Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:21

Spannend Naomi! Wel fijn dat je je nog zo fit voelt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:54

Over de 42 weken gaan is een no-go voor jou/jullie?( mensen uit het topic)

Ik merk dat hier de meningen nogal over verdeeld zijn in mijn kennissenkring en vriendenkring.
Waar uiteraard ook het verschil zit of iemand reguliere zorg heeft of case-load.

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 04:38

Waarom ik niet over de 42 weken grens wilde gaan bij onze oudste (nu was daar geen spraken van) was omdat ik hoorde over een studie in Zweden die de kindjes liet zitten tot ze klaar waren, dus tot over de 42 weken. Die studie hebben ze vroegtijdig afgebroken omdat er teveel kindjes overleden.
Dat vond ik zelf een mooie motivatie om in de loop van week 40 te gaan informeren over het plannen van een inleiding. (Uiteindelijk prikte hij mn vliezen door met 40+6, dus geen inleiding nodig gehad)
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik het onderzoek zelf niet heb gevonden maar door een vriendin die destijds ook zwanger was.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 05:21

Ik kan dat onderzoek ook nergens vinden. Ook nooit van gehoord.

Ik vermoed dat ik het zelf ook wel zat ben tegen die tijd van 42 weken hoor, ik zie nog geen reden om te blijven wachten. Maar ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 07:45

Datzelfde onderzoek ben ik online ergens tegen gekomen, een hele tijd geleden alweer.
Zelf wil ik absoluut niet bij de 42 weken komen überhaupt, maar dat heeft de zeer persoonlijke reden dat precies 42 weken zwangerschap van onze dochter dezelfde datum is als de geboorte en het overlijden van ons zoontje afgelopen jaar. Dat ze dicht op elkaar zitten is prima, maar voor iedereen lijkt het me beter als hun geboortedag niet dezelfde is. Mijn eigen verjaardag is een paar dagen voor die datum, het fijnste zou zijn als onze dame nog daarvoor besluit ter wereld te willen komen.

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 08:16

Jolliegirl schreef:
Ik kan dat onderzoek ook nergens vinden. Ook nooit van gehoord.

Ik vermoed dat ik het zelf ook wel zat ben tegen die tijd van 42 weken hoor, ik zie nog geen reden om te blijven wachten. Maar ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.

https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... die-sweden

Ik heb het artikel even opgezocht.
(Wel in het engels)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 08:30

Naomi_Jortje schreef:
Omdat mijn 42 weken grens op zaterdag valt, dus dan is plannen voor 41+6 wat makkelijker gaf de verloskundige aan. Dus wel zo lang mogelijk wachten hoor ;)

Volgens mij lopen wij precies gelijk :j

We gaan het wel iets anders aanvliegen vermoed ik maar uiteindelijk zou het kwa ziekenhuis redelijk gelijk uitkomen. Onze verloskundige zou verder gaan als wij dat zouden willen maar die 42 grens is wel om alles zo veilig mogelijk te houden voor ons beide. Weet overigens niet of ze dan bedoelt 42 en de hele week die daar bij hoort of de grens van 41 naar 42.

Had vannacht ook weer een prachtig uur met regelmatige kort op elkaar komende maar zwakke weeën. Daarvoor ook al een paar uur gerommel die ik niet time. Ik had gehoopt dat dit het aanloopje naar de bevalling zou worden maar helaas. Onze dame blijft lekker in der jacuzzi zitten.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 08:38

Jitske: gelukkig verder niks aan mijn val van de trap overgehouden. We gaan nu in ieder geval wel wat maatregelen nemen wat betreft de trap. Het is ook een steile, gladde trap. Dit was voor mij de eerste keer in 5 jaar dat ik eraf gevallen ben, maar ik wil graag voorkomen dat ik straks met kind en al van de trap val :+
Kraamtranen mogen er zijn he! Fijn dat Elyna het goed doet <3
Lekker van genieten!

