Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:03

Mijn schoenen zijn je dankbaar! :Y)

Ik heb een abbo op de sportschool, ik ga niet meer prutsen met fitnessballen thuis..

magda_90

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:06

Dat scheelt wel ja, zolang het weer goed genoeg is om te blijven hardlopen/wandelen ga ik daarmee door. Anders ga ik inderdaad ook naar de sportschool.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:09

Ik zou wel buiten willen lopen maar dat kan helaas niet.
Hopelijk knap ik nog een beetje op en kan ik straks nog even wat doen.
Zo langzamerhand wil ik wel weer aan de bak.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:15

Oh, ik heb ook nog ergens zo'n bal. Moest ik ooit voor m'n bekkeninstabiliteit hebben. Ligt nu ergens in de garage en ik wou 'em idd voor de paarden gooien.

Net 6 km gelopen. Ik wilde eigenlijk 7 maar 't ging voor geen meter... M'n benen wilden gewoon niet vooruit. Toch wel een nette tijd: 37 min, terwijl ik een klein stukje gesmokkeld heb. Ik ben kapot...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:51

Ik ben jaloers op je Ellen! Voor mij heeft Renate straks 3x 8 minuten in petto, ik vraag mij af of ik dat vol kan houden. :=

Dat is balen moonfisch, hopelijk knap je snel op!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:53

Gaat je lukken! :j

Ik ben er morgen waarschijnlijk wel weer hoor, maar nu ben ik het gewoon zat.
Zo even hond uitlaten en dan nog eens kijken bij de sportschool.
Ik wil nog even zwemmen, maar vanmorgen was het een gekkenhuis.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:56

Tuurlijk hou je dat vol Magda. Als ik het kan... ben echt van 0,0 conditie gekomen en loop nu redelijk makkelijk. Heb meer moeite met de afstand in mijn hoofd dan in mijn lijf :-)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:57

3x 5 was de eerste keer kantje boord en de tweede keer ging het wel redelijk, maar naar mijn gevoel heb ik die les niet lekker uitgelopen (enkele weken geleden). Terwijl de 3(1.5), 4(1.5) x3 wel gewoon goed gaan, maar dan meteen de 8? Ik ben benieuwd. Zaterdag zou ik weer moeten lopen, maar dan moet ik ook bijna de hele dag werken dus ik zal zien of ik direct al de 3x 8 ga doen of eerst het lesje daarvoor. Anders ben ik meteen gevloerd voordat ik nog moet werken. :+

Oew zwemmen, heb daar ook wel weer zin in!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:02

EllenB schreef:
Tuurlijk hou je dat vol Magda. Als ik het kan... ben echt van 0,0 conditie gekomen en loop nu redelijk makkelijk. Heb meer moeite met de afstand in mijn hoofd dan in mijn lijf :-)

Zo heb ik het eigenlijk ook wel. Ik ben erg snel benauwd met inspanningen (daarom loop ik dus oa. ook hard) wat mij enkele weken geleden duizelingen heeft opgeleverd tijdens het hardlopen. Daarom loop ik ook de lessen meerdere keren achter elkaar zodat ik pas zonder benauwdheid overga na de volgende les. En daarom ben ik dus eigenlijk ook een beetje bang dat ik straks ineens een groter blok moet lopen, ondanks dat ik daar uiteraard naar toe train.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:03

Ik ben gezegend met een redelijke basisconditie denk ik. :o
Toen ik begon ben ik meteen vrij lang gaan lopen.
Wel opbouwend vanwege mijn rug, maar qua conditie kon ik blijven lopen. _/-\o_

Nu loop ik heuvel en helling, dat is wel even wat anders.
Dat is best pittig, maar wel een uitdaging om te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:06

Magda, ik denk dat je het ook haalt hoor, ik ben ook bij 0,0 begonnen en ren nu meer dan een kwartier in de rondte. Eerst vond ik 10 minuten een hele prestatie, maar nu is dat voor mij de opwarmer en begint mijn les daarna pas. Ik heb de 27 lessen van de 0-5km serie gedaan en bij nu bij les 5 van 5-10km serie. Ik had nooit gedacht dat ik dit zou kunnen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:20

