Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lowe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:42

Hé allemaal!

Heb me dit jaar voorgenomen om weer gezonder te beginnen en het liefst wat af te vallen.

Even mijn situatie: tijdens Corona redelijk afgevallen (niet gewogen, maar je zag het in mijn figuur en kledingmaat). Ik zat toen nog op school en had geen paard dus zeeën van tijd. Ik liep 3/4x per week hard en ging naar de sportschool. Ik woog toen ongeveer 73 kilo.ben trouwens ongeveer 1.69 lang.

Na Corona ben ik gestopt met school en (fulltime) gaan werken. Ik heb nu een eigen paard. Ik weeg nu zo’n 10 kilo meer dan dat ik tijdens Corona woog.

Ik wil heel graag weer naar de sportschool of gaan hardlopen, maar waar haal ik de tijd/motivatie vandaan? Als ik om 18:00 klaar ben met werken, ga ik naar mijn paard en ben ik vaak pas rond 21:00 uur weer thuis. Om dan nog te gaan sporten of te gaan hardlopen… :o

Iemand een vergelijkbare situatie en eventueel tips?

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:47

@ Iowe; ik ben afgelopen week 3x om 21:00 's avonds gaan hardlopen.. Okay het kost even wat doorzettingsvermogen, (ik werk ook 36 uur plus gezin en paard) maar het grote voordeel bij mij is dat ik dan in plaats van op de bank ga zitten met een zak chips ik lekker even een rondje ga hardlopen.
Nu heel hard hopen dat ik dit vol ga houden. :+

lowe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:52

Juniores schreef:
@ Iowe; ik ben afgelopen week 3x om 21:00 's avonds gaan hardlopen.. Okay het kost even wat doorzettingsvermogen, (ik werk ook 36 uur plus gezin en paard) maar het grote voordeel bij mij is dat ik dan in plaats van op de bank ga zitten met een zak chips ik lekker even een rondje ga hardlopen.

Knap van je! Ik heb werkdagen van 10 uur waardoor ik ‘s avonds gewoon echt op ben… val vaak al zo’n beetje op de bank in slaap als ik thuis ben van werk en paard.

Vliendertje

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:55

Je lijf rust gunnen is ook verstandig. Sporten is 20% van het afval protest. 80% is voedsel intake.

Misschien als je overdag beweegt iets intensiever bewegen. Als je wandelt een stapje harder, meer de fiets pakken ipv de auto. De trap ipv de lift.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:58

Vliendertje schreef:
Wescha schreef:
Ik lees ook graag mee: er zou ongeveer tussen de 15 a 20 kilo af moeten. Weet alleen nog niet hoe

Het is eigenlijk heel simpel. Minder kcal eten dan dat je verbruikt.
Maar de uitvoering is vaak minder simpel.
Ik ben ooit begonnen aan een afval programma van de sportschool. Dat was een goed begin :)

Succes allemaal!!

Dat heb ik ook gedaan in 2018. Toen een blessure gekregen en sporten is te belastend geworden. Ik weet heel goed hoe het moet maar de uitvoering is lastiger. Ook omdat ik niet erbij kan sporten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 00:04

Lijstje invullen deden we toen elke week geloof ik. Voor mij is alles prima, misschien eens per twee weken?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 00:28

Citaat:
Naam - Streefdoel - Progressie
DideH - 9 kg - 0 kg
Renee1991 - 10 kg - 0 kg
Moestuin - 40 kg - 0 kg
xPearl - 15 kg - 0 kg
Zerena - 40 kg - 0 kg
Zonnetje81 - 15 kg - 0 kg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 00:31

Ik heb mijn eten voor morgen alvast gemaakt. Voor zowel ontbijt als middag (met de glucose tip hier in het hoofd) Mijn valkuil door de dag is altijd honger. Maar ik hou echt altijd het grootste deel van de cal voor de avond want dan kan ik veel warm eten. Dus ik heb dit aangepast en hoop dat ik door meer door de dag te eten en minder ‘s avonds ik het makkelijker vol hou.

Afbeelding
Afbeelding

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 00:37

Veel calorieen voor weinig vullend eten is mijn gevoel.

