Diabetes voor het leven ! deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Re: Diabetes voor het leven ! deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:12

het is ook niet niks! En voor ons als partner zelfs vaak ook onbegrijpelijk. Zo zat Willem eind van de middag opeens op de 32. Wel naar de tandarts geweest en een gaatje laten vullen, maar zou het daardoor komen?? Hij ging naar bed met 10, dus dat was weer goed. Ik denk, en ik weet ik heb makkelijk praten, maar hoe meer je je afvraagt waarom, hoe rotter je waardes zijn. En alles wat er in je lichaam gebeurd heeft invloed op.... dat maakt t ook zo moeilijk. Neem het weer, ook zoiets doms.. zelfs dat heeft ook al invloed op je suiker.
Hee Dagmar, gewoon eruitgooien hoor! Dat lucht op en er zitten er genoeg die je even een virtuele arm om je schouder leggen!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:20

Dat is ook zeker zo! Het blijft zo lastig. Vaak zeg ik niets tegen m'n partner als ik me niet lekker voel o.i.d. Wil hem dan zeg maar niet 'ongerust' maken, maar ik bereik door dat gedrag juist het tegenover gestelde..... Hij 'vertrouwt' er niet op als ik zeg dat er niets is, want als er wel wat is, zeg ik het niet... :o
Het weer is inderdaad ook van invloedt. Ook bijvoorbeeld wanneer je zenuwachtig, grieperig of ongesteld (dat zal dan voor willem weer niet opgaan... :+ ) bent.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:56

Heel herkenbaar wat je zegt.

Gisteren zat ik op het paard toen ik me opeens slap voelde worden... Tegen mijn instructeur gezegd of tie mn paard ff wilde vasthouden omdat ik suiker moest scoren... zegt ie: 'neem er voor je paard ook 1 mee'

_O-

Ook ik geef het niet vaak genoeg aan. Maar je wilt niet aanstellering overkomen. Je ziet namelijk nog niets aan me als ik er last van heb, ja een beetje trillerig maar verder niks. Ik ga na een paar minuten pas echt zweten en bleek worden en zo. Jullie ook?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:05

:D

Ik ga ook 'raar' praten, net of je dronken bent :P En er schijnt een soort van 'acceton' luchtje vrij te komen. Eigenlijk valt het voornamelijk mensen op die me goed kennen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:15

Je zeurt niet! Het is gewoon nu eenmaal zo. Natuurlijk als je altijd zodra er maar een scheet dwarszit alles eruitgooit en blijft "zeuren` is het wat anders. Maar een partner of ouders-broers en zussen, zien of voelen vaak heus wel dat er iets niet klopt. Juist door het niet te vertellen ga ik me tenminste grotere zorgen maken. :o Beetje luchtig overdoen is denk ik het beste. Zo zegt Willem soms tussen de middag± zo nu eerst lekker een boterham jam of hagelslag dan weet ik wel hoelaat t is. Zo is hij gek op spekkies, hij eet ze eigenlijk nooit maar kreeg altijd van zijn zus zo´n grote zak voor zijn verjaardag. Nu staat er meestal een pot om te grabbelen als hij laag zit. :D Dan hoeft ie niks te zeggen, maar zijn hoofd zegt al genoeg...brede grijns zo van , Zo nu is het mijn beurt _O- Of als hij retehoog zit, gaat ie vaak klusjes zoeken ,die zijn er genoeg op een boerderijtje, waarbij hij meer lichamelijke inspanning moet leveren.
Maar ook hier is het zo dat het op het 1ne moment beter geaccepteerd wordt dan het andere. Helemaal als het langer achterelkaar fout gaat.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:17

Dagmar_1995 schreef:
ben hier lang niet geweest maar ik moet even mijn verhaal kwijt hoor..
Ik ben die suikerziekte gewoon zat... zo zat.. ;(
Weet niet waarom maar zit hier huilend achter mn computer. Ik zat een uurtje geleden op 20.3.. 12 EH novorapid bij gespoten volgens mijn lijstje... en nu zit ik gewoon op 24. Als avondeten een boterham gehad en verder vandaag helemaal geen rare dingen gegeten of wat.