Jolliegirl: Gelukkig geen blaasontsteking. Ik merk ook dat ik meer moet plassen nu baby lekker daar beneden ligt te duwen. Waarschijnlijk daalt het al iets in bij mij.
En een leuke shoot gehad! Fijn dat het geslaagd was, ook al was het vermoeiend.

Adamootje: dinsdag weer een groeiecho. Hopelijk is de kleine meid goed gegroeid.

Naomi_Jortje: Fijn dat je je nog goed voelt. Wel een spannende tijd die aanbreekt voor jullie. Hopelijk meldt ze zich ergens de komende dagen :o

Oprecht goede vraag Jolliegirl; ik had daar zelf nog niet zo bij stil gestaan/over nagedacht. Ik denk dat ik gevoelsmatig liever niet over de 42 weken grens heen wil.

Renee: Jammer dat de weeën te zwak waren. Ik hoop dat ze zich één dezer dagen gaat melden. Al snap ik wel dat de jacuzzi nog zo lekker warm is. Ik heb ook altijd moeite met het uit de jacuzzi stappen :P

Ik zit vanaf gister op 33 weken. Ik kijk echt uit naar mijn verlof. Ook al duurt dat nog eventjes. Ik heb gekozen om met 36 weken met verlof te gaan. Deze week nog een druk weekje, dan heb ik een week vakantie en dan nog 1 week werken. Ik denk dat dat te doen moet zijn. In mijn laatste week begint ook de dame die mij vervangt, dus dan kan ik haar zelf nog het een en ander wegwijs maken. Dat vind ik wel fijn.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:56

Jammer Renee, hopelijk zet het binnenkort door! Mevrouw is iig lekker aan het genieten van haar spa :D

Ik snap dat je zin hebt in je verlof Simone! Fijn dat js ook nog even vakantie hebt.

Interessant om te lezen over die 42 weken! Voor mij zou dat gevoelsmatig ook een grens zijn.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 11:06

@Jolliegirl dat onderzoek wat hierboven inderdaad genoemd wordt, maar ook de richtlijnen die in Nederland daarvoor gevolgd worden. Ik wacht het liefst ook zo lang mogelijk zodat het natuurlijk kan gebeuren, maar die 42 weken grens voelt voor mij prima.

@Roulette Ah ik kan me heel goed voorstellen dat je dat niet op dezelfde dag wil :(:)

@Renee balen dat er ondanks gerommel nog niets gebeurt!

@Simone ik snap dat je zin hebt in je verlof! Je werkt in het onderwijs toch? Dat lijkt me ook wel zwaarden dan een 'gewone kantoorbaan'. Ik werk vaak iedere dag 'stiekem' nog een uurtje (vrijblijvend hoor) omdat me dat mentaal echt heel veel goeds doet en ik m'n broertje (die mijn werk nu doet) daarmee kan helpen.

Nog over die 42 weken: nu moet ik wel zeggen dat ikzelf ook 7 dagen te laat geboren ben en m'n broertje 10 dagen te laat, dus het zit wellicht ook wel in de familie. Vandaar dat afwachten tot 41+6 voor mij prima voelt (zo lang de checks vrijdag goed zijn uiteraard). Hier tot nu toe ook echt nog 0 gerommel :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:54

Dus als ik het goed begrijp : omdat dit de regel/standaard is in nederland, voelt dit goed voor jullie?

Ik ga dat onderzoek eens bekijken!

Nogmaals, ik heb geen oordeel verder over jullie antwoorden hoor!

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:09

Ja voor mij wel. Zeker omdat bekend is dat na die periode de placenta minder goed kan gaan werken en je vruchtwater kan afnemen. En ik hoef niet per se een reus uit te persen haha.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:10

Ik wil zelf ook niet tot 42 weken blijven waggelen, vanwege de risico's, hoe klein ook. En idd, het groeit wel door daarbinnen, haha! Dus wij hebben vorige keer een plan gemaakt dat we op 40+5 zouden gaan strippen om te kijken of we het proces een zetje konden geven. Madam werd uiteindelijk met 40+4 geboren, dus zonder motivatie van buitenaf. Ik hoop dat deze jongen er ook zo over denkt.

