Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 15:33

Wat ik daarin niet snap, en wat ik ook geleerd heb bij de diverse revalidatie trajecten is dat hoe opener je bent over je ellende hoe meer mensen er begrip voor kunnen opbrengen (tenminste de groep die er wel rekening mee wil houden) dan wel wat rekening houden met wat je mankeert. Mensen kunnen niet ruiken dat er iets mis is of hoe iemand zich die dag voelt.

En als iets toch al blijvend aanwezig is, dan verandert daar niks aan bij het wel of juist niet melden. Maar zo sta ik erin en na jarenlange ervaring met leven met anderen merk ik dat ook. Als ik niet meld dat ik me op dat moment gewoonweg sjit voel kunnen anderen het ook niet ruiken als ik moe ben, wazig, extreem mank of domweg afwezig. :+ de meeste mensen zijn echt wel behulpzaam of helpend als ze het maar weten

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 15:38

Rohesia schreef:
Hebben sommigen hier ook een bepaalde terughoudendheid om dingen te typen? Niet persé in dit topic, maar internet in het algemeen? Ik heb al 3x een verhaal getypt want het gaat prut, maar dan verwijder ik het toch maar weer uit schrik dat het herkenbaar is ofzo.. En ik weet eigenlijk niet waarom, want op het werk ed weet iedereen gewoon alles, dus zelfs als er iemand al heel toevallig hierop zou botsen staat er niks nieuws. Maar toch.. Ben ik alleen?

Ja, op twee manieren.

1 om allerlei medische dingen en twijfels open te hebben is best een ding,

En
2, misschien een heel idiote maar die speelt voor mij echt,

Ik ben soms best bang om écht diep inhoudelijke dingen en analyses uitgebreid in mooi net Nederlands te plaatsen,
Omdat dat mogelijk mensen en bijvoorbeeld uwv het idee kan geven dat ik prima in staat ben om te werken.

Dat dat in de praktijk onmogelijk is, dat ik me alleen op momenten dat mijn hoofd helder is verdiep in dingen, en daar dan op bed liggend wellicht een inhoudelijk iets over kan schrijven,
Die context missen mensen waardoor ik mogelijk meer capabel/minder ziek overkom dan dat ik werkelijk ben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 15:39

Maar bij je therapeut of op bokt is wel wat anders natuurlijk.

Ik zeg hier best veel, maar ook zeker niet alles. Al ijkt dat misschien wel eens zo.

karuna schreef:
Wat ik daarin niet snap, en wat ik ook geleerd heb bij de diverse revalidatie trajecten is dat hoe opener je bent over je ellende hoe meer mensen er begrip voor kunnen opbrengen (tenminste de groep die er wel rekening mee wil houden) dan wel wat rekening houden met wat je mankeert. Mensen kunnen niet ruiken dat er iets mis is of hoe iemand zich die dag voelt.

En als iets toch al blijvend aanwezig is, dan verandert daar niks aan bij het wel of juist niet melden. Maar zo sta ik erin en na jarenlange ervaring met leven met anderen merk ik dat ook. Als ik niet meld dat ik me op dat moment gewoonweg sjit voel kunnen anderen het ook niet ruiken als ik moe ben, wazig, extreem mank of domweg afwezig. :+ de meeste mensen zijn echt wel behulpzaam of helpend als ze het maar weten

Rohesia

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 17:36

Toch herkenbaar dus, ergens wel fijn.
Ik ben ook gewoon open in het echte leven, maar via internet houdt iets mij toch altijd tegen. Is misschien niet nodig, maar denk dat het komt omdat het dan gewoon voor iedereen er zwart op wit staat. Je weet nooit wie er meeleest die ergens wel een probleem van zou maken, ofzo? Hoewel ik mij dat misschien minder moet aantrekken want zo speciaal ben ik ook niet :))

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 18:28

Fijn dat het wat beter gaat Earth.

Alles wat je op internet zet blijft daar voor altijd staan en kan iedereen lezen. Dat is toch wat anders dan iets vertellen in de directe omgeving.

Een werkgever heb ik niet en hier is ook geen UWV dus daarom hoef ik het niet te laten maar ik sta wel vaak stil bij de openbaarheid van de berichten.
En, als ik elke keer dat ik pijn heb dat zou opschrijven krijg je zo'n klaag verslag.

