Diagnose BK en verder.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Diagnose BK en verder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 18:13

Ach so ja paniekaanval is k.t en onhandig. Dan begrijp ik je angst. Ik zou bij haar blijven, klinkt in elk geval goed en als een vrouw met ervaring.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 22:41

Ik heb ooit ook een paniekaanval (hyperventilatie) op de snelweg gehad. Daarna heeft het een hele tijd geduurd voordat ik weer vertrouwen kreeg (zat een tijdlang zingend in de auto :P ).
Mijn indruk is ook dat de instructeurs teveel pushen op snelheid en doorrijden. Het idee dat ik niet 'mocht' stoppen, maakte juist dat ik het gevoel had geen controle te hebben.
Uiteindelijk is het helemaal goedgekomen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 13:45

Ik ga het iig proberen meer kan ik niet doen. Ik denk nu ik heb besluit genomen om hier aan te beginnen en nu wil ik doorzetten. Het duurt nog een tijd voor ik op de snelweg kon, zeker omdat ze weet dat ik daar angst heb wil ze eerst aan vertrouwen achter het stuur en dat ik het gevoel heb dat ik controle heb gaan werken. En ze zegt dat ik daarom die angst helemaal moet parkeren want die angst heb ik op de snelweg en ze zegt dat is nog ver weg en als "als" dat nog zo is. Dan kunnen we er dan aan werken maar dan heb ik iig het vertrouwen en kan ik de angst misschien zelf omzetten. Misschien heeft ze gelijk.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 13:52

Ook ik heb hyperventilatie in de auto gehad.
En ook ik heb meerdere keren zingend in de auto gezeten zoals Senna21 zegt.
Maar dat zingen bracht geen oplossing.
Dankzij google kwam ik op een ademhalingsfluitje.
3 tellen in- en 6 tellen uitademen door het fluitje.
Na enkele keren kon ik mijn ademhaling zonder het fluitje reguleren.
Vanwege de angst voor de angst bewaar ik het fluitje in mijn tas zodat ik het altijd bij me heb.
Wellicht heb je hier ook wat aan Befunny!

https://www.bol.com/nl/nl/p/chpn-ademha ... oductTitle

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 14:00

Bij mij was het zo dat ik in totale paniek mijn stuur en gas alles los liet. Uiteraard neemd de instructeur dat dan over maar ik dacht toen. Als dat gebeurd als ik alleen ben dat is levens gevaarlijk dus na die keer gelijk gestopt.

Maar deze instructeur die ik nu heb die heeft wat vragen gesteld en die gaf aan in eerste instantie ging ik veeeel te snel de snelweg op ik was daar niet aan toe. En de instructeur toen die heeft mij met de angst uit de auto laten stappen hij had toen even door moeten pakken en dan daarna eerst een tijd op gewone wegen totdat ik er aan toe was. Maar die instructeur was ook niet rustig dus kon waarschijnlijk niet zo goed met mensen om gaan.

Kijk de instructeur die ik nu hebt zegt dat als het lukt mij. Angst te parkeren in de lessen daarnaartoe dat we er aan kunnen werken want dan kan ik aan het gevoel in de auto werken zodat ik relaxt kan gaan rijden ipv dat ik spanning opbouw want dan kom ik niet op dat punt van dat ik er klaar voor ben.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 14:08

Knap dat je die stap weer durft te nemen.
Misschien ook wel interessant om nog 2 stap terug te gaan en je te bedenken wat het nou concreet is dat jou paniek geeft in de auto?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 14:32

Jouw instructeur ziet het goed en lijkt me heel goed. Ik ben ook pas na 20 lessen of zo de autobaan opgegaan, terwijl ik volgens de instructeur een natuur talent was. Ik ben afgereden na 32 lessen en in een keer geslaagd. Dat hij zo lang wachtte terwijl het toen veel rustiger was als nu, had te maken dat je echt moest kunnen rijden. Dus eerst parkeer oefenterrein van de rijscholen, toen de weg op super rustig, toen opbouwend naar de 80 km wegen en ondertussen ook theorie lessen, vervolgens een zeer pittige rotonde in de buurt en verrichtingen en toen de autosnelweg. Dat was een hele logische overgang. De meeste leerlingen haalden in een keer hun examen bij die man. En dat was toen al echt uitzonderlijk. Je mocht namelijk pas op examen als hij dacht dat je het kon halen en dat was bij 24 lessen bij mij. Omdat ik faalangstig ben mocht ik van mijn vader de laatste twee weken voor examen drie keer per week. Vandaar zoveel lessen , hahahahaha

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 15:22

Goof schreef:
Knap dat je die stap weer durft te nemen.
Misschien ook wel interessant om nog 2 stap terug te gaan en je te bedenken wat het nou concreet is dat jou paniek geeft in de auto?

