Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jolliegirl schreef:Ik kan dat onderzoek ook nergens vinden. Ook nooit van gehoord.
Ik vermoed dat ik het zelf ook wel zat ben tegen die tijd van 42 weken hoor, ik zie nog geen reden om te blijven wachten. Maar ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.
Naomi_Jortje schreef:Omdat mijn 42 weken grens op zaterdag valt, dus dan is plannen voor 41+6 wat makkelijker gaf de verloskundige aan. Dus wel zo lang mogelijk wachten hoor
Jolliegirl schreef:Dus als ik het goed begrijp : omdat dit de regel/standaard is in nederland, voelt dit goed voor jullie?
Ik ga dat onderzoek eens bekijken!
Nogmaals, ik heb geen oordeel verder over jullie antwoorden hoor!
Laura_1986 schreef:Hier een verloskundige: de grens van 42 weken is er met een reden; het risico op overlijden van de baby in de buik neemt na 42 weken iets toe; van 0,02% bij 37-38 weken naar 0,11% bij 42+ weken en 0,3% bij 43+ weken. Heel zwart-wit wordt het risico op overlijden van de baby wordt ruim 5x zo groot na 42 weken en ruim 10x zo groot na 43 weken.
Het absolute risico is echter nog steeds heel klein: 0.3%, dus andersom betekent dat het in 99,7% niet gebeurt.
En iedereen gaat anders om met risico’s en kansberekeningen, dus voor iedereen geldt een andere ‘maat’ in wat acceptabel is en wat niet.
Tegenwoordig halen zeer weinig zwangeren de 42 weken; de meesten zijn het al lang beu en zijn blij als ze ingeleid mogen worden. Los daarvan wordt maar 1,2% uiteindelijk 42 weken als afgewacht wordt. De rest is voor die tijd al bevallen, ingeleid of niet.
Met betrekking tot inleiden: in principe beval je dan niet thuis, maar dat hangt een beetje af van de definitie van ‘inleiden’: zodra er medicatie bij komt kijken, zoals prostaglandines of oxytocine (om de bevalling op gang te brengen) is een thuisbevalling geen optie meer. Als je het hebt over strippen en je krijgt daarop spontaan weeën, mag je wel thuis bevallen. Maar strippen valt officieel niet onder inleiden. Dan heb je ook nog het breken van de vliezen; of dit thuis kan wisselt per regio/ziekenhuis. Soms ook nog afhankelijk van of er vooraf een ‘ballon’ nodig is om meer ontsluiting te creëren.