Ik hoop dat je die warmte toeslag krijgt Telpeva. Ik heb zelf verhoogde tegemoetkoming voor gas en elektriciteit vanwege de invaliditeit. Ik geloof dat ik maar 20% van de werkelijke kosten betaal. Ik kan ook niet tegen kou, alles verstijfd dan en mijn gewrichten gaan meer pijn doen.

Inmiddels heb ik de ct-scan gehad.
De orthopeed wil nog steeds de twee afgescheurde pezen terug halen en weer vasthechten aan het bot. 3 oktober word ik geopereerd en dan is het zes weken mitella en de schouder niet gebruiken. Dat gaat lastig worden met o.a. recht komen. Mijn heup werkt ook nog niet goed dus dat helpt niet mee. De eerste tijd viel het mee met de pijn maar sinds ik therapie heb gaat het alleen maar slechter.
Recht komen is een probleem maar ik kan niet meer goed stappen, het is meer schuifelen. De kinesist denkt dat de genezing wordt bemoeilijkt door de osteoporose waardoor de bot hechting waarschijnlijk langzamer gaat. Dinsdag over een week wordt er weer een foto gemaakt en heb ik een consult.
Kortom, het gaat niet zo goed helaas met een hele pijnlijke schouder en heup en mede daardoor ergere rugklachten. Van mee gaan mennen is de komende maanden ook geen sprake.

Gelukkig zijn de verpleegkundigen allemaal heel aardig en houden zij mij schoon :)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 08:09

Dit filmpje kwam ik vandaag tegen.
Is anderhalve minuut ofzo.

10 dingen die je niet moet zeggen tegen iemand met MECFS, Nederlands ME/CVS.

Nu is dit toevallig 1 van mijn diagnoses en waarschijnlijk komt hij daarom omhoog.

Maar in het filmpje komen heel precies allemaal dingen naar voren die hier afgelopen jaar wel besproken zijn. Dus eigenlijk kun je de specifieke diagnose in dit filmpje redelijk makkelijk inwisselen voor andere chronische ziekten.
De exacte details zullen anders zijn, maar in hoofdlijnen blijft het gelijk.

https://www.facebook.com/share/r/15ufFrF1Z9/

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 09:51

betreft ME
https://www.facebook.com/MECentraal
Het lukt me niet het juiste artikel te linken. Gisteren 17 sept

Citaat:
- Gebeurt dit allemaal echt…
UWV erkent ongelijk en kent met terugwerkende kracht IVA-uitkeringen toe. En schept daarmee een precedent.
Gisteren was een veelbewogen dag, waarin we vooral aandacht schonken aan de rechtszitting morgen waar mogelijk Sanne van Enckevort’s leven van afhangt. Overigens kunnen we al melden dat er contact tot stand is gekomen tussen advocaat Yvonne van der Linden, die haar zaak behartigt morgen, en Dr. Nigel Speight. Zijn betrokkenheid en grote staat van dienst kunnen niet anders dan Sanne ten goede komen.
Later bereikte een verheugender bericht de Nederlandse ME-gemeenschap en er is verband.

- Op 30 mei werden we door JEEJAR op de hoogte gehouden van een drietal cruciale rechtszittingen van cliënten met ME/cvs bij de Centrale Raad van Beroep (die op 28 mei plaatsvonden) https://tinyurl.com/yrem6f7k Zij waren -kort door de bocht- in hoger beroep gegaan tegen de besluitvorming van het UWV dat een bedlegerige patiënt geschikt is als postbode of kraanmachinist. Of elke dag kan werken als hij/zij een dag in de week kan werken.
De Centrale Raad van Beroep liet begin juli schriftelijk weten dat in die zaken op 17 juli 2025 om 09.30 uur uitspraak zou worden gedaan.

