De ziekte van lyme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:19

Citaat:
Waar haal je die onzin vandaan.
dat verondertelt dat vrijwel alle nederlanders met een teek in aanraking zijn geweest en die teek moet dan ook nog besmet zijn. Statistisch is dat onmogelijk

Daar zijn onderzoeken naar gedaan.
En wat men nog steeds vergeet is dat lyme niet alleen word over gebracht door een teek, maar ook door een mug.
Mijn man heeft de variant gekregen van een mug.

DebjeDopje

Re: De ziekte van lyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:25

De internist waar ik laatst was, zei dat je niet perse besmet hoeft te zijn met de borrelia bacterie, ookal heb je zo'n rode kring gehad.
Dit is erg verwarrend, en ik snap er helemaal niets meer van, maar kan iemand mij uitleggen hoe het nu precies zit?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:27

Volgens mij is nog nooit aangetoond dat je lyme van een mug kan krijgen. Maar ik heb de meest recente onderzoeken nog niet gelezen, misschien staat het daar wel in. Op lymenet zeggen ze iig dat het nog nooit is aangetoond.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:46

annebe schreef:
Citaat:
dat verondertelt dat vrijwel alle nederlanders met een teek in aanraking zijn geweest en die teek moet dan ook nog besmet zijn. Statistisch is dat onmogelijk

En wat men nog steeds vergeet is dat lyme niet alleen word over gebracht door een teek, maar ook door een mug.

Dat klopt helemaal... ook horzels, dazen en vlooien kunnen het overbrengen

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:57

Issy schreef:
maar 50 % van de besmette mensen krijgt een kring, dat wil zeggen een roden kring en de binnenkant is wit, dus niet een alleen maar rode bult zoals bij een mug.
Maar ookal krijg je geen kring dan is de kans op een besmette teek al 1 op de 4.
Ik begrijp alleen niet goed dat je schijft dat je al lyme hebt en geen behandeling hebt, doe je helemaal niks nu?

ik heb behandeling gehad 3 maal dubbele dosis antibiotica geloof (nu al weer tijd terug) ik houd alleen klachten, ik ben alleen nog van de besmette mensen die zoveer terug zijn dat je een week antibiotica kreeg en met de normale test nooit positief getest (wel een kring gehad trouwens de eerste maal) ik heb alleen nog steeds klachten (gewrichten, spieren, hoofdpijn) ik ben door ontzettend veel artsen in mijn ogen dan belachelijk gemaakt (het zit in je hoofd, je moet er mee leren leven etc. etc. ) dat ik dat dus nu ook doe omdat ik nu toch al 5 jaar kamp met de gewrichtsklachten wat voor mij de kans ook groot acht dat de lyme chronisch is. Ik zit alleen niet op een her. besmetting te wachten ;) en daarbij dus ook kans op nieuwe klachten terwijl het nu redelijk (niet altijd..) stabiel is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:04

annebe schreef:
Citaat:

op zich ook wel iets om op te letten, denk dat een muggenbeet voorkomen helemaal lastig is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:11

Net een foto er van gemaakt en het lijkt toch wel op een kring alleen is bij mij de beet in het midden blauw... me vader vind het toch een controle waard en ik eigenlijk niet maar toch maar even een afspraak gemaakt met de huisarts

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:43

ik zo inderdaad toch maar even langs de huisarts gaan. Niet altijd zijn de kringen goed zichtbaar. Mijne was wel overduidelijk.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 23:35

Hallo dat klinkt niet best is dat echt zo van die andere dieren, heftig maar denk dat je met de teek toch de grootste kans maakt. sterkte met je nieuwe beet

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:42

Hallo,

Mag ik hier ook even binnenvallen?
Zit sinds afgelopen dinsdag aan de antibiotica nadat ik onder de douche een grote rode plek met een grote rode kring er omheen op mijn been ontdekte.
Zo'n 3 a 4 weken geleden wel een rood bultje gezien, maar geen beestje.

Nu ben ik helemaal niet bekend met Lyme, maar is 10 dagen antibiotica genoeg?
Ben er zelf redelijk nuchter onder, al ken ik de vreselijke verhalen van mensen om me heen goed genoeg.
Dat nuchtere komt waarschijnlijk omdat ik niet helemaal de consequenties overzie.

