus echt MP3'tjes?
Super handig!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:56

Desty, je moet even selecteren op de berichten van KarinvdM, zij heeft de links hier in het topic gezet. :)

Je bent inderdaad te hard voor jezelf. Eerst drie keer spierpijn hebben vind ik veel, ik had één keer spierpijn met Start to Run.
Met STR ga je de eerste zeven lessen ook elke keer het aantal minuten dat je hardloopt herstellen door gewoon te wandelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:56

Desty: , kijk maar eens op http://www.rennenmetevy.nl
Daar vind je alle mp3 bestanden, schema's en ook muziek die je hoort tijdens de training.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-09-12 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:57

Klopt het zijn mp3tjes.
In de eerste week begin je met 10 minuten hardlopen verdeeld over 1 en 2 minuten en ook 10 minuten wandelen. Je loopt+wandelt in de eerste week dus 20 minuten en elke week ga je dus steeds meer en langer rennen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:08

Janine1990 schreef:
Je bent inderdaad te hard voor jezelf. Eerst drie keer spierpijn hebben vind ik veel, ik had één keer spierpijn met Start to Run.

Eens, je moet wel naar je lichaam luisteren. Helemaal stuk gaan is zéker in de training niet goed.

Desty

Re: Hardlopen, wie nog meer? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:17

In de training heb ik nog geen spierpijn, maar daarna wel.
Geen spierpijn = niet gesport voor mij!
Maar gelukkig is iedereen daar anders in.

Dankje voor alle info trouwens iedereen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:19

Nouja, dat is dus slecht altijd spierpijn...
Je kan prima sporten zonder spierpijn te krijgen hoor...

Maar als jij sporten gelijk wilt stellen aan het vernielen van je lichaam, go ahead ;)

jasmijnz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:21

Mag ik me hier melden?? :D
ben 14 jaar en loop altijd woensdag ochtend hard een rondje van 20 minuutjes zonder stops met muziek
daarna ga ik naar school en moeten we vaak ook nog lopen maar dat varieert van 2x4 of 3x6 minuten ;)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:23

Spierpijn is voor mij een teken dat ik te ver ben gegaan :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:23

Spierpijn is niet per definitie slecht; om spieren groter te maken is het nodig om piepkleine haarscheurtjes in de spierweefsel te creëren zodat het opnieuw kan groeien zeg maar :) zo worden spieren sterker en groter. Dus is positief.
Je moet het wel voelen dat je wat hebt gedaan, maar als je de dag erna nog loopt als een 90 jarige is het natuurlijk niet goed.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:24

Janine1990 schreef:
Nouja, dat is dus slecht altijd spierpijn...
Je kan prima sporten zonder spierpijn te krijgen hoor...

Maar als jij sporten gelijk wilt stellen aan het vernielen van je lichaam, go ahead ;)

Ik heb namelijk hiervoor een hele poos flinke krachttraining gedaan, alleen ondanks mijn bouw hier mee gestopt. (Ben een duursporter qua bouw en geen bodybuildster helaas :\ )
Spierpijn is niks anders dan je spiervezels kapot maken, waarna je ze weer opvult en dus opbouwt. Daardoor 'gain' je muscles
Zolang je maar genoeg eiwitten binnen krijgt en niet te hard gaat sporten mét spierpijn, is er dus niks aan de hand.
Sterker nog, áltijd als jij je spier aanspant gaat ie kapot.

Bodybuilders eten zoveel kip/tonijn/zalm/shakes etc alleen maar om de kapotte vezels op te vullen. Gewoon zorgen dat je genoeg eiwit binnen krijgt (natuurlijk nog meer redenen, maar even op dit onderwerp gekeken)
Een banaan eten voor het sporten is goed voor koolhydraten zodat je energie hebt, maar ook voor de wederopbouw van spieren.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:27

vuurneon schreef:
Spierpijn is niet per definitie slecht; om spieren groter te maken is het nodig om piepkleine haarscheurtjes in de spierweefsel te creëren zodat het opnieuw kan groeien zeg maar :) zo worden spieren sterker en groter. Dus is positief.
Je moet het wel voelen dat je wat hebt gedaan, maar als je de dag erna nog loopt als een 90 jarige is het natuurlijk niet goed.

Ja maar ik bedoel dan ook de echte spierpijn haha, dat je de dag erna amper uit bed kunt komen en amper kunt bewegen ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:27

vuurneon schreef:

Is een misvatting, spierpijn betekent niet dat je scheurtjes in je spieren hebt.
Zoiets heb ik eens gelezen.
Evenmin is het verzuring van de spieren.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:28

Hallo! Ben ik weer en tjee....jullie hebben lekker doorgekletst! Bijna toe aan een nieuwe OP als we zo hard door gaan!

Ik zie twee nieuwe starters die flink enthousiast van start zijn gegaan. Als je blessurevrij wilt blijven, wees dan lief voor je lichaam en bouw het lopen op via een schema en ga niet door tot je absoluut niet meer kunt. Dan haal je er m.i. ook minder plezier uit en juist dat is ook zo belangrijk, plezier hebben in wat je doet!
Zoek evt op mijn berichten en je vindt de drie uitgeschreven schema's ter vergelijk!