- Op 11 september meldde JEEJAR https://tinyurl.com/2x92r8au , dat zich hard heeft gemaakt voor de casussen van de ME-patiënten, “dat de eerste gewijzigde beslissing op bezwaar van het UWV bij JEEJAR was binnengekomen naar aanleiding van de tussenuitspraken van de Centrale Raad van Beroep inzake de cliënten van het UWV bij wie CVS/ME is gediagnosticeerd.
De wijziging van de beslissing op bezwaar voor deze cliënte van JEEJAR betekent dat zij vanaf 12 september 2020 recht heeft gekregen op een IVA uitkering. Dat betekent dat zij met terugwerkende kracht van die datum als volledig arbeidsongeschikt wordt beschouwd zonder kans op herstel.”

- Gisteren volgde de verheugende gang van zaken inde andere twee casussen met het bericht van JEEJAR dat ‘de kogel door de kerk is’ . https://tinyurl.com/bdyk7v3a ‘In de tweede zaak komt het UWV met een gewijzigde beslissing op bezwaar en kent betrokkene per 13 juni 2018 alsnog een IVA toe.
In de derde zaak komt het UWV met een gewijzigde beslissing op bezwaar en kent betrokkene per 18 juli 2018 alsnog een IVA toe.”
Dat kan grote gevolgen gaan hebben voor alle ME-patiënten die met het UWV te maken hebben (gehad): “Vorenstaande betekent ook dat alle personen bij wij CVS/ME of Long Covid is gediagnosticeerd en met het UWV te maken hebben gebruik maken van hun rechten om in bezwaar, beroep en zo nodig in hoger beroep gaan.
Daarnaast zal er recht moeten worden gedaan aan al diegenen die in de diverse procedures in bezwaar, beroep en zelfs hoger beroep in het ongelijk zijn gesteld. Deze nieuwe jurisprudentie waarbij de CRvB dus, zoals wordt genoemd, om is gegaan betekent dat er nog het nodige recht zal moeten worden gezet.”

- Dit alles is mede te danken aan met name de medische rapportages van Cardiozorg en -raar maar waar- prof. Jos van der Meer. Maar uiteraard ook en vooral aan de advocaten die de patiënten ter zijde stonden: John Eshuis (JEEJAR) en Yvonne van der Linden.
Jawel, dezelfde die morgen Sanne bij zal staan in het verkrijgen van haar recht op totale parenterale voeding. Wat zouden we zonder belangenbehartigers als zij moeten. Ze zijn de handen en voeten van de verschuiving van visie op ME – van psychogeen naar biomedisch, en de dagelijkse praktijk daarvan.

- Dat we dat mee mogen maken. Onwillekeurig gaan onze gedachten dan uit naar die ME-patiënten, die voor deze ontwikkeling geijverd hebben maar in de loop van de jaren overleden zijn.
zie ook de site https://tinyurl.com/2udncp25 en de berichtgeving van de Steungroep ME en Arbeidsongeschiktheid https://tinyurl.com/2d256abc, als je denkt dat deze besluiten ook invloed kunnen hebben op UWV-beslissingen in jouw geval.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 10:01

Zeker herkenbaar dat filmpje :j En allemaal klassiekers.
Hier geen ME/CVS, maar fibro (oa) wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt qua vermoeidheid (denk ik) en dan nog pijn/ontstekingen.

Naast de fibro nog een aandoening die een chronische bekkenontsteking veroorzaakt, door medicatie een chronische maag/slokdarmontsteking (ja, wel maagbeschermers erbij) die begin dit jaar is uitgemond in een maagverlamming. Dus mag geen ontstekingsremmers meer, en mijn maag begint het na 9 maanden weer redelijk te doen..

Daarnaast eerst een jaar rondgelopen met aangezichtspijn die verward werd met een hardnekkige sinusitis. Begin dit jaar naar de neuroloog voor dan de diagnose, medicatie gestart maar doet niet wat het moet doen. Steeds vaker aangevallen, intussen ook secundair migraine ontwikkelt (komt en gaat samen met de aanvallen, dus in principe uitgelokt door de aangezichtszenuw, is dan maar te hopen). Dus nu staat de pijnkliniek op het programma zodat ze hopelijk dat probleem al kunnen fixen.