Hoop dat ik hier wat wijzer word.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:27

10 dagen vind ik wel mager :) maar ik weet het zelf niet zo goed. Wel is op lymenet gekeken?
http://www.lymenet.nl/info/behandeling- ... n-lyme.htm daar staat max 30 dagen, ik zou wel klachten in de gaten houden :)
Lyme blijft een raar verhaal ook omdat er een hoop "gezonde bosarbeiders'' zijn die lyme hebben maar geen klachten

mijn afspraak was een ramp, had een afspraak gemaakt bij de huisarts maar hele huisarts niet gezien, kwam bij de doktersasistente terecht, die helemaal niks wist over heel lyme en die heeft op boos aandringen van me vader dan maar een bloedtest aangevraagd maar goed ik weet niet zo wat ik van de testen moet denken

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:41

Meld me ook maar even....
Heb sinds 2005 Lyme.
Momenteel ben ik onder behandeling in Nijmegen bij het Radboud.
Vrijdag 1 juli heb ik weer een afspraak...krijg zo wie zo een behandeling, het zij voor een nieuwe (recente) besmetting of voor persisterende ziekte van Lyme.
Heb momenteel veel pijn in mijn gewrichten, en het vervelende is dat het zo verspringt.
Het ene moment verga ik van de pijn in mijn linkerknie en rechterenkel, het volgende moment zit het in mijn rechterknie en elleboog....
In Nijmegen doen ze op dit moment een studie naar de ziekte van Lyme (de please studie)
Vrijdag hoor ik of ik eventueel in aanmerking kom om hier aan mee te doen.
Het schijnt pittig te zijn, maar ik ben vastbesloten om mee te doen als ze dat vragen.
Want er is nog lang niet genoeg bekend over de gevolgen van Lyme na een behandeling met AB....

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:09

Hoi mede lymies.

Ik had het hier nog niet vermeld maar maandag nacht heb ik mijn 16 jarige hondje moeten laten inslapen.
Het hakt er flink in en de stress zal me niet goed doen.
Wilde het jullie even laten weten.
Voor mij was ze mijn kindje.....
het staat hier

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:29

Welkom meiden..
Rot van de lyme

Ohhhh onassa ;( vreselijk
Sterkte

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:30

lenaa_tje schreef:
10 dagen vind ik wel mager :) maar ik weet het zelf niet zo goed. Wel is op lymenet gekeken?
http://www.lymenet.nl/info/behandeling- ... n-lyme.htm daar staat max 30 dagen, ik zou wel klachten in de gaten houden :)
Lyme blijft een raar verhaal ook omdat er een hoop "gezonde bosarbeiders'' zijn die lyme hebben maar geen klachten

mijn afspraak was een ramp, had een afspraak gemaakt bij de huisarts maar hele huisarts niet gezien, kwam bij de doktersasistente terecht, die helemaal niks wist over heel lyme en die heeft op boos aandringen van me vader dan maar een bloedtest aangevraagd maar goed ik weet niet zo wat ik van de testen moet denken

je haalt nu de CBO richtlijn aan die is 4 weken, maar je kan beter de iladsrichtlijn aanhouden bij een recente besmetting dat is minimaal 6 weken met cystekillers en probiotica erbij.

hoe kom je erbij dat er gezonde bosarbeiders zijn die geen klachen hebben, een kwart van staatsbosbeheer zit in de ziektewet door lyme (boswachters).

Laat een test doen bij prohealth de PCR bloedkweek, die is tenminste nog enigszins betrouwbaar.

@Onassa, ik wist het al, heb je toen het zover was sterkte gewenst, en dat geldt uiteraard nog steeds. Mijn hond is 17,5 jaar oud en ik weet dat er op korte termijn ook een moment zal komen dat ik haar moeten laten gaan. Maar afscheid van je hond die net zo belangrijk voor je is als een kind of vriendin valt niet mee.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:35

Dank je Juud.

Issy...17,5 jaar!!!
Dat is echt heel erg oud zeg.
Wat is het voor een hond?
Is het Max of Quincy ?

Ik neem af en toe wel even een extra alprazolam hoor om eerlijk te zijn, maar niet meer dan 1 extra per dag.
Daarmee kan ik toch net iets rustiger blijven.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:50

Het is Quincy, de beige harige, ja die gaat al lang mee inmiddels, dus ik snap precies als je beschrijft hoe moeilijk het is als je dan je hond los moet laten. Neem je tijd ervoor Onassa, er staat namelijk geen tijd voor rouwen en doe het op je eigen manier. Warme knuffel!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:35

nektosha schreef:
Hallo,

Mag ik hier ook even binnenvallen?
Zit sinds afgelopen dinsdag aan de antibiotica nadat ik onder de douche een grote rode plek met een grote rode kring er omheen op mijn been ontdekte.
Zo'n 3 a 4 weken geleden wel een rood bultje gezien, maar geen beestje.

Nu ben ik helemaal niet bekend met Lyme, maar is 10 dagen antibiotica genoeg?
Ben er zelf redelijk nuchter onder, al ken ik de vreselijke verhalen van mensen om me heen goed genoeg.
Dat nuchtere komt waarschijnlijk omdat ik niet helemaal de consequenties overzie.