Van appel krijg ik juist honger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 00:39

Ja? Mag ik vragen wat jij dan zou veranderen? :)

Ik ga wel eerlijk zijn dat ik het moest doen met wat ik nog had. Ik heb vandaag vrij impulsief besloten om er voor te gaan en dinsdag is het pas mijn winkeldag :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 00:43

Moestuin schreef:
Ja? Mag ik vragen wat jij dan zou veranderen? :)

Ik zou zoiets zelf al niet eten want ik eet geen rijst. Maar het lijkt/voelt heel weinig. Als je al aangeeft dan je vaak overdag honger hebt.

Ik ken meer mensen die van appel honger krijgen.

Ala je ziet hoeveel volume je mag eten van (magere) yoghurt.

Ik ben zelf meer van yogurt fruit en brood crackers met mager vlees.

Was verder geen kritiek meer iets wat ik concludeerde bij het zien van je bakje en lijstje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 00:48

Vat het ook niet op als kritiek hoor. Je kunt er maar van leren!

Ik vind crackers dan weer helemaal niets :D Daar kan ik echt van blijven eten. Dat geeft mij 0,0 vulling, ongeacht hoe/wat ik ze beleg. Helaas, want ik zie dat erg vaak voorbij komen!

Ik eet normaal ook platte kaas maar die was helaas op! Die komt er vanaf dinsdag sowieso terug bij! :D

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 07:16

Welkom iedereen, leuk al die nieuwe gemotiveerde gezichten :D
En wat knap al dat sommigen al zo ver zijn gekomen! *\o/*

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 07:30

Moestuin schreef:
Ik heb mijn eten voor morgen alvast gemaakt. Voor zowel ontbijt als middag (met de glucose tip hier in het hoofd) Mijn valkuil door de dag is altijd honger. Maar ik hou echt altijd het grootste deel van de cal voor de avond want dan kan ik veel warm eten. Dus ik heb dit aangepast en hoop dat ik door meer door de dag te eten en minder ‘s avonds ik het makkelijker vol hou.

[ [url=m/6Vj0Dg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TYhOs2.png]Afbeelding[/url] ]

Ik zou de rozijnen weglaten (veel suiker!!!) En gewoon ongebrande notenmix nemen. Witte rijst vervangen door bruine rijst, vult veel beter. Ik moet echt volkoren producten eten wil ik niet de hele dag lopen snaaien. En weinig suiker, dan heb je ook veel minder de dipjes, waarbij je lichaam steeds om meer vraagt. Je fruit combineren met bv skyr of zelfgemaakte granola of iets dergelijks

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 08:38

Ik meld me ook! Mijn afvaltraject is eind 2016 al begonnen. Met 1.58 woog ik toen 87 kilo. Door minder/anders eten en veel wandelen ben ik in totaal in 2 jaar 27 kilo afgevallen. Afgelopen jaar toch weer ruim 5 kilo aangekomen. Die wil ik er graag weer af dus echt weer vaker nee zeggen tegen lekkere dingen en wat bewuster kiezen. Ook wil ik weer wat meer bewegen. Mijn doel is om er voor 13 juni 5 kilo af te hebben.

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:50

lowe schreef:
Juniores schreef:

Knap van je! Ik heb werkdagen van 10 uur waardoor ik ‘s avonds gewoon echt op ben… val vaak al zo’n beetje op de bank in slaap als ik thuis ben van werk en paard.

Dank! Ik heb hetzelfde hoor, ik ga ook niet op de bank zitten want dan kom ik er niet meer vanaf. :')

Die tip van de hele dag door wat intensiever bewegen zodra je beweegt vind ik ook een goede!

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:14

Ik heb sinds een paar maanden een Garmin smartwatch. Nu doe ik via daar ook mee aan challenges om een bepaalde hoeveelheid kilometers te wandelen of bijv activiteiten te registreren van tenminste 20 min beweging. Dat motiveert ook wel erg moet ik zeggen om in beweging te komen.
Sportschool probeer ik twee keer per week te gaan, maandagavond standaard en verder net hoe het uitkomt. Vanaf deze week gaat de jongste ook naar school en heb ik dus op woensdag mijn handen vrij, wil die ook gebruiken voor een lesje bodypump of spinning :j
Verder gaan we in de lunchpauze op kantoor als het enigszins kan wel minstens 30 min wandelen :j

Zo, de eerste halve kilo eraf is weer een feit, wat met een verjaardag thuis dit weekend echt dikke prima is. Maandag wegen is toch minder gunstig, moet dat weer even verschuiven naar vrijdag _O-

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:19

Ik doe ook mee aan een aantal uitdagingen van Garmin. Vind ik altijd wel leuk om te kijken wat ik behaald heb en vooral wat niet haha.