Ik heb hier gewoon zo stront genoeg van... het lijkt wel alsof ik (alweer) resisitent begin te worden voor mn insuline... ;(

herkenbaar hoor meid ;)

Ook ik heb wel eens mijn zielige momentjes. gelukkig heb ik dit bij films vaak. Een lekkere jankfilm zoek ik ook wel eens uit, gewoon om mijn problemen weg te janken, zonder dat het opvalt :P

En ook ik ken de psycholoog (vanuit het ziekenhuis geregeld --> GGZ psycholoog geloof ik).
Heb namelijk problemen met meten.. ik spuit wel gewoon maar ik meet eigenlijk nooit. Dit doe ik al 10 jaar niet, en heb zo'n vermoeden dat hier niets aan gaat veranderen. Kan me ook geen reden bedenken. Bij de psych hadden ze het over ontkenning en angst voor teleurstellingen. Dit zit mijn hele leven mij al dwars. Niet alleen bij suiker maar ook bij het aangaan van (nieuwe) vriendschappen, vragen die ik wil stellen maar niet durf, alleen om die angst voor teleurstellingen...

Maar daar wilde die dame dan weer niet heen.. nee ze wilde het alleen bij de suiker houden. En daarnaast ben ik geen prater, dus ging ook liever niet. Al met al, was dit dus niets voor mij.

Zo zie je maar, je bent echt NIET de enige ;)

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:17

goedemorgen

ben ik ook weer eens........

het zat zijn van de ziekte ken ik maar al te goed...... heb jaaaaren in een soort van ontkenningsfase gezeten en kwam er uiteindelijk in een hele grote despressie door.......
was ook een jaar of 7 niet meer naar het ziekenhuis geweest, en vorig jaar ben ik naar een nieuw ziekenhuis gestapt wat vlakbij mn werk gevestigd zit.....
heb aardig wat huilbuien gehad zowel bij de internist als bij de diabetesverpleegkundige..... beiden zijn wel heel erg geschikt om je hart bij te luchten...... lijkt wel of ze het ruiken hoe je in je vel zit, want ze blijven net zo lang vissen tot ze je daar hebben dat je het eruit gooi

moet zeggen dat ik me sinds begin dit jaar steeds beter ga voelen.....
de dip die ik had komt hoogstwaarschijnlijk grotendeels doordat ik ook een B12 tekort had, en krijg nu maandelijks injecties, en voel me ineens geen 60 meer....... functioneer weer en kan weer lachen.....

heb alleen de afgelopen dagen ook van die vage waardes....... wordt al veel te hoog wakker, spuit dat dan wel ff naar beneden, maar als ik dan de rest van de dag "normaal" spuit en eet, zit ik vele malen hoger dan ik normaal zit.......
en de reden.....???????....... geen idee

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:25

KellyG schreef:
goedemorgen

ben ik ook weer eens........

het zat zijn van de ziekte ken ik maar al te goed...... heb jaaaaren in een soort van ontkenningsfase gezeten en kwam er uiteindelijk in een hele grote despressie door.......
was ook een jaar of 7 niet meer naar het ziekenhuis geweest, en vorig jaar ben ik naar een nieuw ziekenhuis gestapt wat vlakbij mn werk gevestigd zit.....
heb aardig wat huilbuien gehad zowel bij de internist als bij de diabetesverpleegkundige..... beiden zijn wel heel erg geschikt om je hart bij te luchten...... lijkt wel of ze het ruiken hoe je in je vel zit, want ze blijven net zo lang vissen tot ze je daar hebben dat je het eruit gooi

moet zeggen dat ik me sinds begin dit jaar steeds beter ga voelen.....
de dip die ik had komt hoogstwaarschijnlijk grotendeels doordat ik ook een B12 tekort had, en krijg nu maandelijks injecties, en voel me ineens geen 60 meer....... functioneer weer en kan weer lachen.....