Vandaag 36 weken en eerste dag verlof! Lekker wasjes bijwerken en voorbereiden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 17:54

Jolliegirl schreef:
Dus als ik het goed begrijp : omdat dit de regel/standaard is in nederland, voelt dit goed voor jullie?

Ik ga dat onderzoek eens bekijken!

Nogmaals, ik heb geen oordeel verder over jullie antwoorden hoor!

Ja klopt, die standaard is er natuurlijk met een reden :) Ik had begrepen dat de placenta minder goex gaat werken. En ik ben tegen die tijd het zwanger zijn écht zat denk ik := Maar ik hoop dat meneer gewoon zelf komt, zodat ik thuis kan bevallen als alles goed loopt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:09

Met een inleiding mag je ook gewoon thuis bevallen dacht ik

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 20:33

Hier een verloskundige: de grens van 42 weken is er met een reden; het risico op overlijden van de baby in de buik neemt na 42 weken iets toe; van 0,02% bij 37-38 weken naar 0,11% bij 42+ weken en 0,3% bij 43+ weken. Heel zwart-wit wordt het risico op overlijden van de baby wordt ruim 5x zo groot na 42 weken en ruim 10x zo groot na 43 weken.
Het absolute risico is echter nog steeds heel klein: 0.3%, dus andersom betekent dat het in 99,7% niet gebeurt.

En iedereen gaat anders om met risico’s en kansberekeningen, dus voor iedereen geldt een andere ‘maat’ in wat acceptabel is en wat niet.

Tegenwoordig halen zeer weinig zwangeren de 42 weken; de meesten zijn het al lang beu en zijn blij als ze ingeleid mogen worden. Los daarvan wordt maar 1,2% uiteindelijk 42 weken als afgewacht wordt. De rest is voor die tijd al bevallen, ingeleid of niet.

Met betrekking tot inleiden: in principe beval je dan niet thuis, maar dat hangt een beetje af van de definitie van ‘inleiden’: zodra er medicatie bij komt kijken, zoals prostaglandines of oxytocine (om de bevalling op gang te brengen) is een thuisbevalling geen optie meer. Als je het hebt over strippen en je krijgt daarop spontaan weeën, mag je wel thuis bevallen. Maar strippen valt officieel niet onder inleiden. Dan heb je ook nog het breken van de vliezen; of dit thuis kan wisselt per regio/ziekenhuis. Soms ook nog afhankelijk van of er vooraf een ‘ballon’ nodig is om meer ontsluiting te creëren.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 20:45

Klopt Naomi_Jortje, ik werk inderdaad in het onderwijs. Ook nog met kleuters. Ongemerkt ga je dan toch wat sneller je lichamelijke grenzen over. Even een jas dicht doen, even veters strikken of toch even wat van de vloer pakken dat gevallen is :+
Fijn dat je je broertje nog wat kan ondersteunen!
Geen idee of vroeger of later geboren worden in de genen zit. Het zou toch wel fijn zijn als het zich uit zichzelf meldt :o

Jolliegirl, in zekere zin wel inderdaad. En daarnaast zou ik er tegen die tijd ook wel echt klaar mee zijn.

Geniet van je verlof Mylittlejoy!

Bedankt voor je toelichting laura_1986!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 21:10

Laura_1986 schreef:
Hier een verloskundige: de grens van 42 weken is er met een reden; het risico op overlijden van de baby in de buik neemt na 42 weken iets toe; van 0,02% bij 37-38 weken naar 0,11% bij 42+ weken en 0,3% bij 43+ weken. Heel zwart-wit wordt het risico op overlijden van de baby wordt ruim 5x zo groot na 42 weken en ruim 10x zo groot na 43 weken.
Het absolute risico is echter nog steeds heel klein: 0.3%, dus andersom betekent dat het in 99,7% niet gebeurt.

En iedereen gaat anders om met risico’s en kansberekeningen, dus voor iedereen geldt een andere ‘maat’ in wat acceptabel is en wat niet.