En dan ben je moe... toch gek he want je werkt helemaal niet...
Nu valt het hier zeker wel mee hoor, op het werk zeker begrip maar het zijn meer de algemene dingen waar ik het lastig mee heb. Als je programma's op tv ziet waarin de politiek weer vanalles wil, of mensen die verder niks hebben hun mening moeten geven enzo.
Andersom doe ik het ook, dan zie je een programma over armoede en dan komt er het woord fibro in voor en dan denk ik "ik hoop niet dat mijn collega's denken dat mijn huis er ook zo uit ziet".. Dat snap ik dan ook weer niet, geen energie snap ik prima maar het zover laten komen... Dus zelfs ik ga dan oordelen.

Maarja, we blijven mensen zeker?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 10:05

Als je dagen hebt waarop 2x 10 minuten in de benen de max is, dan gaat huishouden daar vanzelf onder lijden.

Wat heel zuur is, want het maakt chronisch ziek zijn mentaal zwaarder, als je leefomgeving achteruitgaat.

(Bij mij is het gelukkig niet altijd zo erg, maar ik heb dagen die daar dicht bij in de buurt komen. En mezelf douchen en mijn hond uitlaten zijn dan prio over huishouden ;) )

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 10:11

Fybro is idd ook zoiets wat men maar niet wil erkennen.

Ik geef toe dat het hier binnen ook vaak niet zo opgeruimd en schoon is als ik wil.
Dan doe ik de stal en dan is het klaar voor de dag.

En op een betere dag wat ik wel doe, doe ik in heel veel blokken.
Even was op hangen, weer bokken, even afwassen, weer bokken.

En op de meest geweldige dan rij ik een half uur paard. voornamelijk stap, kleine stukjes draf
Dat is meestal 1 keer in de 2 weken, soms een keer vaker, maar ook regelmatig minder.
Dan moet ik op die dag ook helemaal niks anders hebben staan.
Dan kan ik echt niet dweilen of naar de supermarkt, want dan is die energie weer op.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 10:21

Oh, begrijp mij niet verkeerd, hier is het ook niet zoals ik wil hoor. Ik moet vandaag echt nog dingen opruimen die hier al een aantal dagen staan want morgen komt de poetsvrouw en het is wel handig dat die kan poetsen zeg maar... Maar er is een verschil tussen dit (en ik denk ook dat van jullie) en wat er in die programmas doorgaans voorbij komt. Ok, vaak zijn daar dan ook wel kinderen en dan heb je nog minder energie om alles op te ruimen, snap ik heus wel, maar toch denk ik altijd "poeh...".

En dan is een reactie zoals van Femke_Tweety eigenlijk jammer, want dat komt voor mij over alsof ik niet weet wat het is om echt ziek of moe te zijn... Dan zal dat wat ik heb vast allemaal zo erg niet zijn want ik kan hier en daar mij nog wel forceren om toch iets even op te ruimen, of die pan afwas wel te doen of...

Dus dan denk ik weer: laat het maar, ik ben niet slecht/ziek genoeg om hier mee te praten.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 10:30

Ik denk dat ieder zijn of haar eigen pad bewandeld.

Maar jouw reactie over een smerig huis kwam op mij heel veroordelend over

Níet iedereen kán dat, zelfs als hij of zij wil.

Het zou toch zo mooi zijn als we elkaar eens allemaal niet zo de maat zouden nemen, en zouden accepteren dat een ander dingen misschien niet (meer) kan die jezelf wel kan en vice versa

Het is géén competitie.

Maar veroordeel elkaar óók niet alsjeblieft.
Dingen zijn vaak geen onwil maar onmacht, en het komt intens naar over als iemand dan in feite zegt 'ik snap niet dat he het zo ver laat komen'.

En dan doel ik vooral op dit stukje.
Citaat:
Dat snap ik dan ook weer niet, geen energie snap ik prima maar het zover laten komen... Dus zelfs ik ga dan oordelen.

Dan snap je dus (niet volledig) 'geen energie'.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 10:44

Het is inderdaad zo verschillend.
Ik prijs mij nog gelukkig dat ik soms nog op het paard zit, wetende dat andere óok dat niet meer kunnen.
Dat dan de boel de boel blijft, mijn keuze ook.
Een ander heeft inderdaad kinderen en heeft die naar school gebracht met een bammetje in de tas en is daarom de energie weer op.

