Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:37

Wauw prachtig zeg, wat een heerlijke foto’s!
Je hebt vast genoten.
Mooie loopjes heb je gemaakt!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:46

Suliko schreef:
Leonie, zo tof mongolië, heb je een sfeerfoto die je snel off topic kan posten? O:)

Ja jou reis ben ik nog aan het lezen! Aangezien ik zelf weg was, niet echt kunnen volgen helaas. Maar las al wel veel veel regen en kou.

1 foto? :') _O- uhm... Als je het leuk vind kan ik je mijn polarsteps account geven in pb.
Maar samengevat in 3 foto's (niet dat dat mogelijk is :') )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

2 loopjes gedaan op vakantie ook. 6km in de woenstijn en 3,5 op 2600m hoogte. Biede waren heeeel zwaar :+ maar leuk voor de "bucketlist"

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:52

Goof schreef:
Leuk dat je er weer bent. Wat een avontuur joh! Gaaf dat je er ook nog gelopen hebt. Je hebt een stuk meer energie dan ik hehe.
Je hebt gelijk hoor, het is alleen maar goed om naar buiten te gaan en te bewegen, maar het lukt me soms gewoon echt niet. Komt wel.

Het is ook heel makkelijk om te zeggen dat het lopen goed is voor je lichaam en hoofd, dat weet je zelf natuurlijk ook wel. Het doen is alleen soms een volledig andere kwestie! Dus dat snap ik volledig en daarin moet je ook vooral lief zijn naar jezelf. :(:)
Maar ik merk met de logeerweekenden die ik begeleid, waar ik van vrijdag 1 uur 's middags tot zondag 3 uur 's middags volledig aan sta met de zorg over vijf meiden met diverse problematiek en allerlei activiteiten, waarbij ik zondag écht gesloopt ben en thuis soms even moet huilen om het los te kunnen laten, dat het korte loopje dat ik nu op de zondagochtend probeer te doen voor het ontbijt een wereld van verschil maakt. Zowel mentaal als fysiek kan ik dan opeens nog een stuk meer hebben, is mijn lontje minder kort en voel ik me weer energiek en helder in plaats van leeg en lamgeslagen. Terwijl het heel onlogisch voelt om in zo'n hectisch weekend nog te gaan hardlopen. En ik besef me volledig dat dit een hele andere situatie is dan waar jij je nu in bevind, maar ik gun je dat gevoel ook zo, om door het rennen de rest weer even beter aan te kunnen.

Leonie, jaa geef maar een linkje naar je polarsteps! Echt zo gaaf <3 Tof ook dat je daar gelopen hebt!

En nu ik dan toch een nieuwe post aan het maken ben, ik moest mijn verhaal nog afmaken.
Ik ben sinds dinsdagavond terug en heb gister en vandaag rustig aan gedaan, alleen wat yoga en gestretcht vanochtend. Mijn heupen voelen een beetje bagger door al het monotone fietsen met bepakking en mijn linkerknie is niet zo blij. Ik denk overbelast geraakt na een val twee weken terug, stoot de dag erna (ik ben soms klunzig) en het zware bergop fietsen. Hij was afgelopen vrijdag na mijn laatste run in Oslo opeens wat dik en warm. Ik voel hem nu gelukkig niet meer. Ik heb dit wel eerder gehad, zo'n typische overbelaste knie, die weet ik gelukkig zelf in te tapen, dus dat ga ik nog doen. Morgen ga ik de petzl night trail run lopen van trailevents bij Leersum, 1 tot 3 rondjes van 6 kilometer! Ik ga even kijken hoe alles voelt. Daarna kamperen op een natuurkampeerterrein en zaterdag loop ik de halve marathon bij Leersum van trailevents! Echt zin om weer te lopen hier, ik ben benieuwd of het makkelijk gaat voelen na alle hoogtemeters of juist stroef omdat mijn lichaam er nog niet aan toe is. _O- Maar we doen rustig aan, gewoon lekker genieten en als ik ergens last van krijg dan stop ik.

