[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:11

Bonna schreef:
@Enyaa: Praat er eens rustig met je moeder over. Vraag haar waarom je geen tampons mag gebruiken. Praten helpt echt het beste en heel verstandig dat je het idd niet stiekem gaat doen. Hopelijk draait je moeder bij.

Ik ben net terug uit het ziekenhuis voor het plaatsen van een Mirena spiraaltje. Na alle horrorverhalen hier was ik best wel zenuwachtig maar het viel heel erg mee. Ik heb denk ik drie tellen pijn gehad en voel nu al helemaal niks meer :)
Ik heb trouwens een spiraaltje genomen omdat ik ontzettend hoofdpijn kreeg van de pil. Hopelijk wordt dat minder nu. Even duimen dus nog.

zo dag 6 zonder pil is aangebroken en gisteren voor het eerst geen aanval gehad, nog wel een beetje zwaar gevoel in mn hoofd, maar dit kan ook nog komen door de harde kopstoot van maandag op het werk...
gisteren belde de vervangend arts nog (eigen huisarts is op vakantie) en zij raadde aan om eerst een maand zonder pil te doen en dan te kijken of een ring of oestrogeenvrije pil wat was...ze snapte mijn bezwaar voor spiraaltje wel, maar toch moest ik die ook nog in mn achterhoofd houden...deze opties waren dus als ik geen aanvallen meer kreeg... zij had dus nog wel mogelijkheden voor me...

sunnies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:52

Bonna schreef:
@Enyaa: Praat er eens rustig met je moeder over. Vraag haar waarom je geen tampons mag gebruiken. Praten helpt echt het beste en heel verstandig dat je het idd niet stiekem gaat doen. Hopelijk draait je moeder bij.

Ik ben net terug uit het ziekenhuis voor het plaatsen van een Mirena spiraaltje. Na alle horrorverhalen hier was ik best wel zenuwachtig maar het viel heel erg mee. Ik heb denk ik drie tellen pijn gehad en voel nu al helemaal niks meer :)
Ik heb trouwens een spiraaltje genomen omdat ik ontzettend hoofdpijn kreeg van de pil. Hopelijk wordt dat minder nu. Even duimen dus nog.

het is maar heel even pijnlijk zo heb ik het ook ervaren.
je zal nog wel even ongesteld worden het heeft even zijn tijd nodig maar ik ben nu ongesteld vrij ben vanaf begin februari nog maar 3 dagen ongesteld geweest

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:08

sunnies1 schreef:
Bonna schreef:

je zal nog wel even ongesteld worden het heeft even zijn tijd nodig maar ik ben nu ongesteld vrij ben vanaf begin februari nog maar 3 dagen ongesteld geweest

Gelukkig viel het heel erg mee inderdaad. het maakt mij niet zoveel uit of ik wel ofneit ongesteld word.
Liever neit natuurlijk maar dat is niet de reden om een spiraaltje te nemen. Ik hoop wel heel erg dat de hoofdpijn weggaat.

lammie2701 schreef:
zo dag 6 zonder pil is aangebroken en gisteren voor het eerst geen aanval gehad, nog wel een beetje zwaar gevoel in mn hoofd, maar dit kan ook nog komen door de harde kopstoot van maandag op het werk...
gisteren belde de vervangend arts nog (eigen huisarts is op vakantie) en zij raadde aan om eerst een maand zonder pil te doen en dan te kijken of een ring of oestrogeenvrije pil wat was...ze snapte mijn bezwaar voor spiraaltje wel, maar toch moest ik die ook nog in mn achterhoofd houden...deze opties waren dus als ik geen aanvallen meer kreeg... zij had dus nog wel mogelijkheden voor me...

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar wat zijn precies je bezwaren tegen een spiraaltje?
Ik moet naturlijk even afwachten want Ik heb het pas een paar uur, maar het lijkt mij ideaal en helemaal als straks de hoofdpijn ook weg gaat.

Wel heel fijn trouwens dat je vriend geen bezwaren heeft tegen een condoom. Helaas was dit voor mij geen optie omdat zowel mijn vriend als ik allergisch zijn voor het materiaal...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:35

Bonna schreef:
sunnies1 schreef:

Gelukkig viel het heel erg mee inderdaad. het maakt mij niet zoveel uit of ik wel ofneit ongesteld word.
Liever neit natuurlijk maar dat is niet de reden om een spiraaltje te nemen. Ik hoop wel heel erg dat de hoofdpijn weggaat.

lammie2701 schreef:

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar wat zijn precies je bezwaren tegen een spiraaltje?
Ik moet naturlijk even afwachten want Ik heb het pas een paar uur, maar het lijkt mij ideaal en helemaal als straks de hoofdpijn ook weg gaat.