Dat weet ik.
Ik zat dus op de snelweg in de spits na een paar lessen.
Ik raakte al in spanning omdat verkeer langs me heen raasde had ik het gevoel. Alles ging snel om me heen en de instructeur gaf ineens een harde ruk aan stuur (Ik zal vast iets niet gedaan hebben wat hij vroeg ik zat al in enorme spanning natuurlijk) en daarna liet ik alles los omdat ik gewoon in de paniek zat en dat niet meer kon connecten in mijn hoofd ofzo.
Ik heb dit ook verteld aan de huidige instructeur. Die zegt dat de toenmalige instructeur nooit zo had moeten handelen daar ben ik het mee eens en dat weet ik ook alleen neemt niet weg dat die angst er nou eenmaal zit. En loslaten dat klinkt makkelijk maat als het zo makkelijk was had ik er niet zoveel moeite mee ;)

Maar ik zat gister wel veel op 80 wegen en de instructeur zat ondertussen ook rustig te bellen in de auto en liet me veel vrij en aan het einde gaf ze aan ja ik vind jou prima geschikt voor op de weg. Als je de angst nu kan parkeren totdat we daar zijn. Weet je het probleem is niet dat ik niet zou kunnen rijden want ook in de Canta gaat dat gewoon goed. En dat merk ik ook tijdens het rijden dat is het probleem dus niet. Maar het probleem ontstaat als de angst op komt zetten en we zijn op de snelweg. Dus hoe goed dit allemaal ook gaat dat zegt allemaal niks.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 15:41

Die laatste zin is niet goed..Vanaf nu kijk je iedere avond in de spiegel en zegt :" ik kan dit"!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 15:42

Paniek is iets raars, rot is dat.
Misschien relativeert het dat iedereen de eerste keer snelweg ervaarde als 'jeetje, de rest raast echt hard langs me heen'.
Heb je het gevoel ook als je naast een ander in de auto zit en 120 rijdt?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 16:11

Nee ik heb als bijrijder helemaal niet dat gevoel. Het is ook niet de snelheid opzich. Het is angst dat ik zelf niet alles overzie en dat ik dus daardoor een fout maak ofzoiets.

Een fout kun je natuurlijk overal maken. Maar in de pure paniek kun je niet meer juist handelen.

Met spanning kan dat wel dan kun je dus gewoon je iets ziet gebeuren bijv zelf handelen om iets te ontwijken waardoor de gene achter je ook ruimte krijgt ik noem maar wat.

Het is dus eigenlijk angst voor de angst. Angst dat de angst op komt zetten en dat ik dan dus bevries waardoor ik niet goed reageert en stil ga staan midden op de snelweg bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 24-05-25 16:16, in het totaal 2 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 16:14

Aijai BeFunny ik begrijp je angst terwijl je dus gewoon goed rijdt roep je die zelf op want als je er naast zit vind je het niet te snel gaan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 16:23

Ja dat is het.
En nu ging dus alles heel goed de instructeur zei ze heeft me bewust op 30,50,60 en 80 wegen laten rijden en door het centrum van Leiden om te kijken of daar iets zou gebeuren maar dat ging allemaal goed. Voor we Leiden ingingen zei ik dat ik dat wel spannend vond maar dat is meer omdat ik weinig door de stad ga ook niet op de fiets en ook niet met de Canta. Het centrum van Alphen is heel rustig in vergelijking. Maar dat vind ik dus spannend maar dat is gewone spanning wat denkt iedereen voelt op zo'n moment maar dat rijden door Leiden ging goed dus was die spanning ook al onterecht. Maar ik ben dus bezig met de angst die "misschien" op komt zetten. En dat moet ik dus gaan parkeren en bezig zijn met om het ging goed ik heb dit gedaan, dat gedaan en alles ging goed en als iets niet goed is gegaan wat vast ook gaat gebeuren daar mee bezig zijn zodat ik dat kan verbeteren. Maar als je net angst bezig bent dan uhm blijft dat hangen en kom ik niet tot het punt dat ik vol vertrouwen in de auto stap.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 16:26

Klopt de angst voor de misschien opkomende angst in de toekomst nekt je op dit moment.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 16:46

Kijk eens wat je allemaal al overwonnen hebt aan kankerbehandelingen BeFunny. Die snelweg kan jij ook hoor!

Met de juiste instructeur komt dat echt goed.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 16:58

Zo dacht ik ook.
Ik dacht dat klote biopt is veel heftiger. Alleen uhm dat is heftig voor mij. Maar op de snelweg kan door mij een ander in gevaar zijn en dat maakt toch verschil voor mij. Maar overal ben ik zelfverzekerder dus misschien valt het nu allemaal mee en maak ik me druk over angst die misschien niet meer komt. Het komt op de snelweg maar de angst is de angst en dat is het vervelende aan paniek en angst als het er zit dan is het lastig

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 17:04

Mijn moeder heeft na een auto ongeluk heel lang niet meer durven rijden. Überhaupt niet meer alles was eng. Maar met goede begeleiding doet die het nu ook weer en zelfs de snelweg.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 08:13

Misschien is het een idee om Bach rescue druppels te nemen.
Maakt niet duf maar haalt wel de scherpe randjes er af.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 08:46

SansaS schreef:
Mijn moeder heeft na een auto ongeluk heel lang niet meer durven rijden. Überhaupt niet meer alles was eng. Maar met goede begeleiding doet die het nu ook weer en zelfs de snelweg.

De instructeur die ik nu heb doet ook trauma les geven zeg maar. Ze wist ook wel precies te benoemen waar het bij mij zit. En is heel direct maar wel heel rustig ze zegt dat ze het er uit krijgt maar het is een langere weg dan mensen zonder angst

Voor je moeder ellendig dat ze dat heeft mee gemaakt en die angst lijkt me nog vele malen heftiger.