Afgelopen vrijdag heb ik mijn laatste run in Noorwegen gedaan, 22 kilometer boven Oslo met 650 hoogtemeters. Over de heuvels en om een groot meer heen. Vooral de eerste helft waren best veel stukken steil omhoog en de route was erg modderig en veel gladde stenen en boomwortels, af en toe lagen er drijvende boomstammetjes in het water als pad, dus rustig gelopen om glibberpartijen te voorkomen en af en toe een stukje gewandeld. Wel weer enorm genoten van de omgeving en het uitdagend lopen, continu nadenken over waar je je voeten neerzet, zo leuk!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is geen random foto van een stel stenen, dit was het pad
Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 17:09

Suliko fijn dat je veilig terug bent gekomen, ik heb echt genoten van al je foto's op insta!
Geweldig landschap daar.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:19

Wauw prachtig zeg, wat mooi!

Zulke vakanties kijk ik ook naar uit als kids het huis uit zijn haha.
Duurt nog wel wat jaren vrees ik. :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:24

Mooi daar zeg.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:35

Samantha_ schreef:
Wauw prachtig zeg, wat mooi!

Zulke vakanties kijk ik ook naar uit als kids het huis uit zijn haha.
Duurt nog wel wat jaren vrees ik. :')

Ik heb een dochter van bijna 3 <3

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:49

O knap zeg, die gaat dan mee lopen etc?

Ik heb pubers, die piepen al na 2 km. :')

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:57

Supervixen, Noorwegen is echt fantastisch! Ik weet dat je verliefd bent op Zuid Afrika, maar qua temperaturen gedij je denk ik beter in Noorwegen, ik zou het zeker eens proberen!

Samantha, met kinderen is het wellicht wat onhandiger en meer aanpassen, maar ik ben genoeg gezinnen op de fiets tegengekomen! Oké, 1 dochter die ik sprak, was er wel van overtuigd dat haar familie haar probeerde te vermoorden. :') Ook kleinere kinderen, die doen dan vrij korte afstanden. Ik denk ook dat het komt, doordat ik met mijn broers en moeder altijd ben wezen kamperen in het buitenland, ook in de Pyreneeën (wel respect voor mijn moeder hoor, in haar eentje, met drie kinderen en een hond), dat ik makkelijker op mezelf zulke avonturen aanga. Dus juist ook met kinderen doen! :D
En piepende pubers moeten volgens mij gewoon wat meer gepusht worden, ik kon soms ook zeuren, maar heb uiteindelijk altijd genoten van de flinke bergwandelingen die wij maakte, en we trokken er zo een hele dag op uit. Maar goed, toen (nu voel ik me oud) was het boeken lezen of de natuur intrekken, er waren nog geen schermen, en ik kon helemaal in een boek vastgeplakt zitten, maar was wel iets meer bewust van mijn omgeving dan de pubers van vandaag. Laatst met zomerkamp begeleiden wilde ik per se alle meiden meenemen naar de hunebedden, zelfs de andere begeleiders verklaarde me voor gek en er was een hele hoop geklaag van de pubers, maar uiteindelijk vonden ze het stiekem allemaal leuk en vroegen een paar zelfs of we een omweg terug konden maken. <3 Ze snappen gewoon nog niet wat ze missen!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 18:49

@leonie hoe laat start je met de DtD? Ik om 14.15u!

Ik loop morgen trouwens de LadiesRun in Leiden, 10km! Mn moeder en tante gaan wandelen. Morgen was de verjaardag van oma die afgelopen november is overleden, dus wel een beladen dagje.... Nog meer meiden die er morgen zijn?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 18:58

Suliko, wauw wat een avontuur heb jij beleefd! Die foto’s zijn jaloersmakend. Ik vind het echt heel erg stoer van je! Het zou me niets verbazen als je die runs hier gewoon heel goed gaat doen na zoveel fietsen en de hoogtemeters. Succes in elk geval!

Leonie, wat heb ook jij een gaaf avontuur beleefd!

SV, jij een week niet lopen :(:) Gelukkig heb je die 20 km kunnen genieten. Hopelijk wordt het snel wat rustiger voor je.

Noeps, wat leuk dat je er weer bent! Ik zag je al voorbij komen op Strava. Ik loop ietsje voor op jou met de zwangerschappen en het herstel, allebei de keren :)) Ik vind het wel leuk ook jouw opbouw hier te volgen.

Hier even iets rustiger want ik slaap nauwelijks. Baby… leuk die fases. Mijn lijf begon te zeuren dus ik heb even geluisterd.
Maandag wel een heerlijke route door heel veel mul zand gelopen, totaal 18 km.