heb alleen de afgelopen dagen ook van die vage waardes....... wordt al veel te hoog wakker, spuit dat dan wel ff naar beneden, maar als ik dan de rest van de dag "normaal" spuit en eet, zit ik vele malen hoger dan ik normaal zit.......
en de reden.....???????....... geen idee

toch niet in de overgang??
_O-

(grapje moet kunnen toch!? :* )

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:28

dat zal toch zeker niet, hahahaaa
als ik de gene daarvan van mn ma heb, duurt dat nog zeker 25 jaar, hahahaa

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:35

Hee Calypso, misschien dan een optie om naar een gewone psygoloog te stappen? Wie weet komt er wel iets uit wat je kan helpen bij je onzekerheid.
Kelly, jij heb het getroffen met zulke steun! Wij ook hoor, geweldige mensen. Maar veel van de mensen hier hebben geen klik met de db verpleegkundige of internist terwijl dat wel de helft scheelt denk ik.

Haha ik ben wel in de overgang.. 42 jaar maar geen baarmoeder en eierstokken meer sinds 8 jaar.Ben ik sinds gister weer aan de pil _O- Dus toch echt met mijn 2e jeugd bezig *\%/*

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:39

in het ziekenhuis waar ik voorheen kwam (voordat ik niet meer ging) zag ik er steeds als een bult tegenop om naar die mensen te gaan..... waren heel kil, en totaal niet begripvol
denk dat dat ook voornamelijk de reden is geweest dat ik er niet meer heen ben gegaan.....

hahahaaa.......

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:06

Had ik ook bij mijn vorige ziekenhuis. Dit was in Breda.
De dvk had tegen mij gezegd iets in de geest van: Het is dom dat je niet meet, wat wil je nu van mij?'

ik huilend daar weg.. wat een biatch! :n

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:10

ergens weet je wel dat het waar is zoiets, maar ze kunnen de dingen ook anders brengen vind ik.....
ik liep in rotterdam bij het ikazia, en daar hadden ze ook van die botte opmerkingen inderdaad

loop nu bij het maasstad ziekenhuis... is vanaf mn werk nog geen 5 minuten lopen en de mensen zijn heel anders ingesteld gelukkig

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:13

calypso84, Snap werkelijk niet dat mensen met zo'n reactie als 'hulpverlener' willen werken.... :n
En als ze nu eens beseffen dat ze er voor jou zitten en niet andersom :P
Mijn dvk vind het uiteraard ook niet handig/slim dat ik zo goed als niet bloedprik :o Maar ze probeerd wel met mij naar een oplossing te komen!!

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:36

Zo fijn om hier te kunnen praten, haha :)
Het niet meten komt mij ook heel bekend voor... ook zonder reden eigenlijk! gewoon geen zin in.... probeer het nu wel vaker te doen, minstens 3 x per dag. Heb volgens mij gisteravond en vanacht meer gemeten dan dat ik ooit gedaan heb.. :o

Zit nu weer "netjes" op 10. Maar oooo wat voel ik me brak.... bij elk lief woord of wat dan ook komen de tranen weer. Het is ook denk ik een beetje oververmoeidheid wat er nu uit komt.. Verder gewoon nergens puf voor..
Nu dus een dagje op bed liggen met een boek en de televisie.
Net wel gebeld met mijn diabetesarts en heb haar mijn waardes doorgemailt, gaat ze even kijken wat ze voor me kan doen.

Verder morgen naar de huisarts voor andere klachten, hoop niet dat het in combinatie staat met mijn suiker.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:38

Nou ik kwam daar idd ook met de vraag hoe ik dit het beste kon regelen voor mezelf. Had al een aantal dingen geprobeerd... meetdinges op tafel leggen, alarm op de telefoon. Helaas heb ik een geheugen als een vergiet, dus als het alarm dan afging in mijn auto, was ik het thuis alweer vergeten.... zucht.

