[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

X_Linz_X

Re: [Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:22

dromen,
hier zou ik even mee naar de dokter gaan.
wanneer ben je met de laatste pil gestopt?
was dat november of al eerder?

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:19

X_Linz_X schreef:
dromen,
hier zou ik even mee naar de dokter gaan.
wanneer ben je met de laatste pil gestopt?
was dat november of al eerder?

zo'n 15 november gestopt, daarna meteen ongesteld geworden.
In de gebruiksaanwijzing stond dat het de komende tijd niet regelmatig zou zijn maar dat is het tot nu toe wel geweest.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:48

Ik heb niet bijgelezen, dus excuus als mijn vraag al gesteld is!

Sinds zo'n 3 jaar ben ik aan de pil. Begonnen met Stediril 30 (Microginon) en omdat ik daar enorme stemmingswisselingen van kreeg (huilen omdat er geen cola meer in huis was...) ben ik toen overgestapt op Yasmin.
Vorige week toen ik geen strips meer had naar de apotheek geweest en tot mijn grote verassing kreeg ik de pil van Sandoz mee. Hoofdbestanddelen zijn nog steeds hetzelfde (Ethinylestradiol/droperinon 0,03/3 mg) maar zoals dat in de pillen industrie werkt zijn er andere hulpstoffen gebruikt om het patent e.d.
Nu kreeg ik woensdag op donderdag nacht last van mijn lip, het leek eerst alsof er een puistje in mijn lip zat (leek qua gevoel op een puist die je naast je lip krijgt maar dan echt ín mijn lip) en uiteindelijk leek het een koortslip maar er is nooit een blaasje ontstaan. Ook had ik hiervoor ineens veel puistjes, had hier vrijwel nooit last van, zo af en toe eens een of twee maar nu ineens 10 tegelijk. Ook zaten er plekken bij die rood waren en mijn huid zag er geïrriteerd uit.

Zelf denk ik inmiddels aan een allergie voor een van de hulpstoffen die in de Sandoz pil zitten. Zeker omdat mijn vriend me donderdag avond een antihistamine pil heeft gegeven toen ik klaagde over de jeuk aan mijn gezicht en het branden van mijn ogen.
Ik heb verder geen allergieën en deze week is er qua eet- en leefpatroon niets veranderd. Behalve de anticonceptiepil dus.

Nu ben ik op zoek naar mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt, ik heb nu 7 pillen op en huiverig om door te gaan met deze pil.
Ik wil in ieder geval naar de dokter om verhaal te halen maar voel me er nogal stom over omdat ik in de apotheek afgewimpeld werd toen ik vroeg of ik niet gewoon Yasmin kon krijgen, ik ben best bereid om wat bij te betalen...

Ik hoor graag jullie verhaal, mag uiteraard via een pb!

Edit: Vanmorgen werd ik wakker met een kalme huid, mijn lip was weer het normale formaat, zwelling helemaal weg en de opkomende puisten waren als sneeuw voor de zon verdwenen. Dit bevestigd voor mij de allergie maar moet het nog wel aan de dokter duidelijk zien te maken...

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:36

Gewoon mee naar je dokter gaan, vragen of ie een briefje wil schrijven voor de apotheek dat je de echte versie van de pil mee moet krijgen. Het is vooral de apotheek die daar moeilijk over doet, niet de dokter :)

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:55

ik had het zelfde,
kreeg van de apotheek ook de "goedkopere versie" van microgynon mee,
maar nadat ik zei dat ik persé microgynon wilde hebben,
omdat ik vervelende bijwerkingen van die andere kreeg,
heb ik gewoon microgynon mee gekregen.
En nu geen problemen meer:)

jolienn: het is volgens mij de verzekering die de apotheek de goedkopere laat meegeven.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 17:54

Ik heb dat ook eens gehad en ben gewoon op mn strepen blijven staan bij de apotheek, want van een goedkope variant kreeg ik eerder ook allerlei vervelende bijwerkingen. En voor de Yasmin betaalde ik toch al dus wilde ik ook gewoon die pil hebben.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 17:59

Ligt inderdaad aan je verzekering. Als je aanbied het zelf te betalen is er niets aan de hand.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:11

Ik heb al aangeboden zelf te betalen maar in de apo wilde ze er niks van weten. Heel Yasmin was ook uit het systeem.

Moet maandag toch een afspraak bij de dokter maken dus zal het zeker meenemen. Vind het wel frapant dat Yasmin bekent staat om het verdwijnen van puistjes en dat de goedkope variant puisten geeft bij mij xD

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:51

Vind het vreemd dat ze zelf betalen niet accepteren of ben je onder de 21?

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:34

ik ben 19, maar mijn apo heeft Yasmin niet meer in de computer ofzo...
Hoor maandag wel meer als ik een afspraak maak met de dokter.

vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:18

Hallo,

Ik ben een meisje van 16 jaar (in mijn profiel staat 18, dit is verkeerd ik kan het helaas niet meer veranderen).
Ik ben best hevig ongesteld en wil graag zelf kunnen regelen wanneer ik ongesteld ben en wanneer niet, ook vind ik het veiliger om seks te hebben met de pil en condooms (nu is het alleen condooms en dat vind ik eigenlijk best wel eng, ik ben heel erg bang om zwanger te worden). De pil zou dus de ideale oplossing zijn.