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 19:07

Suliko wij hebben al eens een rondreis door Lapland in 2018 (Noorwegen, Zweden en Finland) gedaan, inclusief de Noordkaap. Dat was fantastisch. Alleen toen wij er waren, was het (behalve op de Noordkaap) de hele vakantie meer dan 30 graden boven de poolcirkel..
Bizar gewoon. Denk je een lekkere koele vakantie te hebben.. ik had toen ook maar heel weinig korte broeken en hemdjes mee :+
De rendieren zochten de autotunnels op voor koelte.

Afbeelding

Lekker Lisitano!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 21:43

Suliko, ja het kan vast, maar 2 chagrijnige kids de hele tijd om me heen is ook niet gezellig.
Mn zoon is nu zover dat hij wel van natuur kan genieten en mooie plekjes. Maar m’n dochter is bij het idee al chagrijnig. }>

Dus ik kies nu voor huisje in nl of zoals 1,5 week terug all in vakantie op resort. Als ze dan smorgens nog liggen te tukken kan ik een rondje hardlopen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 22:01

Fijn dat je weer hebt kunnen lopen Suliko!
Supermooie omgeving Suliko, ik ben jaloers!

Hier weer een fijn rondje gelopen. Begin mijn lichaam iets beter te snappen, door rustig te beginnen kan ik langer en fijner lopen zonder pijntjes en met een lage hartslag. Op het eind nog geracet tegen een boot, en gewonnen :D .

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 22:20

Ik ben voor de zoveelste keer herstart. Waar ik mijn pokkedure Garmin sporthorloge eerst een miskoop vond, ben ik er nu super blij mee. Niet alleen ben ik blij met de complimentjes dat ik veel stappen zet en voldoende trappen loop :P , en krijg ik 's avonds meestal een goed rapport dat ik een actieve dag gehad heb en dat het tijd is voor bed (meestal iets te vroeg, meldt zich al om 20u), maar ik heb het nu ook gevonden om trainingsschema's te uploaden.

Zo heb ik een soort start-to-run geupload, al ben ik bewust al wat trainingen aan het overslaan en verplaatsen. Want ik wil op 22 september een korte loopwedstrijd (5 km) meelopen, voor Palestina Solidariteit (een Belgische vzw waarvan de naam voor zich spreekt) omdat de situatie daar me heel erg raakt, en ik het graag weer wat meer onder de aandacht zou zien. Voordeel met het hardloophorloge is dat ik nu netjes op hartslag kan lopen en waarschuwingen krijg, en dat er ook een hersteltijd weergegeven wordt, waardoor ik het nu aangedurfd heb om 2 dagen achtereen te gaan lopen.

Wel spannend, ik zal waarschijnlijk de enige zijn die loopt met een "politieke/humanitaire" boodschap, en ik wil graag in de kijker lopen, maar vind het toch spannender dan in de anonimiteit lopen. Maar ik heb het ervoor over.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 16:37

Samantha_ schreef:
O knap zeg, die gaat dan mee lopen etc?

Ik heb pubers, die piepen al na 2 km. :')

Nee die bleef bij papa in nederland want ik zat te paard _O- over 10 jaar kan ze mee.

iirrssjjee schreef:

Ik loop morgen trouwens de LadiesRun in Leiden, 10km! Mn moeder en tante gaan wandelen. Morgen was de verjaardag van oma die afgelopen november is overleden, dus wel een beladen dagje.... Nog meer meiden die er morgen zijn?

Ik start om 10:45 met KIKA. wist niet dat er zoveel waves waren eigenlijk. Baal wel beetje van deze starttijd want het is best een eindje van huis maar goed, heb er wel zin in en mocht het heel warm worden, ben ik optijd klaar.

Hoe was Leiden? Ik vind dat een hele leuke stad

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:54

O ja dat is handiger dan. Ik ben alleenstaande moeder dus dat is wat lastiger.

Ik weet niet eens welke wave ik loop, vriendin heeft voor ons samen startbewijs gekocht.

Vanochtend een 5 km herstel rondje gelopen, lekker rustig. Nu even dagje niks en zondag knallen in Amsterdam. Ben eigenlijk super zenuwachtig al, of ik de afstand wel aankan.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 18:01

Nou, ook ik ben weer terug van vakantie. Geen stap hardgelopen :'), want de 412km rondom Limburg in 17 dagen waren al pittig genoeg _/-\o_
Gemiddeld een goede 24km per dag gewandeld en veelal ook aardig wat hoogtemeters en dat met 14kg op mijn rug in de warmte _O- . Sommige stukken zouden hier ook niet misstaan voor de trailrunners onder ons trouwens!