Vanavond ga ik ook weer eens richting sportschool. Ben er al even niet geweest, dus wordt hoog tijd. Zo eerst m'n ontbijtje. Magere kwark, kiwi, beetje granola en wat noten.

Netjes Ingrid 0.5 er af ondanks de verjaardag. Ik heb vanmorgen ook gewogen, maar maandag is niet handig nee. De eerstvolgende keer wegen mag ik pas 27-1. Ik had de rare gewoonte om iedere dag te wegen, daar wil ik vanaf. Dus nu om de 2 weken proberen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:33

Vanaf vandaag begin ik ook weer.

Ga niet meteen alles omgooien. Eerst de komende 2 weken niet meer tussendoor snacken en kijken of ik savonds iets van een workout 2-3x per week kan introduceren.
Als.dit goed gaat, ga ik pas kijken naar wat ik 3x per dag precies eet

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:39

Ik meld me hier ook!
Vorig jaar na de zomer eigenlijk al begonnen, begon goed maar blijf inmiddels een beetje hangen. En de feestdagen hebben ook niet geholpen. :')
Dus nu weer volle bak er tegenaan! Ik wil er zo'n 15kg af hebben, zat daarvoor op een prima gewicht maar is er in 2 jaar tijd aangekomen helaas.

Ik ben momenteel ook aan het kijken voor een activity tracker of smartwatch. Ik heb er een, maar die registreert iedere beweging als stap dus dat werkt niet (tandenpoetsen +200 stappen bijvoorbeeld, hond aaien telt ie ook mee, sturen in de auto ook :+ ).
Dus mocht iemand nog een tip of aanrader hebben... :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:57

Ik heb ook de garmin (venu) erg fijn. Ik vind het fijn om bepaalde dingen bij te houden, waaronder activiteit, cyclus,...

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:36

Laat ik mij dan ook maar eens aansluiten.
De laatste jaren eigenlijk alleen maar aangekomen terwijl ik zulke goede voornemens had. Beetje aan het jojo-en geweest en inmiddels zit ik op hetzelfde gewicht als dat ik had toen ik hoogzwanger was van de jongste. Niet okay dus... :(

Mijn dochter is begin januari jarig, dus ik heb even gewacht tot na haar verjaardag.
Vandaag ben ik heel streng begonnen. Dit wil ik volhouden tot aan het weekend en dan pak ik Project Gezond er weer bij. Ik heb twee boeken en ga hieruit de weekmenu's bijhouden.

Citaat:
DideH - 9 kg - 0 kg
Kitty - 15 kg - 0 kg
Moestuin - 40 kg - 0 kg
Renee1991 - 10 kg - 0 kg
xPearl - 15 kg - 0 kg
Zerena - 40 kg - 0 kg

(ik heb hem even alfabetisch gezet :D )

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:50

Ik lees al een jaar mee, zal nu ook maar even gaan meepraten. Ben afgelopen jaar 10 kg afgevallen. De laatste maanden van het jaar was de motivatie een beetje weg en ben ik ongeveer gelijk gebleven. Ik weet niet goed hoeveel ik er precies af wil hebben, eerst sowieso nog 8,3 kg want dan zit ik op een gezond bmi. Daarna zie ik wel weer verder. Ben 1 januari begonnen met die 8,3 kg dus dat houd ik hier ook aan als dat oké is, dat is voor mij het makkelijkst. Heb er inmiddels dus al wat af...

Citaat:
Dancyy - 8,3 kg - 1,4 kg
DideH - 9 kg - 0 kg
Kitty - 15 kg - 0 kg
Moestuin - 40 kg - 0 kg
Renee1991 - 10 kg - 0 kg
xPearl - 15 kg - 0 kg
Zerena - 40 kg - 0 kg

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:54

Oh wow Dancyy binnen 9 dagen 1,4 kg; super zeg!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:55

Ik heb mezelf er ook even tussen gezet:

Dancyy - 8,3 kg - 1,4 kg
DideH - 9 kg - 0 kg
Faringo - 5kg - 0 kg
Kitty - 15 kg - 0 kg
Moestuin - 40 kg - 0 kg
Renee1991 - 10 kg - 0 kg
xPearl - 15 kg - 0 kg