In de ochtend sta ik op en maak ik mijn bammetjes klaar en weg ben ik.. eet dus pas op het werk. Ook daar vergeet ik het gewoon.. Dus vroeg om hulp en krijg je dat soort reacties :(

Nu heb ik gelukkig een meetdinges die alles opslaat en de dvk het kan uitlezen.. Lekker handig is dan weer dat de internist dit niet kan... en een afspraak voor de internist met de dvk is weer onmogelijk, dus zie ik mezelf al 2 keer per week op en neer rijden _O-

Nu wil ik tzt ook wel aan de koters, dus moet nog maar eens goed nadenken over hoe ik dit ga doen..

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:50

het laatste jaar doe ik wel braaf meten (alleen voor het eten of als ik me niet helemaal lekker voel) alleen ik ben gewoon te besodemieterd om het te noteren..... :+ :D
(en zoveel moeite is dat niet)

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:57

whahhahahah, ehhh.. zou niet weten waar je het over hebt :+

ik vind het ook teveel moeite. Daarom ben ik nu wel blij met de meter die het allemaal opslaat. Aan de snoer bij de dvk en voila! Op de pc :)
alleen nu nog het meten zelf.... _O-
al ben ik vandaag goed bezig. Vanmorgen 14.nogwat en nu net 6.7!

Ben benieuwd of ik er vanavond aan denk

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:00

ik heb een meet apparaat met usb stick in 1. Stop hem in de computer en het word rechtstreeks naar het hele team opgestuurd. Ideaal! +:)+ Niet iets voor jou?

Net contact gehad met de verpleegkundige, het kan zijn dat door mijn onregelmatige werktijden de humuline niet goed pakt. Ga tijdelijk helemaal over naar de novorapid spuiten en levemir. Dat word dus weer 3 tot 6 x per dag spuiten.. bah. Maargoed.. het moet maar even.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:03

Mijn collega heeft ook diabetes en die heeft áltijd zijn meter bij hem (zoals het eigenlijk ook hoort :P )
Ik word gewoon bloednerveus van steeds meten.... Wil gewoon niet de hele dag aan m'n 'ziekte' herinnerd worden :o En op een gegeven moment houd je geen vingertoppen meer over....
Mijn meter kan ook uitgelezen worden door m'n dvk. In het begin 'vergat' ik hem nog wel eens mee te nemen, omdat ik me dood schaamde dat er haast geen gegevens in stonden... :o

Dagmar, weet natuurlijk niet voor wat voor 'n klachten je naar je huisarts moet, maar af en toe vind ik wel dat ze teveel afschuiven op 'O, dat komt door de diabetes' }:0
En dat moe/lamlendig voelen ken ik heel goed. Vooral als je suikers schommelen is dat veel erger.
Mag jij wel onregelmatig werken??? Weet wel dat dat heel erg funnest is voor je diabetes.
Ik spuit ook (1x) levemir en (3x) novorapid. Vind dat méér dan zat op een dag :P

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 12:14

miep miep wat gaan jullie ineens weer hard ! Hier gaat het ook van 24 naar 2 maar denk nog steeds dat de pijnlijke schouder er ook schuldig aan is.. :(

Dat ontkennen is zooo herkenbaar ik weet vroeger als kind dat ik mijn niet "normaal " voelde want ik was anders dan de rest gelukkig heb ik dat van mij af kunnen zetten maar heb het gevoel heel lang gehad.

En toen ik pas bij de orthopeed was zei die vent nog heel aardig dat diabetes patiënten niet normaal waren ..en bedankt.. :')

Ook kreeg ik de vorige keer van de dbvpk het advies eens bij een psycholoog te gaan praten maar daar heb ik totaal geen zin in bleehhh..

Als ik te laag zit wordt ik altijd mega chagrijnig haha dat is vaak een teken voor mijn partner om mij mijn bloed te laten meten.

Verder prikt ik altijd standaard voor het eten en slapen en zo nodig spuit ik bij maar gisteravond zat ik op 13.1 heb ik 1 eenheid bijgespoten en vanochtend zat ik op 3.4 ..vreemd..