Dit heb ik aan mijn moeder gevraagd maar ik mag van haar echt niet aan de pil. Ze denkt dat ze dan toestemming geeft om seks te mogen hebben en ze vindt het onzin want zei was vroeger ook nooit aan de pil. Ze weet niet dat ik al seks heb gehad (dit wil ik haar ook niet gaan vertellen, we hebben niet zo'n goede band en ik vind het beschamend om het daarover te hebben).

Maar toch wil ik wel heel graag aan de pil. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik het toch mag?
Kan ik misschien ook alleen naar de dokter? En wordt het geregeld via de verzekering, of moet je het zelf betalen?

Dit leek mij de beste plek om het te vragen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Kunnen jullie misschien ook de voordelen van de pil opnoemen?

Alvast bedankt!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:21

Ik weet niet of je als 16 jarige al zelfstandig de pil mag 'bestellen' bij de dokter, wel is het zo dat als je onder de 21 bent het vergoed wordt door je verzekering :j
Misschien moet je maar gewoon eens een (vertrouwelijk) consult aanvragen bij jullie huisarts?

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:28

Als het goed is mag je dat gewoon vragen aan je dokter hoor, zij hebben ook zwijgplicht. Als het goed is wordt iedere pil inderdaad tot 21 vergoed, maar je moet wel even kijken met welke pil want met veel soorten van de mil moet je wel bij betalen. Ik moet voor een jaar geloof ik iets van 8 euro bij betalen.

Verder zou ik het toch nog eens met je moeder bespreken, en ook vertellen waarom je aan de pil wilt en inderdaad het is gewoon veel veiliger. Succes!

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:30

ik heb de Yasmin maar ik krijg deze niet vergoed !?
is dat vaker zo ?

p.s. ik ben 17 en ben basis + aanvullend verzekerd

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:33

ikke_draver schreef:
is dat vaker zo ?

Krijg je 'm helemaal niet vergoed? Wat raar. Ik heb micrigynon 30 geloof ik, en ik betaal voor een jaar ook wat bij. Ik ben ook basis + aanvullend verzekerd, ondertussen wel 18 geworden dus geen idee of het nu anders is..

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:39

Denise_Tink schreef:
ikke_draver schreef:
is dat vaker zo ?

Krijg je 'm helemaal niet vergoed? Wat raar. Ik heb micrigynon 30 geloof ik, en ik betaal voor een jaar ook wat bij. Ik ben ook basis + aanvullend verzekerd, ondertussen wel 18 geworden dus geen idee of het nu anders is..

ik moet voor een doosje met 3 strips iets van 30 euro betalen.
maar krijg niks vergoeg blijkbaar.

ik had eerst die Micrigynon 30 maar die werkte voor mij niet. voor die betaalde ik idd ook niks

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:42

Auw... 30 euro voor 3 strips is wel heel prijzig. Ik snap dat medicijnen duur zijn, maar zo duur :wow:
Misschien even je zorgverzekering bellen en vragen hoe het zit? En anders misschien toch naar de dokter voor een andere pil die wel (deels) vergoed wordt.
Ik weet het ook niet, succes!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:27

Ik heb even een vraagje. Ik heb tot zaterdag de pil en heb dan mijn stopweek.
Maar... Ik ga dinsdag naar de sauna en vind het dan.geen fijn idee om dan ongesteld te zijn.
Kan ik een paar dagen langer door gaan met de pil zodat ik.na dinsdag ongesteld word, of moet ik dan helemaal geen stopweek nemen ?

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:05

Dan moet je hem gewoon doorslikken en pas na de nieuwe strip weer een stopweek doen.

Ik heb zaterdag mijn laatste pil gehad, en ben nu nog steeds niet ongesteld geworden. Heb hiervoor 1x doorgeslikt omdat ik naar Disneyland ging. Zou het daardoor langer duren?
Heb de pil verder netjes dagelijks geslikt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:46

Tutti_Frutti: dat kan heel goed hoor. Als ik de pil had doorgeslikt duurde het ook vaak wat langer voor ik ongesteld werd. Als je hem verder gewoon netjes hebt ingenomen dan is er niks aan de hand :)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:30

Ben je normaal wel al na paar dagen ongesteld?
Ik slik mijn laatste op woensdagavond en maandagmiddag ben ik pas ongesteld. Dus bij mij duurt t altijd wat langer.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:03

Ik wil voor de zekerheid a.s. zaterdag voor de laatste keer mn pil slikken, maar dit is mijn 4e strip en heb dus 3/4 maand geen stopweek gehad. Kan ik dit dan gewoon doen en dan aan n nieuwe strip beginnen de week erna?

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:12

Mars en Bzoem: Normaal ben ik na 3 dagen wel ongesteld. Hoefde me inderdaad niet druk te maken :) werd vanmiddag alweer ongesteld!
Bedankt!

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:04

limitless:
ja dat kan? :j

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:47

Dankje, wilde het zeker weten :P