Jullie zijn met z'n allen heel erg motiverend. :j

[edit] Ik zal mijn hoofd gaan buiten voor een grotere route, wat ik nu daadwerkelijk loop (half uur durende les) is ongeveer 3 km. Met de warming-up en cooling-down erbij het wel 5 km, precies. Dus ik moet nog ergens 2 km erbij halen. :+

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:33

Dan trek ik de stoute schoenen toch maar aan en meld mezelf bij deze maar eens. Wil uiteindelijk evy downloaden, maar ben eerst even zo aan het lopen om weer wat conditie op te doen en om te kijken hoe mijn lijf erop reageert. Ben net 40 minuten weggeweest en wissel nu nog af tussen hardlopen en lopen, maar merkte vandaag al dat ik het al iets beter vol kan houden.
Ik wissel het hardlopen af met buikspieroefeningen en sporten op de Wii.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:35

Welkom!

Is hier trouwens iemand goed in wiskunde? Ik probeer mij gemiddelde km/h te berekenen maar het wil niet. :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:37

Lang leve GPS. :Y)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:39

Dat kost mij dus geld (op mijn mobiel). :=

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:41

Oh yay! Nog meer hardlopers! *\o/* Zelf volg ik de lessen met Evy (samen met een vriendin gedoopt tot Mrs. Evy), nu voor de tweede keer gestart nadat ik een tussentijdse vakantie had ingelast :) Ondertussen bij les 5, tot nog toe geen problemen maar dat had ik ook niet verwacht :)

Als gps dingetje probeer ik endomondo (.com) die kan precies bijhouden, hoeveel je rent, km/h, totaal aantal km, en allerlei andere dingetjes (hoeveel rondjes om de aarde, hoeveel keer naar de maan en hoeveel hamburgers je al verbrand hebt :P). Alleen nog even aan het stoeien hoe ik dat precies werkende moet krijgen op mn BB....

Leuk om te lezen dat Evy best wel populair is!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:54

Of ik reken slecht of ik loop echt te langzaam, bokker tamtam rekent het nu nog na voor mij. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:04

Ok, wil nu toch echt een keer gaan meten hoe snel en ver ik eigenlijk loop.
Denk zelf dat ik ongeveer 7-8 km/uur, maar weet het niet zeker.

Ik heb hier meerdere apps voorbij zien komen die je kan gebruiken, maar ik ben echt een kneus wat dat betreft.
Heeft er iemand een stappenplan voor mij om dat ding te instaleren en hoe te gebruiken?

Ik heb een Galaxy S toestel, mocht dat nog belangrijk zijn :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:06

http://afstandmeten.nl/ daar kan je heel mooi berekenen hoeveel km je per uur loopt. Ik daar mooi een route uitstippelen en moeilijk rekenen, terwijl je het zo kunt invullen. :')

Wat lopen jullie allemaal snel zeg, Renate wil dat ik straks 10 km/h ga lopen, dan ben ik dood als ik thuis ben.

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:07

10km/h?!?! :wow: %) Dat red ik écht niet! Zit op 7,2 geloof ik. Nou is dat wel het gemiddelde met de wandelpauzes erbij, maar toch...

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:08

@ Anc: Gewoon naar de market gaan (is als het goed is een functie op je telefoon) en daar runkeeper zoeken en downloaden aanklikken. Ik ben ook een kneus met dat soort dingen, maar dit wees echt vanzelf.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:09

Zonder wandelpauzes zit ik op 6.35 km/h. ;( Natuurlijk je traint wel voor dit tempo maar het kan soms best demotiverend zijn als je zoiets berekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:10

@tamtam: Thanks, dat moet ik zelfs nog kunnen :')
Edit: hij is al aan het downloaden!

Is hij net zo makkelijk in gebruik?

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:13

Runkeeper werkt héél gemakkelijk. Je kan van tevoren aangeven wat voor type activiteit je gaat doen en als je gaat lopen druk je alleen maar op 'start' en begint ie vanzelf alles bij te houden. En zodra je stopt druk je weer op 'stop' en vraagt ie of je het wilt opslaan. En that's all folks!