Tegenwoordig halen zeer weinig zwangeren de 42 weken; de meesten zijn het al lang beu en zijn blij als ze ingeleid mogen worden. Los daarvan wordt maar 1,2% uiteindelijk 42 weken als afgewacht wordt. De rest is voor die tijd al bevallen, ingeleid of niet.

Met betrekking tot inleiden: in principe beval je dan niet thuis, maar dat hangt een beetje af van de definitie van ‘inleiden’: zodra er medicatie bij komt kijken, zoals prostaglandines of oxytocine (om de bevalling op gang te brengen) is een thuisbevalling geen optie meer. Als je het hebt over strippen en je krijgt daarop spontaan weeën, mag je wel thuis bevallen. Maar strippen valt officieel niet onder inleiden. Dan heb je ook nog het breken van de vliezen; of dit thuis kan wisselt per regio/ziekenhuis. Soms ook nog afhankelijk van of er vooraf een ‘ballon’ nodig is om meer ontsluiting te creëren.

Ondanks dat het voor mij niet meer "telt".
Een hele heldere uitleg!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 21:38

Laura wat fijn dat je dit zo uitgebreid uitlegt! Dankjewel hiervoor!

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 21:42

Bedankt voor je uitleg Laura! Zo is het inderdaad ook door mijn verloskundige uitgelegd, vandaar ook onze keuze.

@Simone Ah zeker met kleuters kan ik me voorstellen dat je met van die kleine dingetjes sneller je grens over gaat. Aftellen dus :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 21:47

Wij hebben het hier dus nog helemaal niet over gehad met onze verloskundige..
Sowieso verschilt die zorg heel erg. Niet dat ik er last van heb of perse informatie mis ofzo, maar ik merk wel verschillen met de reguliere zorg en die wij hebben.

Vind het dan ook erg fijn om hier respectvol met jullie te kunnen sparren.

Ik ben vandaag 36 weken en volgende week hebben we weer een afspraak, dan krijgen we uitleg wanneer we moeten bellen enzo, nu weten we dat al maar toch.
Ik zal dan gelijk eens bespreken met haar wat hun visie is.

Ik moet zeggen dat de laatste weken me zwaar vallen..
Met manlief gaag het wel weer even goed, maar ik minder flink in energie...de baby ligt me regelmatig in de weg..

Voor nu blijf ik bij een natuurlijke bevalling..maar als dit zo doorgaat zou ik kunnen begrijpen als ik verander van mening.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 21:56

Oh maar wij hebben het hier ook pas bij 39 weken over gehad hoor ;) Volgens mij maakt het niet eens heel erg uit of je reguliere zorg hebt of niet, er zitten sowieso grote verschillen in per praktijk heb ik gemerkt.
Heb je wel iedere week een afspraak nu? Dat hebben wij hier vanaf 36 weken. Bel uitleg heb ik ook ergens lang geleden al eens gehad en rond de 36 weken opnieuw om het weer ff vers te hebben.
Wel vervelend dat de baby zo in de weg zit en je weinig energie hebt!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:01

Elke week? Neehoor.
Week 49, Week 2, week 5, en volgende week is week 8. Dus elke 3 weken de laatste tijd.

Moet er ook niet aan denken om elke week helemaal naar Rotterdam te moeten voor een afspraak hoor ( toch al snel 20 minuten zonder file, maar vaak zat staat het vast)

We hebben wel tussendoor controles gehad op info-avonden welke ook elke 3 weken waren. Dan was er even een kort gesprekje en controle.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:02

Bedankt voor de heldere uitleg Laura!

Ik snap dat het nu even zwaar is Jolliegirl! Dikke knuffel voor jou :(:) Wie weet komt de kleine al over een week of 2! Nog even die laatste loodjes.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:04

Jep, laatste loodjes!
Het is allemaal zo snel gegaan achteraf gezien! Bizar!

Het komt wel goed.
Ik ben dankbaar voor dit topic en de steun van de afgelopen maanden!