Hoop dat ik hier wat wijzer word.

Dat was ik ook toen ik een teek van m'n been haalde en een maand later vanwege een rode kring met twee weken antibiotica begon........

Vier dagen na het beginnen met ab kreeg ik een herxheimer reactie (hoge koorts als gevolg van een reactie van de spirocheet op de ab). Ik verwachtte met een week weer te zijn opgeknapt. Helaas, dat duurde weken. Vervolgens leek ik steeds wel weer op te knappen, maar ik kreeg ook steeds weer een terugval, koorts, extreme vermoeidheid bij inspanning, zere spieren en gewrichten. Dat heeft wel bijna een jaar geduurd. Nu ben ik er wel vanaf, hoewel ik zo af en toe nog steeds last heb van koude rillingen en pijnlijke gewrichten.

Ik hoop dat je geen klachten gaat krijgen!

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:18

Lenaa_tje: ik zal eens kijken.

Sammyoo: Jeetje wat heftig zo'n reactie. Al met al ben je dus nog lang bezig geweest als ik het goed begrijp.

Ik vind het wel erg spannend en ga denk ik maandag mijn huisarts maar eens bellen....

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:10

Nektosha, maak je maar niet teveel zorgen. Ik ken ook aardig wat mensen die na een antibioticakuur nooit meer ergens last van hebben gehad.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:55

Hallo,

Mijn antibioticakuur is bijna klaar en ik twijfel heel erg. De kuur duurt 10 dagen en overal waar ik lees, lees ik over kuren van 30 dagen.
Terug naar mijn huisarts en overleggen?
Maak me stiekem toch zorgen.
Wat zouden jullie doen?

Zojuist liep ik naar buiten met de hond en ik voelde spettertjes op mijn handen en neus. Nog kijken, maar geen regen.
Niet dus....vette tintelingen en prikkels.
Ging en gaat niet over, ook niet nu ik weer zit.
Maf hoor.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:46

print dit schema uit en neem deze mee naar je huisarts, geef aan dat je behandelt wilt worden volgens de iladsrichtlijn dit is zelfs 6 weken antibiotica samen met een cystekiller en probiotica, anders heb je straks ook nog problemen met je darmen. De CBO richtlijn is verouderd, zelfs het CBO bestaat niet meer is failliet, de nieuwe richtlijnen zijn nog niet klaar, dus vandaar houvast aan de iladsrichtlijn. http://www.lymemed.nl/protocollen/schema.pdf

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:45

Issy schreef:
lenaa_tje schreef:

je haalt nu de CBO richtlijn aan die is 4 weken, maar je kan beter de iladsrichtlijn aanhouden bij een recente besmetting dat is minimaal 6 weken met cystekillers en probiotica erbij.

hoe kom je erbij dat er gezonde bosarbeiders zijn die geen klachen hebben, een kwart van staatsbosbeheer zit in de ziektewet door lyme (boswachters).

Laat een test doen bij prohealth de PCR bloedkweek, die is tenminste nog enigszins betrouwbaar.

@Onassa, ik wist het al, heb je toen het zover was sterkte gewenst, en dat geldt uiteraard nog steeds. Mijn hond is 17,5 jaar oud en ik weet dat er op korte termijn ook een moment zal komen dat ik haar moeten laten gaan. Maar afscheid van je hond die net zo belangrijk voor je is als een kind of vriendin valt niet mee.

dit heb ik uit een oostenrijksartikel... zal is kijken of ik het nog heb :)

mijn bloeduitslag was terug licht positief? dus maandag naar de ha...

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:04

_-:( wat een klote gevecht tegen die lyme

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:11

Hallo dames,

Mag ik mij hier ook melden?
Na over en weer pb'tjes te hebben gestuurd met Judith heb ik toch maar een bloedonderzoek laten doen naar lyme. Deze was positief maar ze vertelden mijn moeder dat ze de lyme niet konden bewijzen en dat ik na 4 weken opnieuw een test moest doen. Deze test zal over ongeveer een week zijn maar ondertussen takelt mijn gezondheid wel heel snel af :\

Ik heb de laatste week enorm geheugenverlies, vermoeidheid, concentratieproblemen, ben ontzettend misselijk en mijn benen voelen lam en pijnlijk aan. Ik sta en loop zo min mogelijk omdat ik het gevoel heb dat ik op ieder moment door mijn benen kan zakken..
Al een paar weken tintelingen in mijn ooglid, wordt er echt helemaal gek van. En momenteel lig ik bijna de hele dag op bed, vandaag niet eens meer de energie gehad om naar mijn paarden te gaan :\

Nu had ik ook een vraag, waarom kunnen ze de lyme op dit moment niet bewijzen? Ze hebben toch de lyme besmetting gevonden (of de antistoffen??)