En ja ik heb ook jaren gewoon dom doorgedouwd
En ging maar mee dus werken.
Als ik er nu aan terug denk denk ik echt: hoe dan?
Maar het ging. Verstand op nul en je eigen gevoel compleet negeren.
Tranen in de auto die vanzelf stroomde van hoe ga ik vandaag volhouden, op de parkeerplaats wegvegen en gaan met die banaan.

Voor de buitenwereld ging het vast beter met mij dan nu...

Wat dat betreft is het zo krom als je mensen niet kent in hoe het gaat.
Echt kent.
Want krijg ik bezoek zit ik ook weer met dat masker op.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 10:49

Voor bijvoorbeeld stofzuigen heb je energie nodig, maar ook niet teveel pijn.
In mijn geval heb ik bij bukken, oppakken/ verplaatsen stofzuiger , en lage stekkers beduidend meer pijn. En ja , er zijn pijnstillers maar die lossen het ook niet voldoende op.

Dus tja, het is vaak minder schoon dan ik zou willen,

Ik heb wel eens zo’n steelstofzuiger gekocht, maar die was heel snel weer kapot.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 10:52

Is er 1 op accu dan iets voor je als je lage stopcontacten hebt?
Of 1 met extra lange snoer dat je minder hoeft om te stekkeren?

Al moet ik zeggen dat ik nog een ouderwetse slede stofzuiger heb omdat ik denk dat een steelstofzuiger te zwaar is.

Dweilen vind ik echt verschrikkelijk om te doen....

edit zie dat je nu hebt geschreven over een steelstofzuiger....
heb met mijn neus gelezen :P

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 11:04

Ik zou hier zoveel op willen reageren (niet persé op de laatste reactie hoor, gewoon algemeen) maar ik kan het niet... Dus ik ga het hierbij laten, ik zie het wel weer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 11:07

Misschien vind je het fijn om iemand een pb te sturen waarvan je denkt dat die je begrijpt?
Want soms is lekker "klagen" ook wel fijn. Gewoon even je ei kwijt.
Zodat je dat thuis niet hoeft.
Hier klikken mensen maar lekker op het kruisje :+

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 12:02

Gelukkig heb ik relatief weinig last van de vooroordelen alhoewel zelfs mijn eigen man soms niet begrijpt dat ik bepaalde dingen niet kan.

Dat gezegd hebbende: ik lig weer op spoed, ik heb al een paar dagen meer pijn aan de geopereerde heup en vanmorgen kwam ik helemaal niet meer recht door de pijn. De thuisverpleegkundige kreeg me ook niet recht dus dat werd weer de ambulance.
Nu aan het wachten op de arts.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 12:28

Femke_Tweety schreef:
Dit filmpje kwam ik vandaag tegen.
Is anderhalve minuut ofzo.

10 dingen die je niet moet zeggen tegen iemand met MECFS, Nederlands ME/CVS.

Nu is dit toevallig 1 van mijn diagnoses en waarschijnlijk komt hij daarom omhoog.

Maar in het filmpje komen heel precies allemaal dingen naar voren die hier afgelopen jaar wel besproken zijn. Dus eigenlijk kun je de specifieke diagnose in dit filmpje redelijk makkelijk inwisselen voor andere chronische ziekten.
De exacte details zullen anders zijn, maar in hoofdlijnen blijft het gelijk.

https://www.facebook.com/share/r/15ufFrF1Z9/

Ik hoor zo ongeveer wekelijks een van de 10 punten. En jaarlijks alle punten zeker meerdere keren. Voor mij zijn de ergste op 1 gister kon je het ook :j , 2 je ziet er goed uit, en 3 heb je ....... al geprobeerd en 4 zo erg kan het toch niet zijn. 5 En gelukkig hoef je niet te werken. -O- ik zou willen dat ik kon werken, financieel mijn eigen broek ophouden, iets doen met mijn studie en hersens enz enz.

In die volgorde.