Dan kleding. Heb gister zelf voor het eerst met 3/4 broek gelopen. Was eigenlijk nog iets te warm....maar heb sowieso geen blote onderbenen vanwege mijn compressietubes. Moet wel voor meer shirtjes met lange mouw gaan kijken. Heb een heerlijk hardloopshirt met lange mouw die ik afgelopen twee jaar voor paardrijden gebruikt heb. Echter, 1 shirt voor 1x paardrijden en 3x hardlopen per week......gaat me iets te ver! Misschien dat ik dus ook eens de action binnen moet lopen!

Verder, +:)+ voor diegenen die vandaag weer zijn gaan lopen! Morgen mag ik weer, heb er nu al zin in!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:30

Janine1990 schreef:
Is een misvatting, spierpijn betekent niet dat je scheurtjes in je spieren hebt.

Mag ik dan vragen waar jij dat gelezen hebt? :)
Het zijn ook geen scheurtjes in je spieren maar in je spierVEZELS. Dat is wat anders!
En verzuring is weer héél anders dan spierpijn

Heb trouwens begeleiding van een huidig marathon loper, dus die zal ook écht wel weten wat ie doet.
Samen met m'n eigen 'weten'

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:31

En het zijn haarscheurtjes, dus inderdaad geen scheurtjes in de spieren maar haarscheurtjes in het spierweefsel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:34

Desty schreef:
Janine1990 schreef:

Mag ik dan vragen waar jij dat gelezen hebt? :)
Het zijn ook geen scheurtjes in je spieren maar in je spierVEZELS. Dat is wat anders!
En verzuring is weer héél anders dan spierpijn

Ben ik aan het opzoeken.
Ik weet alleen heel erg zeker dat ik dat eens heb gelezen.

Tot nu toe heb ik alleen bij dokterdokter.nl dit gevonden:
Citaat:
Bij overbelasting worden spiervezels beschadigd. Is de schade gering, dan heeft dat alleen maar een wat stijf gevoel tot gevolg. Is de schade groter, dan komen stoffen vrij die een lokale ontstekingsreactie teweegbrengen, waardoor pijn ontstaat. Dit gebeurt vaak pas 1 of 2 dagen later, hetgeen verklaart dat spierpijn pas later optreedt.

Overbelasting, ontstekingsreactie...
Lijkt me niets iets dat normaal is.

Als je elke keer na het sporten stijf bent (ik neem aan dat jij dat verstaat onder elke keer spierpijn), ben ik geneigd te denken dat jij je lichaam structureel overbelast en je lichaam dit niet snel genoeg kan verwerken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:38

Het is ook maar net wat je zelf prettig vindt denk ik, ik loop liever de dag erna rond als een kievit hihi :D dus pas daar mijn tempo tijdens de training wel op aan.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:41

Hier een filmpje over je spieren en hoe ze werken

Misschien snap je dan wat beter wat we bedoelen...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:41

Kan nog niet vinden dat de theorie (heb op optimaalsporten.nl wel kunnen vinden dat het vooralsnog een theorie is dat spierpijn ontstaat door scheuren in spiervezels) onwaar of onbewezen is. Maar wel onderstaande gevonden.

Citaat:
Spieren kunnen zich heel goed aanpassen aan de gestelde eisen. Hun kracht, snelheid of uithoudingsvermogen kan toenemen. Er zijn echter grenzen aan het aanpassingsvermogen en aan de belastbaarheid van een spier. Wanneer de grenzen van de belastbaarheid van de spier worden overschreden, ontstaan beschadigingen. Met name van samentrekkingen met een excentrische component (zoals bij bergaf lopen) weten we dat deze kunnen leiden tot kleine beschadigingen aan de spiervezels. De spier gaat pijn doen en zijn kracht daalt tijdelijk.

Hieruit maak ik op dat wanneer je door deze reden spierpijn hebt, je gewoon letterlijk over je grenzen bent gegaan. En dat is iets waar ik persoonlijk niet achter sta.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:43

Janine1990 schreef:
Kan nog niet vinden dat de theorie (heb op optimaalsporten.nl wel kunnen vinden dat het vooralsnog een theorie is dat spierpijn ontstaat door scheuren in spiervezels) onwaar of onbewezen is. Maar wel onderstaande gevonden.

Citaat:
Spieren kunnen zich heel goed aanpassen aan de gestelde eisen. Hun kracht, snelheid of uithoudingsvermogen kan toenemen. Er zijn echter grenzen aan het aanpassingsvermogen en aan de belastbaarheid van een spier. Wanneer de grenzen van de belastbaarheid van de spier worden overschreden, ontstaan beschadigingen. Met name van samentrekkingen met een excentrische component (zoals bij bergaf lopen) weten we dat deze kunnen leiden tot kleine beschadigingen aan de spiervezels. De spier gaat pijn doen en zijn kracht daalt tijdelijk.