Wel heel fijn trouwens dat je vriend geen bezwaren heeft tegen een condoom. Helaas was dit voor mij geen optie omdat zowel mijn vriend als ik allergisch zijn voor het materiaal...

mijn bezwaren tegen een spiraal: ding hoeft dan maar 2 jaar te zitten dus als je er net aan gewend bent moet ie er al weer uit ivm kinderwens, ook lijkt het plaatsen een nare/enge gebeurtenis en dat was het eigenlijk wel...ben best wel een watje wat dit soort dingen betreft...

Bonna

Re: [Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:32

@lammie2701: Dat plaatsen is natuurlijk heel persoonlijk maar mij is het 100% meegevallen. Voor mij is de hoofdpijn van de pil 1000 keer erger als een spiraaltje laten plaatsen maar ook dat is natuurlijk persoonlijk.

Volgens de gynaecoloog is je lichaam na ongeveer 3 tot 6 maand helemaal aangepast aan het spiraaltje, als in dat de menstruatiecyclus tot rust is gekomen. Als dat zo is zou je toch gewoon 2 jaar kunnen genieten van het gemak?

Ik hoop in ieder geval dat je iets vindt dat bij je past! Het is namelijk helemaal niet mijn bedoeling om je een spiraaltje aan te smeren. Ik bedoel ik kan mijzelf nauwelijks ervaringsdeskundige noemen, dan ding heb ik pas een dag. Ik hoop alleen wel dat het aan mijn verwachtingen gaat voldoen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 06:19

Bonna schreef:
@lammie2701: Dat plaatsen is natuurlijk heel persoonlijk maar mij is het 100% meegevallen. Voor mij is de hoofdpijn van de pil 1000 keer erger als een spiraaltje laten plaatsen maar ook dat is natuurlijk persoonlijk.

Volgens de gynaecoloog is je lichaam na ongeveer 3 tot 6 maand helemaal aangepast aan het spiraaltje, als in dat de menstruatiecyclus tot rust is gekomen. Als dat zo is zou je toch gewoon 2 jaar kunnen genieten van het gemak?

Ik hoop in ieder geval dat je iets vindt dat bij je past! Het is namelijk helemaal niet mijn bedoeling om je een spiraaltje aan te smeren. Ik bedoel ik kan mijzelf nauwelijks ervaringsdeskundige noemen, dan ding heb ik pas een dag. Ik hoop alleen wel dat het aan mijn verwachtingen gaat voldoen.

die migraine aanvallen zijn echt een hel, maar daar weet ik nu wel van hoe ze gaan, dus ondanks dat dat een hel is is het niet eng en ja ik heb ook best wel veel horror verhalen in mn omgeving gehoord dus tjah...maar ja nu eerst een maand afkicken van de pil en dan kijken wat de opties zijn...als er een andere goede oplossing is dan ga ik daar voor, is echt de enige optie het spiraaltje dan moet ik nog maar eens heeeeeel goed gaan nadenken...

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:50

heeft er niemand antwoord op mijn vraag?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:53

_helga_ schreef:
heeft er niemand antwoord op mijn vraag?

sorry...geen ervaring met de prikpil...

zooo vandaag weer een dag zonder migraine...heeeeeerlijk...

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:51

@helga, heb je er geen bijsluiter bij? Ik geloof dat de eerste 7 dagen niet beschermt zijn tenzij begonnen op de eerste dag van je menstruatie. Maar de bijsluiter biedt meer zekerheid, ik ook vast wel op internet te vinden. Anders even de huisartsassistente bellen voor de zekerheid.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 18:30

Ik ben mijn pil vergeten mee te nemen naar mijn vriend, ik begon normaal deze morgen om half acht aan mijn eerste strip. Ik heb deze eerste pil nu rond half zes 's avonds genomen.
Ik zou normaal gezien binnen 12 uur zijn en dus gewoon 'veilig'. Klopt dit? Omdat tien uur te laat toch redelijk kort bij 12 uur ligt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 18:42

Hij is gewoon veilig hoor :j Die 12 uur is een max. waarin ze het kunnen garanderen(ze zitten namelijk niet op schadevergoedingen te wachten) Als je hem 13 uur later in neemt heb je als nog een grote kans dat hij gewoon veilig is. Maar dan kunnen ze het niet meer garanderen.

Dus 10 uur later is geen probleem :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 18:58

Ok dank je wel!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:49

Bonna schreef:
@helga, heb je er geen bijsluiter bij? Ik geloof dat de eerste 7 dagen niet beschermt zijn tenzij begonnen op de eerste dag van je menstruatie. Maar de bijsluiter biedt meer zekerheid, ik ook vast wel op internet te vinden. Anders even de huisartsassistente bellen voor de zekerheid.

okee nee de bijsluiter heb ik niet die heeft de dokter weg gegooit toen ik de prikpil liet zetten ;)
ach we zullen zien

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:44

Online kun je die ook vinden, gewoon even googlen :)

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:53

Hoihoi, ik kom ook even binnenvallen met een vraag.