Dat gezegd hebbende ik moet nu mijn hersens weer activeren, en dat gaat eh moeizaam en met vlagen. Simpel huiswerk,32 werkwoorden vervoegen. Na 9 werkwoorden wordt het watten na 16 barstende koppijn en vanaf werkwoord 6 gaat het steeds erger fout, oftewel hoezo kwa concentratie en inspanning geestelijk. Oef. :+ Ik ben benieuwd hoe ik een week intern ga volhouden fysiek. Gelukkig kan ik middag dutjes doen :z het is maar een week. Het kost me drie dagen er te komen en ik denk 5 minstens om weer thuis te komen. Maar dan heb ik hopelijk wel een hoop geleerd, :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-25 12:40

de meest irritante vind ik punt 6, en dan vooral de 'heb je je B12 al eens laten checken?' opmerking. Echt hou op met me hoor :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 12:47

Ahh nee Percy ;( heel veel sterkte!

Mijn huis is wisselend, aan de hoeveelheid rondslingerende zooi en viezigheid/stof valt af te lezen of ik in een periode van veel pijn zit, en ongeveer hoe lang al ongeveer :+ voor mij is het een constant gevecht. Elke keer weer vallen en weer opstaan (vallen in de zin van als een couch potato door het leven moeten omdat alles weer teveel pijn doet, niet letterlijk vallen hoor gelukkig), en dan zodra het weer kan meteen een soort damage control willen doen en alles willen inhalen. Heel vermoeiend, lichamelijk maar vooral geestelijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 12:59

Ik zit nu in een doe maar even helemaal niks periode. Twee weken iets drukker gehad vooral in de zin van veel moeten. Regelen, visite, afspraken, werkmannen in de gaten houden. Gevolg hoge koorts en een lijf dat deels in staking gaat. Te moe om iets meer te doen dan het hoogstnoodzakelijke. Fysiek allerlei klachten als gevolg van even twee weken iets meer "moeten". Dan is ook meteen weer duidelijk waarom ik ben afgekeurd. :+ Meer dan twee a drie weken iets "moeten" is gewoon domweg het maximum voor er totale instorting volgt die vervolgens weken van fysieke slapte duurt voor ik weer soort van een beetje ben opgekrabbeld. -O-

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 13:07

Ik geef wel aan bij bepaalde klachten dat het kán komen door een viramine D tekort omdat ik bepaalde dingen dan herken, maar ik zeg er wel altijd bij dat diegene het even moet overleggen met de huisarts of het verstandig is dat mee te pakken in bloedonderzoek.

Maar dat terzijde, ik ben geen arts en ga geen diagnose stellen. :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-25 13:08

Hier ook heel druk geweest en daarna meteen flinke hoofdpijnaanval gekregen, dus hier staan ook 4 wasmanden met schone was := En mijn spullen die ik zondagavond van me af heb gegooid staan nog steeds op dezelfde plek. Ach, komt wel weer denk ik dan. Gelukkig is mijn man daar ook wel chill mee.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 13:11

Ik zit momenteel in een fase dat ik niet eens volledig zelfredzaam ben.
Even stevige dip al bijna 3 weken inclusief paar dagen spoedopname ziekenhuis afdeling interne/cardiologie.

En dit zijn dus voor mij letterlijk de momenten dat ik leef in een huis dat vuiler is dan waar ik mijzelf comfortabel bij voel.
Ook zodanig dat ik geen mensen binnen wil hebben, omdat ik me ervoor schaam (zelfs terwijl ik prima weet dat het onmacht is, geen onwil. Maar mensen oordelen zo hard soms, en ik ben door ziekte al zoveel mensen kwijtgeraakt omdat ik minder kan investeren in vriendschap dan anderen, dat ik het risico maar niet loop en geen mensen binnen laat.

En dan leef ik al heel bewust, mede vanwege ziekte, heel klein. (12m2) Dat is wat beter te managen.

Ik heb gelukkig ook betere periodes, zoals in dat filmpje naar voren komt is mijn aandoening (in ieder geval 1 van mijn aandoeningen) dynamisch.

Met relatief goede periodes, ik schat dat dat ongeveer op 20% is van wat een gezond persoon kan, maar voor mij is dat prima, ik voel me dan gewoon relatief gelukkig en ik ben best handig geworden in die 20% zo inzetten dat ik mij er nog toe voel doen in de maatschappij plus wat dingen die ik leuk vind

Maar op slechtere momenten dus wel best k#t soms