Hieruit maak ik op dat wanneer je door deze reden spierpijn hebt, je gewoon letterlijk over je grenzen bent gegaan. En dat is iets waar ik persoonlijk niet achter sta.

Dat lijkt me nogal heel erg duidelijk, want je zegt nu hetzelfde als wat ik net zeg!
Gelukkig is iedereen anders, en heb ik VIND IK pas gesport als mijn lichaam niet meer kan. En push graag!
Laatst bijgewerkt door Desty op 13-09-12 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:43

Ik ben zelf het schema gaan volgen omdat ik anders niet wist waar ik zou moeten beginnen en ik natuurlijk ook geen blessures wou, heb meestal geen spierpijn maar dat vind ik best. Ik ben namelijk niet gaan hardlopen voor de spieren maar voor de conditie (en omdat ik het leuk vind :) ) en als ik dan toevallig meer spieren krijg is dat mooi meegenomen maar voor mij geen must.

Na ballet heb ik trouwens bijna altijd spierpijn, maar nooit zo erg dat ik als een kreupele rondhobbel xD Maar is spierpijn dan zo slecht? Dacht inderdaad altijd dat het gewoon je spieren zijn die sterker worden.
Laatst bijgewerkt door muntdrop op 13-09-12 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:46

En toch heb je die haarscheurtjes in het spierweefsel nodig als je de spier wilt laten groeien. Bovendien heb je na herstel van die haarscheurtjes een veel sneller herstel na de volgende inspanning. Spier is iets groter, vervoert beter zuurstof etc.

Net als bij krachttraining, je moet wel telkens een stap vooruit gaan wil je verbeteren. Dus net wat langer, net wat zwaarder. Nee, tè is nooit goed.

Als ik moet overgeven tijdens de training krab ik wel achter mijn oren natuurlijk of als ik blessures oploop.

Maar goed, ik zoek bij hardlopen niet erg de grenzen op; is puur voor mijn conditie niet voor mijn spieropbouw. Anders had ik sprinten toegevoegd aan de training of met gewichten gelopen.
Komt misschien nog..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:51

Desty schreef:
Dat lijkt me nogal heel erg duidelijk, want je zegt nu hetzelfde als wat ik net zeg!
Gelukkig is iedereen anders, en heb ik VIND IK pas gesport als mijn lichaam niet meer kan. En push graag!

Ik vind je instelling nogal ongezond. Je hebt maar één lichaam, wees er zuinig op!!
Als je elke keer dat je terug komt van het sporten een stijf lichaam krijgt, ga je naar mijn idee over je grenzen.

En ik maak mezelf er op dit moment ook deels schuldig aan hoor. Ik ben voor het eerst in drie maanden weer gaan rijden. Ik ben geen ruiter die rustig een rondje hobbelt. Ik vraag best veel van een paard. En dat heeft me deze week spierpijn opgeleverd. Best veel spierpijn ook!
Ik rij morgen en dan heb ik twee dagen vrij van het rijden en heb ik zaterdag nog een rustdag van het hardlopen. Maar ik merk dat m'n lichaam er nog niet zo gemakkelijk aan kan wennen en dat m'n lichaam vermoeid raakt.

Ik hoop dat dit snel verbeterd, doet het dat niet, ga ik eerst een dag minder hardlopen. Ik wil gewoon de hele dag fit kunnen zijn, lekker makkelijk rondlopen. Dat lijkt me gezonder voor geest én lichaam.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:57

:wave: ik ben hier een van de weinige die niet Starttorun volgt. Ik ren wel volgens een van internet geplukt schema, maar eentje die net iets anders/sneller stijgt. Ik had al hardgelopen, maar nooit fatsoenlijke opgebouwd en hoewel ik al 5km kon rennen volg ik nu het schema om mijn spieren ook te leren dat dit niet slecht voor ze is. Ik ren zonder muziek, tijdens het rennen ben ik eindelijk eens zo rustig dat ik kan nadenken over wat ik moet doen deze week, welke artikelen ik moet downloaden, wie er nog jarig zijn en wat ik ga eten deze week :)

Nu zit ik op de helft van het schema (in 8 weken een half uur) en mag ik morgen 10H 2W 15H. Zin in!

Spierpijn is echt niet altijd erg hoor. Wanneer je weet wat je lichaam aan kan. Toen ik roeide hadden we juist trainingen die erop gemaakt waren om je grenzen op te zoeken en over te gaan (Op een roeimachine binnen en dan drie keer achter elkaar). Af en toe is dat heerlijk en het kan voor het mentale wat je nodig hebt voor sporten ook goed zijn. Al zoek ik dat niet snel in hardlopen, want met net een verkeerde pas kan je wel blessures krijgen die niet echt omkeerbaar zijn. Mijn spaardoel is ook goede schoenen :j tegen de tijd dat ik ze heb kan ik een paar nieuwe wel gebruiken.