Sterkte iedereen die nu in een dip zit ! en ik vindt het inderdaad ook erg fijn om eens met lotgenoten te praten en af en toe je hart te kunnen luchten :D

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:53

Kentaro, mijn problemen zijn een beetje beschamend.. maar ik had voor een paar jaar terug hele erge verstopte darmen. Dus hup aan de laxeermiddelen en toen ging het weer een tijd goed maar nu heb ik weer extreem erge buikpijn en een hele opgezette buik, ondanks dat ik wel naar de wc kan. Dus dat gaan ze maar eens even onderzoeken...

Ik weet niet of ik wel onregelmatig mag werken.. ik weet ook niet zo goed wat ik daar mee aan moet. Ik zit in het 2e jaar maatschappelijke zorg en loop nu stage/werk bij Zozijn, een gehandicapten instelling. Nachtdiensten mag ik gelukkig nog niet, maar wel diensten of om 7 uur sochtends, of tot 11 uur s'avonds.
Erg lastig want ik wil mijn studie liever niet opgeven, ik vind het echt heel erg leuk en wil hierna verzorgende gaan doen.
Aan de andere kant, ik loop hier nu een maandje stage en het gaat nu dus al helemaal verkeerd.. ik zou niet weten of ik dit werk mijn hele leven kan blijven doen met diabetes... :(

Tootje, wat raar dat je zoveel zakt bij maar 1 EH spuiten! >;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:59

Tootje, 1 ehd bijspuiten zou ik echt nooit doen. Heb al zo'n hekel aan prikken en dan voor bijna niets :P

dagmar, het wordt wel zeer afgeraden om met diabetes onregelmatige diensten te lopen. M'n vriend werkt op Schiphol. Had ook een collega met diabetes. Op een gegeven moment belde die jongen 's nachts zijn vrouw. Heel warrig en dat hij bij de Philips was..... Bleek hij onder een reclamebord (van Philips) in elkaar gezakt te zijn.... Het was al eerder een paar keer fout gegaan, maar nu moest hij toch echt stoppen met deze diensten.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je voor die rot ziekte niet ook nog eens je werk op wilt geven! Maar misschien dat je kunt kijken voor een functie met regelmatige tijden!?

Gebruik jij medicijnen?? Ik had eens een pilletje (vochtafdrijver) en die veroorzaakte juist verstoppingen :P
En misschien dat je eens brandnetelthee kunt proberen! Dat werkt zuiverend en misschien dat het iets helpt?!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 14:00

Ik spuit voor mijn maaltijden ook niet echt veel tussen de 4 en 6 , maar ik vond 13 te hoog om mee te gaan slapen en je ziet van 1 eenheid schiet hij al naar beneden ;-) de lantus spuit ik 22 van misschien die wat zakken ?? nou ja over drie weken naar de internist en dbvpk zal ik het er eens over hebben.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:03

Heerlijk herkenbare verhalen weer :) (toch wel fijn dit topic :) )
Ik heb ook echt periodes gehad dat het totaal niet ging en ik er zo doorheen zat dat ik dan een paar dagen niet meer spoot! Maar ja, uiteindelijk moet je wel weer, want daar ga je je echt niet beter van voelen....
Gelukkig nu wel aardig vrede met mn ziekte. Ik heb wel altijd mn meter bij me en dextro! Zou niet meer zonder kunnen :P
Ik had het vooral moeilijk toen ik op de middelbare school zat, altijd 12 uur eten, als ik dan geen pauze had, dan maar tijdens de les en dan werd ik altijd zo raar aangekeken..... Gelukkig wisten alle leraren ervan, dus die deden niet moeilijk. Tot een keer, bij de les van mijn eigen mentor nog wel! Tot 3 keer toe zei hij tegen mij: Meike je mag niet eten in de les, wil je dat even wegstoppen??? Ik (heel klein en met een heel rood hoofd) ja maar meneer....... Verschrikkelijk vond ik dat!
Ik heb btw een app op mn mobiel (glucool lite) en daar voer ik al mn waardes in, krijg je mooi je gemiddelde waarde, gemiddelde nuchtere waarde en een mooi grafiekje (ben dol op grafiekjes :P )