Ik slik de cyproteronacetaat/ethinylestradiol 2/0,35 mg. Vorige week ben ik tijdens een weekendje weg mijn eigen pillenstrip verloren. Erg vervelend, maar gelukkig had een vriendin dezelfde pil dus kon ik er twee van haar nemen. Dit heb ik twee dagen gedaan en bij thuiskomst heb ik mijn eigen pil weer gepakt.
Helaas was ze vergeten dat ze net was overgestapt op een andere pil. Namelijk de Levonorgestrel/Ethinylestradiol 0,150/0,030mg.

Kan het kwaad denken jullie? Ik was namelijk van plan om mijn volgende strip door te slikken ivm operatie die er aan komt en het plannen van menstruatie... Maar als alles nu ontregeld is kan ik misschien beter wel een stopweek doen...

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:10

@Sanneh14: Ik zou voor de zekerheid morgen even de huisarts bellen en om advies vragen. De samenstelling van de pil die je tijdelijk hebt geslikt is namelijk wel anders.

Of het echt kwaad kan denk ik niet, al is het natuurlijk nooit slim om andermans medicijnen te slikken.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:00

Hoi, help!

Ik gebruik de nuvaring, nu heb ik hem er gisterenavond uitgehaald, waarom weet ik nieteens, doe ik nooit, en na een avondje ..gezelligheid.. vergeten in te doen. Ik zat net op de fiets en schrok me kapot, nog steeds niet ingedaan!

Ik had de ring 2 weken en 2 dagen in, en nu dus vergeten. Ik zit op werk en kan niets doen nu.. ik lees verschillende dingen... zoals een nieuwe indoen of een week stoppen..

Wie weet meer?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:16

Dan heb ik ook nog een vraagje aan jullie.
Ik kan heel slecht tegen pil gebruik, word erg ziek als ik langere tijd achtereen die hormonen in mijn lijf krijg.
Daarnaast ben ik dus ook allergisch voor het glijmiddel van condooms.
Stel als wij gemeenschap willen hebben, zou de pil dan veilig zijn als ik hem een paar dagen achtereen slik en dan weer stop (dus een paar dagen voor gemeenschap beginnen en een paar dagen laten stoppen)? In de bijsluiter staat dat de pil vanaf dag 1 veilig zou zijn.
Of zijn er nog andere alternatieven?
We zitten namelijk niet te wachten op een zwangerschap.

Ik heb vrijdag een afspraak bij de ha.
Maar dacht mss zijn er meer mensen met dit 'probleem' en kan ik alvast wat info inwinnen om evt. ook met de ha te bespreken.
Laatst bijgewerkt door Kaspar op 20-06-11 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:18

dat zou ik niet doen kasper.
misschien even langs de ah voor een andere optie?
nuvaring prikpil enz.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:19

Ik heb vrijdag al een afspraak bij de ha.
Maar dacht mss zijn er meer mensen met dit 'probleem' en kan ik alvast wat info inwinnen om evt. ook met de ha te bespreken.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:36

Bonna schreef:
@Sanneh14: Ik zou voor de zekerheid morgen even de huisarts bellen en om advies vragen. De samenstelling van de pil die je tijdelijk hebt geslikt is namelijk wel anders.

Of het echt kwaad kan denk ik niet, al is het natuurlijk nooit slim om andermans medicijnen te slikken.

Klopt als een bus ;) Waren het andere medicijnen had ik het ook niet gedaan, ook in de overtuiging dat we nog steeds dezelfde hadden :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:37

Inderdaad niet tijdelijk doen Kaspar, dan gaat je lichaam helemaal in de war. Als je niet tegen hormonen kan, zou ik een koperspiraaltje overwegen. Als het alleen om de hogere concentratie gaat is de nuvaring of mirena spiraal misschien een oplossing :)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:39

Kaspar schreef:
Ik heb vrijdag al een afspraak bij de ha.

ik kan ook niet tegen de pil en moet nu een maand zonder doen en dan kijken wat de opties zijn (minipil/nuvaring/spiraaltje). gelukkig kan ik wel gewoon tegen condooms...maar wat jij oppperde (paar dagen pil en dan weer niet) zou ik niet doen als ik jou was...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:41

Weet iemand een antwoord op mijn vraag?
denice schreef:
Hoi, help!

Ik gebruik de nuvaring, nu heb ik hem er gisterenavond uitgehaald, waarom weet ik nieteens, doe ik nooit, en na een avondje ..gezelligheid.. vergeten in te doen. Ik zat net op de fiets en schrok me kapot, nog steeds niet ingedaan!

Ik had de ring 2 weken en 2 dagen in, en nu dus vergeten. Ik zit op werk en kan niets doen nu.. ik lees verschillende dingen... zoals een nieuwe indoen of een week stoppen..

Wie weet meer?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:10

Denice, dat staat in de gebruiksaanwijzing toch, wat je dan moet doen? Volgens mij gewoon nu je stopweek houden.