Helaas mijn rechteronderbeen wel wat overbelast, die was er woensdag (laatste dag) echt wel klaar mee, dus ik pak even mijn rust voordat ik weer opnieuw start met Evy :j

In de tussentijd blijf ik rustig meelezen +:)+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 18:44

Ik ga zo nog even de magic mile doen op rustig tempo (bedoeling is zo snel mogelijk), en dan moet ik morgen heeeel vroeg op pad. Het schijnt 30 graden te worden, pfffff, dat wordt afzien.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 19:47

Wat een gave tocht Danseresje en flinke afstanden!
Zuid-Limburg is heerlijk trailrungebied <3

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:27

Supervixen schreef:
Wat een gave tocht Danseresje en flinke afstanden!
Zuid-Limburg is heerlijk trailrungebied <3

Ik zal je zeggen dat ook midden- en noord-Limburg geschikte plekken hebben :')

En ja, het was een geweldig gave tocht. Met momenten ook echt wel zwaar, maar zo'n mooie uitdaging <3

En ik was de eerste wandelaar die de tocht aaneengesloten gelopen heeft :j

Afbeelding
De bedenker van de route stond er en ik kreeg applaus van het hele terras *D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:29

Ik krijg m'n veters niet meer lekker van m'n rechterschoen. Maandag moest zo'n chip in de veters, en sindsdien ben ik aan het rommelen om de veters weer lekker en niet knellend te krijgen. ;( Maar zelfs nu is het nog niet goed. Baal er wel van.

En morgen gaat niemand trailen in Leersum/Ginkelduin?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 20:50

Wat ontzettend tof Danseresje!
Noord Limburg heb ik ook wel gelopen, op de Mokerheide. Ook prachtig.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:39

leonie87 schreef:
iirrssjjee schreef:

Ik start om 10:45 met KIKA. wist niet dat er zoveel waves waren eigenlijk. Baal wel beetje van deze starttijd want het is best een eindje van huis maar goed, heb er wel zin in en mocht het heel warm worden, ben ik optijd klaar.

Hoe was Leiden? Ik vind dat een hele leuke stad

Dan ben jij al lang en breed klaar voordat wij er zijn hahaha. Ja wij zijn er ook blij mee! Want voor ons ook best een eindje rijden. Mijn broer doet mee met de business run en herft in principe ook een starttijd ergens om 11.00u, maar hij kijkt nog hoe laat hij gaat, zo vroeg, of in de middag met ons.

Ja was leuk! Leuke route ook! Wel erg warm ... En start was wat... onhandig. Je had 10km, 5km en 5km wandelen. Alles startte tegelijk en ook door elkaar.... Dus ik was een beetje halverwege gaan staan, want ben geen hele snelle loper, maar ik moest dus nog slalommen om wandelaars heen... Ook waren er een hele hoop trage renners voor me (ik rende de eerste paar 100m 7:40min per km....). Waarom start je zo ver vooraan dan!? Voor die ene minuut winst?? Ook echt als wandelaars.... Dan loop je toch ook niet fijn s je links en rechts door renners word ingehaald?? Ik heb echt de eerste km veel energie verspild met het slalommen, maar daarna wel lekker gelopen! Mijn moeder en tante wandelden de 5km, deden er iets minder dan 1u over. Ik iets meer dan 1u uiteindelijk waardoor we zo goed als tegelijk klaar waren!

Nog best een mooie medaille aan overgehouden ook nog :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 04:54

Leuk en lijkt inderdaad een mooie medaille.

Hier al wakker, een uur te vroeg ging de 'wekker'. Mijn buurman besloot met de autoradio keihard iets bij zijn auto of bus te doen om kwart over 4. Dus toen was ik klaarwakker. Normaal zou ik tijdens dit schrijven nog 20 minuutjes kunnen liggen. Pffff.
Verder hoop ik dat mijn rug het houdt. Gisteravond heb ik mijn slaapkamer opnieuw ingericht (had een nieuw nachtkastje gekocht van een tegoedbon van een woonwinkel die ik nog had en die 7 september zou verlopen), dus dat werd een reden om meteen alles even geheel schoon te maken en zelfs tijk van het matras te wassen. Maar dat er weer omkrijgen in je eentje werd een klus van 40 minuten. :+

Verder alles gepakt, de zaterdagochtendmail van de organisatie is er nog niet. Wie zou er als eerste opgestaan zijn? ;)